Terug
Gepubliceerd op 21/12/2021

Besluit  Raad van bestuur AGB

ma 20/12/2021 - 20:00

Kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur - Vaststelling

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Els Goedgezelschap, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Helena Lejon
Verontschuldigd: Steven Prinsen

De raad van bestuur van het AGB heeft in vergadering van 29 juni 2020 het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur goedgekeurd. Dit reglement werd aangepast door een beslissing van de raad van bestuur van 7 juni 2021, omdat de gemeente maatregelen heeft genomen voor de culturele- en sportverenigingen om gederfde inkomsten van geannuleerde activiteiten ten gevolge van de coronamaatregelen gedeeltelijk op te vangen. 

Volgende aanpassingen worden voorgesteld aan het kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur:

CC Binder als makersplaats

Begin 2022 voorzien we de verhuis van de academies (Boom en Temse) naar het Brede Schoolgebouw in Puurs.  Dit betekent dat een aantal studio's (Schitter, Fonkel, Pronk en Glim) in cc Binder opnieuw beschikbaar zijn. Als sluitstuk van de Binderwerking willen we een deel van deze vrijgekomen infrastructuur aanbieden aan kunstenaars/artiesten. Op die manier kan cc Binder naast de receptieve werking en de publiekswerking ook inzetten op de derde en laatste pijler: maken en faciliteren. 

In het reglement wordt een bijkomende tariefgroep (E) voor "makersplaats" voorgesteld. Deze tariefgroep speelt in op de visie van cc Binder, om een dynamisch en inspirerend kader te bieden aan jonge en/of startende, professionele kunstenaars/artiesten in de vorm van een makersplaats.  Het gaat om kunstenaars/artiesten voor wie de eigen infrastructuur niet volstaat en vervolgens op zoek  zijn naar een (start)plek om hun projecten vorm te geven.  De nadruk ligt op creatie en de opstart van een professionele artistieke praktijk.   We richten ons hier in eerste instantie op afgestudeerden van de kunstacademie, deeltijds kunstonderwijs, conservatorium. Daarnaast staan de studio’s ook open voor andere startende kunstenaars/artiesten die zoeken naar een makersplaats.  Op jaarbasis willen we minstens twee (jonge) makers aantrekken. Deze kunnen een lokale verankering hebben maar kunnen ook vanuit de ruime regio komen. Het gaat om: beeldende kunstenaars , ontwerpers , nieuwe media, games, schrijvers , muzikanten, performance-kunstenaars, dansers & choreografen, collectieven en artistieke initiatieven. 

Indien de studio's niet bezet zijn kunnen deze steeds worden opgenomen in de reguliere verhuur aan de gangbare tarieven.

cc Binder trekt resoluut de kaart van jonge en/of startende kunstenaars/artiesten en stelt voor om het tarief voor een studio vast te stellen op weekbasis. Dit voor een duurtijd van minstens 2 weken en maximaal 1 jaar.  Onderzoek leert ons dat dit gangbare periodes zijn bij soort gelijke initiatieven.  Daarnaast zijn we dan ook van mening om de financiële drempel zo laag mogelijk te houden zodat in eerste instantie jonge professionele makers volop de kans krijgen om te 'maken'. Een tarief per uur zou als nu reeds voorzien zou dit onbetaalbaar maken. Daarom voorzien we een tarief op weekbasis. Daarnaast willen we dit weektarief vaststellen als een haalbare financiële situatie voor de startende makers. Daarom stellen we voor om het maximum van tarief A toe te passen op weekbasis voor de studio's die in aanmerking komen als makersplaats.

Deskundig medewerkers Beleven staan mee garant voor het duurzame karakter van dit onderdeel van de werking van cc Binder. Het gebruikmaken van de makersplaatsen is steeds op basis van een motivatie waarin het project wordt toegelicht en al dan wordt aanvaard. De studio’s kunnen niet gebruikt worden als stockageplaats of als exporuimte en er mag niet overnacht worden.  De studio moet actief gebruikt worden, indien niet kan de kunstenaar gevraagd worden voortijdig te vertrekken. Dit doen we om de nodige de dynamiek in de werking te verzekeren. 

Tarieven bij samenwerkingen en in sociaal-maatschappelijke context.

We zien een aantal verbeterpunten mogelijk bij de toepassing van de reglementen, voornamelijk in het kader van tarieven bij samenwerkingen en in sociaal-maatschappelijke context. 

  • Bij een samenwerking voorziet een derde een activiteit/dienst in opdracht van het lokaal bestuur. Externen waarmee samenwerkingen zijn opgezet krijgen vrijstelling.
  • Bij samenwerkingen in AGB infrastructuur betaalt de gemeente of het OCMW als 3e betaler het B-tarief erkende verenigingen, tenzij anders bepaald in een overeenkomst 

  • Welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands krijgen tarief B

  • Welzijnsvoorzieningen zijn verenigingen en organisaties die burgers ondersteunen in gezondheidsproblemen en/of welzijnsproblemen zoals lotgenotengroepen, mantelzorgverenigingen en belangenorganisaties.   Aangezien welzijns- en gezondheidsactoren een beleidsmatige insteek hebben in het kader van gezondheid en welzijn stellen we een vermindering van 25% voor op het standaardtarief.  

  • Sportacademies die worden erkend als organisator (vzw), krijgen tarief B  – 25% of tarief C – 40% als het jeugdsport betreft. Het gaat hier over voetbalscholen, yogalessen,... 
    We vragen onze verenigingen om te professionaliseren en hechten veel belang aan gediplomeerde lesgevers. Dit is het geval bij dergelijke academies die meestal een bovenlokale werking hebben.  Hun activiteiten verhogen de kwaliteit van het sportaanbod.

  • Verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking vallen niet onder het erkenningsreglement verenigingen, organisaties jeugd/cultuur/sport/senioren: verwijzing naar dit erkenningsreglement is hier niet van toepassing (omdat het woord "erkend" wordt geschrapt)

Vereenvoudigde procedures
Een aantal procedures worden vereenvoudigd.
  • Waarborgen worden afgeschaft
    Waarborgen bezorgen administratief heel wat meerwerk. In realiteit worden waarborgen zo goed als nooit ingehouden bij schade; de organisator heeft een verplichte aansprakelijkheidsverzekering die wordt aangesproken wanneer dit nodig is. Daarnaast blijft de waarborg bij meermaals gebruik door dezelfde organisator staan als waarborg voor een volgende reservatie wat manuele opvolging vereist. Het is niet mogelijk om dit te automatiseren. 

  • De kost voor het verlies van badges wordt afgeschaft

  • Administratieve verwerking en controle is moeilijk aangezien afhaal- en terugbrengpunten soms verschillend zijn (bijv. afhaal VT loket/terug DNA) Bovendien worden  toegangen meer en meer voorzien via QR codes en blijven Mifare badges (toegangskaarten) bij de klant voor een volgende reservatie.

  • Gebruik maken van de ticketservice (dit woord werd in de beslissing geschrapt) via de webwinkel PSA wordt uitgebreid naar gebruik voor verkoop van diverse producten (na onderling overleg)

  • Het tarief voor gebruik van lokaal 'de zool' met tribune en/of front- en/of coulissedoeken wordt afgeschaft om het reservatieproces voor de klant makkelijker te maken en de administratieve en praktische verwerking beter te stroomlijnen.

Daarnaast weten we dat de SEH half volgend jaar (gedeeltelijk) onbeschikbaar zal zijn door verbouwingswerken. We behouden daarom de vrijstelling voor verenigingen wiens werking hierdoor is geïmpacteerd. De coronakorting van 20% daarentegen vervalt eind 2021.

Aan de raad van bestuur wordt gevraagd dit kaderreglement m.b.t. de tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast te stellen. 

Aanleiding

De raad van bestuur van het AGB heeft in vergadering van 29 juni 2020 het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur goedgekeurd. Dit reglement werd aangepast door een beslissing van de raad van bestuur van 7 juni 2021, omdat de gemeente maatregelen heeft genomen voor de culturele- en sportverenigingen om gederfde inkomsten van geannuleerde activiteiten ten gevolge van de coronamaatregelen gedeeltelijk op te vangen. 

In 2022 zal Brede School Puurs naschools ter beschikking worden gesteld aan de academies en de Puurs-Sint-Amandse gebruikers. Dit betekent dat aan bepaalde studio's in cc Binder een nieuwe invulling 'als makersplaats' kan worden gegeven. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele aanpassingen in de reglementen door te voeren. 

We passen de reglementen aan zodat:  

  • Verenigingen, individuen en organisaties op correcte manier worden geïnformeerd en vlot vrijetijdsinfrastructuur ter beschikking krijgen

  • Het programma van het lokaal bestuur in co-creatie kan worden gerealiseerd  

  • Administratieve verwerking van reservaties gestructureerd en procesmatig verloopt 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond

  • De statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) Puurs-Sint-Amands zoals vastgesteld door de gemeenteraad en de raad van bestuur van AGB Puurs-Sint-Amands op 29 juni 2020;
  • De beheersovereenkomst van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van 29 juni 2020;
Adviezen

De vrijetijdsraad kreeg in vergadering van 28 oktober 2021 toelichting over de wijzigingen aan dit reglement.

Feiten, context en argumentatie

Volgende aanpassingen worden voorgesteld aan het kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur:

CC Binder als makersplaats

Begin 2022 voorzien we de verhuis van de academies (Boom en Temse) naar het Brede Schoolgebouw in Puurs.  Dit betekent dat een aantal studio's (Schitter, Fonkel, Pronk en Glim) in cc Binder opnieuw beschikbaar zijn. Als sluitstuk van de Binderwerking willen we een deel van deze vrijgekomen infrastructuur aanbieden aan kunstenaars/artiesten. Op die manier kan cc Binder naast de receptieve werking en de publiekswerking ook inzetten op de derde en laatste pijler: maken en faciliteren. 

In het reglement wordt een bijkomende tariefgroep (E) voor "makersplaats" voorgesteld. Deze tariefgroep speelt in op de visie van cc Binder, om een dynamisch en inspirerend kader te bieden aan jonge en/of startende, professionele kunstenaars/artiesten in de vorm van een makersplaats.  Het gaat om kunstenaars/artiesten voor wie de eigen infrastructuur niet volstaat en vervolgens op zoek  zijn naar een (start)plek om hun projecten vorm te geven.  De nadruk ligt op creatie en de opstart van een professionele artistieke praktijk.   We richten ons hier in eerste instantie op afgestudeerden van de kunstacademie, deeltijds kunstonderwijs, conservatorium. Daarnaast staan de studio’s ook open voor andere startende kunstenaars/artiesten die zoeken naar een makersplaats.  Op jaarbasis willen we minstens twee (jonge) makers aantrekken. Deze kunnen een lokale verankering hebben maar kunnen ook vanuit de ruime regio komen. Het gaat om: beeldende kunstenaars , ontwerpers , nieuwe media, games, schrijvers , muzikanten, performance-kunstenaars, dansers & choreografen, collectieven en artistieke initiatieven. 

Indien de studio's niet bezet zijn kunnen deze steeds worden opgenomen in de reguliere verhuur aan de gangbare tarieven.

cc Binder trekt resoluut de kaart van jonge en/of startende kunstenaars/artiesten en stelt voor om het tarief voor een studio vast te stellen op weekbasis. Dit voor een duurtijd van minstens 2 weken en maximaal 1 jaar.  Onderzoek leert ons dat dit gangbare periodes zijn bij soort gelijke initiatieven.  Daarnaast zijn we dan ook van mening om de financiële drempel zo laag mogelijk te houden zodat in eerste instantie jonge professionele makers volop de kans krijgen om te 'maken'. Een tarief per uur zou als nu reeds voorzien zou dit onbetaalbaar maken. Daarom voorzien we een tarief op weekbasis. Daarnaast willen we dit weektarief vaststellen als een haalbare financiële situatie voor de startende makers. Daarom stellen we voor om het maximum van tarief A toe te passen op weekbasis voor de studio's die in aanmerking komen als makersplaats.

Deskundig medewerkers Beleven staan mee garant voor het duurzame karakter van dit onderdeel van de werking van cc Binder. Het gebruikmaken van de makersplaatsen is steeds op basis van een motivatie waarin het project wordt toegelicht en al dan wordt aanvaard. De studio’s kunnen niet gebruikt worden als stockageplaats of als exporuimte en er mag niet overnacht worden.  De studio moet actief gebruikt worden, indien niet kan de kunstenaar gevraagd worden voortijdig te vertrekken. Dit doen we om de nodige de dynamiek in de werking te verzekeren. 

Tarieven bij samenwerkingen en in sociaal-maatschappelijke context.

We zien een aantal verbeterpunten mogelijk bij de toepassing van de reglementen, voornamelijk in het kader van tarieven bij samenwerkingen en in sociaal-maatschappelijke context. 

  • Bij een samenwerking voorziet een derde een activiteit/dienst in opdracht van het lokaal bestuur. Externen waarmee samenwerkingen zijn opgezet krijgen vrijstelling.
  • Bij samenwerkingen in AGB infrastructuur betaalt de gemeente of het OCMW als 3e betaler het B-tarief erkende verenigingen, tenzij anders bepaald in een overeenkomst 

  • Welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands krijgen tarief B

  • Welzijnsvoorzieningen zijn verenigingen en organisaties die burgers ondersteunen in gezondheidsproblemen en/of welzijnsproblemen zoals lotgenotengroepen, mantelzorgverenigingen en belangenorganisaties.   Aangezien welzijns- en gezondheidsactoren een beleidsmatige insteek hebben in het kader van gezondheid en welzijn stellen we een vermindering van 25% voor op het standaardtarief.  

  • Sportacademies die worden erkend als organisator (vzw), krijgen tarief B  – 25% of tarief C – 40% als het jeugdsport betreft. Het gaat hier over voetbalscholen, yogalessen,....
    We vragen onze verenigingen om te professionaliseren en hechten veel belang aan gediplomeerde lesgevers. Dit is het geval bij dergelijke academies die meestal een bovenlokale werking hebben.  Hun activiteiten verhogen de kwaliteit van het sportaanbod.

  • Verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking vallen niet onder het erkenningsreglement verenigingen, organisaties jeugd/cultuur/sport/senioren: verwijzing naar dit erkenningsreglement is hier niet van toepassing (omdat het woord "erkend" wordt geschrapt)

Vereenvoudigde procedures
Een aantal procedures worden vereenvoudigd.
  • Waarborgen worden afgeschaft
    Waarborgen bezorgen administratief heel wat meerwerk. In realiteit worden waarborgen zo goed als nooit ingehouden bij schade; de organisator heeft een verplichte aansprakelijkheidsverzekering die wordt aangesproken wanneer dit nodig is. Daarnaast blijft de waarborg bij meermaals gebruik door dezelfde organisator staan als waarborg voor een volgende reservatie wat manuele opvolging vereist. Het is niet mogelijk om dit te automatiseren. 

  • De kost voor het verlies van badges wordt afgeschaft

  • Administratieve verwerking en controle is moeilijk aangezien afhaal- en terugbrengpunten soms verschillend zijn (bijv. afhaal VT loket/terug DNA) Bovendien worden  toegangen meer en meer voorzien via QR codes en blijven Mifare badges (toegangskaarten) bij de klant voor een volgende reservatie.

  • Gebruik maken van de ticketservice (dit woord werd in de beslissing geschrapt) via de webwinkel PSA wordt uitgebreid naar gebruik voor verkoop van diverse producten (na onderling overleg)

  • Het tarief voor gebruik van lokaal 'de zool' met tribune en/of front- en/of coulissedoeken wordt afgeschaft om het reservatieproces voor de klant makkelijker te maken en de administratieve en praktische verwerking beter te stroomlijnen.

Daarnaast weten we dat de SEH half volgend jaar (gedeeltelijk) onbeschikbaar zal zijn door verbouwingswerken. We behouden daarom de vrijstelling voor verenigingen wiens werking hierdoor is geïmpacteerd. De coronakorting van 20% daarentegen vervalt eind 2021.

Aan de raad van bestuur wordt gevraagd dit kaderreglement m.b.t. de tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast te stellen.

Financiële weerslag

De inkomsten werden voorzien in de meerjarenbegroting op volgende budgetsleutels: 

A-GBB-BEL/0742-00/70505000

A-GBB-BEL/0742-00/70505010

A-GBB-BEL/0705-00/70500000

Besluit

Enig artikel:  Het kaderreglement, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van 29 juni 2020 van het AGB Puurs-Sint-Amands met betrekking tot tarieven voor het gebruik van culturele-en sportinfrastructuur wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022. Het kaderreglement, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van 7 juni 2021 van het AGB Puurs-Sint-Amands met betrekking tot tarieven voor het gebruik van culturele-en sportinfrastructuur, waarbij het raadsbesluit van 29 juni 2020 werd aangepast, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.

Onder voorbehoud van goedkeuring van het kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur door de gemeenteraad van 20 december 2021, stelt de raad van bestuur het kaderreglement m.b.t. de tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast: 

Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit 

Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 worden tarieven vastgesteld voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur en diensten. 

Artikel 2: Definities 
Onder volgende begrippen wordt verstaan:  

Tarieven erkende verenigingen en organisaties: is van toepassing op alle verenigingen en organisaties  van de gemeente Puurs-Sint-Amands die voldoen aan het erkenningsreglement en erkend zijn na een beslissing van de gemeente, de scholen van Puurs-Sint-Amands en de welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands. 
Tarieven individuele inwoners: is van toepassing voor alle individuele gebruikers, inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands 
Tarieven niet-erkende verenigingen en organisaties: is van toepassing op alle verenigingen en organisaties van de gemeente Puurs-Sint-Amands die niet erkend zijn door de gemeente 
Tarief niet-inwoner: is van toepassing op alle individuele gebruikers, niet-inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands 
Tarief niet-Puurs-Sint-Amandse vereniging of bedrijf: is van toepassing op alle niet-Puurs-Sint-Amandse verenigingen , organisaties en scholen en op alle bedrijven 
Jeugdsport:  alle sportactiviteiten voor –18 jarigen georganiseerd door verenigingen en organisaties die erkend zijn door de gemeente. 
Productiedag: is de periode die nodig is voor opbouw, afbraak en schoonmaak  
European Disability Card (EDC): is een Europese handicapkaart waarmee je als persoon met een beperking voordelen kunt  genieten bij cultuur-, sport- of vrijetijdsactiviteiten.  De kaart is geldig in België en in zeven andere deelnemende Europese landen: Cyprus, Estland, Finland, Italië , Malta, Slovenië en Roemenië. De kaart is strikt persoonlijk en bewijst dat je een  beperking hebt.
Welzijnsvoorzieningen Puurs-Sint-Amands: verenigingen en organisaties die burgers ondersteunen in gezondheidsproblemen en/of welzijnsproblemen zoals lotgenotengroepen, mantelzorgverenigingen, belangenorganisaties, welzijnskoepel KBV.
Samenwerkingsverbanden:  zijn activiteiten/diensten die kaderen inde eigen werking en geheel of gedeeltelijk georganiseerd/geleverd worden door externen. Voorwaarde is dat het gaat over activiteiten/diensten die niet door het lokaal bestuur kunnen worden aangeboden omwille van de specifieke kennisvereisten of efficiënt gebruik van mensen en middelen. Deze externen
kunnen zowel lokale als bovenlokale verenigingen/organisatoren/welzijnsvoorzieningen of bedrijven zijn.
Tarief makersplaats: is van toepassing op jonge en/of startende, professionele kunstenaars/artiesten.  Het gaat om kunstenaars/artiesten die op zoek zijn naar een (start)plek om hun projecten vorm te geven. De nadruk ligt op onderzoek, creatie.
 

Artikel 3: Betalingsplichtige 

Het tarief is verschuldigd door iedere aanvrager/gebruiker van de culturele- en sportinfrastructuur. Indien de gebruiker niet de aanvrager is, zijn aanvrager én de gebruiker hoofdelijk en solidair gehouden tot betaling van het tarief.  

Artikel 4: Tarieven 

Er worden verschillende tarieven gehanteerd: 

  • Tarief A = Basistarief (100%) voor individuele inwoners en niet-erkende verenigingen Puurs-Sint-Amands 

  • Tarief B = Basistarief - 25% voor erkende verenigingen, organisaties en buitenschoolse activiteiten van scholen Puurs-Sint-Amands en voor welzijnsvoorzieningen Puurs-Sint-Amands 

  • Tarief C = Basistarief - 40% voor activiteiten voor jeugd georganiseerd door scholen Puurs-Sint-Amands in het kader van hun leerplan, voor jeugdsport, voor sport- en cultuuractiviteiten voor mensen met een beperking georganiseerd door erkende verenigingen en organisaties Puurs-Sint-Amands  en voor sportactiviteiten door personen in het bezit van een European Disability Card + voor activiteiten georganiseerd door verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking

  • Tarief D = Basistarief + 50% voor niet-inwoners, verenigingen, organisaties en scholen buiten Puurs-Sint-Amands en (alle) bedrijven 

  • Tarief E = enkel voor de makersplaats = Tarief A max./week. Dit met een minimum van 2 weken en maximum van 1 jaar 

De prijzen worden, tenzij anders aangeduid, aangerekend in euro per gebruiksuur. Het maximumtarief per dag is het uurtarief dat moet betaald worden voor 8 uren. 

4.1. Tarieven lokalen: 

In de tarieven voor de lokalen zit vervat: het gebruik van de infrastructuur, verlichting, verwarming en elektriciteit, gebruik van het aanwezige meubilair/apparatuur en de billijke vergoeding. 

De tarieven voor de lokalen zijn inclusief BTW en worden als volgt vastgesteld: 

A. CULTURELE INFRASTRUCTUUR 

1. CC Binder, Forum 9, 2870 Puurs  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

Tarief E 

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

in euro/week

Klapper 

(incl 1 technieker) 

 

 

 

 

 

Kollebloem 

(incl 1 technieker) 

 

 

 

 

 

Studio Pronk 

 

 

 

 

 

Studio Schitter 

 

 

 

 

 

Studio Glim 

 

 

 

 

 

Studio Fonkel 

 

 

 

 

 

Club Cadans 

 

 

 

 

 

Atelier Tril 

 

 

 

 

 

Atelier Knetter 

 

 

 

 

 

Atelier Klap 

 

 

 

 

 

Atelier Knal 

 

 

 

 

 

Atelier Zinder 

 

 

 

 

 

Atelier Mix 

 

 

 

 

 

Atelier Forte 

 

 

 

 

 

Atelier Nova 

 

 

 

 

 

Atelier Volta 

 

 

 

 

 

Atelier Combo 

 

 

 

 

 

Atelier Tempo 

 

 

 

 

 

 Kristal 

 

 

 

 

 

 Spil 

 

 

 

 

 

Keuken  

 

 

 

 

 

Stam  

(altijd in combinatie met keuken of  klapper) 

 

 

 

 

 

Expo Gang 

 

 

 

 

 

Expo Vitrine 

 

 

 

 

 

Expo Box 

 

 

 

 

 

Expo Baak 

 

 

 

 

 

Gang+Vitrine+Box+Baak 

 

 

 

 

 

2. SEH (evenementenhal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

 

 

In euro 

In euro 

In euro 

In euro 

Cultureel evenement 3 d, incl 2 productiedagen 

 

 

 

 

Extra evenement of productiedag 

 

 

 

 

Forfaitaire poetskost op weekend of feestdag 

 

 

 

 

Forfaitaire poetskost op Weekdag 

 

 

 

 

Gebruik doeken 

 

 

 

 

3. Gemeenschapscentrum De Nestel, Buisstraat 19c, 2890 Sint-Amands  

Naam  

Tarief A = Basistarief   

Tarief B =
Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

 

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

De Gesp Vergaderzaal/vestiaire  

 

 

 

 

 

De Hiel 

 

 

 

 

De Hak 

 

 

 

 

De Zool  

(basis) 

 

 

 

 

De Zool 

(repetities n.a.v. activiteit in de Zool) 

 

 

 

 

De Zool 

(openbare fuif/dansfeest/evenement) 

 

 

 

 

Keuken 

 

 

 

 

Artiestenloge 

(zonder podiumactiviteit) 

 

 

 

 


B. SPORTINFRASTRUCTUUR 

1. SEH (sporthal) Binder, Forum 4, 2870 Puurs  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

  

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

Sportevenement in sportzaal  

 

 

 

 

Sportzaal  per  

1/3de deel 

(inclusief kleedkamer) 

 

 

 

 

Kleedkamer  

(zonder gebruik zaal) 

 

 

 

 

2. Sporthal Vrijhals, Vrijhalsweg 15, 2870 Breendonk    

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

 

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

Sportevenement in sportzaal  

 

 

 

 

Sportzaal  per  

1/3de deel 

(inclusief kleedkamer) 

 

 

 

 

Kleedkamer  

(zonder gebruik zaal) 

 

 

 

 

Vergaderzaal 

 

 

 

 

Polyruimte 

 

 

 

 

3. Sporthal Sint-Amands, Sportlaan 7, 2890 Sint-Amands  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

 

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

Sportevenement in sportzaal  

 

 

 

 

Sportzaal per  

 1/3de deel 

(inclusief kleedkamer) 

 

 

 

 

Kleedkamer  

(zonder gebruik zaal) 

 

 

 

 

4. Sporthal  De Wandeling, Turkenhofdreef z/nr. , 2870 Liezele  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25%  

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

  

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

Sportzaal  volledig 

(inclusief kleedkamer) 

 

 

 

 

5. Sporthal Nektari (vroeger Flegado), Achterhoefweg 37, 2870 Ruisbroek  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

 

Tarief D = Basistarief
+ 50%  

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

Sportzaal  volledig 

(inclusief kleedkamer) 

 

 

 

 

6. Turnzaal Sint-Amands, Hekkestraat 26, 2890 Sint-Amands  

Naam  

Tarief A = Basistarief  

Tarief B = Basistarief 
- 25% 

Tarief C = Basistarief  
- 40% 

Tarief D = Basistarief
+ 50% 

 

 

in euro/u. 

in euro/u.  

in euro/u. 

in euro/u. 

Sportzaal  volledig 

(inclusief kleedkamer) 

 

 

 

 


4.2.Tarieven gemeentelijke diensten, dranken, waarborgen  

Indien op aangeven van de afdeling beleven extra uren worden gepresteerd door  gemeentelijk logistiek- of onderhoudspersoneel omdat afspraken niet werden nageleefd  worden deze als volgt gefactureerd: 
  • XX euro per uur en per persoon op weekdagen vóór 22.00u  

  • XX euro per uur en per persoon op weekdagen van 22.00u tot 06.00u 

  • XX euro per uur en per persoon op zaterdagen; 

  • XX euro per uur en per persoon op zondagen; 

 

In zaal Kollebloem (cc Binder) zijn minstens 2 techniekers verplicht waarvan 1 inbegrepen in het tarief .  
In zaal Klapper (cc Binder) is 1 technieker verplicht en inbegrepen in het tarief. 

 
Indien op aangeven van de afdeling beleven extra uren worden gepresteerd door een theatertechnieker omdat producties dit vereisen worden deze als volgt gefactureerd:  
-  XX euro per uur en per persoon 

 
Wie gebruik maakt van het security systeem dat de gemeente organiseert in GC De Nestel, is hiervoor een tarief verschuldigd.  
De bezetting wordt bepaald na advies van Dienst Beleven. Het tarief bedraagt:

2 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u: 

  • XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands 

  • XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands 

3 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u: 

  • XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands 

  • XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands 

4 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u: 

  • XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands  

  • XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands 

5 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u: 

  • XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands 

  • XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands 

7 security agenten gedurende de volledige tijd van het muziekevenement met een maximum van 9u: 

  • XX euro voor gebruikers uit de gemeente Puurs-Sint-Amands 

  • XX euro voor gebruikers van buiten Puurs-Sint-Amands  

Een organisator kan bijkomende securitymensen en/of -prestaties aanvragen. Voor elke bijkomende persoon en/of prestatie wordt een tarief van XX euro/uur/agent aangerekend.  

  • De dranken worden geleverd en gefactureerd door de concessiehouder of het AGB volgens werkelijk verbruik aan inkoopprijs (BTW inbegrepen) verhoogd met XX%. 

Artikel 4.3.: Overige tarieven  

  • Bij beschadiging van de infrastructuur of materiaal en bij verlies van materiaal wordt de kostprijs of herstellingskost aangerekend. 

  • Voor het beschadigen of verlies van herbruikbare bekers wordt XX euro per beker aangerekend. 

  • Voor gebruik van de PSA webwinkel voor verkoop van producten betalen Puurs-Sint-Amandse verenigingen/organisatoren XX euro per product, organisatoren van buiten Puurs-Sint-Amands en commerciële organisatoren betalen XX euro per verkocht product.

Artikel 5: Vrijstellingen  

De tarieven zijn niet verschuldigd door: 

  • Adviesraden ingericht door de gemeente of het OCMW
  • De entiteiten van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands voor eigen werking (gemeente, OCMW, AGB, Zorgbedrijf Klein-Brabant) 
  • Gemeentelijke academie voor muziek, woord en dans
  • Tekenacademie
  • Rode Kruis voor bloedinzamelingen
  • Sportclubs die tijdelijk geen gebruik kunnen maken van de sport- en evenementenhal en zodoende noodgedwongen moeten uitwijken naar een andere locatie
  • Externen in samenwerkingsverbanden

Indien het infrastructuur betreft die beheerd en geëxploiteerd wordt door het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands, betaalt de gemeente of het OCMW Puurs-Sint-Amands de factuur (aan B-tarief) als gebruiker of  als derde betaler voor een vrijgestelde gebruiker. 

Artikel 6: Wijze van inning  

Het tarief wordt geïnd door middel van een factuur of na betaling via webshop. 

Artikel 7: Delegatie naar directiecomité  

Het directiecomité wordt gemachtigd de tarieven binnen dit kaderreglement gedurende de duur van dit besluit vast te stellen. 

Artikel 8: Invordering 

Bij gebrek aan betaling in der minne, zal het tarief burgerrechtelijk ingevorderd worden.

Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking 

Dit kaderreglement werd vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands in vergadering van 20 december 2021 en treedt in voege op 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. 

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.