Terug
Gepubliceerd op 15/05/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 07/05/2024 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Berkenkant - middenmarkering

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Anne De Ron, Raoul Paridaens
Afwezig: Willem Geeroms, Sophie Van Praet
Aanleiding

Na aanhoudende klachten in verband met parkeeroverlast door contractors van het nabijgelegen bedrijf Pfizer, onderzochten we een parkeerregeling voor de omliggende straten. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

In Berkenkant tussen nr. 65 en rond punt Rijksweg brengen we een middenmarkering aan zodat er niet hinderlijk geparkeerd kan worden in dit stuk, Op deze manier hebben fietsers bij de oversteek een beter zicht en kunnen bussen de bushaltes vlot bedienen zonder de verkeersdoorstroming in gedrang te brengen.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 3.

Besluit

Artikel 1: Op Berkenkant brengen we een middenmarkering aan tussen nr. 65 en rond punt Rijksweg

Artikel 2: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.