Terug Raad van bestuur AGB

Mon 20/12/2021 - 20:00 Digitaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • Het oorspronkelijk meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld door Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands op 16 december 2019, krijgt nu een tweede aanpassing teneinde de kredieten van 2021 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2020 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2022 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden. In 2021 is hiertoe nog een bijkomend motief aanwezig, namelijk de impact van de coronacrisis op de werking en financiën van het autonoom gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands.

Ondersteuning

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente is al jarenlang eigenaar van het Fort van Liezele en de omringende vijver. Het Fort bevat een divers vrijetijdsaanbod: fortcafé, escape rooms, rent-a-fort, museum met rondleidingen en visvijver. Bijkomend zullen er in de toekomst gastlogies aangeboden worden. De vrijetijdsinfrastructuur van grondgebied van Puurs zit echter reeds in het AGB Puurs-Sint-Amands. Gelet op de invulling van de exploitatie is het nodig dat het Fort van Liezele en de omringende vijver overgedragen wordt aan het AGB Puurs-Sint-Amands. Dit kan via een erfpachtrecht zodat het AGB Puurs-Sint-Amands op de meest uitgebreide wijze deze locatie kan exploiteren.

  • In artikel 2 van de beheersovereenkomst staat een tabel met goederen waarmee het AGB Puurs-Sint-Amands wordt belast met een publiekrechtelijke opdracht tot beheer of exploitatie.

    Hetzelfde artikel vermeldt in paragraaf 8 het volgende: "De lijst bij deze overeenkomst kan steeds tussen partijen worden uitgebreid door middel van een addendum bij de beheersovereenkomst of naar aanleiding van de jaarlijkse evaluatie van onderliggende beheersovereenkomst door de gemeenteraad of bij wijze van projectovereenkomst."

    Gelet op het op besluit, genomen in dezelfde zitting, omtrent het verlenen van een erfpachtrecht door de gemeente aan het AGB Puurs-Sint-Amands voor het Fort van Liezele en de omringende vijver, dienen deze goederen mee opgenomen worden in de tabel. Dit gebeurt via een addendum.

Beleven

Erfgoed en toerisme

  • Conform artikel 240§4 van het decreet over het lokaal bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. 

    Onder voorbehoud van goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 m.b.t. de overdracht van het domein 'Park Fort Liezele' via een erfpachtrecht naar het AGB Puurs-Sint-Amands en de gemeenteraadsbeslissing van 20 december 2021 m.b.t. de opheffing van het huidig retributiereglement voor het visrecht op het gemeentelijk domein 'Park Fort Liezele', zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 oktober 2019, dient een nieuw kaderreglement voor tarieven m.b.t. het visrecht op het domein Park Fort Liezele door de raad van bestuur vastgesteld te worden voor de periode 2022-2025.

    Het is opportuun om voor de inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands een goedkoper tarief vast te stellen, omdat ze, door het betalen van de aanvullende personenbelasting, reeds bijdragen tot de aanleg en het onderhoud van de visplaats. Ingevolge artikel 4 van deze verordening wordt het directiecomité gemachtigd om de tarieven vast te stellen binnen de krijtlijnen van deze gemeentelijke verordening.

    Aan de raad van bestuur wordt gevraagd om dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor het visrecht op het gemeentelijk domein Park Fort Liezele goed te keuren.

  • Onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad in vergadering van 20 december 2021 van de beslissing m.b.t. de overdracht van het domein 'Park Fort Liezele' via een erfpachtrecht naar het AGB Puurs-Sint-Amands, dient het huishoudelijk reglement goedgekeurd te worden door de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands (dit eveneens onder voorbehoud van opheffing van het huishoudelijk reglement en de opheffing van het geldende retributiereglement door de gemeenteraad van 20 december 2021).

    Dit huishoudelijk reglement legt alle voorwaarden vast die moeten nageleefd worden opdat er kan gevist worden op het gemeentelijk domein Park Fort Liezele, gaande van het toekennen van de visvergunning, de tijdstippen waarop mag gevist worden, de vishengels en het lokvoer dat mag gebruikt worden, edm. De Fortvissers worden geraadpleegd bij de update van het huishoudelijk reglement.

    Aan de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands wordt gevraagd het huishoudelijk reglement op het vissen in het gemeentelijk domein 'Park Fort Liezele' goed te keuren met ingang van 1 januari 2022.

Zakelijk beheer

  • De raad van bestuur heeft in vergadering van 16 december 2019 het kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant VZW goedgekeurd. De Klimax is eigendom van het AGB.

    Thans dient dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van de kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw gewijzigd te worden. 

    In uitvoering van de beslissing van de raad van bestuur AGB Puurs-Sint-Amands van 22 februari 2021 is de exploitatieovereenkomst kliminfrastructuur Klimax in voege getreden. In artikel 9 paragraaf 2 van deze overeenkomst staat opgenomen dat groepsinitiaties worden beperkt tot initiaties in het kader van sportactiviteiten van de gemeente Puurs-Sint-Amands en van scholen op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands. Bijgevolg moet dit kaderreglement worden aangepast.

    Ook de administratieve procedure vereenvoudigt: er wordt geen voorschotfactuur voor een minimum van 10 personen gestuurd en de administratieve kost bij annulatie meer dan 7 dagen voor datum wordt afgeschaft. De klantenbinding met de scholen op ons grondgebied is groot en klassen zijn sowieso minstens met 10 personen.   

    Aan de raad van bestuur wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren. 

  • De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 2 maart 2020 het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur goedgekeurd. 

    Dit huishoudelijk reglement dient gewijzigd te worden om onderstaande redenen.

    In Puurs wordt in 2022 het Brede School Gebouw in gebruik genomen, overdag door Sjabi en buitenschools door de academies en andere geïnteresseerden voor vrijetijdsactiviteiten.  Het huishoudelijk reglement wordt geüpdatet en aangevuld met deze infrastructuur.

    Een nieuwe invulling van de vrijgekomen studio's (Pronk, Schitter, Glim, Fonkel) in cc Binder geeft opportuniteiten die passen binnen de visie van cc Binder. Voorwaarden voor deze invulling worden opgenomen in dit reglement. Het gaat om kunstenaars/artiesten voor wie de eigen infrastructuur niet volstaat en vervolgens op zoek  zijn naar een (start)plek om hun projecten vorm te geven.  De nadruk ligt op creatie en de opstart van een professionele artistieke praktijk.   We richten ons hier in eerste instantie op afgestudeerden van de kunstacademie, deeltijds kunstonderwijs, conservatorium. Daarnaast staan de studio’s ook open voor andere startende kunstenaars/artiesten die zoeken naar een makersplaats.  Op jaarbasis willen we minstens twee (jonge) makers aantrekken. Deze kunnen een lokale verankering hebben maar kunnen ook vanuit de ruime regio komen. Het gaat om: beeldende kunstenaars , ontwerpers , nieuwe media, games, schrijvers , muzikanten, performance-kunstenaars, dansers & choreografen, collectieven en artistieke initiatieven. 

    Deskundig medewerkers Beleven staan mee garant voor het duurzame karakter van dit onderdeel van de werking van cc Binder. Het gebruikmaken van de makersplaatsen is steeds op basis van een motivatie waarin het project wordt toegelicht en al dan wordt aanvaard. De studio’s kunnen niet gebruikt worden als stockageplaats of als exporuimte en er mag niet overnacht worden.  De studio moet actief gebruikt worden, indien niet kan de kunstenaar gevraagd worden voortijdig te vertrekken. Dit doen we om de nodige de dynamiek in de werking te verzekeren. 

    Daarnaast zien we een aantal verbeterpunten mogelijk in de toepassing van de reglementen.

    Een aantal procedures m.b.t. infrastructuur worden vereenvoudig:

    • Waarborgen worden afgeschaft
      Waarborgen bezorgen administratief heel wat meerwerk. In realiteit worden waarborgen zo goed als nooit ingehouden bij schade; de organisator heeft een verplichte schadeverzekering die wordt aangesproken wanneer dit nodig is. Daarnaast blijft de waarborg bij meermaals gebruik door dezelfde organisator staan als waarborg voor een volgende reservatie wat manuele opvolging vereist. Het is niet mogelijk om dit te automatiseren. 

    • Er wordt niet meer gesproken over reservatie-opties; een webshopreservering wordt als een "voorlopige reservatie" geregistreerd in het softwarepakket.

    • Voor de details per infrastructuur/plaats wordt de link gelegd naar de productfiches op de website.
      Productfiches bevatten specifieke richtlijnen zoals gebruik vuilzakken, waar sleutels/badges, welk materiaal waar ter beschikking,... Dit is een dynamisch gegeven dat bij voorkeur digitaal up-to-date wordt gehouden zodat correcte informatie aan de klant wordt meegedeeld.

    • De kost voor het verlies van badges wordt afgeschaft
      Administratieve verwerking en controle is moeilijk aangezien afhaal- en terugbrengpunten soms verschillend zijn (bijv. afhaal VT loket/terug DNA) Bovendien worden  toegangen meer en meer voorzien via QR codes en blijven mifare badges bij de klant voor een volgende reservatie.

    • Gebruik maken van de ticketservice via de webwinkel wordt uitgebreid naar gebruik voor verkoop van diverse producten (na onderling overleg)

    • Het tarief voor gebruik van de zool met tribune en/of front- en/of coulissedoeken wordt afgeschaft om het reservatieproces voor de klant makkelijker te maken en de administratieve en praktische verwerking beter te stroomlijnen.

    • Het tarief voor de DJ ruimte in Joc WIJland wordt afzonderlijk bepaald en niet in combinatie met andere zalen.

    • De jaarlijkse oproep aan cultuur- en jeugdverenigingen voor het indienen van seizoensreservaties 1 september jaar X+1 tot 31 augustus jaar X+2 gebeurt in mei van het jaar X. Op die manier zijn ze verwerkt tegen de start van een seizoen X en is een vrije aanvraag steeds 1 jaar vooraf mogelijk zonder de vaste gebruikers te overrulen.

    Daarnaast wordt opgenomen dat de gebruiker bij overlast door de aanwezigheid van personen in de openbare gebouwen, de politie dient te verwittigen. Bij  een gevoel van onveiligheid wordt dit aangeraden. 

    Aan de raad van bestuur wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement m.b.t. infrastructuur goed te keuren. Aangezien een gedeelte van de culturele infrastructuur en de volledige jeugdinfrastructuur eigendom is van de gemeente wordt dit reglement eveneens ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van 20 december 2021.

  • De raad van bestuur van het AGB heeft in vergadering van 29 juni 2020 het kaderreglement voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur goedgekeurd. Dit reglement werd aangepast door een beslissing van de raad van bestuur van 7 juni 2021, omdat de gemeente maatregelen heeft genomen voor de culturele- en sportverenigingen om gederfde inkomsten van geannuleerde activiteiten ten gevolge van de coronamaatregelen gedeeltelijk op te vangen. 

    Volgende aanpassingen worden voorgesteld aan het kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur:

    CC Binder als makersplaats

    Begin 2022 voorzien we de verhuis van de academies (Boom en Temse) naar het Brede Schoolgebouw in Puurs.  Dit betekent dat een aantal studio's (Schitter, Fonkel, Pronk en Glim) in cc Binder opnieuw beschikbaar zijn. Als sluitstuk van de Binderwerking willen we een deel van deze vrijgekomen infrastructuur aanbieden aan kunstenaars/artiesten. Op die manier kan cc Binder naast de receptieve werking en de publiekswerking ook inzetten op de derde en laatste pijler: maken en faciliteren. 

    In het reglement wordt een bijkomende tariefgroep (E) voor "makersplaats" voorgesteld. Deze tariefgroep speelt in op de visie van cc Binder, om een dynamisch en inspirerend kader te bieden aan jonge en/of startende, professionele kunstenaars/artiesten in de vorm van een makersplaats.  Het gaat om kunstenaars/artiesten voor wie de eigen infrastructuur niet volstaat en vervolgens op zoek  zijn naar een (start)plek om hun projecten vorm te geven.  De nadruk ligt op creatie en de opstart van een professionele artistieke praktijk.   We richten ons hier in eerste instantie op afgestudeerden van de kunstacademie, deeltijds kunstonderwijs, conservatorium. Daarnaast staan de studio’s ook open voor andere startende kunstenaars/artiesten die zoeken naar een makersplaats.  Op jaarbasis willen we minstens twee (jonge) makers aantrekken. Deze kunnen een lokale verankering hebben maar kunnen ook vanuit de ruime regio komen. Het gaat om: beeldende kunstenaars , ontwerpers , nieuwe media, games, schrijvers , muzikanten, performance-kunstenaars, dansers & choreografen, collectieven en artistieke initiatieven. 

    Indien de studio's niet bezet zijn kunnen deze steeds worden opgenomen in de reguliere verhuur aan de gangbare tarieven.

    cc Binder trekt resoluut de kaart van jonge en/of startende kunstenaars/artiesten en stelt voor om het tarief voor een studio vast te stellen op weekbasis. Dit voor een duurtijd van minstens 2 weken en maximaal 1 jaar.  Onderzoek leert ons dat dit gangbare periodes zijn bij soort gelijke initiatieven.  Daarnaast zijn we dan ook van mening om de financiële drempel zo laag mogelijk te houden zodat in eerste instantie jonge professionele makers volop de kans krijgen om te 'maken'. Een tarief per uur zou als nu reeds voorzien zou dit onbetaalbaar maken. Daarom voorzien we een tarief op weekbasis. Daarnaast willen we dit weektarief vaststellen als een haalbare financiële situatie voor de startende makers. Daarom stellen we voor om het maximum van tarief A toe te passen op weekbasis voor de studio's die in aanmerking komen als makersplaats.

    Deskundig medewerkers Beleven staan mee garant voor het duurzame karakter van dit onderdeel van de werking van cc Binder. Het gebruikmaken van de makersplaatsen is steeds op basis van een motivatie waarin het project wordt toegelicht en al dan wordt aanvaard. De studio’s kunnen niet gebruikt worden als stockageplaats of als exporuimte en er mag niet overnacht worden.  De studio moet actief gebruikt worden, indien niet kan de kunstenaar gevraagd worden voortijdig te vertrekken. Dit doen we om de nodige de dynamiek in de werking te verzekeren. 

    Tarieven bij samenwerkingen en in sociaal-maatschappelijke context.

    We zien een aantal verbeterpunten mogelijk bij de toepassing van de reglementen, voornamelijk in het kader van tarieven bij samenwerkingen en in sociaal-maatschappelijke context. 

    • Bij een samenwerking voorziet een derde een activiteit/dienst in opdracht van het lokaal bestuur. Externen waarmee samenwerkingen zijn opgezet krijgen vrijstelling.
    • Bij samenwerkingen in AGB infrastructuur betaalt de gemeente of het OCMW als 3e betaler het B-tarief erkende verenigingen, tenzij anders bepaald in een overeenkomst 

    • Welzijnsvoorzieningen van Puurs-Sint-Amands krijgen tarief B

    • Welzijnsvoorzieningen zijn verenigingen en organisaties die burgers ondersteunen in gezondheidsproblemen en/of welzijnsproblemen zoals lotgenotengroepen, mantelzorgverenigingen en belangenorganisaties.   Aangezien welzijns- en gezondheidsactoren een beleidsmatige insteek hebben in het kader van gezondheid en welzijn stellen we een vermindering van 25% voor op het standaardtarief.  

    • Sportacademies die worden erkend als organisator (vzw), krijgen tarief B  – 25% of tarief C – 40% als het jeugdsport betreft. Het gaat hier over voetbalscholen, yogalessen,... 
      We vragen onze verenigingen om te professionaliseren en hechten veel belang aan gediplomeerde lesgevers. Dit is het geval bij dergelijke academies die meestal een bovenlokale werking hebben.  Hun activiteiten verhogen de kwaliteit van het sportaanbod.

    • Verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking vallen niet onder het erkenningsreglement verenigingen, organisaties jeugd/cultuur/sport/senioren: verwijzing naar dit erkenningsreglement is hier niet van toepassing (omdat het woord "erkend" wordt geschrapt)

    Vereenvoudigde procedures
    Een aantal procedures worden vereenvoudigd.
    • Waarborgen worden afgeschaft
      Waarborgen bezorgen administratief heel wat meerwerk. In realiteit worden waarborgen zo goed als nooit ingehouden bij schade; de organisator heeft een verplichte aansprakelijkheidsverzekering die wordt aangesproken wanneer dit nodig is. Daarnaast blijft de waarborg bij meermaals gebruik door dezelfde organisator staan als waarborg voor een volgende reservatie wat manuele opvolging vereist. Het is niet mogelijk om dit te automatiseren. 

    • De kost voor het verlies van badges wordt afgeschaft

    • Administratieve verwerking en controle is moeilijk aangezien afhaal- en terugbrengpunten soms verschillend zijn (bijv. afhaal VT loket/terug DNA) Bovendien worden  toegangen meer en meer voorzien via QR codes en blijven Mifare badges (toegangskaarten) bij de klant voor een volgende reservatie.

    • Gebruik maken van de ticketservice (dit woord werd in de beslissing geschrapt) via de webwinkel PSA wordt uitgebreid naar gebruik voor verkoop van diverse producten (na onderling overleg)

    • Het tarief voor gebruik van lokaal 'de zool' met tribune en/of front- en/of coulissedoeken wordt afgeschaft om het reservatieproces voor de klant makkelijker te maken en de administratieve en praktische verwerking beter te stroomlijnen.

    Daarnaast weten we dat de SEH half volgend jaar (gedeeltelijk) onbeschikbaar zal zijn door verbouwingswerken. We behouden daarom de vrijstelling voor verenigingen wiens werking hierdoor is geïmpacteerd. De coronakorting van 20% daarentegen vervalt eind 2021.

    Aan de raad van bestuur wordt gevraagd dit kaderreglement m.b.t. de tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vast te stellen.