Terug Gemeenteraad

Mon 22/02/2021 - 20:00 Digitaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • De Vlaamse overheid ondersteunt de gemeenten financieel om intergemeentelijk samen te werken in het opnemen van hun regisseursrol wonen. De gemeente Puurs-Sint-Amands en Bornem werken samen op het vlak van wonen via het intergemeentelijk project 'Wonen Klein-Brabant' met ondersteuning van IGEMO. Eind 2019 liep het eerste subsidiedossier af. Voor de periode 2020-2025 werd voor de intergemeentelijke samenwerking 'Wonen in Klein-Brabant een tweede subsidiedossier ingediend, dat eind 2019 definitief werd goedgekeurd door de Vlaamse minister bevoegd voor wonen. Ook voor het dossier 2020-2025 doen beide gemeentes opnieuw beroep op de ondersteuning van IGEMO. 

    Tot op heden verliep deze samenwerking op basis van mondelinge afspraken. Op vraag van de gemeente werden de belangrijkste afspraken omtrent deze samenwerking in een overeenkomst gegoten. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst met IGEMO goed te keuren. 

  • In de herfst van 2020 is, na de goedkeuring van de gemeenteraad van 14 oktober 2020, de officiële samenwerking met de gemeente Dębica on hold gezet en heeft de gemeente officieel haar ongenoegen geuit en uitleg gevraagd aan onze zustergemeente Dębica bij het ondertekende charter ‘Family Rights’. Na het nodige onderzoek en de nodige gesprekken waarin het standpunt van de gemeente Puurs-Sint-Amands duidelijk is overgedragen, wordt de samenwerking heropgestart. Door de vriendschapsband te herstellen, houden we de vinger aan de pols in Dębica en zullen we op regelmatige basis de situatie m.b.t. het respecteren van de mensenrechten voor iedereen, ook voor de LGBTI-gemeenschap, in het oog houden. 

Financieel beheer

  • De gemeenteraad keurde op 14/10/2019 een borgstelling goed t.v.v. TC De Hasselt vzw voor een overbruggingskrediet van 620.000 euro en een investeringskrediet van 950.000 euro aangegaan bij Belfius Bank voor de bouw van een tennisinfrastructuur.  Belfius kent nu een extra investeringskrediet toe van 600.000 euro voor de financiering van de meerkost van de tennisinfrastructuur en de uitbreiding van het project met 3 padelvelden.  Het bijkomend krediet wordt bevestigd in het kredietcontract van 9/2/2021 met dossiernummer 0012890065.  Ook voor dit krediet wordt de borgstelling van de gemeente Puurs-Sint-Amands gevraagd. 

    Wij passen in dit besluit ook de naam en het adres van de begunstigde aan naar stepp vzw, Lichterstraat 60, 2870 Puurs-Sint-Amands. Deze naams- en adreswijziging maakt deel uit van de statutenwijziging van de vzw die op 27 juli 2020 verscheen in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de borgstelling voor het bijkomende investeringskrediet van 600.000 euro aan stepp vzw, BTW BE0431.989.203, Lichterstraat 60, 2870 Puurs-Sint-Amands goed te keuren.

Jaarrekening

Ruimte

Leefomgeving

  • Het college van burgemeester en schepenen initieerde het RUP de Nestel op 8/10/19. Het RUP de Nestel wordt opgemaakt om het herlocaliseren van de jongens- en meisjeschiro van Sint-Amands naar de socio-culturele en vrijetijdscluster van de Nestel mogelijk te maken. Hiervoor is een herbestemming nodig van woongebied en agrarisch gebied naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen (academiegebouw en GC De Nestel) en recreatie (zone voor jeugdbewegingen, ...). Omdat deze landbouwpercelen gelegen zijn binnen de afbakening van herbevestigd agrarisch gebied (HAG) is compensatie van deze percelen nodig. Deze compensatie wordt voorzien in de Wolfstraat door herbestemming van recreatiegebied naar agrarisch gebied (HAG).

    Het RUP de Nestel bestaat dan ook uit 2 deelplannen:

    1. deelplan 1: ‘de Nestel - voorzieningencluster’ + ONTEIGENINGSPLAN
    2. deelplan 2: ‘Compensatiegebied herbevestigd agrarisch gebied - Wolfstraat

    Het college keurde de start- en procesnota goed op 31/3/2020. Vervolgens werden deze documenten ter raadpleging aan het publiek voorgelegd van 18 mei 2020 tot en met 16 juli 2020, een participatiemoment ging door op 18 juni 2020 in GC de Nestel. De ontvangen adviezen werden door het planteam verwerkt in de scopingsnota. Zo wordt aangegeven hoe wordt omgegaan met de opmerkingen en suggesties van de burger en adviesinstanties. Deze scopingsnota en de geüpdate procesnota keurde het college goed op 27/10/2020. Deze documenten werden eveneens overgemaakt aan de dienst MER.

    Met input van bovenstaande werd een voorontwerp-RUP (met geïntegreerde effectenbeoordeling) opgemaakt. Dit voorontwerp-RUP werd eveneens aan het college ter goedkeuring voorgelegd op 27/10/2020. Ook bijhorende procesnota werd toegevoegd.

    Het college besliste tot het organiseren van een digitale plenaire vergadering. Deze ging door op 4/12/2020. Alle ontvangen adviezen zijn verwerkt in een ontwerp-RUP dat nu ter voorlopige vaststelling aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. 

    Volgende stappen:

    openbaar onderzoek: van 5/3/2021 tem. 3/5/2021

    - Gecoro: mei

    - CBS standpuntinname advies Gecoro: eind mei

    GR 28/6/21: definitieve vaststelling

    - 45 dagen schorsingstermijn voor Deputatie en Vlaamse Regering – tegen 15/8

    - Publicatie in Belgisch Staatsblad – 23/8

    RUP van kracht – ca. 6/9/21

  • Bij besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2021 werd het ontwerp Ruimtelijk Uitvoeringsplan De Nestel (verder genoemd RUP), met het oog op de verdere uitbouw van een cluster voor socio-culturele en vrijetijdsvoorzieningen ter hoogte van GC de Nestel, voorlopig vastgesteld.

    Het RUP De Nestel wordt opgemaakt om het herlocaliseren van de jongens- en meisjeschiro in Sint-Amands naar de cluster van de Nestel mogelijk te maken. Hiervoor is een herbestemming nodig van woongebied en agrarisch gebied naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen (academiegebouw en GC De Nestel) en recreatie (zone voor jeugdbewegingen, ...). Omdat deze landbouwpercelen gelegen zijn binnen de afbakening van herbevestigd agrarisch gebied (HAG) is compensatie van deze percelen nodig. Deze compensatie wordt voorzien in de Wolfstraat door herbestemming van recreatiegebied naar agrarisch gebied (HAG).

    Het RUP De Nestel bestaat dan ook uit 2 deelplannen: 

    • deelplan 1: ‘de Nestel - voorzieningencluster’, waaraan het onteigeningsplan wordt gekoppeld ter uitvoering van het RUP, aangezien de gemeente 2 landbouwpercelen niet in eigendom heeft en voor het geval dat minnelijke verwerving niet mogelijk blijkt. Dit onteigeningsplan belet uiteraard niet dat parallel de onderhandelingen gevoerd kunnen worden. 
    • deelplan 2: ‘Compensatiegebied herbevestigd agrarisch gebied – Wolfstraat

     Bijgevolg wordt een projectnota en een onteigeningsplan, genaamd ‘Onteigeningsplan RUP De Nestel’, ter voorlopige goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Het huishoudelijk reglement m.b.t. woonwagenterrein werd goedgekeurd door de gemeenteraad van Puurs in vergadering van 4 mei 2006. Het reglement is niet meer up-to-date. Zo was er in het huidig reglement sprake van een retributie, terwijl in de praktijk met de woonwagenbewoners een huurovereenkomst was afgesloten. Het huishoudelijk reglement en het huurreglement worden nu volledig op elkaar afgestemd. In het nieuwe reglement is ook de woonwagencommissie geschrapt. In de praktijk is deze commissie alleen bij elkaar geweest bij de opstart van het woonwagenterrein. De werking werd als te omslachtig en te stroef ervaren. De taken worden nu door de terreinbeheerder en het college van burgemeester en schepenen opgenomen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020048428 / OV 2020 393) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Theo Andriesstraat zn, 4e afdeling sectie C nrs. 235/E, 244/E en 245/D.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Theo Andriesstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 26 november 2020 tot en met 25 december 2020.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020048428 / OV 2020 393) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Theo Andriesstraat zn, 4e afdeling sectie C nrs. 235/E, 244/E en 245/D.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van breedte van de bedding van Theo Andriesstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 26 november 2020 tot en met 25 december 2020.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020088390, o/ref. OVV 2020 028) voor het bijstellen van een verkaveling ingediend voor de percelen gelegen te Eigenaarstraat zn, 2870 Puurs-Sint-Amands, 3de afdeling, sectie A nrs. 369 E, 369 F en 381 G.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van gemeentewegen opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 4 oktober 2020 tot en met 2 november 2020. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Werken

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Bouwen van 3 paviljoenen (luifels) en klokkentoren” werd gegund aan INGENIEURS- EN ARCHITECTENBUREAU BRUNO CALLAERT BV, Molenstraat 24 te 2870 Puurs.

    Het voorontwerp werd goedgekeurd in zitting van het college van burgemeester en schepenen op 6 oktober 2020.

    In het kader van de opdracht “Bouwen van 3 paviljoenen (luifels) en klokkentoren” werd een bestek met nr. G-2021-008 opgesteld door de ontwerper, INGENIEURS- EN ARCHITECTENBUREAU BRUNO CALLAERT BV, Molenstraat 24 te 2870 Puurs.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 308.269,46 excl. btw of € 373.006,05 incl.21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • De voetbalvelden in Puurs-Sint-Amands en grasvelden in Sint-Amands, Oppuurs en Lippelo moeten tijdens het maaiseizoen wekelijks worden onderhouden.

    Dienst Groenbeheer stelt voor om het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs te mandateren om procedure te voeren en in naam van de gemeente Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.

    De basisopdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden (april 2021 - april 2022). De opdracht kan nadien maximaal tweemaal worden verlengd voor 12 maanden en gebeurt op basis van een uitdrukkelijke beslissing.

    De raming voor de gemeente Puurs-Sint-Amands bedraagt € 50.000,00 excl. btw of € 60.500 incl. btw op jaarbasis.

  • Om de straatgoten en pleinen netjes te houden dienen deze bij regelmaat geveegd te worden om de voedingsbodems zoals aarde en bladeren weg te nemen.

    Door te vegen met onkruidborstels en opzuigwagen verwachten we steeds een aanvaardbaard beeld nu een onkruidvrij straatbeeld niet meer te bereiken is sinds het verbod op het gebruik van pesticiden.

    In het kader van de opdracht “Vegen straatgoten en pleinen 2021-2023” werd een bestek met nr. G-2021-004 opgesteld door Groenbeheer.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 340.890,00 excl. btw of € 412.476,90 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

  • Om de centra van de deelgemeenten op te fleuren worden er jaarlijks eenjarige bloemen voorzien van mei tot oktober.

    We organiseren hiervoor een prijsvraag.

    In het kader van de opdracht “Huur en onderhoud zomerbloemen 2021-2022-2023” werd een bestek met nr. G-2021-007 opgesteld door Groenbeheer.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 134.640,00 excl. btw of € 154.940,40 incl. btw voor 3 jaar.

    De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 6 maanden per jaar.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Ondersteuning

ICT

  • In navolging van de fusie zoekt het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands hulp bij het document-informatiebeheer, aangezien de interne kennis te beperkt is, om volgende doelen te bereiken:

    • Een efficiënte samenwerking rond documenten (ook met externen)
    • Vlotte communicatie doorheen de organisatie
    • Iedereen digitaal, van directeur tot werkman
    • Rekening houdend met een goede informatieveiligheid

    Kortom: hoe kunnen we beter én efficiënter digitaal samenwerken?

    De gemeenteraad verleende in zitting van 06/05/2019 de goedkeuring om deel te nemen aan de raamovereenkomst van de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de aankoop van diverse ICT-producten en -diensten.

    De raamovereenkomst met ref. "Brugge-PPP0IG-1689/8030/1689-F02" omvat verschillende ICT-producten en -diensten, ten behoeve van de lokale/provinciale besturen, opgedeeld in verschillende percelen.

    De gemeente heeft de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten als aanbestedende overheid een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentrale zoals bedoeld in artikel 2,4° van dezelfde wet vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.

    De voorwaarden werden bepaald in perceel 4 - Consultancy softwareontwikkeling en productondersteuning.

    Tijdens het college van burgemeester en schepenen van 14 mei 2019 werd er beslist om de eerdere oefening rond het verlenen van ondersteuning inzake informatiebeheer en Office 365 toe te wijzen aan The Flow Consulting, een onderdeel van de Cronos groep. Aangezien zij het hele voortraject gedaan hebben en onze organisatie ondertussen heel goed kennen wat betreft document-informatiebeheer, opteren wij voor continuïteit en willen wij opnieuw beroep doen op The Flow Consulting. Dit omvat een traject over de jaren heen (2019-2023). Deze specifieke beslissing gaat over alle uitgaven van dit jaar (2021).

    De dienst Aankoop stelt voor om, rekening houdende met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Cronos tegen het bedrag van € 71.714,40 excl. btw en € 86.774,42 incl. btw.

    De nota toegevoegd aan dit agendapunt geeft meer uitleg over de inhoud van dit traject.

  • Het huidige softwarepakket van CIPAL SCHOUBROECK voldoet niet meer aan de digitale opvolging van gezinszorg en andere thuiszorgdiensten én is erg verouderd. CIPAL SCHAUBROECK ontwikkelt zelf geen alternatief en de software van het vroegere Schaubroeck (Winsoc) en Cipal (Genius) wordt uitgefaseerd. Daarenboven zal CIPAL SCHAUBROECK deze software in de nabije toekomst (2022) niet meer ondersteunen.

    Gelet op het feit dat de cliënten binnen de gezinszorg een zeer divers publiek zijn, en het niet louter over bejaardenzorg gaat, maakt dat er nood is aan coaching en begeleiding van enerzijds cliënten met een diverse problematiek en anderzijds het personeel dat zich flexibeler moet organiseren en ook qua psycho-sociale ondersteuning een zwaarder aandeel heeft in de begeleiding van de cliënten. De thuiszorgdiensten worden meer en meer geconfronteerd met cliënten met een psychisch of psychiatrisch ziektebeeld, multi-probleem, pedagogische ondersteuning bij ontwrichte gezinssituaties, ondersteuning bij mensen met dementie, vervuilde situaties remediëren en dossiers in samenwerking met de Sociale Dienst van het OCMW zijn een greep aan voorbeelden die de nood aankaarten om processen die digitaal kunnen verlopen ook te digitaliseren en zo meer tijd voor begeleiding, het mensenwerk, vrij te krijgen.

    Een aangepast planningssysteem en een beter digitale opvolging van het facturatieproces, samen met snelle digitale gegevensdeling, zijn noodzakelijk om een efficiënte en kwalitatieve dienstverlening te kunnen organiseren. Een efficiëntere digitale planning (tegenover nu op papier) geeft tijdswinst ten voordele van onze kwalitatieve begeleiding van cliënten en medewerkers.

    CIPAL SCHAUBROECK ging daarom op zoek naar een partner die vervangende software kan aanbieden: CareIT. CareIT is een spin-off van Ons/Ferm, opgericht om de eigen, intern gebruikte software te commercialiseren. Hun nieuwe toepassing ZeBra wordt nu reeds aangeboden aan de klanten van CIPAL SCHAUBROECK en vervangt de oude client/server toepassingen Winsoc (site Nazareth) en Genius (site Geel) en is een webtoepassing met bijhorende mobiele app genaamd Ell@. Dit betekent eveneens dat CIPAL SCHAUBROECK de aanbiedende leverancier blijft en ook de eerstelijns support zal blijven doen.

    De opdracht kan slechts door één bepaalde leverancier worden uitgevoerd, omdat de mededinging ontbreekt om technische redenen: de nieuwe, vervangende softwaremodules moeten geheel compatibel zijn met de bestaande software (Foxtrot, …) én de huidige dienstverlening van de bestaande leverancier, zijnde CIPAL SCHAUBROECK.

    De uitgave voor deze opdracht op jaarbasis werd geraamd op € 15.500,00 excl. btw of € 18.755,00 incl. 21% btw. De jaarlijks terugkerende kosten worden geraamd op € 11.150,00 excl. btw of € 13.491,50 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    De opdracht (lees: enkel de jaarlijks terugkerende kosten) kan driemaal stilzwijgend worden verlengd (totaal 48 maanden).

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Vooracker kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 697B met een oppervlakte volgens meting van 230 m², tegen een totaalprijs van € 2.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de aanleg van een fietsverbinding tussen de Molenstraat en het Winkelveld.

Welzijn en samenleven

Sociale zorg

  • Het vast bureau van 27 oktober 2020 adviseerde om in te gaan op de vraag van Vluchtelingenwerk Klein-Brabant-Willebroek om toe te treden tot “de coalitie van solidaire gemeenten”, een initiatief van Vluchtelingenwerk Vlaanderen, mits het in acht nemen van enkele voorwaarden, o.a. naar taakverdeling en draagkracht van de diensten toe.

    Om de samenwerking kracht bij te zetten, wensen we de gemaakte afspraken en engagementen te formaliseren in een schriftelijke overeenkomst.

    De gemeente verbindt er zich toe om als solidaire gemeente:

    • De boodschap #ikbensolidair verder te verspreiden en hiermee de boodschap van “coalitie van solidaire gemeenten” te ondersteunen;
    • Opvang van kwetsbare personen en gezinnen te voorzien via het lokaal opvanginitiatief;
    • Oproep te lanceren voor het zoeken naar pleeggezinnen om niet-begeleide minderjarige vluchtelingen op te vangen in Puurs-Sint-Amands;
    • Mee te werken aan het uitbouwen van een buddysysteem;
    • Ondersteuning te bieden aan collectieve initiatieven om vluchtelingen verder op weg te helpen op verschillende levensdomeinen;
    • Ondersteuning te bieden bij individuele hulpvragen van vluchtelingen met het oog op integratie.

    Vluchtelingenwerk KBW verbindt er zich toe om:

    • De gemeente aan te melden bij Vluchtelingenwerk Vlaanderen als solidaire gemeente;
    • Mee te werken aan het uitbouwen van een buddysysteem;
    • Ondersteuning te bieden aan collectieve initiatieven om vluchtelingen verder op weg te helpen op verschillende levensdomeinen;
    • Ondersteuning te bieden bij individuele hulpvragen van vluchtelingen met het oog op integratie.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. 

Toegevoegde agendapunten

  • Mensen voelen zich een stuk gelukkiger en veiliger wanneer ze in een groene buurt leven. Groen schept leefbaarheid en levenskwaliteit en is dus onrechtstreeks ook een sociale en economische troef. Dit hebben verschillende onderzoeken reeds aangetoond. Door het vergroenen van grauwe buurten te ondersteunen vanuit de gemeente kan men dus een wereld van verschil maken.

    Met een beperkt budget en enkele eenvoudige initiatieven kan men buurten een nieuw gezicht geven. Het aanplanten van streekeigen groen is al wijdverspreid in Vlaanderen, maar gaat echter voorbij aan het sociale aspect. Een bebloemingswedstrijd komt hier volgens ons wel aan tegemoet.

    Met een bebloemingswedstrijd kunnen we er op een speelse manier voor zorgen dat zo veel mogelijk mensen op zo veel mogelijk manieren hun voorgevel of voortuin verfraaien. Deelnemers hebben niet eens veel plaats, tijd en materiaal nodig. Een bloembak, pot of hangmand kan het straatbeeld al groen doen kleuren.

    1. De inwoners van Puurs-Sint-Amands worden aangemoedigd om zelf hun voortuintje of gevel te vergroenen, wat het gemeenschapsgevoel alleen maar kan versterken.
    1. Door inwoners zelf verantwoordelijk te maken voor het groen in hun straat of buurt zullen zij hier ook zelf meer zorg voor dragen, ook in andere delen van onze gemeente.
    1. Daarnaast lijkt ons een dergelijke actie in deze coronatijden nog relevanter dan ooit. Mensen zijn nog altijd beperkt in hun bewegingsvrijheid en tal van horeca en culturele gelegenheden zijn gesloten. Een bebloemingswedstrijd kan een bescheiden middel zijn om de mensen in deze tijden iets creatief, en coronaveilig om handen te geven.

    Voorstel van beslissing:

    Het bestuur organiseert dit voorjaar een bebloemingswedstrijd. De praktische modaliteiten en het reglement van deze wedstrijd worden opgesteld  door het college van burgemeester en schepenen.

  • Aanleiding

    De gemeenteraad keurde op 12 oktober 2020 een extra ondersteuning goed voor verenigingen ten gevolgde de COVID19-pandemie. Deze extra ondersteuning betekende voor de erkende verenigingen dat het verlies aan inkomsten in 2020 ten gevolge de lockdown en de COVID19-maatregelen deels gecompenseerd kon worden.

    De aanhoudende COVID19-pandemie en de bijhorende COVID19-maatregelen blijven echter een enorme impact hebben op onze samenleving, in het bijzonder voor kinderen en jongeren en de verenigingen die wekelijks activiteiten opzetten voor onze kinderen en jongeren. Bijkomende ondersteuning dringt zich op.

    Juridische context:

    Bevoegdheidsgrond 

    • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41,23°;

    Feiten, context en argumentatie

    De gemeenteraad keurde op 12 oktober 2020 een extra ondersteuning goed voor verenigingen ten gevolgde de COVID19-pandemie. Deze extra ondersteuning betekende voor de erkende verenigingen dat het verlies aan inkomsten in 2020 ten gevolge de lockdown en de COVID19-maatregelen deels gecompenseerd kon worden.

    De aanhoudende COVID19-pandemie en de bijhorende COVID19-maatregelen blijven echter een enorme impact hebben op onze samenleving, in het bijzonder voor kinderen en jongeren en de verenigingen die wekelijks activiteiten opzetten voor onze kinderen en jongeren.

    Er is enerzijds de enorme impact op de werking van elke vereniging in Vlaanderen en in onze gemeente. De werking van de meeste verenigingen ligt al maanden stil of draait op beperkte kracht, met alle financiële gevolgen tot gevolg. Heel wat activiteiten die zorgen voor inkomsten kunnen nog steeds niet doorgaan en zullen vermoedelijk nog lange tijd niet georganiseerd kunnen worden. Verenigingen komen in moeilijkheden en kijken met een bang hart naar de toekomst. Verenigingen die niet op de vraag kunnen ingaan van ouders om een deel van het lidgeld terug te betalen of die geen compensatie kunnen geven omdat de lidgelden vaak de enige inkomsten zijn om de vaste kosten te dragen, staan voor moeilijke beslissingen. Er zijn zelfs verenigingen die overwegen om een bijkomende bijdrage te vragen aan de leden om het verlies aan inkomsten deels te recupereren voor het werkjaar 2020-2021 of het lidgeld voor 2021-2022 te verhogen.  

    Anderzijds heeft de COVID19-pandemie een impact voor heel wat gezinnen met kinderen en jongeren. Meer en meer ouders stellen in vraag of ze wel het volledige lidgeld moeten betalen voor de beperkte activiteiten die zijn kunnen doorgaan of activiteiten die niet meer gevolgd kunnen worden t.g.v. de COVID19-maatregelen. Bijkomend risico is dat een mogelijkse verhoging van het lidgeld voor werkjaar 2021-2022 niet door alle ouders gewaardeerd zal worden.

    Om tegemoet te komen aan de noden van de erkende verenigingen enerzijds en de verzuchtingen van gezinnen met kinderen en jongeren anderzijds, dringt een bijkomende ondersteuning zich op. Door een korting te voorzien in het lidgeld kan zowel voor de ouders als voor de verenigingen een win-win gecreëerd worden:

    -          verenigingen kunnen de voorziene inkomsten van lidgelden voor het werkjaar 2020-2021 behouden.

    -          ouders krijgen een tegemoetkoming in het lidgeld voor het werkjaar 2020-2021.

    De gemeenteraad vraagt aan het college van Burgemeester en Schepenen een bijkomende ondersteuning te voorzien voor erkende verenigingen door een tussenkomst te voorzien in het lidgeld van kinderen en jongeren jonger dan 18 jaar.

    Voorstel van besluit:

    Gelet op de blijvende impact van de COVID19-pandemie en COVID19-maatregelen dringt een bijkomende ondersteuning aan verenigingen zich op met als doel:

    -          een tussenkomst te voorzien in het lidgeld van kinderen en jongeren en zo tegemoet te komen aan bezorgdheden bij gezinnen met kinderen en jongeren in onze gemeente;

    -          een financiële bijkomende steun te voorzien aan erkende verenigingen.

    Artikel 1: Het College van Burgemeester en Schepenen wordt gemachtigd een COVID19-toelage aan erkende verenigingen uit te werken waarin een tussenkomst wordt voorzien in het lidgeld van kinderen en jongeren t.e.m. 18 jaar bij erkende verenigingen in Puurs-Sint-Amands voor het werkjaar 2020-2021.

    Artikel 2: De tussenkomst in het lidgeld van kinderen en jongeren t.e.m. 18 jaar bedraagt  50% van het lidgeld 2020-2021 met een maximum van 100€ per lid.

    Artikel 3: De erkende verenigingen dienen een gemotiveerde aanvraag in voor 30 april 2021 met daarin minstens:

    -          een overzicht van de aangesloten leden jonger dan 18 jaar voor het werkjaar 2020-2021 (datum 1/1/21);

    -          de prijzen van de lidgelden voor het werkjaar 2020-2021 zoals gecommuniceerd aan de ouders bij de start van het werkjaar 2020-2021;

    -          een concreet voorstel van hoe de korting van het lidgeld zal toegekend worden.

Mededelingen

Vragen