Op 3 juni 2019 werd door de gemeenteraad het RUP Haverblok definitief vastgesteld. In dit RUP werd een publieke voetgangers- en fietsersverbinding opgenomen, zoals afgebeeld op het bestemmingsplan onder artikel 11 (bijlage 1). Het gewenste tracé werd met een indicatieve pijl aangeduid, hetgeen afgestemd is op alle andere bestemmingszones van het volledige gebied. Dit houdt in dat de bestaande gemeenteweg, namelijk sentier nr. 92, verplaatst moet worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Het decreet houdende de gemeentewegen definieert een verplaatsing als de vervanging van een af te schaffen gemeenteweg of een gedeelte daarvan door een nieuwe gemeenteweg of een nieuw wegdeel (artikel 2, 11°).
Concreet wordt de verplaatsing van volgende wegdelen voorlopig vastgesteld:
Algemeen belang:
De voorgelegde gedeeltelijke verplaatsing kadert in uitvoering van het RUP Haverblok. Artikel 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gekend als het doelstellingenartikel, maakt duidelijk dat de ruimtelijke ordening gebeurt vanuit een gelijktijdige afweging van de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten. Via plannen de ruimte ordenen en zich uitspreken over welke activiteit op welke plaats thuishoort is bij uitstek een overheidstaak en een zaak van algemeen belang. De motivatie en afwegingen zoals opgenomen in de toelichtingsnota van het RUP Haverblok zijn hier integraal van toepassing.
Uitzonderingsmaatregel
Verkeersveiligheid en ontsluiting
Grensoverschrijdend perspectief
Niet van toepassing.
Actuele functie
De gemeenteweg dient vandaag als doorsteek tussen de Coolhemveldstraat en de L. Nutenstraat. Deze actuele functie blijft ongewijzigd doch wordt het tracé licht gewijzigd in functie van de herbestemming van het RUP Haverblok. De noden van toekomstige generaties worden geenzins in het gedrang gebracht aangezien de verbindingsweg behouden blijft voor de zwakke weggebruiker. Door de gedeeltelijke verplaatsing wordt het plangebied functioneel optimaal ingevuld waarbij zowel de actuele als toekomstige functie van deze gemeenteweg wordt afgestemd op de diverse bestemmingszones van woongebied en de parkzone. Als bijlage 2 wordt een bundel kaarten (kadastrale toestand, uittreksel Atlas der Buurtwegen en orthofoto) toegevoegd.
Bijgevolg worden de procedure van opheffing van een gemeenteweg en vestiging van een gemeenteweg gelijktijdig gevolgd.
Er werd een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan en ontwerp van grafisch plan opheffing opgesteld door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands, op 18 januari 2021. Dit werd in één plan verwerkt gelet op het karakter van verplaatsing. De tabel met eigenaarsgegevens werd op een afzonderlijke bladzijde voorzien gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming.
Het plan voldoet aan de vereiste elementen conform het toepasselijke artikelen 16 en 20 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
Het plan vermeldt geen waardeverminderingen en –vermeerderingen. Er zijn afspraken gemaakt met de private partner in dit projectgebied, zoals opgenomen in de PPS-overeenkomst die werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 2019.
Artikel 1: De gemeenteraad heeft het voornemen om een deel van gemeenteweg nr. 92 (grondgebied Puurs - gekend als Sentier nr. 92 in de Atlas der Buurtwegen tussen de Coolhemveldstraat en de L. Nutenstraat) te verplaatsen zoals weergegeven op bijgevoegd plan van studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands d.d. 18 januari 2021.
Artikel 2: De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan en het ontwerp van grafisch plan opheffing, zoals opgemaakt door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands d.d. 18 januari 2021, met betrekking tot gemeenteweg nr. 92 (grondgebied Puurs – gekend als Sentier nr. 92 in de Atlas der Buurtwegen) voorlopig vast. Het ontwerp van rooilijn wordt gedefinieerd met punten aa tot en met ax en punten AA tot en met AX.
Artikel 3: De gemeenteraad belast het college van burgemeester en schepenen om het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan en ontwerp van grafisch plan opheffing te onderwerpen aan een openbaar onderzoek binnen een ordetermijn van dertig dagen dat voldoet aan de voorwaarden van artikel 17 en 21 van het Decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 4: De gemeenteraad stelt binnen zestig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk rooilijnplan en het grafisch plan tot opheffing al dan niet definitief vast.