Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Het jaarrapport 2020 van de dienst klachtenbeheer geeft een overzicht met cijfers en duiding van zowel meldingen als klachten tussen 1 januari en 31 december 2020.
Klachten zijn immers een inspiratiebron om verder mee aan de slag te gaan. Hoe we dat doen, kan je lezen in het deel waar we spreken over de verbeterpunten.
Die verbeterpunten gaan een rol spelen wanneer we het kader voor de organisatiebeheersing verder gaan uitwerken de komende periode.
Via de uitwerking van het kader van organisatiebeheersing kan ook het jaarrapport meldingen en klachten beter ingebed worden in de organisatie door de knelpunten op microniveau in kaart te brengen.
Dit laat een meer gestructureerde aanpak toe dan tot op heden gebeurde.
Als lokaal bestuur is het belangrijk om te luisteren in een open en respectvolle relatie tot de inwoners.
De gemeente moet betrokken zijn en oplossingsgericht werken en haar regierol opnemen ten opzichte van instanties die gelinkt worden aan een lokaal bestuur: coördinatie is het sleutelwoord.
Maar 2020 kenmerkt zich ook als een jaar met voortdurend voortschrijdend inzicht en het bijsturen van de dienstverlening op vlak van bereikbaarheid en zorgvuldigheid.
Vanuit de dienst klachtenbeheer wil ik iedereen blijven enthousiasmeren om meldingen en klachten professioneel te benaderen om zo voortdurend de dienstverlening te verbeteren.
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het jaarrapport meldingen & klachten 2020