In het raam van opdrachten van bestuurlijke politie, waarbij leden van verschillende politiezones gezamenlijk optreden en/of waarbij onder meer door de terbeschikkingstelling van personeel (art. 101 WGP), in het raam van een gehypothekeerde capaciteit, steun wordt verleend aan onze politiezone door leden van een ander korps waarbij de leiding van de operatie onder mijn verantwoordelijkheid valt overeenkomstig art. 7 e.v. WPA, kan het aangewezen zijn dat voor de hiervoor beschreven doelstellingen gebruik wordt gemaakt van mobiele camera’s. In geval de leden van de in ondersteuning komende politiezone over dergelijke mobiele camera’s beschikken en/of indien zij dergelijke apparatuur inzetten op onze vraag, dient overeenkomstig art. 25/4 WPA, voorafgaand een principiële toestemming van de gemeenteraad bekomen te worden.
Binnen het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen, zal tussen de politiezones onderling een protocolakkoord worden opgesteld dat alle organisatorische en technische maatregelen vastlegt omtrent de uitwisseling van beeld, respectievelijk indien van toepassing, geluidsbestanden gekoppeld aan de beeldbestanden.
De korpschef van politiezone Klein-Brabant vraagt de gemeenteraad om de principiële toestemming tot het zichtbaar gebruik van mobiele camera’s op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands, door leden van andere politiezones dewelke steun leveren aan onze politiezone en/of deelnemen aan gezamenlijke acties, dit conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Vandaag gebruikt de politie reeds vaste, tijdelijk vaste, mobiele en intelligente camera’s om het politiewerk te ondersteunen en de haar toegekende middelen efficiënter en gerichter te gebruiken. Camera’s zijn dan ook een onmisbaar middel in het uitvoeren van het veiligheidsbeleid zowel voor opdrachten van gerechtelijke als bestuurlijke politie en/of bij een verhoogd risico op ordeverstoring, al of niet bij grote volkstoelopen, bij escalatie van geweld tegen en/of belaging van politieploegen of bij bedreiging van de openbare veiligheid door calamiteiten die dringend aandacht vragen. Camera’s hebben zowel een preventieve, ontradende als opsporingswaarde.
De plaatsing en het gebruik van camera’s door politiediensten wordt niet langer geregeld door de camerawet van 21 maart 2007. De wet op het politieambt (WPA) legt sinds de wijzigingen bij de wet van 21 maart 2018 het kader vast voor de plaatsing en het gebruik van camera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
Art. 25/1 e.v. WPA bepalen dat een politiedienst in het raam van opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie al dan niet intelligente vaste, tijdelijk vaste en mobiele camera’s op zichtbare wijze kan gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt. Krachtens art. 25/4 WPA moet, wat betreft het zichtbaar cameragebruik in een politiezone, de korpschef van de politiezone hiervoor wel een principiële voorafgaande toestemming vragen aan de gemeenteraad.
In het raam van opdrachten van bestuurlijke politie, waarbij leden van verschillende politiezones gezamenlijk optreden en/of waarbij onder meer door de terbeschikkingstelling van personeel (art. 101 WGP), in het raam van een gehypothekeerde capaciteit, steun wordt verleend aan onze politiezone door leden van een ander korps waarbij de leiding van de operatie onder mijn verantwoordelijkheid valt overeenkomstig art. 7 e.v. WPA, kan het aangewezen zijn dat voor de hiervoor beschreven doelstellingen gebruik wordt gemaakt van mobiele camera’s. In geval de leden van de in ondersteuning komende politiezone over dergelijke mobiele camera’s beschikken en/of indien zij dergelijke apparatuur inzetten op onze vraag, dient overeenkomstig art. 25/4 WPA, voorafgaand een principiële toestemming van de gemeenteraad bekomen te worden.
Het is in deze context dat de korpschef van de politiezone Klein-Brabant de gemeenteraad om de principiële toestemming verzoekt tot het zichtbaar gebruik van mobiele camera’s (body- of uniformcamera’s, dashcams en/of dronecamera’s) door andere lokale politiediensten die steun leveren aan de politiezone Klein-Brabant op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands
Binnen het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen, zal tussen de politiezones onderling een protocolakkoord worden opgesteld dat alle organisatorische en technische maatregelen vastlegt omtrent de uitwisseling van beeld, respectievelijk indien van toepassing, geluidsbestanden gekoppeld aan de beeldbestanden.
/
Artikel 1 : De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag van de korpschef van de lokale politiezone Klein-Brabant voor de principiële toestemming tot het zichtbaar cameragebruik van de mobiele camera’s, door leden van een andere politiezone dewelke steun leveren aan onze politiezone en/of deelnemen aan gezamenlijke acties, dit conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
Artikel 2 : De gemeenteraad verleent de principiële toestemming aan de lokale politiezone Klein-Brabant om in het kader van haar opdrachten en conform de wettelijke bepalingen ter zake zichtbaar gebruik te maken van mobiele camera’s door leden van een andere politiezone, op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands zoals gespecifieerd in de aanvraag van de korpschef.
Artikel 3 : Deze toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het toezicht op het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de lokale politie Klein-Brabant conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen.
Artikel 4 : De gemeenteraad neemt akte van de opdracht van de burgemeester aan de korpschef om deze toestemming ter kennis te brengen van de procureur des Konings.
Artikel 5 : Deze toestemming wordt openbaar gemaakt voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie. Dit besluit wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website.