Terug
Gepubliceerd op 20/04/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/03/2021 - 20:00

Verplaatsing gemeenteweg nr. 76 Stationsstraat - Definitieve vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Steven Prinsen
Aanleiding

De gemeenteraad heeft bij beslissing, genomen in zitting van 14 december 2020, het gemeentelijk rooilijnplan voorlopig vastgesteld.
Het openbaar onderzoek heeft plaatsgevonden van 13 januari 2021 tot en met 13 februari 2021.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;
  • Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, afdeling 2;

Toepasselijke regelgeving 

  • Het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, afdeling 2;
Feiten, context en argumentatie

Het decreet houdende de gemeentewegen definieert een verplaatsing als de vervanging van een af te schaffen gemeenteweg of een gedeelte daarvan door een nieuwe gemeenteweg of een nieuw wegdeel (artikel 2, 11°). 

Concreet wordt de verplaatsing van volgende wegdelen definitief vastgesteld: 

  • Opheffing van een deel van gemeenteweg nr. 76 (ter hoogte van Stationsstraat nr. 26, gekend als Sentier nr. 76 in de Atlas der Buurtwegen), met een breedte van 1,00m, over volgende kadastrale percelen: 1ste afdeling sectie B delen van nummers 340 a7, 340 R9, 340 S9 en 340 C9 

  • Vestiging van een deel van een gemeenteweg met een breedte van 1,00m (ter hoogte van Stationsstraat nr. 30), over volgende kadastrale percelen: 1ste afdeling sectie B delen van nummers 340 C9 en 340 D8 

De gemeenteraad weegt de verplaatsing af aan de hand van de doelstellingen en principes zoals opgenomen in het toepasselijk Decreet: 

  • Algemeen belang: 

Grote delen van het op te heffen tracé zijn sedert meer dan 30 jaar overbouwd. Dit wordt gestaafd door foto’s, oude landmetersplannen en afgeleverde stedenbouwkundige vergunningen van aanpalende eigendommen. 
De perceptie van de burger is dat dit deel van de gemeenteweg reeds op zijn feitelijke locatie ligt en niet langer op de juridische locatie conform de Atlas der Buurtwegen. Het is in het algemeen belang om deze situatie te bestendigen. De gemeenteweg blijft zijn functie behouden als verbinding tussen Hoogstraat en Stationsstraat aangezien het te vestigen wegdeel verder aantakt op het verdere huidige tracé van de gemeenteweg nr. 76. 

  • Uitzonderingsmaatregel 

Het op te heffen wegdeel staat niet langer in het Geoloket Provincie Antwerpen en alle wandel- en fietsknooppuntenkaarten. Deze vermelden de te vestigen bedding. Er zijn geen getuigen meer te vinden die dit wegdeel ooit op zijn juridische locatie volgens de Atlas der Buurtwegen hebben weten te liggen. Ook stedenbouwkundige vergunningen van de aanpalende eigenaars bestendigen de noodzaak aan de verplaatsing van dit deel van de gemeenteweg nr. 76. 

We kunnen stellen dat gezien de diverse bewijsmiddelen de uitzonderingsregel kan toegepast worden. Een heropening op de juridische locatie, zoals weergeven in de Atlas der Buurtwegen, is onmogelijk gezien de feitelijk overbouwing van een deel van het tracé van de gemeenteweg nr. 76.

  • Verkeersveiligheid en ontsluiting 

Het op te heffen wegdeel is overbouwd door garage(s) en elektriciteitscabine. Het oorspronkelijke tracé ontsluit op de Stationsstraat waar deze samenkomt met de F. De Bondtstraat en de Schuttershofstraat, hetgeen een conflictpunt is van meerdere gemeentewegen en van zowel gemotoriseerd als niet-gemotoriseerd verkeer.

Door een verplaatsing van een wegdeel creëert dit een veiligere ontsluiting voor de trage weggebruiker tussen Hoogstraat en Stationsstraat en zorgt dit voor een conflictsituatie minder op het kruispunt met de F. De Bondtstraat en de Schuttershofstraat.

  • Grensoverschrijdend perspectief 

Niet van toepassing. 

  • Actuele functie  

De actuele functie van op te heffen wegdeel is nihil terwijl het te vestigen wegdeel vandaag al feitelijk gebruikt wordt zoals beoogd. 
De behoeften van toekomstige generaties worden door de verplaatsing niet in het gedrang gebracht aangezien een alternatieve verbinding, die aantakt op het resterende deel van het oorspronkelijk tracé, wordt gevestigd. Hierdoor blijft de verbindingsweg tussen Stationsstraat en de Hoogstraat gewaarborgd op lange termijn. 

Bijgevolg worden de procedure van opheffing van een gemeenteweg en vestiging van een gemeenteweg gelijktijdig gevolgd. 

Er werd een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan en ontwerp van grafisch plan opheffing opgesteld door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands, op 14 september 2020. Dit werd in één plan verwerkt gelet op het karakter van verplaatsing.

Het plan voldoet aan de vereiste elementen conform het toepasselijke artikelen 16 en 20 van het Decreet houdende de gemeentewegen. 

Het plan vermeldt aanvullend de waardeverminderingen en –vermeerderingen. De waardebepaling wordt eveneens gestaafd door een afzonderlijke nota.

Het plan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek door het college van burgemeester en schepenen van 13 januari 2021 tot en met 13 februari 2021. Er werden geen bezwaren, standpunten of opmerkingen ingediend.

De deputatie van de provincie Antwerpen heeft gunstig advies verleend. Van het departement Mobiliteit en Openbare Werken werd geen advies ontvangen.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: De gemeenteraad beslist definitief een deel van de gemeenteweg nr. 76 (grondgebied Puurs – gekend als Sentier nr. 76 in de Atlas der Buurtwegen) te verplaatsen zoals weergegeven op het bijgevoegd plan zoals opgemaakt door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands d.d. 14 september 2020, in de kleur rood en groen.

Artikel 2: De gemeenteraad stelt de rooilijn, weergegeven het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan zoals opgemaakt door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands d.d. 14 september 2020, met betrekking tot gemeenteweg nr. 76 (grondgebied Puurs – gekend als Sentier nr. 76 in de Atlas der Buurtwegen) definitief vast. Het gemeentelijk rooilijnplan en grafisch plan wordt als integrerend deel gehecht aan dit besluit.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Artikel 3: Dit besluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:

  • publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen;
  • aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin – en eindpunt van het betrokken wegdeel;
  • verzending van de bekendmaking ter kennisgeving met een beveiligde zending naar iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend;
  • verzending van het besluit en de bijbehorende plannen met een beveiligde zending naar de deputatie van de provincie en naar het departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Artikel 4: De gemeente publiceert het besluit van de gemeenteraad tot de definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan en het grafisch plan tot de opheffing van de gemeenteweg in het Belgisch Staatsblad en op de gemeentelijke website:

  • hetzij na het verlopen van de beroepstermijn, zonder dat er een beroepsprocedure werd opgestart
  • hetzij na het verwerpen van het beroep door de Vlaamse Regering.

Het besluit heeft uitwerking 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.