Terug Gemeenteraad

Mon 28/06/2021 - 20:00 Digitaal via Teams

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • In de nabije toekomst worden er weg, riolering en nutsleidingen aangelegd voor de geplande verkaveling in het gebied tussen de Haverblok, Coolhemveldstraat en Louis Nutenstraat. Deze nieuwe verkaveling heeft een straatnaam nodig.

    Na de principiële goedkeuring van de nieuwe straatnaam 'Echelpoel' volgt er een openbaar onderzoek (30 dagen). De Vrijetijdsraad wordt op de hoogte gesteld van de principiële beslissing en wordt om advies gevraagd. Na het behandelen van eventuele bezwaren volgt de definitieve goedkeuring op de gemeenteraad.

Beleidsondersteuning

  • De gemeenteraad neemt kennis van het Rapport Organisatiebeheersing 2021.

  • Het jaarrapport 2020 waarbij we de meldingen en klachten overzichtelijk in beeld brengen, werd als bijlage opgenomen.

    Cijfers hebben een dubbele functie: ze brengen niet alleen de meldingen en klachten in beeld, maar ze tonen ook hoe de behandeling van meldingen en klachten evolueert.

    In samenspraak met de betrokken diensten werden een aantal verbeterpunten geformuleerd op basis van de analyse van de meldingen en klachten die werden behandeld tussen 1 januari en 31 december 2020.

    We starten dit jaaroverzicht met cijfers en duiding van zowel meldingen als klachten, nadien gaan we dieper in op de klachten. Klachten zijn immers een inspiratiebron om verder mee aan de slag te gaan. Hoe we dat doen, kan je lezen in het deel waar we spreken over de verbeterpunten.

    Als lokaal bestuur is het belangrijk om te luisteren in een open en respectvolle relatie tot de inwoners. De gemeente moet betrokken zijn en oplossingsgericht werken en haar regierol opnemen ten opzichte van instanties die gelinkt worden aan een lokaal bestuur: coördinatie is het sleutelwoord.

    Maar 2020 kenmerkt zich ook als een jaar met voortdurend voortschrijdend inzicht en het bijsturen van de dienstverlening op vlak van bereikbaarheid en zorgvuldigheid.

    Daarom een bijzondere dank aan alle collega’s, die openstaan om met meldingen en klachten aan de slag te gaan en om mee oplossingsgericht te denken.

    Ook een dank voor de samenwerking en het vertrouwen van beleidsmedewerkers om het rapport meldingen en klachten te zien als een waardevol instrument om de dienstverlening te verbeteren.

Veiligheid

  • De gemeente doet beroep op de interlokale vereniging GASAM met als beherende stad Mechelen voor de afhandeling van de GAS-dossiers. In het verleden werden hiervoor reeds ook door de gemeenteraad sanctionerend ambtenaren aangewezen (in dienst van de stad Mechelen) zoals dit is voorzien in de GAS-wetgeving.

    Sinds 2020 zijn een aantal nieuwe sanctionerende ambtenaren werkzaam die ondertussen voldoen aan de noodzakelijke voorwaarden om te kunnen worden aangeduid door de gemeenteraad om zo ook voor uw gemeente wettelijk te kunnen optreden als sanctionerend ambtenaren.  

    De gemeenteraad wordt gevraagd om deze personen bijkomend aan te stellen als sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes in het kader van de GAS-wet van 24 juni 2013.

Financieel beheer

Subsidies

  • Tussen De Gemeente en de VZW Koninklijke SportKring Sint-Amands (VZW KSKSA) werd een concessieovereenkomst afgesloten voor gebruik van voetbalaccommodatie Sportcentrum Sint-Amands 2016-2025 (hierna “Concessieovereenkomst”). Deze Concessieovereenkomst heeft betrekking op voetbalaccommodatie gelegen in de deelgemeente Sint-Amands, Sportlaan 7b – Gemeentelijk Sportcentrum te Sint-Amands, Sectie A, nr. 398 c : A-terrein; B-terrein, jeugdvoetbalveld (hierna aangeduid als “Sportcentrum”)

    VZW KSKSA wenst het bestaande natuurgrasveld ‘terrein B’ te vervangen door een kunstgrasveld, inclusief ombouw naar LED-verlichting, vernieuwen hekwerk en ballenvangers, aanleggen van een omliggend pad.

    De Gemeente beschouwt het verenigingsleven in het algemeen en de voetbalverenigingen in het bijzonder als een onderdeel van haar gemeentelijke taken als behoeder van het algemeen belang. Het verenigingsleven draagt immers bij aan het sociale weefsel in de gemeente. Sportieve activiteiten hebben bovendien een positieve invloed op de gezondheid van de inwoners. De Gemeente wenst om die redenen de bovenvermelde renovatie en uitbreidingswerken financieel te ondersteunen.

    De Gemeente zal hiertoe een investeringssubsidie toekennen van 435.000 euro zoals bepaald door de Gemeenteraad op 14 december 2020 (toekenning van nominatieve subsidie werd opgenomen in de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025). De VZW KSKSA zal deze investeringssubsidie kunnen aanwenden voor de omvorming van het B-terrein naar een kunstgrasveld (met LED-verlichting, hekwerk en ballenvangers, omliggend pad) in het Sportcentrum. VZW KSKSA zal hierbij optreden als bouwheer.

    VZW KSKSA zal als bouwheer de Gemeente niettemin actief betrekken bij het ganse verloop van de renovatie-  en uitbreidingswerken. Hiertoe richten zij een bilateraal overlegorgaan op (hierna “Stuurgroep” genoemd) waarin zij overleggen over de beoogde werken op het Sportcentrum.

    De Gemeente en de VZW KSKSA leggen in onderhavige subsidieovereenkomst de voorwaarden en modaliteiten van deze investeringssubsidie vast.

Jaarrekening

  • Op 16 december 2019 stelde de raden het meerjarenplan 2020-2025 vast. Voor 30 juni 2021 moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening over het boekjaar 2020 vaststellen.

    Nadat de boekhouding werd afgesloten en de nodige controles werden uitgevoerd, heeft de financiële dienst (in samenwerking met het managementteam voor het beleidsmatig luik) het ontwerp van de jaarrekening opgemaakt.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.

    Het beleidsmatig onderdeel van de jaarrekening m.b.t. interne organisatie is opgemaakt volgens het stramien van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen en vormt meteen ook de rapportering van de algemeen directeur inzake organisatiebeheersing 2020, waarvan de raad gevraagd wordt kennis te nemen.

  • Op 16 december 2019 stelde de raden het meerjarenplan 2020-2025 vast. Voor 30 juni 2021 moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening over het boekjaar 2020 vaststellen.

    Nadat de boekhouding werd afgesloten en de nodige controles werden uitgevoerd, heeft de financiële dienst (in samenwerking met het managementteam voor het beleidsmatig luik) het ontwerp van de jaarrekening opgemaakt.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.

    Het beleidsmatig onderdeel van de jaarrekening m.b.t. interne organisatie is opgemaakt volgens het stramien van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen en vormt meteen ook de rapportering van de algemeen directeur inzake organisatiebeheersing 2020, waarvan de raad gevraagd wordt kennis te nemen.

  • De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft het ontwerp van jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 vastgesteld op 28 juni 2021.  De gemeenteraad aanvaardt de jaarrekening 2020 als evaluatieverslag over de naleving en uitvoering van de beheersovereenkomst en de aanwending van de door de gemeente ter beschikking gestelde middelen. 

    De gemeenteraad wordt verzocht de uitvoering van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB in 2020 en de aanwending van de ter beschikking gestelde middelen aan het AGB in 2020, aan de hand van de jaarrekening 2020 van AGB Puurs-Sint-Amands goed te keuren.

Ruimte

Leefomgeving

  • De gemeenteraad van Sint-Amands mandateerde op 17 december 2018 de Vlaams Bouwmeester om de volledige studieopdracht voor de opmaak van een masterplan voor de Scheldekaaien en aanpalende omgeving in Sint-Amands op te nemen in de procedure van de Open Oproep.

    In het college van 26 november 2019 werd de opdracht voor de opmaak van het masterplan gegund aan Atelier Horizon – OFFICEU architects.

    In dialoog met de opdrachtgever werkte TV Atelier Horizon - OFFICEU architects ondertussen het masterplan Echo’s van de Schelde volledig uit. Ook werden verschillende stakeholders (onder meer De Vlaamse Waterweg, VLM, Agentschap Natuur & Bos, Regionaal Landschap Schelde Durme,…) mee betrokken bij het uittekenen van de plannen.

    Tijdens dit traject werd ook ruimschoots aandacht gegeven aan participatie en communicatie. Immers het masterplan wordt gemaakt voor de inwoners. Daarnaast vonden bilaterale gesprekken plaats met enkele belangrijke betrokkenen in het projectgebied.

    De draftversie van dit finaal masterplan werd voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie op 31/5/2021 en aan de GECORO op 1/6/2021. Met de ontvangen feedback werd het masterplan Echo’s van de Schelde finaal afgerond.

    Dit masterplan zal de leidraad vormen voor toekomstige projecten en acties binnen dit plangebied.

    Navolgend aan deze gemeenteraad zal een infocampagne (in print, digitaal en op terrein) gevoerd worden om de inwoners van Sint-Amands goed te informeren over de toekomstvisie van het bestuur op hun dorp.

  • Het gemeentebestuur initieerde het RUP de Nestel met het oog op de verdere uitbouw van een cluster voor socio-culturele en vrijetijdsvoorzieningen ter hoogte van GC de Nestel.

    Dit kadert in de algemene gemeentelijke visie inzake voorzieningen in de deelgemeente Sint-Amands. De gemeente wenst deze gebundeld aan te bieden in volgende drie polen:

    1. een cluster voor socio-culturele en vrijetijdsactiviteit aan de Nestel
    2. een zorg- en welzijnssite aan het Kouterpark
    3. een sportcluster aan de Sportlaan

    Het RUP de Nestel wordt opgemaakt om het herlocaliseren van de jongens- en meisjeschiro in Sint-Amands naar de cluster van de Nestel mogelijk te maken. Hiervoor is een herbestemming nodig van woongebied en agrarisch gebied naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen (academiegebouw en GC De Nestel) en recreatie (zone voor jeugdbewegingen, ...). Omdat deze landbouwpercelen gelegen zijn binnen de afbakening van herbevestigd agrarisch gebied (HAG) is compensatie van deze percelen nodig. Deze compensatie wordt voorzien in de Wolfstraat door herbestemming van recreatiegebied naar agrarisch gebied (HAG).

    Het RUP de Nestel bestaat dan ook uit 2 deelplannen: 

    • deelplan 1: ‘de Nestel - voorzieningencluster’
    • deelplan 2: ‘Compensatiegebied herbevestigd agrarisch gebied – Wolfstraat

    Aan deelplan 1 wordt een onteigeningsplan gekoppeld aangezien de gemeente de 2 landbouwpercelen niet in eigendom heeft.

    Het college keurde de start- en procesnota goed op 31/3/2020. Beide nota's werden vervolgens van 18 mei tot en met 16 juli 2020 ter raadpleging aan het publiek voorgelegd. Op 18 juni 2020 ging een participatiemoment door in GC de Nestel. De adviesvraag werd verstuurd op 8/5/2020. De ontvangen adviezen en reacties van het publiek werden door het planteam verwerkt in de scopingsnota. Zo werd aangegeven hoe wordt omgegaan met de opmerkingen en suggesties van de burger en adviesinstanties. Deze scopingsnota en de geüpdate procesnota werden op 27/10/2020 ter goedkeuring aan het college voorgelegd en vervolgens opgestuurd naar de dienst MER.

    Met input van bovenstaande adviezen en reacties werd een voorontwerp-RUP (met geïntegreerd een effectenbeoordeling) opgemaakt. Dit voorontwerp-RUP werd eveneens aan het college ter goedkeuring voorgelegd op 27/10/2020. Ook bijhorende procesnota werd toegevoegd.

    Dit voorontwerp-RUP moet geadviseerd worden door de betrokken adviesinstanties. Het college van burgemeester en schepenen besliste om een digitale plenaire vergadering te organiseren. Dit omwille van de veiligheidsmaatregelen inzake Covid-19. De inhoud van de vergadering liet ook toe om dit via Teams te organiseren.

    De adviesvraag en uitnodiging voor de plenaire vergadering werd op 30/10/2020 verstuurd. De digitale plenaire vergadering ging door op 4/12/2020.

    De ontvangen adviezen werden vervolgens verwerkt in een ontwerp-RUP. Dit ontwerp-RUP bestaat uit 2 plannen bestaande en feitelijke toestand (deelplan 1 en deelplan 2), 2 grafische plannen (deelplan 1 en deelplan 2), stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota. Ook de bijhorende procesnota wordt toegevoegd. Aan deelplan 1 wordt een onteigeningsplan gekoppeld aangezien de gemeente de 2 landbouwpercelen niet in eigendom heeft.

    De gemeenteraad stelde dit ontwerp-RUP met het hieraan gekoppelde onteigeningsplan voor deelplan 1, voorlopig vast op 22/2/2021.

    Het openbaar onderzoek liep van 5/3/2021 tot en met 3/5/2021. Tijdens dit openbaar onderzoek werd enkel een advies van de provincie Antwerpen ingediend waarin vermeld staat dat er akkoord wordt gegaan met voorliggend RUP, er worden geen opmerkingen geformuleerd in dit advies. Er werden geen bezwaren ontvangen tijdens dit openbaar onderzoek.

    De Gecoro adviseerde op 1/6/2021 unaniem om het ontwerp-RUP dat in openbaar onderzoek heeft gelegen, ongewijzigd ter definitieve vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad. 

    Dit definitief vast te stellen RUP bestaat uit 2 plannen bestaande en feitelijke toestand (deelplan 1 en deelplan 2), 2 grafische plannen (deelplan 1 en deelplan 2), stedenbouwkundige voorschriften (voor deelplan 1 en voor deelplan 2) en een toelichtingsnota. Ook de bijhorende procesnota wordt toegevoegd. Aan deelplan 1 wordt een onteigeningsplan gekoppeld aangezien de gemeente de 2 landbouwpercelen niet in eigendom heeft.

  • Bij besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2021 werd het ontwerp Ruimtelijk Uitvoeringsplan De Nestel (verder genoemd RUP), met het oog op de verdere uitbouw van een cluster voor socio-culturele en vrijetijdsvoorzieningen ter hoogte van GC de Nestel, voorlopig vastgesteld.

    Het RUP De Nestel wordt opgemaakt om het herlocaliseren van de jongens- en meisjeschiro in Sint-Amands naar de cluster van de Nestel mogelijk te maken. Hiervoor is een herbestemming nodig van woongebied en agrarisch gebied naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen (academiegebouw en GC De Nestel) en recreatie (zone voor jeugdbewegingen, ...). Omdat deze landbouwpercelen gelegen zijn binnen de afbakening van herbevestigd agrarisch gebied (HAG) is compensatie van deze percelen nodig. Deze compensatie wordt voorzien in de Wolfstraat door herbestemming van recreatiegebied naar agrarisch gebied (HAG).

    Het RUP De Nestel bestaat dan ook uit 2 deelplannen: 

    • deelplan 1: ‘de Nestel - voorzieningencluster’, waaraan het onteigeningsplan wordt gekoppeld ter uitvoering van het RUP, aangezien de gemeente 2 landbouwpercelen niet in eigendom heeft en voor het geval dat minnelijke verwerving niet mogelijk blijkt. Dit onteigeningsplan belet uiteraard niet dat parallel de onderhandelingen gevoerd kunnen worden. 
    • deelplan 2: ‘Compensatiegebied herbevestigd agrarisch gebied – Wolfstraat

     Bijgevolg wordt een projectnota en een onteigeningsplan, genaamd ‘Onteigeningsplan RUP De Nestel’, ter voorlopige goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Het college initieerde op 19/5/2020 de opdracht voor de opmaak van een masterplan in Kalfort.

    Dit vanuit de ambitie om de eigen identiteit van elke deelgemeente binnen de nieuwe fusiegemeente te versterken: Puurs als prominent hoofdorp en Sint-Amands aan de Schelde met toerisme in de kijker. Kalfort vormt een hechte leefgemeenschap. Deze sterke troef moet behouden blijven en verder ondersteund worden. Kalfort is fysisch één geheel/verbonden met het hoofddorp Puurs. Voor dit dorp moesten enkele specifieke ontwerpvragen naar herschikking van functies en beleving, bekeken worden. In een masterplan wordt de ruimtelijke visie op korte en langere termijn uitgewerkt.

    Het college gunde de opdracht voor de opmaak van een masterplan in Kalfort op 16/6/2020 aan Atelier Horizon.

    Het te onderzoeken plangebied binnen deze opdracht situeerde zich aanvankelijk op 2 locaties: 1) het grote recreatiegebied gelegen tussen de 2 spoorwegen Sint-Niklaas – Mechelen en Puurs – Antwerpen en 2) het zuidelijke woonuitbreidingsgebied Winkelveld. Echter bij de opmaak van het RUP Poortersbossen leek het beter om het zuidelijke woonuitbreidingsgebied op te nemen binnen het RUP Poortersbossen. Bijgevolg werd deze locatie niet verder opgenomen bij de uitwerking van het masterplan van Kalfort.

    Tijdens dit traject werd ook ruimschoots aandacht gegeven aan participatie en communicatie. Immers het masterplan wordt gemaakt voor de inwoners. Daarnaast vonden bilaterale gesprekken plaats met enkele belangrijke betrokkenen in het projectgebied.

    De draftversie van dit finaal masterplan werd voorgesteld aan de gemeenteraadscommissie op 31/5/2021 en aan de GECORO op 1/6/2021.

    Met de ontvangen feedback werd het masterplan Dorpspark Kalfort finaal afgerond.

    Dit masterplan zal de leidraad vormen voor toekomstige projecten en acties binnen dit plangebied.

    Navolgend aan deze gemeenteraad zal de communicatiedienst de inwoners van Kalfort informeren over de toekomstvisie van het bestuur over dit plangebied.

    Ook werd een RUP Dorpspark Kalfort opgestart. De opmaak van een RUP is nodig om de bestemming van recreatiegebied te wijzingen naar de bestemmingen zoals voorgesteld in het masterplan.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020122252, o/ref. OV 2021 027) ingediend voor heraanleg speelplaats en bouw luifel voor kleuterschool de Zonnebloem, voor de percelen gelegen te Hekkestraat 1, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5de afdeling, sectie B, nr. 344L2, deel van nr. 350R, deel van nr. 343K, deel van nr. 344K2.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de breedte van de gemeenteweg Kouterpark opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 4 april 2021 tot en met 3 mei 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. 

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020143700, o/ref. OVV 2020 50) voor het verkavelen van gronden en stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Konijnenstraat 30, 2870 Puurs-Sint-Amands, 1ste afdeling, sectie B, nummers 727S, 727 P, 727 D, 724 K, 724 L, 724 S, 725 C, 725 D, 722 N, 722 L.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 26 februari 2021 tot en met 27 maart 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de aanleg van de nieuwe gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020115482/ o/ref. OV 2020 546) ingediend voor wegenis- en rioleringswerken in de Gebroeders Van Benedenlaan, Moerplein en Irislaan.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is een verplaatsing van gemeenteweg nr. 36 en een wijziging van gemeentewegen Irislaan, Moerplein en Gebroeders Van Benedenlaan opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 6 mei 2021 tot en met 4 juni 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Werken

  • In november 2020 heeft minister van Omgeving Zuhal Demir het subsidiedossier goedgekeurd voor aanleg van riolering in Nijvendries en een deel van de Voortstraat. Pidpa heeft hiertoe direct opdracht gegeven om dit ontwerp uit te werken binnen de vereiste termijnen (gunning aannemer voor 31 oktober 2021). Aan de gemeente is gevraagd welke ingrepen in de bovenbouw moeten voorzien worden. Het ontwerp en de aanbestedingsbundel zijn klaar en worden nu voorgelegd.

    De gemeenteraad van 29 juni 2020 keurde de de samenwerkingsovereenkomsten K-20-043 PU - Puurs-Sint-Amands– Weg- en rioleringswerken Nijvendries en Voortstraat (100745) tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en Pidpa/HidroRio goed.Tevens keurden ze het bestek voor aanstelling van een studiebureau/ontwerper voor project  K-20-043 PU - Puurs-Sint-Amands– Weg- en rioleringswerken Nijvendries en Voortstraat (100745) goed.
    De gunning van de ontwerper werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen van 10 november 2020.

    Dit kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Sint-Amands naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 16 december 2010. Deze overdracht ging effectief in op 1 maart 2011.

    Studiebureau Sweco heeft de aanbestedingsbundel voor project Nijvendries en Voortstraat (met plannen, bijzonder bestek, meetstaat en raming) overgemaakt aan de gemeente ter nazicht. Ze hebben deze gegevens ook overgemaakt aan Pidpa voor het aandeel riolering van dit project.

    Pidpa zal optreden als bouwheer, waarbij de uitvoering wel vanuit de andere partijen mee wordt opgevolgd.

    De totale uitvoeringskost wordt geraamd op € 1.639.230,50 excl. btw. Het gemeentelijk aandeel (voorbereidende werken, wegaanleg, afkoppeling hemelwater) komt op € 306.300,50 excl. btw (btw medecontractant). De btw op het gemeentelijk aandeel bedraagt € 64.323,11 en wordt rechtstreeks verrekend met de btw-administratie.

    De opdracht voor aanneming van werken gebeurt onder de vorm van een openbare procedure.

  • Bij de wegenwerken in Scheeveld, Meir (deel), Zeutestraat (deel) en Begijnhofstraat (deel) zijn ook rioleringswerken voorzien. Hierdoor worden een aantal clusters (lozingspunten afvalwater) uit het zoneringsplan van VMM via GUP-12030-012 aangesloten op de afwaartse riolering (Begijnhofstraat).

    Over het hele project wordt de weg heraangelegd, met een verbeterde fietspadstructuur op de verbindingsbaan Meir en Scheeveld.

    Dit is een project op verzoek van Pidpa omwille van hoogdringende werken aan hun drinkwaterleiding in Scheeveld. De andere nutsmaatschappijen maken hiervan gebruik om ook een deel leidingen te vernieuwen.

    De voorgestelde werken van deze aanbestedingsbundel deel (inclusief riolering) worden in fase 1 uitgevoerd (richtdatum start der werken najaar 2021).

    In een latere fase (fase 2, na bevraging voor rio-subsidie) worden de lozingspunten en gemengde riolering in Meir aangepakt.

    De gemeenteraad van 12 december 2020 keurde de de samenwerkingsovereenkomst 'K-20-071-Puurs-Sint-Amands– Weg- en rioleringswerken Scheeveld, Meir (deel), Zeutestraat (deel) en Begijnhofstraat (deel)’ tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en Pidpa/HidroRio goed.

    Dit kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Puurs naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 25 februari 2019. Deze overdracht ging effectief in op 1 mei 2019.

    Studiebureau ARA heeft de aanbestedingsbundel voor project Scheeveld, Meir (deel), Zeutestraat (deel) en Begijnhofstraat (deel) (met plannen, bijzonder bestek, meetstaat en raming) overgemaakt aan de gemeente ter nazicht. Ze hebben deze gegevens ook overgemaakt aan Pidpa voor het aandeel riolering van dit project. Voor dit project werd geen riosubsidie bekomen zodat de gemeente zal instaan voor 75% subsidiederving.

    Pidpa zal optreden als bouwheer van dit project.

    De totale uitvoeringskost wordt geraamd op € 2.633.955,01 excl. btw. (btw medecontractant). Het gemeentelijk aandeel (voorbereidende werken, wegaanleg) komt op € 1.189.428,43 excl. btw (btw medecontractant). Aangezien er geen rioleringssubsidie voor dit project is toegekend, zal Pidpa op het einde der werken een deel van de rioolkost verhalen op de gemeente. Op basis van het goedgekeurde Businessplan 2020 van Pidpa bedraagt de subsidiederving in dit project € 494.585,88 excl. btw. Voor de afkoppeling van hemelwater op privaat bedraagt de geraamde kost voor de gemeente € 28.042,00 excl. btw.

    De opdracht voor aanneming van werken gebeurt onder de vorm van een openbare procedure.

  • In het binnengebied van Eeuwfeeststraat, Kerkhofstraat en Hoogstraat wordt de nodige infrastructuur aangelegd om een aantal verdere ontwikkelingen van het RUP Dorpshart mogelijk te maken en waarbij tevens het parkgebied wordt aangelegd. De Gemeenteraad van 29 maart 2021 keurde de de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht goed.

    De gemeenteraad bevestigde dat Pidpa (Hidrorio) als bouwheer van dit project kan optreden.

    Dit kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Puurs naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 25 februari 2019. Deze overdracht ging effectief in op 1 mei 2019.

    Voor de gecombineerde uitvoer van wegen en riolering binnen dit project heeft Pidpa/HidroRio een samenwerkingsovereenkomst voorgesteld.

    Bij Pidpa is dit project gekend als "Weg-en rioleringswerken in Dorpsharttuin  - Project K-20-079 PU"

    De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.

    Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.

    De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd.

  • De volledige Technische Dienst heeft momenteel niet voldoende gekwalificeerde arbeiders om alle Puurs-Sint-Amandse wegen én fietspaden te strooien bij glad winterweer.

    De dienst Openbare Werken stelt daarom voor om:

    • De gladheidsbestrijding op de wegen uit te besteden aan externen met aanbieding van: 2 externe vrachtwagens en 2 externe chauffeurs. Het bijhorend materieel van de gemeente blijft (in combinatie met het voorgaande) in gebruik: zoutstrooiers, laadschop voor laden van de vrachtwagens, zoutstock op TD en sneeuwschuif. 
    • De dienst Openbare Werken stelt voor om tegelijkertijd prijs te vragen (in vorm van “Vereiste opties”) voor de gladheidsbestrijding met aanbieding van 2 externe vrachtwagens en 2 externe chauffeurs (zoals de basisopdracht), maar met materieel van de aannemer zelf. De opzet is om bij eventuele calamiteiten met de eigen zoutstrooier beroep te kunnen doen op één of meerdere opties.
    • De fietspaden worden in eigen beheer te strooien; samengesteld uit ploegen van de volledige technische dienst.

    In het kader van de opdracht “Winterdienst 2021 - 2022 ” werd een bestek met nr. G-2021-033 opgesteld door de dienst Openbare Werken.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 91.346,00 excl. btw of € 110.528,66 incl. 21% btw. In deze raming zitten volgende diensten vervat:

    1. Basisopdracht: 2 externe vrachtwagens + 2 externe chauffeurs mét eigen materieel (€ 49.288,00 excl. btw of € 59.638,48 incl. btw). 
    2. Vereiste opties: 2 externe vrachtwagens + 2 externe chauffeurs met materieel van de aannemer zelf (€ 42.058,00 excl. btw of € 50.890,18 incl. btw).

    Bij de beoordeling van de offertes worden de vereiste opties mee opgenomen in de prijsvergelijking; ongeacht het feit of deze wel of niet worden bijbesteld.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Ondersteuning

ICT

  • Lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands is op zoek naar een globaal (organisatiebreed) en performant contactenbeheer (CRM) en klantenservicesysteem (CSM), gelinkt aan zaakgericht werken. In deze zoektocht kwamen we terecht bij LB365. 

    LB365 is een groep (onder de naam van een consortium) van lokale overheden die samenwerken om hun diensten te digitaliseren. Aangezien lokale overheden vaak zelf te weinig capaciteit hebben om de digitale transformatie aan te gaan en de individuele resources en skills vaak ontoereikend werd beslist de krachten te bundelen onder één collectief projectmanagement. Een tweede belangrijke onderdeel van deze samenwerking – naast de bundeling van de krachten - is de bewaking van het generiek concept rond de Vlaamse Virtuele Gemeente (V-ICT-OR ).Denk hierbij aan een centraal klantenbeheersysteem, de koppeling hiervan met alle mogelijke authentieke bronnen (Rijksregister, KBO …) en enkele horizontale digitale diensten voor de afhandeling van klachten en meldingen, postregistratie, vergader- en archiefbeheer.

    Door middel van generieke componenten laat het consortium oplossingen bouwen rond het gecentraliseerde dossier van de klant (burgers, ondernemers, verenigingen). Met LB365 ben je als lokaal bestuur in staat om vanuit een klantgericht centraal beheer van dossiers, een verbeterde dienstverlening uit te bouwen. Lokale besturen gingen hiervoor zelf collectief aan de slag, investeerden samen en hebben samen rond hun centraal klantendossier stapsgewijs gewerkt aan standaardisering en innovatieve dienstverlening binnen hun eigen werking.

    Om dit te realiseren werd door de gemeente Aalter als aanbestedende overheid in 2017 een samengevoegde opdracht 2017/001 (Aalter: 281.03-17d0010) op de markt gebracht. Deze bestond uit 36 percelen. Vanuit het consortium en V-ICT-OR werd in 2021 een nieuw bestek met voorwerp 'Project LB365 (vervolgtraject 'generieke componenten voor Vlaamse gemeenten') op de markt gebracht waarbij de gemeente Aalter opnieuw fungeert als aanbestedende overheid. Deze opdracht bouwt verder op de aanbesteding van 2017.

    De toetredingskost voor het project LB365 en aanschaf van de tot stand gekomen software bedraagt € 57.705,76 inclusief btw. De opstartkost wordt geraamd op € 5.959,25 euro incl. BTW. In de opstartkost zit de installatie van de omgeving en de uitrol, het beschikbaar maken van alle systemen. Elk jaar wordt een bedrag van € 6.500 gefactureerd door V-ICT-OR voor hun overkoepelend projectmanagement en om deel uit te maken van het consortium. Verder moet nog bekeken worden hoe we de nodige licenties op een kostenefficiënte manier kunnen aanschaffen en inzetten. Dit zal afhankelijk zijn van de gemaakte keuzes bij het opzet van de modules. De aanschaf van deze licenties is voorzien in het exploitatiebudget 2021.

Onroerend goedbeheer

  • In de gemeenteraad van 3 mei 2021 werd goedkeuring gegeven aan de aankoop van een handelspand met garage aan het Dorpshart 7-9. Gezien de ligging binnen het kernwinkelgebied, midden op het Dorpshart, lijkt het sterk aangewezen om dit pand te verkopen via een verkoopprocedure waarbij zal opgelegd worden dat in dit pand een horecafunctie dient te komen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond, voor vier/vijfde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Groote Schaddekens Dries kadastraal gekend zesde afdeling sectie B nummer 256A met een oppervlakte volgens kadaster van 3840 m² aankopen, tegen een totaalprijs van € 18.432,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de aanleg van een bufferbekken.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Winkelveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 566 en 565A/2 met een oppervlakte volgens kadaster van 5240 m² en 2625 m², tegen een totaalprijs van € 39.325,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze percelen binnen de contouren van het RUP Poortersbossen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands aan de Jan Van Droogenbroeckstraat kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A deel van nummer 367A en deel van nummer 368B met een oppervlakte volgens meting van 1 m² en 0,86 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.

  • Op 3 juni 2019 werd door de gemeenteraad het RUP Haverblok definitief vastgesteld. In dit RUP werd een publieke voetgangers- en fietsersverbinding opgenomen, zoals afgebeeld op het bestemmingsplan. Het gewenste tracé werd met een indicatieve pijl aangeduid, hetgeen afgestemd is op alle andere bestemmingszones van het volledige gebied. Dit houdt in dat de bestaande gemeenteweg, namelijk sentier nr. 92, verplaatst moet worden.

  • Op 3 juni 2019 werd door de gemeenteraad het RUP Haverblok definitief vastgesteld. In dit RUP werd een nieuwe wegenis voor gemotoriseerd verkeer met groenzone voorzien, zoals afgebeeld op het bestemmingsplan. Dit houdt in dat er een nieuwe gemeenteweg dient gevestigd te worden conform de procedure van het Decreet houdende de gemeentewegen, waarvan de eerste stap een voorlopige goedkeuring is van een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Borgstr 153 kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A deel van nummer 700Y met een oppervlakte volgens meting van 187 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein als verbindingsweg tussen de Borgstraat en L. Van der Looystraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal stroken grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Vierbunders kadastraal gekend eerste afdeling sectie A deel van nummer 91F met een oppervlakte volgens meting van 259 m², tegen een totaalprijs van € 1.367,50, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden en eerste afdeling sectie A deel van nummer 92C met een oppervlakte volgens meting van 203 m², tegen een totaalprijs van € 957,50, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankopen gebeuren voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van het Scheeveld.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand vier stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse R. Steppestraat 88 en 90 en Dam kadastraal gekend vijfde afdeling sectie B deel van nummer 136F met een oppervlakte volgens meting van 68,98 m², delen van nummer 135H met een oppervlakte volgens meting van 15,15 m² en 3,88 m² en deel van nummer 135L met een oppervlakte volgens meting van 3,11 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein. 
    Er zal op de percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse R. Steppestraat 88 en 90 en Dam kadastraal gekend vijfde afdeling sectie B delen van nummers 136F, 135H en 135L, ten kosteloze titel, een erfdienstbaarheid gevestigd worden voor een publiek recht van overgang, overgang en doorgang tussen de Romain Steppestraat en de Dam. Deze uitweg/doorgang/overgang heeft een breedte van 1,50 m. Deze erfdienstbaarheid wordt gevestigd voor een duurtijd van 29 jaar te rekenen vanaf de datum van het verlijden van de akte. Deze uitweg/doorgang/overgang zal voor het publiek afgesloten worden vanaf 22.00 uur ’s avonds tot 8.00 uur ’s ochtends.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummer 263A met een oppervlakte volgens kadaster van 2865 m², tegen een totaalprijs van € 17.325,00, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de inrichting als bos. Deze aankoop kan, voor zover er op een perceel nog geen bos aanwezig is, rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid voor de lokale besturen.

Beleven

Erfgoed en toerisme

  • Spoorlijn 52 is de spoorlijn die oorspronkelijk van station Dendermonde naar station Antwerpen-Zuid liep. Sinds 1980 begint de door de NMBS uitgebate lijn pas in het station Puurs. Het eerste gedeelte van deze lijn, Baasrode-Puurs, wordt door de Stoomtreinvzw als museumspoorlijn uitgebaat. Deze museumspoorlijn is eigendom van Infrabel, de toeristische uitbating van de spoorlijn gebeurt door de Stoomtrein Dendermonde-Puurs vzw. Uit het masterplan “Echo’s van de Schelde” om de Sint-Amandse Kaai en ruime omgeving toeristisch aantrekkelijker te maken, blijkt dat we willen inzetten op de museumspoorlijn Dendermonde-Puurs. Voor het ontdekken en beleven van de Schelde, ondertekent onze gemeente het charter Rivierpark Scheldevallei, ook voor de museumspoorlijn “Spoorlijn 52” willen we het engagement aangaan om de lijn toeristisch verder uit te bouwen. De intentie van de vereniging Stoomtrein Dendermonde-Puurs vzw is de trein terug te laten rijden zoals voorzien, over het traject Baasrode -Puurs. Eerder keurde Infrabel de spoorlijntussen Oppuurs en Puurs af waardoor er geen personenvervoer meer mag gebeuren.

    Het voorbije jaar werkte de vereniging verder om de spoorlijn terug volledig operationeel te maken en kan er, van zodra toegelaten, opnieuw gereden worden tot Puurs. Infrabel plant de lijn in juni te keuren. Haltes in onze gemeente zijn er bij station Sint-Amands, station Oppuurs en seinhuisje Puurs.

    We willen heel graag meer mensen laten genieten van onze regio, op een manier die eigen is aan de streek. Eigen aan de alternatieve mobiliteit in Puurs-Sint-Amands is de beweging op en rond de Schelde enerzijds, de museumspoorlijn anderzijds. Beiden zijn unieke manieren om de regio te ontdekken. De fiets kan mee op de trein of de boot, waardoor de regio ontdekken een unieke ervaring wordt voor jong en oud. De museumlijn heeft een grote toeristische waarde, in Vlaanderen is er slechts één andere actief (Maldegem), ook Toerisme Vlaanderen wijst deze museumspoorlijn als troef voor het toerisme in de toeristische regio Scheldeland. In de toekomst willen we de aandacht vestigen op de toeristische relevantie van de stoomlijn Dendermonde-Puurs. Hiermee trekken we de kaart van erfgoed en toerisme. We zien ook een bijkomende halte op het traject, bij groendomein en speeltuin Sint-Pietersburcht, als grote meerwaarde voor gezinnen die onze regio bezoeken.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. 

     
  • In 2014 kocht de Koninklijke Vereniging voor Natuur en Stedenschoon vzw, afgekort de KVNS, de Gansakkermolen aan, met als doel hem in Puurs-Sint-Amands in een open landschap herop te bouwen en een molenmuseum in te richten in de molenbelt. De molen komt op de plek waar ooit de Koutermolen stond. Doel van de KVNS is het beschermen van landschappen en erfgoed en hier een duurzame bestemming aan geven. Om de lange termijnvisie rond de Gansakkermolen optimaal uit te werken, wil de KVNS samenwerken met de gemeente en Stichting Kempens Landschap, met expertise inzake erfgoed, premieregelgeving en molendossiers. Om het gehele traject (restauratie, molenwerking, onderhoud) en de vraag om de financiële verantwoordelijkheden van elke partij duidelijk te verankeren, dienen deze afspraken in een samenwerkingsovereenkomst gegoten te worden, waaruit een vestiging van een erfpachtrecht ten voordele van de Stichting Kempens Landschap volgt.

    De erfpachtovereenkomst zou omvatten: de 2 percelen grond met bestaande molenbelt en molenmuseum. Via een accessoir opstalrecht zal de Gansakkermolen, eens opgericht, eveneens voor de duurtijd van de erfpacht 'eigendom' zijn van de Stichting Kempens Landschap.

    In de tussentijd worden de afspraken vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.

    De samenwerkingsovereenkomsten houdt afspraken in ten aanzien van de verschillende partijen over onder meer het financiële aspect, het uitvoerende aspect en de zakenrechtelijke gevolgen.

    Het aandeel van de gemeente is het volgende:

    - de gemeente zal instaan voor de verhuis van de onderdelen van de gedemonteerde molen. Momenteel staan de molenonderdelen opgeslagen op twee locaties, enerzijds in een loods in Geel en anderzijds op de molensite in Puurs-Sint-Amands. Deze zullen verplaatst worden naar een tijdelijke opslagplaats in Puurs-Sint-Amands, voorzien door de gemeente. Kempens Landschap staat in voor de goedkeuring van deze verhuis door Onroerend Erfgoed;

    - de gemeente draagt de erelonen die van de beoogde restauratie voortvloeien (conform principiële afspraken toetreding tot Stichting Kempens Landschap);

    - de gemeente zal financieel instaan voor het onderhoud, de inrichting, het beheer van de molen en bijhorende terreinen (conform principiële afspraken toetreding tot Stichting Kempens Landschap). Stichting Kempens Landschap neemt de organisatie en de coördinatie op en verlicht de gemeente zo aanzienlijk. De inrichting van het perceel zal gebeuren conform het in opmaak zijnde Landinrichtingsplan.

    Ter uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst zal een authentieke akte erfpacht verleden worden, waarin de gemeente Puurs-Sint-Amands als tussenkomende partij zal verschijnen. Notariaat Van de Poel - Pinoy te Putte, die expertise heeft in dit specifieke domein, zal worden aangesteld om deze akte te verlijden.

Mededelingen

Vragen