Op 3 juni 2019 werd door de gemeenteraad het RUP Haverblok definitief vastgesteld. In dit RUP werd een nieuwe wegenis voor gemotoriseerd verkeer met groenzone voorzien, zoals afgebeeld op het bestemmingsplan onder artikel 7, 9 en 10 (bijlage 1). Het gewenste tracé of de bestemmingszone werd in het geel en lichtgroen ingekleurd op voornoemd bestemmingsplan. Dit houdt in dat er een nieuwe gemeenteweg dient aangelegd te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Het decreet houdende de gemeentewegen definieert een gemeenteweg als een openbare weg die onder het rechtstreekse en onmiddellijke beheer van de gemeente valt, ongeacht de eigenaar van de grond (artikel 2, 6°).
Concreet wordt de aanleg van een nieuwe gemeenteweg voorlopig vastgesteld:
Aanleg van een gemeenteweg conform het RUP Haverblok (fase 1) zoals afgebeeld op een ontwerp van rooilijnplan van studiebureau Van opstal, landmeter Marc Van opstal van 3 juni 2021.
De gemeenteraad weegt de aanleg af aan de hand van de doelstellingen en principes zoals opgenomen in het toepasselijk Decreet:
Algemeen belang:
De voorgelegde aanleg van een nieuwe gemeenteweg kadert in uitvoering van het RUP Haverblok. Artikel 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gekend als het doelstellingenartikel, maakt duidelijk dat de ruimtelijke ordening gebeurt vanuit een gelijktijdige afweging van de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten. Via plannen de ruimte ordenen en zich uitspreken over welke activiteit op welke plaats thuishoort is bij uitstek een overheidstaak en een zaak van algemeen belang. De motivatie en afwegingen zoals opgenomen in de toelichtingsnota van het RUP Haverblok zijn hier integraal van toepassing.
Uitzonderingsmaatregel
Verkeersveiligheid en ontsluiting
Grensoverschrijdend perspectief
Niet van toepassing.
Actuele functie
Er is momenteel geen actuele functie aangezien het een aanleg van een nieuwe gemeenteweg betreft. De noden van toekomstige generaties worden gevrijwaard door de aanleg van nieuwe wegenis zodat de diverse bestemmingszones van woongebied en de parkzone via de openbare weg bereikbaar zijn, zowel met gemotoriseerd verkeer als door de zwakke weggebruiker.
Er werd een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan opgesteld door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands, op 3 juni 2021. De tabel met eigenaarsgegevens werd op een afzonderlijke bladzijde voorzien gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Het plan voldoet aan de vereiste elementen conform het toepasselijke artikelen 16 en 20 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
Het plan vermeldt geen waardeverminderingen en –vermeerderingen: enerzijds is de gemeente betrokken partij waardoor dit een nuloperatie zou zijn en anderzijds zijn er afspraken gemaakt met de private partner in een PPS-overeenkomst, die werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2019, met onder meer afspraken over de ontwikkeling en overdracht van de wegenis.
Artikel 1: De gemeenteraad heeft het voornemen om een nieuwe gemeenteweg aan te leggen, zoals weergegeven op bijgevoegd plan van studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands d.d. 3 juni 2021.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan, zoals opgemaakt door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands d.d. 3 juni 2021, met betrekking tot een nieuwe gemeenteweg conform het RUP Haverblok voorlopig vast.
Artikel 3: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen om het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan te onderwerpen aan een openbaar onderzoek binnen een ordetermijn van dertig dagen dat voldoet aan de voorwaarden van artikel 17 en 21 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 4: De gemeenteraad stelt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan en het grafisch plan tot opheffing al dan niet definitief vast.