Terug
Gepubliceerd op 23/11/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 10/10/2022 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
Afwezig: Inge Faes
  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn 5 september 2022 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
        Afwezig: Inge Faes
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 5 september 2022 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

    • Algemeen bestuur

      • Installatie nieuw lid raad van bestuur zorgbedrijf

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
        Afwezig: Inge Faes

        Toelichting

        Raadslid Sonja Van nimmen heeft bij mailbericht van 5 september 2022 haar ontslag als raadslid ingediend.

        Het komt de OCMW-raadsleden van de fractie NV-A dan ook toe om 1 nieuwe kandidaat-bestuurder aan te wijzen, waarbij het gender-evenwicht gerespecteerd moet worden. OCMW-raadslid Peggy Seeuws wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder als vervanger van Sonja Van nimmen.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Gestemd: Sophie Van Praet, Luk Ceurvelt, Eddy Ceurstemont, Koen Van den Heuvel, Peggy Seeuws, Anne De Ron, Jef De Rop, Peter Van Hoeymissen, Hilde Van der Poorten, Peter Lemmens, Willem Geeroms, Els Knoops, Patrick Pauwels, Bart De Schutter, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Linda Caluwaerts, Els Goedgezelschap, Jan Van Camp, Els De Smedt, Alex Goethals, Raf De Blaiser, Guido Cools, Antoaneta Ciuca, Yvo Van Damme
        Stemmen voor: 25
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Geheime stemming

        Er zijn 25 stemgerechtigden.

        Er werden 25 stembiljetten ontvangen.

        Resultaat van de stemming:

        Peggy Seeuws: 25 ja-stemmen

        Besluit

        Artikel 1:De raad voor maatschappelijk welzijn verkiest OCMW-raadslid Peggy Seeuws als lid van de raad van bestuur van het Zorgbedrijf Klein-Brabant.

    • Welzijn en samenleven

      • Actualisatie en wijziging reglement gemeentelijke mantelzorgpremie - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
        Afwezig: Inge Faes

        Toelichting

        Naar aanleiding van de fusie werd in 2019 het reglement voor de mantelzorgpremie van beide gemeenten samengevoegd tot één reglement. Ondertussen zijn met betrekking tot het vaststellen van de graad van zorgbehoevendheid nieuwe instrumenten in gebruik genomen (BelRAI ipv Belprofielschaal) en werden een aantal vergoedingen en attesten die toegang geven tot de gemeentelijke mantelzorgpremie van naam veranderd door de verdere uitvoering van de Vlaamse sociale bescherming en regionalisering van de aanvraag voor een zorgbudget voor ouderen met zorgnood (vroegere THAB), de term zorgverzekering veranderde in het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden. Daarnaast zien wij in de praktijk dat mantelzorgers die in een andere gemeente wonen nooit een attest binnenleveren dat zij in hun gemeente voor de zorgbehoevende  inwoner van Puurs-Sint-Amands een mantelzorgpremie genieten. Om de administratie te vereenvoudigen zal niet langer een attest van hun lokale overheid gevraagd worden, maar zal in het aanvraagformulier een verklaring op eer gevraagd worden. Tenslotte zal de mantelzorgpremie vanaf de aanvragen voor 2023 ook digitaal aangevraagd kunnen worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de actualisatie en vereenvoudiging van het reglement gemeentelijke mantelzorgpremie en stelt volgend reglement vast:

        Artikel 1. Doel

        Met ingang van 1 januari 2019 kent het OCMW van Puurs-Sint-Amands een mantelzorgpremie toe aan de mantelzorger die hulp en bijstand verleent aan één of meerdere zorgbehoevende personen en dit binnen de perken van het begrotingskrediet.

        Artikel 2. Definities

        In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:

        Mantelzorg: de extra zorg die aan een zorgbehoevende persoon wordt gegeven door één of meerdere leden van zijn of haar directe omgeving, waarbij de zorgverlening voortvloeit uit de sociale relatie, buiten het kader van een hulpverlenend beroep of georganiseerd vrijwilligerswerk.

        Mantelzorger: de meerderjarige persoon die de mantelzorg verstrekt.

        Zorgbehoevend persoon: de persoon moet, geheel of gedeeltelijk, niet meer in staat zijn zichzelf te verzorgen en de elementaire taken te verrichten die een gezonde persoon van dezelfde leeftijd normaliter kan uitvoeren, en waardoor blijvende hulp van een derde persoon noodzakelijk is betreffende activiteiten van het dagelijkse leven.

        Mantelzorgpremie: de vergoeding die toegekend wordt als blijk van waardering voor de inzet van de mantelzorgers, die de opvang en verzorging van een zorgbehoevende persoon op zich nemen.

        Natuurlijk thuismilieu: iemand die nog zelfstandig woont of inwoont, maar niet in een residentiële voorziening is opgenomen. Men verblijft gewoonlijk in de thuissituatie.

        Artikel 3. Doelgroep/toepassingsgebied

        Dit reglement is van toepassing op zorgbehoevenden van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

        Artikel 4. Voorwaarden

        §1.M.b.t. de zorgbehoevende persoon:
        1° een inwoner van de gemeente Puurs-Sint-Amands zijn;
        2° zorgbehoevend zijn. De evaluatie van de zorgbehoevendheid moet worden vastgesteld door middel van een reeds bestaand attest: het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden (zorgverzekering). Het is niet de bedoeling om een bijkomende medische en/of administratieve formaliteit in te voeren. Indien de zorgbehoevende persoon nog niet beoordeeld werd, zal bij de zorgkas van zijn mutualiteit een beoordeling aangevraagd worden, wanneer dit aangewezen is uit de informatie die aan de maatschappelijk werker wordt verleend.
        (Gelijkgestelde) attesten die in aanmerking komen voor de aanvraag van een zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden zijn ook geldig voor de aanvraag van de mantelzorgpremie:

        • minstens score B op de Katz-schaal in de thuisverpleging (attest af te halen bij het ziekenfonds);
        • minstens totaalscore 13, of minstens 5,5 punten op de som van de modules IADL en ADL op de BelRAI Screener, afgenomen in het kader van gezinszorg of aanvullende thuiszorg;
        • minstens score 15 op de medisch-sociale schaal. Die schaal wordt gebruikt voor de evaluatie van de graad van zelfredzaamheid met het oog op het onderzoek naar het recht op de integratietegemoetkoming, het zorgbudget voor ouderen met een zorgnood (voorheen de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden) (attest af te halen bij het ziekenfonds of de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid);
        • score C of Cd op de Katz-schaal in een verzorgingsinrichting. Dit is de schaal die afgenomen wordt in woonzorgcentra, rust-en verzorgingstehuizen, centra voor kortverblijf en dagverzorgingscentra (attest bij de zorgkas voor de Vlaamse voorzieningen, of bij het ziekenfonds voor de overige voorzieningen);
        • minstens score 18 op de medisch-sociale schaal (samengesteld uit de pijlers P1, P2 en P3) voor de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte (of bijkomende kinderbijslag);
        • attest voor een tegemoetkoming voor palliatieve verzorging of palliatieve forfait (attest af te halen bij het ziekenfonds). Dit attest is alleen geldig bij een eerste aanvraag van het zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden, als je nog geen positieve beslissing hebt. Het gaat om een tegemoetkoming in de kosten voor medicatie, verzorgings- en hulpmiddelen voor de thuisverzorging van een palliatieve patiënt;
        • kine-E-attest (attest af te halen bij het ziekenfonds). Dat attest is alleen geldig als je al 3 jaar een positieve beslissing hebt gekregen op basis van een indicatiestelling met de BEL-schaal of de BelRAI Screener.

        3° verblijft in zijn natuurlijk thuismilieu (zelfstandig wonend of inwonend)
        4° maakt al dan niet gebruik van de voorzieningen die gericht zijn op de ondersteuning van de thuiszorg;

        §2. M.b.t. de mantelzorger:
        1° moet een zorgbehoevende die inwoner is van Puurs-Sint-Amands hulp geven: verklaring op eer via het aanvraagformulier;
        2° dient op frequente basis hulp te bieden aan de zorgbehoevende.
        3° mag op geen enkele andere wijze professioneel hulp verlenen aan de zorgbehoevende en hiervoor een financiële vergoeding krijgen hetzij van de zorgbehoevende zelf, hetzij van derden.

        Artikel 5. Bedragen

        De jaarlijkse premie is vastgesteld op 50 euro.
        Voor elk begonnen kalenderjaar als mantelzorger wordt de mantelzorgpremie toegekend. Aanvragen voor het lopende jaar moeten tussen 1 januari en 30 september aan de administratie bezorgd worden.
        De mantelzorgpremie wordt jaarlijks betaald op de bankrekening van de mantelzorger.
        Per zorgbehoevende persoon wordt slechts één mantelzorgpremie toegekend. Indien een zorgbehoevende persoon wordt bijgestaan door meer dan één mantelzorger, dan wordt in onderling overleg tussen de mantelzorgers beslist aan wie de mantelzorgpremie wordt toegekend of hoe de premie verdeeld wordt. Indien een tweede mantelzorger zich aanbiedt voor éénzelfde zorgbehoevende dient verwezen te worden naar de eerste aanvrager en kan geen mantelzorgpremie uitgekeerd worden.

        Artikel 6. Procedure

        §1. Aanvraag
        Het 'Aanvraagformulier gemeentelijke mantelzorgpremie' wordt door de mantelzorger ingediend in het gemeentehuis, Sociaal Huis of het lokale dienstencentrum ten laatste vóór 30 september van het betrokken jaar. De aanvrager dient het bewijs te leveren dat aan de gestelde voorwaarden is voldaan. Een aanvraag is ontvankelijk als alle documenten, zoals vermeld in het aanvraagformulier, zijn ingeleverd.

        §2. Wijzigingen
        De aanvrager verbindt er zich toe elke wijziging die zich voordoet in verband met de gestelde voorwaarden binnen een termijn van één maand schriftelijk aan het OCMW te melden (bijvoorbeeld definitieve opname in het rusthuis, overlijden, rekeningnummer wijzigt,....).

        §3. Beslissing
        Het bijzonder comité sociale dienst van het OCMW beslist in oktober of ten laatste november van het betrokken jaar over het al dan niet toekennen van de premie. De aanvrager wordt in kennis gesteld van de beslissing. De niet-aanvaarding wordt gemotiveerd.

        §4 Verlenging
        Is een attest meerdere jaren geldig en blijft de mantelzorger en de aangeleverde gegevens op het aanvraagformulier ongewijzigd, zal jaarlijks een automatische verlenging en uitbetaling gebeuren zolang het attest geldig is. Vervalt het attest in de loop van het jaar, geldt dit nog voor het hele lopende jaar. Voor het volgende jaar dient men een nieuw aanvraagformulier en attest binnen te leveren voor 30 september.

        Indien je een aanpassing aan de aanvraag wil doorvoeren: een andere mantelzorger, een nieuw rekeningnummer, enzovoorts. Vragen wij ons dit schriftelijk te laten weten voor 30 september van het betrokken jaar met de duidelijke vermelding: wijziging mantelzorgpremie + coördinaten zorgbehoevende.

        Artikel 7. Controle

        De zorgbehoevende en mantelzorger aanvaarden dat er op elk moment een controle kan worden uitgevoerd. Het OCMW van Puurs-Sint-Amands is bevoegd om te allen tijde de juistheid van de verstrekte gegevens door zijn aangestelden te laten controleren.

        Artikel 8. Sancties (en strafbepalingen)

        Wanneer op basis van de onder artikel 7 vermelde controle of op basis van onjuiste of onvolledige meegedeelde gegevens blijkt dat de mantelzorgpremie oneigenlijk en onrechtmatig is verkregen, dan beslist het OCMW van Puurs-Sint-Amands, op basis van een gemotiveerd verslag van de sociale dienst, tot terugvordering van de ten onrechte verkregen premie(s). Het teruggevorderde bedrag zal verhoogd worden met de wettelijke intresten.

        Artikel 9. Opheffingsbepalingen

        Het reglement gemeentelijke mantelzorgpremie, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn Puurs-Sint-Amands van 25 maart 2019, wordt opgeheven met ingang van 14 oktober 2022.

        Artikel 10. Goedkeuring en inwerkingtreding

        Dit reglement werd goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 10 oktober 2022 en treedt in werking op 14 oktober 2022.

        Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.

      • Sociale zorg

        • Aanduiding plaatsvervangend voorzitter lokale adviescommissie elektriciteit, gas en water - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
          Afwezig: Inge Faes

          Toelichting

          De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 27 juni 2018 Lieve De Visscher aangesteld als voorzitter van de lokale adviescommissie elektriciteit, gas en water en dit met ingang van 1 juli 2018.

          Thans is de dienst Wonen van het OCMW uitgebreid en vervoegde Lut Verhas deze dienst als woonbegeleider. 

          Vandaar dat wordt voorgesteld om Lut Verhas en ook diensthoofd Bart Callaerts aan te stellen als plaatsvervangend voorzitter van de lokale adviescommissie elektriciteit, gas en water voor het geval dat Lieve De Visscher is verhinderd om haar functie van voorzitter op te nemen. 

          Geheime stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Gestemd: Linda Caluwaerts, Anne De Ron, Yvo Van Damme, Ann-Marie Morel, Luk Ceurvelt, Patrick Pauwels, Els Knoops, Guido Cools, Raf De Blaiser, Jan Van Camp, Antoaneta Ciuca, Koen Van den Heuvel, Els De Smedt, Els Goedgezelschap, Alex Goethals, Peggy Seeuws, Eddy Ceurstemont, Ronny Tourné, Sophie Van Praet, Jef De Rop, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Hilde Van der Poorten, Peter Van Hoeymissen, Willem Geeroms
          Stemmen voor: 25
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Resultaat:

          Geheime stemming

          Er zijn 25 stemgerechtigden.

          Er werden 25 stembiljetten ontvangen.

          Resultaat van de stemming:

          Bart Callaerts: 25 ja-stemmen

          Lut Verhas: 25 ja-stemmen

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het diensthoofd sociale zorg en de woonbegeleider, aan als plaatsvervangend voorzitter van de lokale adviescommissie elektriciteit, gas en water en dit met ingang van 15 oktober 2022. Het diensthoofd sociale zorg en de woonbegeleider de taak als plaatsvervangend voorzitter van het LAC kunnen opnemen, indien de voorzitter verhinderd is.
        • Opstart huiswerkbegeleiding - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
          Afwezig: Inge Faes

          Toelichting

          In het kader van het project Kinderarmoede startte het OCMW van Puurs-Sint-Amands in januari 2022 een pilootproject voor huiswerkbegeleiding in samenwerking met My Sherpa, een professionele huiswerkorganisatie. Deze huiswerkbegeleiding werd in de lagere scholen te Puurs-Sint-Amands gratis aangeboden aan kansarme kinderen.
          Binnen het project Kinderarmoede zijn er terug middelen beschikbaar gemaakt (subsidie van de Nationale Loterij) en daarom willen wij dit aanbod ook tijdens het schooljaar 2022-2023 aanbieden.
          Het concept voor deze begeleiding blijft grotendeels hetzelfde met uitzondering van een aantal wijzigingen van de voorwaarden en uitbreiding van de doelgroep.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Onthouders: Peter Lemmens
          Resultaat: Met 24 stemmen voor, 1 onthouding

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de opstart van huiswerkbegeleiding in de lagere scholen in de gemeente Puurs-Sint-Amands goed. De huiswerkbegeleiding zal van start gaan vanaf 17 oktober 2022 tot het einde van het schooljaar. 

          Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de engagementsverklaring goed als volgt:  

          ENGAGEMENTSVERKLARING OPGEMAAKT TUSSEN 

          Enerzijds         OCMW PUURS-SINT-AMANDS, Palingstraat 48, 2870 Puurs-Sint-Amands

          Vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur. 

          Anderzijds      (naam scholen) 

          Artikel 1         LOOPTIJD

          Deze engagementsverklaring  ‘Huiswerkbegeleiding’ loopt vanaf 11 oktober 2022 tot het einde van het schooljaar 2022-2023.

          De engagementsverklaring kan tussentijds geëvalueerd worden. 

          Artikel 2         VISIE EN DOELSTELLING

          Onderwijs is een belangrijke hefboom om kinderen betere toekomstkansen te geven. Ondanks de grote inspanningen die scholen leveren, zijn er nog altijd kinderen die moeilijk aansluiting vinden bij ons schoolsysteem. Deze kinderen doen het dan ook minder goed op school.

          Eén van de belangrijkste oorzaken hiervan blijkt de kloof tussen het thuis- en schoolmilieu. Kinderen die uit een thuismilieu komen dat erg verschilt van het schoolmilieu, starten al met een achterstand die tijdens hun schoolloopbaan vaak nog toeneemt. Voor deze kinderen is er dan ook nood aan een brugfunctie tussen school en thuis. Huiswerkbegeleiders/vrijwilligers kunnen deze kinderen extra ondersteunen en hen helpen om de kloof te verkleinen.

          Huiswerkbegeleiding kan op langere termijn een globale positieve leerattitude en een groeiend zelfvertrouwen  helpen ontwikkelen bij kinderen uit kansarme gezinnen. Tevens heeft deze actie een preventief karakter m.b.t. schoolverzuim, vervroegde schoolverlating, jeugddelinquentie, sociale uitsluiting en achterstelling. We willen bijzondere aandacht besteden aan leerlingen die groeikansen dreigen te missen, alsook de ouders nauwer betrekken bij het schoolgebeuren.

          De huiswerkbegeleiding wordt gestart met de bedoeling kinderen in maatschappelijk kwetsbare situaties meer adequate begeleiding te bieden. Het gaat om kansarme kinderen van het eerste tot en met zesde leerjaar die we samen met hun ouders extra willen ondersteunen.

          Vanuit deze visie willen de betrokken actoren  (OCMW en de lagere scholen), duurzaam samenwerken en: huiswerkbegeleiding is een concrete actie om de doelstellingen van het project bestrijding kinderarmoede te bereiken. 

          Artikel 3         ENGAGEMENTEN

          3.1 Scholen

          • De huiswerkbegeleiding wordt één keer per week georganiseerd op vaste dagen in de scholen zelf, telkens gedurende één uur direct aansluitend op de klasdag.

          • De scholen bepalen zelf de vaste dagen in samenspraak met My Sherpa-       
          • Didactisch materiaal is aanwezig in scholen.
          • De zorgcoördinator of diens vervanger, zijnde één van de leerkrachten van de betrokken school opent en sluit het lokaal.
          • De zorgcoördinator of diens vervanger, zijnde één van de leerkrachten van de betrokken school is het aanspreekpunt voor inhoudelijke en praktische begeleiding voor de huiswerkbegeleider en dus aanwezig tijdens de huiswerkbegeleiding.
          • Er is tijd en ruimte voor dialoog met de zorgcoördinator.
          • De geïnteresseerde leerkrachten/zorgcoördinatoren die huiswerkbegeleiding willen geven moeten zich via   My Sherpa aanmelden.
          • De zorgcoördinator zal zelf beslissen welke kinderen in aanmerking komen voor ondersteuning, rekening houdend met de vooropgestelde voorwaarden van het OCMW (zie signalenkaart)  en bepaalt ook welke soort ondersteuning het meest geschikt is voor het kind in samenspraak met My Sherpa. Bij twijfel of de leerling geschikt is voor het project, neemt de school contact met het OCMW voor overleg.
          • De gesprekken met de ouders zullen op een informele manier, voor de start van de huiswerkbegeleiding, doorgaan op school. Externe partners worden hierbij niet betrokken.      

          3.2 OCMW

          • De sociale dienst is regisseur van het project ‘bestrijding kinderarmoede’ en voorziet een budget voor de huiswerkbegeleiding gedurende het schooljaar 2021-2022.
          • In dit kader sluit het OCMW een samenwerkingsovereenkomst met My Sherpa.
          • Het OCMW evalueert op het einde van het schooljaar de actie huiswerkbegeleiding en koppelt dit terug aan de scholen en My Sherpa.
          • Het OCMW organiseert een communicatielijn  tussen de school, My Sherpa en het OCMW. De sociale dienst verzorgt het secretariaat voor deze actie.
          • Indien blijkt dat er bijkomende ondersteuning nodig is vanuit het OCMW (achterliggende multi-problematieken) kan het OCMW een onderzoek doen naar de passende steun- en hulpverlening.
          • Het OCMW zal in deze outreachend en aanklampend werken, doch steeds met respect voor alle betrokken partijen. 

          Artikel 4         SLOTBEPALING

          De engagementsverklaring wordt opgemaakt in 2 exemplaren en wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de OCMW-raad. Na goedkeuring door de OCMW-raad op 10 oktober 2022  treedt de engagementsverklaring in werking op 11 oktober 2022. 

          Opgemaakt in 2 exemplaren op  11 oktober 2022

        • Samenwerkingsovereenkomst Digibank Klein-Brabant Vaartland - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
          Afwezig: Inge Faes

          Toelichting

          Nektari VZW wil, in samenwerking met de gemeenten Bornem, Willebroek en Puurs-Sint-Amands, een dossier indienen om subsidies te krijgen vanuit de Vlaamse Overheid voor het implementatietraject van Digibank Klein-Brabant Vaartland.

          Nektari VZW zal de trekkersrol op zich nemen en de subsidie voor het implementatietraject aanvragen, maar verwacht wel ondersteuning vanuit ons lokaal bestuur voor bijvoorbeeld het aanspreken van lokale handelaars of bedrijven op ons grondgebied, voor bijvoorbeeld afgeschreven laptops die een tweede leven kunnen krijgen binnen de Digibank; communicatie om de Digibank bekend te maken bij onze inwoners; het ter beschikking stellen van lokalen voor bijvoorbeeld het afhalen van bepaalde materialen; etc. Dit zal verder vormgegeven worden tijdens het implementatietraject. Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands stapt in als partner.

          Om het dossier te kunnen indienen is het belangrijk dat er een samenwerkingsovereenkomst getekend worden tussen de diverse partijen die hierboven vernoemd werden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met Nektari VZW, met maatschappelijke zetel te Pullaar 159, 2870 Puurs-Sint-Amands en de gemeenten Bornem, met maatschappelijke zetel te Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem en Willebroek, met maatschappelijke zetel te Pastorijstraat 1, 2830 Willebroek goed. De samenwerkingsovereenkomst met bijlagen maakt integraal deel uit van dit besluit.

           

          SAMENWERKINGSOVEREENKOMST

          DIGIBANK KLEIN-BRABANT VAARTLAND

           

          TUSSEN:

          1)      NEKTARI vzw, Pullaar 159, 2870 Puurs-Sint-Amands, 0407.231.239, vertegenwoordigd door Zolyer Consulting bvba, vast vertegenwoordigd door Bruno De Maeyer, Gedelegeerd Bestuurder, +32 468 273 190, bruno.demaeyer@nektari.be

          Hierna ook de “Promotor” genoemd.

          2)      Gemeentebestuur Bornem, Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem, 0207.500.420, vertegenwoordigd door Greet De bruyn, burgemeester en Björn Caljon, algemeen directeur;

          3)      Gemeentebestuur Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands, 0697.609.548, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, burgemeester en Raoul Paridaens, algemeen directeur;

          4)      Gemeentebestuur Willebroek, Pastorijstraat 1, 2830 Willebroek, 0207.501.113, vertegenwoordigd door Eddy Moens, voorzitter van de gemeenteraad en Dirk Blommaert, algemeen directeur.

           

          Hierna ook de “Gemeente Partners” genoemd

          Alle partijen gezamenlijk tevens aangeduid als de “Partners” en afzonderlijk als een “Partner”.

          OVERWEGINGEN

          https://sociaal.net/achtergrond/digitale-inclusie-laat-digitale-sneltrein-mensen-achter/

          https://sociaal.net/achtergrond/verstandelijke-beperking-digitalisering/

          https://www.digivaardigindezorg.nl/

          Alle Partners erkennen de nood om in de regio:

          • Alle doelgroepen gerichter te kunnen identificeren en ondersteunen in digitalisering
          • Bestaande initiatieven te aligneren en verder uit te rollen om dekking van doelgroepen, beschikbaarheid materialen op een kostefficiënte manier te organiseren in elke gemeente van Klein-Brabant Vaartland.
          • Beschikbare middelen efficiënt te kunnen inzetten 

          Bovenstaande realiseren we door evenwicht te vinden tussen een regionale aanpak en een lokale gemeentelijke zichtbaarheid.

          Artikel 1.          Voorwerp van de samenwerking

          De Partners wensen met huidige overeenkomst een samenwerking (Partnerschap) op te zetten met het oog op de realisatie van een digibankproject zoals bedoeld in het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot vaststelling van de regels voor de toekenning van projectfinanciering voor digibanken in uitvoering van artikel 82 van het Programmadecreet van 23 december 2021 bij de begroting 2022, BS 29 december 2021.

          Concreet wensen de Partners volgend Digibankproject te realiseren: Iedereen in KB-VL mee op de digitale sneltrein.

          Artikel 2.          Duur van de samenwerking

          Deze overeenkomst en de samenwerking (Partnerschap) nemen een aanvang op het moment van goedkeuring van het Implementatietraject DigiBanken door de Vlaamse Overheid en eindigt in theorie 2 jaar later, behoudens uitdrukkelijk akkoord van de Partners om de samenwerking te verlengen. Dit project heeft echter de uitgesproken ambitie om de DigiBank uit te rollen op een wijze die de DigiBank duurzaam financieel onafhankelijk maakt van subsidies.

          Artikel 3.          Taakverdeling

          De Partners nemen volgende taken op zich teneinde het Digibankproject te realiseren:

          • Indiener en Promotor: NEKTARI vzw:
            • Indienen en opvolgen van Oproep Digibanken - Implementatie Traject;
            • Coordineren van het digi-platform in Klein-Brabant Vaartland (projectplan, rapportering, etc.);
            • Zorgen voor bereiken van doelgroep (afstand tot de arbeidsmarkt en vermoeden van verstandelijke beperking) in werk en zorg;
            • Zorgen voor toegankelijkheid tot materialen via lokale bedrijven en sociale economie;
            • Opzetten en coördineren van uitleen- en repairpunten al dan niet in samenwerking met andere partners
            • Coördineren van opleidingstrajecten gegeven door LIGO.
            • Gemeente Partners:
              • Zorgen voor het in kaart brengen van en toegang tot specifieke noden en doelgroepen;
              • Inspelen op signalen vanuit de Digibank om toegang tot essentiële diensten te verbeteren;
              • Kennisdeling van huidige en toekomstige lokale initiatieven i.f.v. regionale uitrol;
              • Aanspreken van lokale vrijwilligers en middenstand die het duurzaam karakter van de Digibank moeten helpen vrijwaren;
              • Opnemen van Digibankdiensten en -events in gemeentelijke communicatie.

          Artikel 4.          Te behalen resultaten

          De Partners streven ernaar volgende resultaten te behalen in het kader van de samenwerking omtrent het Digibankproject:

          • Doelstelling 1: Toegang tot digitale technologieën
          • Doelstelling 2: Versterken van digitale vaardigheden
          • Doelstelling 3: Toegang tot essentiële diensten

          Doelen worden SMART geformuleerd bij aanvang van het implementatie traject.

          Artikel 5.          Organisatie van het Partnerschap

          De Partners zullen het Partnerschap als volgt organiseren:

          § 1.      Onderlinge verbintenis tot goede samenwerking

          De Partners verbinden zich wederzijds tot een goede samenwerking binnen het Partnerschap en alle redelijke inspanningen te leveren tot het welslagen van de samenwerking en het Digibankproject.

          § 2.      Geschillenbeslechting

          De Partners zullen eventuele geschillen in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst steeds in der minne trachten op te lossen. In dat kader voorzien de Partners ook in periodiek overleg teneinde de realisatie van het Digibankproject op te volgen en waar nodig eventuele bijsturingen door te voeren.

          In geval van een geschil tussen twee of meerdere Partners zal de Promotor als bemiddelaar/verzoener optreden, voor zover deze zelf niet rechtstreeks is betrokken in het geschil.

          Indien het geschil niet binnen de termijn van een maand is opgelost, kan de meest gerede Partner het geschil voorleggen aan de rechtbank van eerste aanleg Antwerpen, afdeling Mechelen.

          Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.

          § 3.      Aansprakelijkheid

          Elke Partner is ten aanzien van de overige Partners ten volle aansprakelijk voor de verbintenissen die de Partner krachtens deze overeenkomst opneemt.

          § 4.      Rapportering

          De Partners zullen halfjaarlijks rapporteren in het Digi-platform omtrent de stand van de uitvoering van hun taken binnen het kader van het Partnerschap, de impact daarvan op de realisatie van het Digibankproject en de volgende door de Partner te nemen stappen overeenkomstig hun takenpakket krachtens deze overeenkomst

          De Promotor, met input van de partners, houdt de Vlaamse overheid, Departement Werk en Sociale Economie op de hoogte omtrent de stand van zaken van de realisatie van het Digibankproject.

          § 5.      Afsluiten van de ondersteuning van het Digibankproject

          De ondersteuning eindigt op het moment dat subsidies uitgeput zijn en/of geen inkomsten of andere subsidiering gevonden worden om de ondersteuning verder te zetten. Het is echter de ambitie om tijdens de tijdspanne van 2 jaar te werken naar een minimaal subsidie afhankelijk platform dat huidige en nieuwe noden verder kan ondersteunen.

          Artikel 6.          Financiële afspraken

          § 1.      Verdeling middelen vanuit de Promotor

          Op basis van de ontvangen subsidies zal de Promotor in samenspraak met de partners de verkregen middelen toewijzen. Dit zal gebeuren complementair met beschikbare middelen bij de gemeente-partners en de geformuleerde doelstellingen. De project-begroting zal periodiek opgevolgd en bijgestuurd worden. De verkregen middelen zullen prioritair de uitrol op lokaal niveau van de regionale doelen ondersteunen.

          § 2.      Onderlinge inzet tot goed beheer en inzet van de ontvangen middelen

          Alle partners in het digiplatform verbinden zich ertoe dat in volledige transparantie de toegewezen middelen effectief en efficiënt ingezet worden om de doelstellingen van het platform te realiseren.

          Artikel 7.          Controle en opvolging

          De Promotor verbindt zich ertoe de controle, opvolging en rapportering op zich te nemen en transparant te delen met alle partners.

          Artikel 8.          Communicatie en publiciteit

          Alle partijen verbinden zich ertoe het digiplatform Klein-Brabant Vaartland als merk in de regio op te zetten en uit te bouwen. Dit telkens met onderliggende verwijzing naar de lokale gemeente waar de actie, het digipunt, het event zal plaatsvinden. Hierbij primeert het regionale in de organisatie en coordinatie, het lokale op vlak van zichtbaarheid naar inwoners en doelgroepen.

          Artikel 9.            Uitsluiting en terugtrekking

          § 1.      Uitsluiting

          In geval van aansprakelijkheid zoals bedoeld in artikel 12 kan de Partner uit het Partnerschap worden uitgesloten. Deze uitsluiting kan worden beslist na het doorlopen van de volgende stappen:

          • De Partner wordt schriftelijk op de hoogte gesteld van de feiten die hem ten laste worden gelegd.
          • De Partner krijgt een termijn van 30 dagen om de noodzakelijke rechtzettingen te verrichten.
          • De Partner wordt gehoord.

          De beslissing tot uitsluiting wordt genomen door de Partners, met unanimiteit van alle overige Partners die niet bij het incident betrokken zijn.

          § 2.      Terugtrekking

          Een Partner kan zich ook terugtrekken uit het Partnerschap, op voorwaarde dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de aard van het project. De terugtrekkende Partner moet de Partners de volgende gegevens aanreiken:

          • Een gemotiveerde brief tot terugtrekking uit het Partnerschap, getekend door het orgaan dat de Partner in rechte vertegenwoordigt;
          • Een verklaring van de reeds uitgevoerde acties door de uittredende partner. Hierbij moeten ook de ontvangen subsidies alsook de eventuele terugbetalingen worden aangegeven.

          § 3.      Budgetverstoring ingevolge uitsluiting of terugtrekking

          Indien de terugtrekking of uitsluiting van een Partner een budgetverstoring met zich meebrengt, is de betrokken Partner volledig aansprakelijk voor alle nadelige gevolgen die daaruit zouden voortvloeien voor één of meerdere Partners. De Partner verbindt zich ertoe om bijkomende middelen ter beschikking te stellen om het budget terug in evenwicht te krijgen. Indien dit niet kan worden afgedwongen, worden de toegekende middelen over de resterende Partners verdeeld volgens de verdeelsleutel van wat de Partners in geval van volledige betoelaging zouden verkregen hebben. De enige uitzondering hierop is het bekomen van een nieuwe verdeelsleutel.

          Ondertekend te Puurs-Sint-Amands op...................

          Krachtlijnen impact wetgeving overheidsopdrachten en concessies

          Aangezien (semi)publieke entiteiten Partner kunnen zijn binnen een digibankproject dient in het kader van de op te zetten samenwerking aandacht te worden besteed aan de impact van de wetgeving overheidsopdrachten en concessies.

          Wat regelt de wetgeving overheidsopdrachten en concessies?

          De wetgeving overheidsopdrachten en concessies reguleert het op de markt brengen en de uitvoering van overheidsopdrachten en concessies van zogenaamde aanbestedende diensten of overheden. Dergelijke transacties kunnen niet zomaar onderhands en rechtstreeks worden toegewezen aan een bepaalde partij. Er moet vooreerst in principe mededinging te worden georganiseerd volgens de voorschriften van die wetgeving zodat elke geïnteresseerde partij kan meedingen voor die opdracht.

          Op wie is de wetgeving overheidsopdrachten en concessies van toepassing?

          Deze wetgeving is van toepassing op alle overheidsinstanties, zoals lokale besturen (gemeenten, OCMW’s, politie- en hulpverleningszones, intercommunales, AGB’s, etc.), de provincies en de regionale en federale overheden en hun agentschappen en afgeleiden.

          Daarnaast is deze wetgeving ook van toepassing op semi-publieke instellingen zoals bv. zorg- en onderwijsinstellingen.

          Op welke overeenkomsten is de wetgeving overheidsopdrachten en concessies van toepassing?

          Deze regelgeving is van toepassing op overheidsopdrachten, respectievelijk concessies voor werken en diensten.

          Een overheidsopdracht is een schriftelijke overeenkomst tussen een aanbestede dienst of overheid en een partij waarbij deze partij zich verbindt tot de uitvoering van afdwingbare prestaties, namelijk het uitvoeren van werken en/of het leveren van diensten of producten. Deze partij wordt hiervoor door de aanbesteder vergoed. Vaak gebeurt dit via de betaling van een geldsom, maar dit kan ook evengoed via een tegenprestatie die de aanbestedende dienst of overheid in ruil dient te verrichten.

          Een concessie voor werken of diensten is hetzelfde als een overheidsopdracht met dat verschil dat de contractspartij een exploitatierecht wordt toegekend. De contractspartij kan door de aanbestedende overheid of dienst betaald worden, maar deze zal vooral vergoed worden door de gebruikers van het werk dat hij realiseert (concessie voor werken) of de diensten die hij levert (concessie voor diensten) waaromtrent hij het exploitatierisico draagt (bv. de exploitatie van een openbare parking).

          Hoe kan de wetgeving overheidsopdrachten en concessies concreet van toepassing zijn binnen een samenwerkingsovereenkomst omtrent een digibankproject?

          De kans bestaat dat binnen een samenwerkingsovereenkomst omtrent een digibankproject partners zich ten opzichte van de andere partners die vallen onder de wetgeving overheidsopdrachten en concessies bepaalde prestaties te leveren in ruil voor een tegenprestatie van laatsgenoemde partners. Deze prestaties van de andere partners zijn in principe aanbestedingsplichtig volgens die wetgeving wat betekent dat de transactie niet zomaar mag worden voltrokken.

          Voorbeeld: een lokaal bestuur en een andere partij wensen een samenwerkingsovereenkomst inzake een digibankproject af te sluiten. De andere partij is  bereid refurbished laptops ter beschikking stellen in het kader van het digibankproject. Het lokaal bestuur is daarbij bereid een vergoeding toe te kennen aan de andere partij.

          Deze transactie kan gekwalificeerd worden als een overheidsopdracht voor leveringen. Het lokaal bestuur is in principe niet gerechtigd om deze transactie zomaar te voltrekken, maar moet hiervoor de markt opgaan conform de wetgeving overheidsopdrachten.

          Besluit

          Als aanbestedende overheden of diensten deel uitmaken van het Partnerschap dient goed voor ogen te worden gehouden of de wetgeving overheidsopdrachten en concessies al dan niet van toepassing is. Indien deze van toepassing zou zijn gelet op de afspraken die de partners wensen te maken dient te worden onderzocht of eventueel een beroep kan worden gedaan op de in de wetgeving voorziene uitzonderings- of uitsluitingsgronden. Belangrijk is wel te onderstrepen dat de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten en concessies niet omzeild mag worden.

          Daarnaast is het ook van belang te onderstrepen dat zelfs wanneer bepaalde transacties tussen de partners binnen de samenwerking niet onder de wetgeving overheidsopdrachten of concessies zouden vallen, dat deze wetgeving evenzeer van toepassing kan zijn op bepaalde opdrachten die de publieke partner uitbesteedt aan derde partijen buiten de samenwerking, maar ten behoeve van het digibankproject.

          Voorbeeld: een lokaal bestuur verbindt zich ten aanzien van de partners refurbished laptops ter beschikking te stellen via een derde partij, buiten de samenwerking. Dit is een overheidsopdracht voor leveringen waarvoor het lokaal bestuur de markt dient op te gaan conform de wetgeving overheidsopdrachten.

      • Gezinszorg

        • Verlenging samenwerkingsovereenkomst DAV Rivierenland 2023 - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
          Afwezig: Inge Faes

          Toelichting

          Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedraagt deze 0,25 euro per inwoner. Deze bijdrage wordt voor 2023 opgetrokken naar 0,30 euro per inwoner. Sinds 2016 werden de bijdragen niet geïndexeerd en door de hoge brandstofprijzen en onderhoud van het wagenpark is men genoodzaakt ook de bijdrage te verhogen. Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget werd in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Rolkar rivierenland vlotter vzw goed als volgt:

          SAMENWERKINGSOVEREENKOMST DAV ROLKAR RIVIERENLAND- OCMW PUURS-SINT-AMANDS M.B.T. DE DIENSTVERLENING VAN AANGEPAST VERVOER

          Tussen

          Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door ........., voorzitter, en .............., secretaris,

          hierna genoemd ‘de vervoerder’

          en het OCMW van Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur,

          hierna genoemd het OCMW

          is overeengekomen wat volgt:


          Toelichting
          Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit. DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.

          Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.

          Artikel 1: voorwerp van de overeenkomst

          Artikel 1.1. Begripsomschrijving

          Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen.

          Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.

          Artikel 1.2. Voorwerp
          Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Puurs-Sint-Amands zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Puurs-Sint-Amands.

          Artikel 2: verplichtingen van de partijen

          Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:

          • Beschikbaar te zijn via één centraal telefoonnummer voor de zorgregio en telefonische permanentie te verzekeren tussen 9u en 12u en van 13u tot 16 uur van maandag t/m vrijdag;
          • Ritten uit te voeren voor de inwoners van Puurs-Sint-Amands van 6u30 tot 24u, 7 dagen op 7;
          • Administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen : er wordt maandelijks een gebruikersfactuur opgemaakt;
          • Het OCMW van Puurs-Sint-Amands op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen.

          Artikel 2.2 : Het OCMW van Puurs-Sint-Amands verbindt er zich toe :
          • Voor de ritten die werden uitgevoerd voor de inwoners uit Puurs-Sint-Amands een financiële tussenkomst te bieden aan de vervoerder;
          • De tussenkomst wordt bepaald op basis van het inwonersaantal;
          • De tussenkomst bedraagt €0,30 per inwoner voor het werkingsjaar 2023.
          Voor het OCMW van Puurs-Sint-Amands bedraagt de bijdrage in 2023, € 7.893,30. Bepaald op basis van het inwonersaantal 26.311 op 01.01.2022.

          Artikel 3: duur en opzegging van de overeenkomst

          Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
          Artikel 4: toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken

          Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.

          Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.


          Opgemaakt te Boom op 2 september 2022

          Voor Vlotter Facilities vzw

          Voorzitter

          Secretaris

          Voor het OCMW van Puurs-Sint-Amands

          Raoul Paridaens, Algemeen Directeur

          Koen Van den Heuvel, OCMW-raadslid

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
        Afwezig: Inge Faes
    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Els De Smedt, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Dany Saey
        Afwezig: Inge Faes

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn