Terug Gemeenteraad

Mon 29/03/2021 - 20:00 Teamsvergadering

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • Het “Draaiboek vaccinatiecentra”  en de blauwdruk van het Agentschap Zorg en Gezondheid legt aan de lokale besturen op om per eerstelijnszone maximaal twee vaccinatiecentra op te richten. Voor wat betreft de gemeenten Puurs-Sint-Amands en Bornem werd beslist om het vaccinatiecentrum Klein-Brabant op te richten in de Sport- en Evenementenhal te Puurs-Sint-Amands. 

    Artikel 392 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat twee of meer gemeenten een samenwerkingsverband zonder rechtspersoonlijkheid kunnen vormen om, zonder beheersoverdracht, een welbepaald project van gemeentelijk belang te verwezenlijken. Aangezien de gemeenten Bornem en Puurs-Sint-Amands zich in dit kader laten bijstaan door de Eerstelijnszone Klein-Brabant-Vaartland, komt er krachtens art. 392 Decreet Lokaal Bestuur een interbestuurlijk samenwerkingsverband tot stand.

    Middels een “overeenkomst met statutaire draagkracht” maken de 3 deelnemers de nodige afspraken over de oprichting van het vaccinatiecentrum, onder meer (maar niet beperkt tot) de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling.

    Vanuit Vlaanderen wordt geadviseerd dat de algemene bestuurlijke aansturing van het vaccinatiecentrum gebeurt volgens de principes van de intergemeentelijke samenwerking uit het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald met een beheerscomité, maar dat dit minimaal ingevuld kan worden en enkel moet samenkomen indien noodzakelijk voor fundamentele beslissingen en voor democratische terugkoppeling.

    Puurs-Sint-Amands zal optreden als beherende gemeente. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de overeenkomst met statutaire draagkracht van het interbestuurlijk samenwerkingsverband “vaccinatiecentrum Klein-Brabant” goed te keuren. 

  • Op de agenda van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Schelde-Durme op 13 april 2021 staat de goedkeuring van de statutenwijziging geagendeerd.

    De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt als lid van deze vzw gevraagd deze statuten goed te keuren.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is vennoot van IGEMO, een intergemeentelijk samenwerkingsverband met de rechtsvorm van een dienstverlenende vereniging.

    De huidige statutaire duurtijd van IGEMO eindigt op 26 april 2021. IGEMO stelt zijn vennoten voor om de de statutaire duurtijd te verlengen met 18 jaar tot 23 april 2039.

    Op de algemene vergadering van 23 april 2021 staat de verlenging van de duur van de intergemeentelijke vereniging conform artikel 423 van het Decreet Lokaal Bestuur geagendeerd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze verlenging goed te keuren.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 21 januari 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van IGEMO die op 23 april 2021 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen, de statutenwijziging goed te keuren en kennis te nemen van de agendapunten.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft beslist om het beheer van zijn recyclageparken over te dragen aan de opdrachthoudende vereniging IVAREM. Dit vergt de nodige aanpassingen wat het recyclagepark van Puurs betreft, dat momenteel nog in eigen beheer uitgebaat wordt. De onderhandelingen met IVAREM zijn uitgemond in bijgevoegde overeenkomst, waarbij de onderlinge engagementen worden vastgelegd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze overeenkomst goed te keuren.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands is lid van de opdrachthoudende vereniging IVAREM en heeft bij gemeenteraadsbeslissing van 23 november 2020 bepaald  welke afvalbeheeropdrachten het overdraagt aan IVAREM. Aangezien Puurs-Sint-Amands minder afvalbeheeropdrachten overdraagt aan IVAREM dan de andere vennoten en rekening houdende met het feit dat het recyclagepark van Puurs tot op heden steeds in eigen beheer werd uitgebaat, is het noodzakelijk om de afspraken tussen Puurs-Sint-Amands en IVAREM contractueel vast te leggen in een globale samenwerkingsovereenkomst. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt verder uitgewerkt in 3 ermee samenhangende  overeenkomsten: 

    -        Een bruikleenovereenkomst, waarbij de bestaande infrastructuur in principe gratis ter beschikking gesteld wordt van IVAREM voor de duur van de afvalbeheeropdracht ‘Uitbating recyclagepark Lichterveld’.

    -        Een overeenkomst tot vestiging van een recht van opstal voor nieuwe investeringen op het recyclagepark  Lichterveld.

    -        Een overeenkomst tot vestiging van een recht van opstal voor nieuwe investeringen op het recyclagepark Hemelrijken. 

    Al deze overeenkomsten worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad op 29 maart 2021. Dit besluit betreft de bruikleenovereenkomst.

    Deze bruikleenovereenkomst zorgt ervoor dat de bestaande onroerende investeringen in het recyclagepark Lichterveld eigendom blijven van de gemeente Puurs-Sint-Amands, maar dat deze goederen gratis ter beschikking worden gesteld van IVAREM voor de duur van de beheersoverdracht van de uitbating van dit recyclagepark aan IVAREM.

  • Voor een optimaal beheer van het recyclagepark  is het noodzakelijk om een recht van opstal te verlenen aan IVAREM zodat zij de nodige investeringen kunnen doen om de site te exploiteren en indien gewenst nieuwe bouwvolumes op te richten en (structurele) veranderingen aan te brengen aan de bestaande infrastructuur. Het recht van opstal wordt verleend voor de duur van de bevoegdheidsoverdracht, namelijk 18 jaar.

  • Voor een optimaal beheer van het recyclagepark  is het noodzakelijk om een recht van opstal te verlenen aan IVAREM zodat zij de nodige investeringen kunnen doen om de site te exploiteren. Dit recht van opstal betreft enkel nieuwe investeringen omdat de bestaande infrastructuur eigendom blijft van de gemeente Puurs-Sint-Amands en wordt verleend voor de duur van de bevoegdheidsoverdracht, namelijk 18 jaar.

Veiligheid

  • De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands is bevoegd het vaststellen van de algemene bestuurlijke politieverordening.

    De Algemene Bestuurlijke Politieverordening Klein-Brabant, afgekort  “ABP Klein-Brabant” genoemd, wordt jaarlijks bijgestuurd.

    Voor 2021 is een actualisatie van een aantal artikels noodzakelijk, meer bepaald  in het kader van de overdracht van het recyclagepark aan Ivarem is er een wijziging aan de artikels 36, 70, 94 en 101. De artikels 64 bis tem 64sexies worden opgeheven. De artikels 101bis en 101 dienen te worden ingevoegd.

    Bijkomend wordt het woord ‘containerpark’  gewijzigd in ‘recyclagepark’ in alle artikels waarin dit woord voorkomt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing goed te keuren, welke zal ingaan per 1 mei 2021.

Financieel beheer

  • Teneinde een positief operationeel resultaat in het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands (AGB) te realiseren, kent de gemeente Puurs-Sint-Amands prijssubsidies toe die aan btw onderhevig zijn.  Deze worden berekend als een factor toegepast op de prijs die de gebruiker betaalt voor de toegang tot sportinfrastructuur en culturele voorstellingen. T.g.v. de verplichte sluiting n.a.v. Covid-19 ligt de omzet fundamenteel lager en volstaan de prijssubsidies niet om de verliezen te compenseren.  De fiscale steunmaatregelen n.a.v. Covid-19 in combinatie met de opschorting van Beslissing nr. ET 129.288 van 19 januari 2016 betreffende het winstoogmerk van AGB's, laten toe de operationele verliezen uitzonderlijk te compenseren met btw vrije werkingssubsidies, zonder gevolgen voor de btw-aftrek van kosten en zonder onderhevig te zijn aan de vennootschapsbelasting indien betaald of toegekend tussen 15 maart 2020 en 31 maart 2021. Vermoedelijk wordt deze periode verlengd tot 31 december 2021 op basis van een voorontwerp van wet goedgekeurd in de ministerraad van 26 februari 2021 waarin wordt voorzien in een verlenging van de vrijstelling van vergoedingen in het kader van steunmaatregelen genomen door o.a. de gemeenten tot 31 december 2021.

    Het operationeel verlies na prijssubsidies wordt voor 2020 ingeschat op 650.000 euro.  Voor wat betreft boekjaar 2021 weten we nu al dat tot en met 31 maart 2021 alle inrichtingen die behoren tot de culturele, feestelijke, sportieve, recreatieve en evenementensector, daarin begrepen concertzalen, theaters en bioscopen gesloten zijn voor het publiek (met uitzondering van bepaalde activiteiten voor kinderen en jongeren).  Indien de epidemiologische toestand het toelaat en afhankelijk van de druk op de ziekenhuizen en de voortgang van de vaccinatiecampagne, komt er vanaf april eventueel een buitenplan voor culturele activiteiten. Van activiteiten binnen is zeker nog geen sprake. Indoor sporten blijft voorlopig verboden boven de 12 jaar.  Wij gaan ervan uit dat het operationeel resultaat voor het boekjaar 2021 in de lijn zal liggen van dat van 2020. Bijgevolg wensen wij ook voor de eerste jaarhelft van 2021 al een bedrag van 650.000 euro te voorzien in de vorm van een btw vrije werkingstoelage.

    Deze omzetting vormt geen meerkost in het meerjarenplan. Het betreft een wijziging van de aard van de subsidie, geen bijkomende subsidie. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om de voorziene prijssubsidie voor de boekjaren 2020 en 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 t.b.v. het opgelopen economisch verlies n.a.v. Covid-19, geschat op 650.000 euro voor het boekjaar 2020 en op 650.000 euro voor de periode van 1 januari t.e.m. 30 juni 2021 in de vorm van een btw vrije werkingssubsidie ter beschikking te stellen van het AGB. In functie van het werkelijke operationele verlies na prijssubsidies kan dit bedrag in min of in plus bijgesteld worden.

Belastingen

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft 2 recyclageparken op haar grondgebied. Het recyclagepark ‘Hemelrijken’ op het voormalig grondgebied van Sint-Amands wordt uitgebaat door IVAREM. Het recyclagepark ‘Lichterveld’ op voormalig grondgebied van Puurs wordt in eigen beheer uitgebaat.

    Omwille van de verbintenissen die er met IVAREM zijn aangegaan inzake overname van het recyclagepark Lichterveld vanaf 26 april 2021, dient het belastingreglement zich te conformeren aan de regionale werking. De inwoners van de gemeente hebben vanaf dan de vrije keuze om beide recyclageparken te gebruiken of zich ook elders binnen het werkingsgebied van IVAREM aan te bieden.

    De belasting op het gebruik van de gemeentelijke recyclageparken neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel de vervuiler te laten betalen voor het afval dat hij produceert (en als nevendoel de hoeveelheid afval te beperken (ontradend effect)).  Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op het gebruik van de gemeentelijke recyclageparken, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven. Voor grof vuil wordt voorgesteld een tarief van 0,20 euro per kg te hanteren voor inwoners uit Puurs-Sint-Amands en houders van een tweede verblijf in Puurs-Sint-Amands (die belastingplichtig zijn in de belasting op tweede verblijven) (dit was voorheen 0,15 euro/kg). In de andere recyclageparken van IVAREM is dit momenteel 0,33 euro per kg. Er wordt voorgesteld dat de gemeente het verschil bijlegt voor inwoners uit Puurs-Sint-Amands en houders van een tweede verblijf (die in Puurs-Sint-Amands belastingplichtig zijn in de belasting op tweede verblijven). Gebruikers van de recyclageparken van buiten de gemeente betalen wel 0,33 euro/kg. Dit tariefonderscheid is verantwoord door het feit dat de gemeente het verschil tussen beide tarieven bijlegt. Deze gemeentelijke bijdrage wordt betaald uit de algemene middelen van de gemeente, waaraan niet-inwoners of zij die niet onderworpen zijn aan de belasting op tweede verblijven, geen bijdrage leveren.

    Bij storing van de pers wordt evenredig aan de verhouding 0,20/0,33 een bedrag van € 6,65 per begonnen 0,25 m³ voorgesteld en € 6,65 per zitplaats voor zetels. Niet-inwoners van Puurs-Sint-Amands betalen in dat geval 11 EUR per begonnen 0,25m³ of 11 EUR per zitplaats.

    De belasting wordt contant geïnd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement goed te keuren.

  • De gemeenteraad heeft in zitting van 16 december 2019 de belasting op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Eind december 2020 zijn de modaliteiten bekend gemaakt inzake de werking van Valumat voor de aanvaardingsplicht van matrassen, met een overgangsperiode tot 1 juni 2021. Het aanbieden op de recyclageparken dient gratis te zijn, voor de straatinzameling mag de verwerking niet, maar moet de aanrijkost wel aangerekend worden. De bepalingen m.b.t. de roze zak zijn heden ook niet meer van toepassing. Zodoende dient het belastingreglement opnieuw vastgesteld te worden.

Ruimte

Leefomgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020121291, o/ref. OV 2020 406) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen Dendermondsesteenweg zn en met de volgende kadastrale gegevens 2de afdeling, sectie C nrs. 539A, 542C, 543C, 544C, 545B, 545F, 546T, 546S, 546D, 547E, 547M6, 547L6, 547G6, 547K7, 547W7, 547S7, 547X7, 547V7, 547G7, 547D7, 547Y7, 547E7, 547R8, 547N7, 547A8, 547B8, 547C8, 547E8, 547D8, 547F8, 547H8, 547K8, 547M8, 547L8, 547P8, 551E2 en 552C.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 8 november 2020 tot en met 7 december 2020. Er werden twee standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020145881, o/ref. OV 2020 478) ingediend voor het oprichten van 2 halfopen woningen, voor het perceel gelegen te Nijven 27 en 27A, 2890 Puurs-Sint-Amands, 6de afdeling sectie C nr. 79 S.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de wijziging van een gemeenteweg opgenomen: de begrenzing van een gedeelte van weg nr. 42 wordt vastgelegd in een rooilijnplan.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 16 november 2020 tot en met 15 december 2020. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. 

  • Op 9 september 2019 besliste de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands om toe te treden tot het Burgemeestersconvenant voor Klimaat & Energie, engagement 2030. Met dit Burgemeestersconvenant engageert de gemeente zich om tegen 2030 40% minder uit te stoten ten opzichte van het referentiejaar 2012. Bijkomend wordt het thema klimaat ook verruimd met klimaatadaptatie, het aanpassen aan de klimaatverandering. Om dit engagement te concretiseren naar daadwerkelijke acties en projecten verbindt de gemeente Puurs-Sint-Amands  zich ertoe om binnen de 2 jaar na de ondertekening van het Burgemeestersconvenant door de gemeenteraad een Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP) (in bijlage) op te maken en te laten goedkeuren. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het ontwerp 'Actieplan voor Duurzame Energie en Klimaat (SECAP) 2030' goed te keuren.

Werken

  • In het binnengebied van Eeuwfeeststraat, Kerkhofstraat en Hoogstraat wordt de nodige infrastructuur aangelegd om een aantal verdere ontwikkelingen van het RUP Dorpshart mogelijk te maken en waarbij tevens het parkgebied wordt aangelegd. Studiebureau ARA is aangesteld om het dossier voor aanleg van riolering en wegen op te maken. In een eerste fase zullen de riolering en nutsleidingen worden aangelegd. Er wordt dan een fundering met tijdelijke asfaltverharding aangelegd zodat de bouwprojecten kunnen uitgevoerd worden. In een tweede fase zal dan de asfaltverharding worden weggenomen voor de definitieve aanleg van de weg en het parkgebied.

    Studiebureau ARA heeft de aanbestedingsbundel voor project Mantenhof (met plannen, bijzonder bestek, meetstaat en raming) overgemaakt aan de gemeente ter nazicht. Ze hebben deze gegevens ook overgemaakt aan Pidpa voor het aandeel riolering van dit project. 

    In het bestek is voorzien dat deze werken in twee fases zullen uitgevoerd worden, met een tijdelijke schorsing van de werken.

    In fase 1 worden alle ondergrondse werken uitgevoerd en wordt er een tijdelijke verharding aangelegd.

    In fase 2 wordt de bovenbouw en het parkgebied aangelegd.

    De opdracht voor aanneming van werken gebeurt onder de vorm van een openbare procedure.

Ondersteuning

ICT

  • De huidige serverinfrastructuur is verouderd en kan niet verder uitgebreid worden. Hierbij aansluitend is het onderhoudscontract voor de huidige apparatuur vanaf 1 juli 2021 niet meer verlengbaar.

    Digitale technologie is voor lokale besturen van toenemend belang om hun burgers te bedienen en hun processen te verbeteren. Dit vraagt van de IT-afdelingen een steeds grotere inzet om de nieuwste technologische ontwikkelingen te integreren. Omdat IT voor de meeste organisaties geen kerncompetentie is, ligt een stap naar de cloud vaak voor de hand.

    In tegenstelling tot de klassieke aanpak die voorziet in 'on site' infrastructuur en monolithische toepassingen, vereist de digitale evolutie die lokale besturen vandaag doormaken meer aanpassingsvermogen, een verhoogde beschikbaarheid en altijd en overal toegankelijk. In deze context vormt de cloud vandaag de hoeksteen van onze hele informaticastrategie.

    Veel toepassingen bij lokale besturen functioneren echter niet zonder meer in een cloud-omgeving. Zo zeulen de lokale besturen een hele geschiedenis mee aan applicaties die niet meteen cloud-vriendelijk zijn. Deze toepassingen zijn gekend als "legacy software". Om deze “legacy software” in de toekomst verder te kunnen ondersteunen moet het serverpark vernieuwd worden.

    In het kader van de opdracht “Vernieuwen serverinfrastructuur” werd een bestek met nr. G-2021-018 opgesteld door dienst ICT.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 130.000,00 excl. btw of € 157.300,00 incl. 21% btw

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Onroerend goedbeheer

  • De woning met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan de Coolhemstraat 21, kadastraal gekend 1ste afdeling sectie D nummer 846M met een oppervlakte volgens kadaster van 60 m² en nummer 846L met een oppervlakte volgens kadaster van 705 m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht tegen een totaalprijs van € 270.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom in het masterplan Kalfort.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Kimpelbergheide kadastraal gekend 4de afdeling sectie A nummer 3D met een oppervlakte volgens kadaster van 4299 m², voor één/zesde in volle eigendom, tegen een totaalprijs van € 4.299,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van het perceel binnen de contouren van het RUP Wijland-Vijverbos.

  • Naast de verbindingsweg tussen de R. Verbelenstraat en de Eikevlietbaan worden twee garages aangekocht. Het betreft een garage op en met grond gestaan en gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse R. Verbelenstraat 66+ kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 90N met een oppervlakte volgens kadaster van 50 m² en een bergplaats op en met grond gestaan en gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse R. Verbelenstraat 64+ kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 90S met een oppervlakte volgens kadaster van 55 m², tegen een totaalprijs van € 20.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de latere verbreding van de gemeenteweg.

  • Fluvius/Iverlek voorziet de verplaatsing van een elektriciteitscabine in de Schaafstraat naar de terreinen van het golfcentrum. Het is noodzakelijk een erfdienstbaarheid te vestigen op een perceel gemeente-eigendom zodat de leidingen de verbinding kunnen maken tussen de huidige straat en de nieuwe cabine. Om deze verbinding te kunnen maken is het noodzakelijk een erfdienstbaarheid te vestigen op de eigendom van de gemeente Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk, kadastraal gekend derde afdeling sectie A deel van nummer 298E met een oppervlakte van 89,45 m². De erfdienstbaarheid wordt kosteloos toegekend.

  • De gemeenteraad heeft bij beslissing van 14 december 2020 de verplaatsing van een deel van gemeenteweg nr. 76 (grondgebied Puurs – gekend als Sentier nr. 76 in de Atlas der Buurtwegen) en het bijhorende ontwerp van rooilijnplan en grafisch plan tot afschaffing voorlopig vastgesteld. Van 13 januari 2021 tot en met 13 februari 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen de voorlopige vaststelling en het plan onderworpen aan een openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren, opmerkingen of standpunten ingediend. Bijgevolg kan worden overgegaan tot de definitieve vaststelling van de verplaatsing van dit deel van gemeenteweg nr. 76 met inbegrip van de nieuwe rooilijn.

Aankoopbeheer

  • Op 23 november 2020 besliste de Gemeenteraad beheersbevoegdheid, inzake oprichting en exploitatie van de recyclageparken en het transport en de verwerking van de ingezamelde afvalstoffen, te verlenen aan de ‘Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen’ (IVAREM).

    Het recyclagepark van Puurs, dat ook zal fungeren als KMO-containerpark, wordt overgedragen vanaf 1 mei 2021.

    Gezien er voorheen steeds een prijsvraag gebeurde voor de diverse fracties van zowel recyclagepark als technische dienst, dient deze nu opnieuw te gebeuren maar dan met aangepaste hoeveelheden. Deze fracties zijn degene die afkomstig zijn van uitgevoerde werken door de technische dienst en dewelke niet zullen worden afgevoerd naar het recyclagepark.

    In het kader van de opdracht “Verwerken van afvalfracties voor gemeentemagazijn (Lichterveld)” werd een bestek met nr. G-2021-016 opgesteld door de dienst Aankoop en Administratie Technische Dienst.

    Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

    • Perceel 1 (Bouwpuin, steenbrokken en beton), raming: € 43.336,00 excl. btw of € 52.436,56 incl. 21% btw;
    • Perceel 2 (Groenafval), raming: € 25.200,00 excl. btw of € 30.492,00 incl. 21% btw;
    • Perceel 3 (Slib/veegvuil/grachtenspecie), raming: € 8.500,00 excl. btw of € 10.285,00 incl. 21% btw;
    • Perceel 4 (Houtafval (B-hout)), raming: € 3.750,00 excl. btw of € 4.537,50 incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 80.786,00 excl. btw of € 97.751,06 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met één of meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

    De opdracht heeft een looptijd van maximaal 12 maanden.

Wagenpark

  • Voor het wagenpark van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands worden jaarlijks brandstoffen aangekocht.  De huidige opdracht loopt dit jaar ten einde.

    De opdracht bestaat uit twee percelen. 

    Perceel 1: Levering van diesel en gasolie voor de eigen tankinstallatie op technische dienst.

    Perceel 2: Aankoop van brandstoffen via tankkaarten

    In het kader van de opdracht “Aankoop brandstoffen voertuigen” werd een bestek met nr. G-2021-009 opgesteld door de Aankoop en Administratie Technische Dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 120.000 euro op jaarbasis of in totaal 600.000 euro (basisopdracht + mogelijkheid tot 4 verlengingen).

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

  • In het kader van de opdracht “Aankoop bestelwagen openbare werken” werd een bestek met nr. G-2020-061 opgesteld door de dienst Openbare Werken en Aankoop.

    De uitgave voor deze opdracht werd geraamd op € 55.371,90 excl. btw of € 67.000,00 incl. 21% btw.

    De gemeenteraad verleende in zitting van 23 november 2020 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 november 2020 om de plaatsingsprocedure te starten en de geselecteerde ondernemers uit te nodigen om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure

    In functie van recente, werkgerelateerde ontwikkelingen werd de inzetbaarheid (lees: voor welk type werkzaamheden, ....) en functie (lees: "wat" moet het voertuig kunnen, ...) van het beschreven voertuig herbekeken door de dienst Openbare Werken. Hieruit is gebleken dat de technische eigenschappen van het gevraagde voertuig niet overeenstemmen met de gewijzigde inzetbaarheid en functie:

    • Het voertuig zal hoofdzakelijk worden ingezet voor signalisatiewerkzaamheden. Dit betekent dat er o.a. langere artikelen moeten worden vervoerd (zoals verkeerspalen, ...), waardoor het ten zeerste is aangewezen om een langer voertuig aan te kopen. 
    • Bovendien dient ook het trekvermogen aanzienlijk hoger te zijn. De nieuwe aanhangwagen van signalisatie is 2.7T MTM.

    Binnen het kader van de originele bestekvoorwaarden was het niet mogelijk om deze wijzigingen aan te brengen en/of te realiseren.

    Het college van burgemeester en schepenen besliste daarom in zitting van 9 maart 2021 om de plaatsingsprocedure voor "Aankoop bestelwagen openbare werken" stop te zetten en opnieuw op te starten. 

    Hiermee rekening houdend werden de opdrachtdocumenten van de opdracht "“Aankoop bestelwagen openbare werken” aangepast, zodat de technische bepalingen van het voertuig wel voldoen aan de hierboven vermelde vereisten.

    In het kader van de opdracht “Aankoop bestelwagen openbare werken” werd een aangepast bestek met nr. G-2021-015 opgesteld door dienst Openbare Werken.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op  € 56.000,00 excl. btw of € 67.760 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

  • Er werden recent twee wagens van de dienst groenbeheer uit dienst genomen: een klein gesloten bestelwagentje en een open camionette.

    Om de goede werking van de dienst te garanderen dienen twee kleine voertuigen aangekocht te worden die flexibel kunnen ingezet worden.

    In het kader van de opdracht “Aankoop twee bestelwagens voor dienst Groenbeheer” werd een bestek met nr. G-2021-017 opgesteld door de dienst Aankoop.

    Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

    • Perceel 1 (Bestelwagen A (basisoplossing) – Kleine gesloten bestelwagen), raming: € 18.000,00 excl. btw of € 21.780,00 incl. 21% btw;
    • Perceel 2 (Bestelwagen B (basisoplossing) – Gesloten bestelwagen), raming: € 23.000,00 excl. btw of € 27.830,00 incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 41.000,00 excl. btw of € 49.610,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Toegevoegde agendapunten

  • TOELICHTING

    Vorige maand mochten wij vernemen dat de NMBS de openingsuren van de loketten van 37 treinstations zou verminderen. Eén van die stations is Puurs. Tot voor kort waren de loketten van 5.45 u. tot 13 u. open. Dat is sinds 1 maart herleid tot een opening van 7 uur tot 10.15 u.

    Een bemand treinloket behoort tot een behoorlijke dienstverlening wat het spoor betreft. Ook al zijn er momenteel diverse alternatieven om zich een vervoersbewijs aan te schaffen (internet, ticketautomaat…), toch vormen deze niet voor iedereen een haalbaar alternatief. Bovendien is het belangrijk dat de lokettenzaal, zeker in de winterperiode, en de sanitaire voorzieningen zo ruim mogelijke openingsuren hebben ten behoeve van het comfort van de reizigers.

    Wanneer men bovendien het openbaar vervoer wil promoten, dan is het eveneens van belang dat men daarin investeert en dit zo aantrekkelijk mogelijk maakt. Een inperking van de openingsuren van de loketten draagt alvast niet bij tot dit laatste.

    De Puurs-Sint-Amands seniorenraad heeft inmiddels dan ook terecht protest aangetekend tegen de beslissing van de NMBS om de openingsuren van de loketten verder te beperken.

    Het is van belang dat de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands, als vertegenwoordiger van de Puurs-Sint-Amandse bevolking, zich bij dit protest aansluit en een signaal stuurt naar de hogere overheden en de NMBS dat de inperking van de openingsuren van de loketten ongewenst is en niet bijdraagt tot een aantrekkelijk en comfortabel openbaar vervoer te Puurs-Sint-Amands.

    MOTIE

    De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands,

    -          gelet op de beslissing van de NMBS  om de openingsuren van het station van Puurs in te perken van 7 uur tot 10.15 u;

    -          gelet op het protest hiertegen vanwege de seniorenraad van Puurs-Sint-Amands;

    -          gelet op het beleid van het gemeentebestuur van Puurs-Sint-Amands om zijn inwoners aan te zetten meer gebruik te maken van het openbaar vervoer;

    -          overwegende dat een aantrekkelijk openbaar vervoer via het spoor ook inhoudt dat de loketten van het station van Puurs voldoende ruime openingsuren hebben;

    -          verklaart zich niet akkoord met de beslissing van de NMBS om de openingsuren van de loketten van het station van Puurs in te perken;

    -          vraagt de NMBS en de minister van Mobiliteit deze beslissing opnieuw in overweging te willen nemen en te herzien naar ruimere openingsuren.

    Het college van burgemeester en schepenen wordt ermee belast deze motie over te maken aan de raad van bestuur van de NMBS en aan de federale minister van Mobiliteit.

    De CD&V-teamkoen-fractie deelt de bekommernis van de Vlaams Belang-fractie en de seniorenraad in deze problematiek. In de geest van de bestaande constructieve relatie met de NMBS stelt de CD&V-teamkoen-fractie in samenspraak met de indiener van het agendapunt voor om de motie te vervangen door volgend schriftelijk verzoek aan de NMBS en vraagt de gemeenteraad dit schriftelijk verzoek goed te keuren.

    Motie wordt ingetrokken.

    Schriftelijk verzoek wordt goedgekeurd.

Verzoekschriften

Mededelingen

Vragen