Terug
Gepubliceerd op 06/05/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 03/05/2022 - 20:35

Aanvullend verkeersreglement fietsstraat Kalfort- Kalfortdorp en Ruisbroek - Sauvegardestraat

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens
Aanleiding

Aangezien het gemotoriseerd verkeer binnen de bebouwde kom in Puurs-Sint-Amands toeneemt, willen we bijkomende maatregelen treffen om de veiligheid van de fietser te verhogen door middel van fietsstraten in Kalfortdorp te Kalfort en Sauvegardestraat te Ruisbroek Het invoeren van een fietsstraat zal de algemene verkeersveiligheid verhogen in desbetreffende straten.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De fietsstraten die op voor het eerst werd voorgesteld op CBS 12/12/2021 en nadien werd verwerkt als nota op het CBS van 18/01/2022 werd voorgelegd aan studiebureau Antea. Op basis van de bevindingen van Studiebureau Antea worden de volgende straten opgenomen in de fietstraatzone:  Reststraat, Beiaardhof, Kerkplein, Botermarkt/H. Hartplaats, Hoogstraat, Dorpshart, Palingstraat, W. de Vochtstraat en Stationsstraat. Er werd beslist om ook van Kalfortdorp te Kalfort en Sauvegardestraat te Ruisbroek een Fietsstraat te maken.

Regelgeving:

Borden F111: Begin Fietsstraat. De fietsstraat eindigt ter hoogte van het volgend kruispunt.
De vermelding "Fietsstraat" op het verkeersbord is facultatief.

Borden F113: Einde Fietsstraat. deze borden worden nog geplaatst om duidelijk te maken waar de fietsstraat stopt

Op volgende plaatsen worden verkeersborden geplaatst die het begin en het einde van de fietsstraten aangeven:

Kalfortdorp: ter hoogte van nr.18: F111

Kalfortdorp: Overkant van nr.18: F113

Kalfortdorp: ter hoogte van nr.65: F111

Kalfortdorp: Overkant van nr.70: F113

Sauvegardestraat: ter hoogte van nr.2-2a: F111

Sauvegardestraat: overkant van nr.2-2a: F113

Sauvegardestraat: ter hoogte van nr.41: F111

Sauvegardestraat: ter hoogte van nr.34: F113

Artikel 22 novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:

In fietsstraten mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 3.

Besluit

Artikel 1: De fietsstraten in Kalfortdorp en Sauvegardestraat worden permanent ingevoerd. 

Artikel 2: Het begin van de fietsstraat wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F111: Kalfortdorp ter hoogte van nr.18 en nr.65, Sauvegardestraat ter hoogte van nr.2-2a en 41

Artikel 3: Het einde van de fietsstraatzone wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord F113:  Kalfortdorp aan de overkant van nr.18 en ter hoogte van nr.70, Sauvegardestraat aan de overkant van nr.2-2a en nr.34

Artikel 4: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.