Terug
Gepubliceerd op 28/03/2024

Besluit  Raad van bestuur AGB

ma 25/03/2024 - 20:00

Wijziging /coördinatie statuten AGB Puurs-Sint-Amands - Goedkeuring voorstel

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Els Goedgezelschap, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Helena Lejon
Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

In artikel 4 van de huidige statuten van het AGB Puurs-Sint-Amands staat als maatschappelijke zetel vermeld: Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

Gelet op de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis, wordt voorgesteld om de maatschappelijke zetel van het AGB Puurs-Sint-Amands met ingang van 22 april 2024 te verplaatsen naar het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.

De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.

Aanleiding

Naar aanleiding van de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis per 22 april 2024 dienen de statuten van het AGB Puurs-Sint-Amands aangepast te worden.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 233;

Toepasselijke regelgeving  

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 232 en 233;
Feiten, context en argumentatie

Het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de statuten ten minste het volgende moeten bevatten:

1° de naam en eventueel de afkorting;
2° het maatschappelijke doel, inzonderheid een omschrijving van de beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang waarmee het autonoom gemeentebedrijf belast is;
3° de maatschappelijke zetel, gevestigd in de oprichtende gemeente; 
4° de samenstelling, de vergaderwijze, de werkingsvoorwaarden en de bevoegdheden van de organen;
5° de wijze van ontbinding en vereffening van het autonoom gemeentebedrijf.

In artikel 4 van de huidige statuten staat als maatschappelijke zetel vermeld: Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

Gelet op de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis, wordt voorgesteld om de maatschappelijke zetel van het AGB Puurs-Sint-Amands met ingang van 22 april 2024 te verplaatsen naar het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.

De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.

Besluit

Enig artikel: De raad van bestuur van het AGB keurt onderstaand voorstel tot wijziging van statuten goed en legt dit voor ter goedkeuring aan de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands:

Statuten Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands

Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van Puurs 26 mei 2005

Goedgekeurd door de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering bij M.B. van 28 september 2005

Gewijzigd bij besluit van de raad van bestuur van 17 december 2007

Gewijzigd bij besluit van de raad van bestuur van 9 juni 2008

Gewijzigd bij besluit van de raad van bestuur van 27 juni 2013

Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs en raad van bestuur van 12 september 2013

Goedgekeurd door de Vlaamse Minister bij M.B. van 13 december 2013

Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs van 25 juni 2014

Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs van 7 mei 2015

Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 16 december 2019

Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 29 juni 2020

Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 25 maart 2024;

HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 – Naam, rechtsvorm en gemeente

§1. Het autonoom gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands (afgekort AGB Puurs-Sint-Amands), voorheen autonoom gemeentebedrijf Puurs (AGB Puurs) genoemd, is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid, opgericht bij het besluit van de gemeenteraad van Puurs van 26 mei 2005. Het wordt verder “het bedrijf” of “het AGB” genoemd.

§2. Waar verder in deze statuten sprake is van de “gemeente” wordt de gemeente Puurs-Sint-Amands bedoeld. Ingevolge het Decreet van 4 mei 2018 betreffende de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Puurs en Sint-Amands en tot wijziging van de bijlage bij het decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds en de bijlage bij het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 werd de gemeente Puurs op 1 januari 2019 vrijwillig samengevoegd tot de gemeente Puurs-Sint-Amands.  

Artikel 2 – Wettelijk kader

Het AGB is onderworpen aan het Decreet over het lokaal bestuur , aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelgeving afwijken.

Artikel 3 – Statutenwijziging

§1. Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het bedrijf wijzigen.

§2. De beslissing van de gemeenteraad inzake statutenwijziging wordt op eenzelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten bekendgemaakt. Een volledig gecoördineerde tekst wordt eveneens gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.

Artikel 4 – Maatschappelijke zetel

De zetel van het AGB is gevestigd te 2870 Puurs-Sint-Amands, Forum 6, op het gemeentehuis. De maatschappelijke zetel van het bedrijf kan enkel gewijzigd worden via statutenwijziging binnen het grondgebied van de gemeente.

Artikel 5 – Maatschappelijk doel en taken

§1. Het AGB heeft als doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium behorend tot het openbaar en privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente of het OCMW van Puurs-Sint-Amands een beheers- of gebruiksrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie van infrastructuren, bestemd voor culturele, toeristische, sportieve- of ontspanningsactiviteiten of voor commerciële en economische activiteiten.

§2. Ter realisatie van de in §1 vermelde doelstellingen, wordt het AGB belast met de volgende beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die verder worden bepaald in de beheersovereenkomst:

-        de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning, onderwijs, sociale, wetenschappelijke of verzorgende activiteiten;

-        de exploitatie van parkeeraangelegenheden en opslagplaatsen;

-        het initiëren en realiseren van stadsvernieuwings-, stadsverfraaiings-, en stadsontwikkelingsprojecten, inbegrepen de studie en de opmaak van masterplannen;

-        het verwerven, het aanwenden, het beheren, exploiteren, vervreemden van zijn goederen; het vestigen of opheffen van zakelijke onroerende rechten, de bouw,  de renovatie, de verbouwing, het verhuren of de financieringshuur van onroerende goederen met het oog op de verkoop, de verhuur, de financieringshuur, alsook alle handelingen met betrekking tot de uitvoering of financiering ervan;

-        het beheer van de onroerende goederen van de gemeente;

-        het beheer van de onroerende goederen van het OCMW van Puurs-Sint-Amands op basis van artikel 294 van het Decreet over het lokaal bestuur;

-        het in eigen naam en voor eigen rekening overgaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de doelstellingen;

-        op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover deze zakelijke rechten niet kennelijke onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen;

-        het verlenen van diensten aan de gemeente in relatie tot de bovenvermelde doelstellingen.

Artikel 6 – Participaties

Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd filialen, oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, als dat past binnen de opdrachten vermeld in artikel 5.

De oprichting, deelname of vertegenwoordiging mag geen speculatieve oogmerken nastreven en gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving over mededinging en de staatsteun en de voorwaarden vermeld in de beheersovereenkomst. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan de aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

De deelname is onderworpen aan de voorwaarde dat aan het bedrijf minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend, ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal.

Artikel 7 – Rechtspersoonlijkheid en duur

Het AGB werd opgericht voor onbepaalde duur en heeft rechtspersoonlijkheid verkregen vanaf de datum van oprichtingsbeslissing.

Artikel 8 – Beheersovereenkomst

§1. Tussen de gemeente en het AGB wordt een beheersovereenkomst afgesloten overeenkomstig de toepasselijke bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 234.

§2. De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt via een webtoepassing van de gemeente openbaar gemaakt.

§3. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad.

§4. De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding.

Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd. Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de in het vorige lid bedoelde verlenging, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

§5. In de mate dat het AGB geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders, is artikel 234, § 2 van het Decreet over het lokaal bestuur van toepassing.

HOOFDSTUK II – ORGANEN

Afdeling I - Algemeen

Artikel 9 – Structuur

Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

Afdeling II – Raad van bestuur

Artikel 10 – Samenstelling

§1. De samenstelling van de raad van bestuur is dezelfde als deze van de gemeenteraad.

§2. De benoeming van de leden van de raad van bestuur gebeurt door de gemeenteraad.   

§3. Er wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden bij voordracht en benoeming zoals voorgeschreven in het Decreet over het lokaal bestuur.

Artikel 11 – Duur en einde mandaat

§1. De duur van het mandaat als lid van de raad van bestuur valt samen met de duur van het mandaat als gemeenteraadslid.

§2. Na de volledige hernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dit geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

§3. Wanneer een lid van de raad van bestuur ophoudt gemeenteraadslid te zijn, wordt zijn vervanger in de  raad van bestuur benoemd van zodra hij is geïnstalleerd als gemeenteraadslid, behoudens in het geval bedoeld in de vorige alinea.

Artikel 12 – Vergoeding

Er wordt aan de leden van de raad van bestuur geen presentiegeld toegekend.

Artikel 13 – Voorzitterschap en secretaris

§1. De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente en die de vergaderingen van de raad van bestuur voorzit.

§2. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad van bestuur voorgezeten door

een bestuurder die door de voorzitter daartoe is aangeduid.

§3. De raad van bestuur kiest daarnaast een secretaris en een plaatsvervanger die geen deel moet uitmaken van de raad van bestuur. De secretaris staat in voor het secretariaat van de raad van bestuur.

Artikel 14 – Bijzonder lasthebber financiën

Er wordt door de raad van bestuur een bijzonder lasthebber financiën aangesteld die binnen het AGB de financiële taken die voortvloeien uit de BBC opneemt (waaronder maar niet beperkt tot, het verlenen van visum, de tweede handtekening bij girale betalingen, het opmaken van het meerjarenplan en de jaarrekening).

Artikel 15 – Vergaderingen

§1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.
§2. De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij verhindering, door zijn vervanger, telkens wanneer de belangen van het AGB het vereisen.

§3. De raad van bestuur beraadslaagt op de maatschappelijke zetel van het AGB of, indien de omstandigheden dit vereisen op een andere plaats die bepaald wordt door de voorzitter.

§4. Op gemotiveerd verzoek van minstens een derde van de bestuurders is de voorzitter verplicht om de raad bijeen te roepen binnen de 14 dagen na ontvangst van de aanvraag. De aanvraag gebeurt steeds schriftelijk of digitaal.

§5. De uitnodigingen vermelden de plaats, de datum, het uur en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering schriftelijk of digitaal verzonden. De uitnodiging is vergezeld van een toelichtende nota bij elk agendapunt, alsook de voorstellen van beslissing.

§6. De raad van bestuur kan externen, personeelsleden van het bedrijf of van de gemeente, en directieleden van het bedrijf uitnodigen op de vergaderingen, zonder stemrecht.

Artikel 16 – Beraadslaging, stemming en notulen

§1. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste de meerderheid van zijn leden aanwezig is. Indien dit quorum niet bereikt wordt, kan een nieuwe raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda, die geldig zal beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders. In de oproeping voor de tweede vergadering wordt uitdrukkelijk vermeld dat het gaat om een tweede vergadering die overeenkomstig dit artikel 16 van de statuten kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders.

§2. Over dringende punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen indien twee derde van de aanwezige bestuurders hiermee akkoord gaat.

§3. Elke bestuurder heeft één stem. Een beslissing is slechts geldig genomen wanneer zij genomen wordt met de volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige bestuurders. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten of personeelszaken, waar de stemmingen geheim zijn. Ingeval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend, bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing verworpen.

Elke bestuurder eerbiedigt de onverenigbaarheden bij beraadslaging en stemming die werden opgenomen in het Decreet over het lokaal bestuur.

§4. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd overeenkomstig artikel 278 §1 van het Decreet over het lokaal bestuur, waarbij gemeenteraad wordt gelezen als raad van bestuur.

Er wordt geen zittingsverslag van de vergaderingen van de raad van bestuur opgesteld.          

De notulen worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend. De notulen van de vergaderingen worden ten laatste meegestuurd met de uitnodiging voor de volgende vergadering, waar ze ter goedkeuring worden voorgelegd.

Een lijst met besluiten van de raad van bestuur wordt via een webtoepassing van de gemeente gepubliceerd overeenkomstig artikel 285-286 van het Decreet over het lokaal bestuur. Die webtoepassing vermeldt ook de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van de raad van bestuur.

De leden van de raad van bestuur, de leden van het directiecomité en de gemeenteraadsleden hebben toegang tot de notulen van de raad van bestuur en het directiecomité via het elektronisch systeem voor vergaderbeheer.          

Artikel 17 – Bevoegdheden

De raad van bestuur van het AGB is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in de statuten of in de beheersovereenkomst is voorbehouden aan de gemeenteraad, onverminderd de delegatie aan het directiecomité van de bevoegdheden zoals voorzien in artikel 25.

Artikel 18 – Vertegenwoordiging

§1. Het AGB wordt ten overstaan van derden geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee leden van de raad van bestuur samen.

§2. Wanneer het belang van het bedrijf dit vereist, beslist de raad van bestuur tot het instellen van rechtsvorderingen zowel voor gewone rechtbanken als administratieve rechtscolleges en over het treffen van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen en vertegenwoordigt de raad van bestuur het AGB in rechte als eiser of verweerder jegens derden.  In alle andere gevallen geldt de regeling zoals omschreven in §1.

§3. Tenzij de raad van bestuur een bijzondere lastgeving verstrekt, en behoudens een andere regeling in het huishoudelijk reglement, worden de akten en alle andere stukken of briefwisseling ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij afwezigheid van de voorzitter, door twee bestuurders samen optredend.

Artikel 19 – Aansprakelijkheid van bestuurders

§1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.

§2. De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen bij de normale uitoefening van hun bestuur. Bij overtredingen waaraan ze geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van de aansprakelijkheid ontheven als hen geen schuld treft en als ze de overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat ze er kennis van hebben gekregen.

Afdeling III - Directiecomité

Artikel 20 – Samenstelling

Het directiecomité is samengesteld uit maximaal zeven leden, welke worden benoemd door de raad van bestuur bij geheime stemming.

Elke fractie heeft minstens het recht om een vertegenwoordiger aan te duiden die de vergaderingen van het directiecomité kan bijwonen met raadgevende stem.

Artikel 21 – Duur en einde mandaat

§1. De duurtijd van het mandaat van lid van het directiecomité loopt gelijk met de duur van de legislatuur. Het mandaat is hernieuwbaar. De leden van het directiecomité kunnen te allen tijde door de raad van bestuur worden ontslagen bij gemotiveerde beslissing en na eerbiediging van de hoorplicht.

§2. Na de volledige vernieuwing van de raad van bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad, wordt tot de volledige vernieuwing van het directiecomité overgegaan. In dat geval blijven de leden van het directiecomité in functie tot de nieuwe raad van bestuur tot hun vervanging is overgegaan.

§3. Een lid van het directiecomité kan zijn mandaat opzeggen door schriftelijke kennisgeving aan de voorzitter van de raad van bestuur. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de raad van bestuur. Het lid van het directiecomité blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd op de eerstvolgende raad van bestuur, behoudens wanneer het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

Artikel 22 – Voorzitterschap en secretaris

§1. Het directiecomité kiest uit zijn leden een voorzitter die de vergaderingen van het directiecomité voorzit. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt het directiecomité voorgezeten door een lid, dat door de voorzitter daartoe is aangeduid.

§2. Het directiecomité duidt een secretaris aan die instaat voor het secretariaat van het directiecomité.

Artikel 23 – Bijeenroeping

§1. Het directiecomité wordt bijeengeroepen door de voorzitter van het directiecomité telkens als de belangen van het AGB het vereisen.

§2. Het directiecomité beraadslaagt op de maatschappelijke zetel van het AGB of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats die wordt bepaald door de voorzitter. De vergaderingen zijn niet openbaar.

§3. Op gemotiveerd verzoek van minstens de helft van de leden van het directiecomité is de voorzitter verplicht het directiecomité bijeen te roepen binnen de 8 dagen na de aanvraag.

§4. De uitnodigingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en worden tenminste 2 dagen voor de vergadering schriftelijk of digitaal verzonden.

Artikel 24 – Beraadslaging, stemming en notulen

§1. Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste de helft van zijn stemgerechtigde leden aanwezig is. Indien dit quorum niet bereikt wordt, kan een nieuwe vergadering van het directiecomité bijeengeroepen worden met dezelfde agenda, dewelke geldig zal beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige leden. In de oproeping voor de tweede vergadering wordt uitdrukkelijk vermeld dat het gaat om een tweede vergadering die overeenkomstig dit artikel 24 van de statuten kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders.              

§2. Elk lid van het directiecomité heeft één stem.

Een beslissing is slechts geldig genomen wanneer zij genomen wordt met de volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige leden. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing dan verworpen.

§3. De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden door de secretaris genotuleerd. Een afschrift ervan wordt ter informatie toegezonden aan de leden van de raad van bestuur.

De notulen worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend. De notulen van de vergaderingen worden ten laatste meegestuurd met de uitnodiging voor de volgende vergadering, waar ze ter goedkeuring worden voorgelegd.

De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.

Artikel 25 – Bevoegdheden

§1. Het directiecomité van het AGB is belast met:

1°    het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel;

2°    het dagelijks bestuur;

3°       de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur; en

4°       de voorbereiding en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.

§2. Het “dagelijks bestuur”  zoals bedoeld in §1 omvat alle handelingen die de normale werking van het AGB moeten garanderen, met uitzondering van de bevoegdheden die exclusief toekomen aan de raad van bestuur krachtens het Decreet over het lokaal bestuur, de statuten, de beheersovereenkomst of een uitdrukkelijke beslissing van de raad van bestuur.

Het dagelijks bestuur omvat in elk geval:

-          beheersdaden die geboekt worden op het exploitatiebudget of die in normale omstandigheden het AGB niet voor meer dan een jaar binden.

-          beheersdaden die geboekt worden op het investeringsbudget voor zover zij het AGB niet meer dan 1 jaar binden.

-          alle opdrachten met een waarde lager dan of gelijk aan 35.000 euro exclusief btw.

§3. De bevoegdheid betreffende “de voorbereiding en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur” zoals bedoeld in §1 omvat onder meer (niet-exclusief):

-          het bepalen van de tarieven in de vastgestelde tariefreglementen; en

-          het voeren van vastgestelde plaatsingsprocedures en de gunning en uitvoering van overheidsopdrachten.

§4. Het directiecomité is verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur. Het verschaft de raad van bestuur informatie over zijn beslissingen en licht hem in over al zijn handelingen.

Artikel 26 – Vertegenwoordiging

§1. Het AGB wordt, binnen de bevoegdheden van het directiecomité, ten overstaan van derden geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van het directiecomité of door twee leden van het directiecomité samen.

§2. Tenzij het directiecomité een bijzondere lastgeving verstrekt, en behoudens een andere regeling in het huishoudelijk reglement, worden de akten en alle andere stukken of briefwisseling binnen de bevoegdheden van het directiecomité ondertekend door de voorzitter van het directiecomité of door twee leden van het directiecomité samen.

Artikel 27 – Vergoedingen

De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

HOOFDSTUK III – FINANCIËN EN CONTROLE

Afdeling I - Financiën

Artikel 28 – Kapitaal

§1. Het geplaatste maatschappelijke en statutaire kapitaal van het AGB bedraagt 6.744.279,77 euro.

§2. Het bedrag van het geplaatste maatschappelijke en statutaire kapitaal stemt overeen met de netto-inbrengwaarde van de vermogensbestanddelen.

§3. Behoudens in het kader van een ontbinding van het bedrijf kan het kapitaal noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook, worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen. Een vermindering van het kapitaal is enkel mogelijk om exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) waardeverminderingen te compenseren.

Artikel 29 – Inkomsten en uitgaven

Het AGB ontvangt de inkomsten van de activiteiten die het uitvoert. Het AGB draagt de lasten van zijn eigen activiteiten.

Het AGB stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor tarifering, bepaald in de beheersovereenkomst. De maximumtarieven of de formules voor de berekening ervan die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 30 – Financiering

De raad van bestuur van het AGB beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het AGB kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan binnen de grenzen gesteld in de statuten en de beheersovereenkomst. Per project kan een aangepaste vorm van financiering worden toegepast.

Artikel 31 – Meerjarenplan

De raad van bestuur stelt het meerjarenplan op overeenkomstig de regels die krachtens het Decreet over het lokaal bestuur gelden voor het meerjarenplan van de gemeente en legt ze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

Artikel 32 – Boekhouding en jaarrekening

§1. De boekhouding wordt gevoerd en de jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de regels van het Decreet over het lokaal bestuur die worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de gemeente.

Het AGB voert een algemene en budgettaire boekhouding, aangepast aan de aard en de omvang van zijn activiteiten.

§2. De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur. Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van datzelfde jaar.

§3. Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook van het AGB, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

§4. De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

§5. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed onder de voorwaarden van artikel 262 §1 eerste lid en §2 van het Decreet over het lokaal bestuur.

Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden over de goedkeuring van de jaarrekening binnen ene termijn van honderdvijftig dagen, wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening van het AGB, met toepassing van artikel 286 §1 van het Decreet over het lokaal bestuur, en het AGB de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

Artikel 33 – Resultaatsbestemming

Nadat een bedrag van ten minste twintig procent van de nettowinst is uitgekeerd aan de Gemeente, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het saldo van resultaat van het AGB.

Afdeling 2 – Controle

Artikel 34 – Organisatiebeheersing

§1. Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van het bedrijf wordt geregeld, met inbegrip van het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole, de ondertekening van girale bankorders en de controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn met inbegrip van de rapporteringsverplichtingen.

§2. Het opzetten van het organisatiebeheersingssysteem behoort tot de bevoegdheid van het directiecomité overeenkomstig de modaliteiten vastgelegd in de beheersovereenkomst.

Artikel 35 – Kwijting

Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.

De goedkeuring van de jaarrekening door de toezichthoudende overheid heeft van rechtswege de kwijting aan de bestuurders tot gevolg, zodat de gemeenteraad geen uitdrukkelijke beslissing over de kwijting dient te nemen.

HOOFDSTUK IV – ONTBINDING EN VEREFFENING

Artikel 36 – Ontbinding en vereffening

De gemeenteraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van een autonoom gemeentebedrijf over te gaan. In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

HOOFDSTUK V – INWERKINGTREDING

Artikel 37 – Inwerkingtreding statuten

Deze statuten treden in werking op 22 april 2024.