Terug Raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 27/05/2024 - 21:00 Raadzaal

Openbaar

Algemeen

  • Op 17 mei 2024 kreeg de voorzitter van de gemeenteraad via mail de mededeling van raadslid Lavinia De Maeyer dat zij met ingang van heden geen lid meer is van de N-VA-fractie en vanaf de eerstvolgende raadsvergadering zal zetelen als onafhankelijke, en dit tot het einde van deze bestuursperiode.

    Uit de fractie stappen kan door een uitdrukkelijke kennisgeving daarvan aan de raad. Zo een kennisgeving kan schriftelijk via een brief/e-mail aan de raad (gericht aan de raadsvoorzitter) waarna de raad er kennis van neemt. 

    Als een raadslid kennis geeft verder te zetelen als onafhankelijke dan is dit ook automatisch van toepassing voor de andere raden: gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn hebben automatisch dezelfde samenstelling (conform decreet lokaal bestuur); de algemeen vergadering van het zorgbedrijf en de raad van bestuur van het AGB hebben ook dezelfde samenstelling als de gemeenteraad op basis van de desbetreffende statuten.  

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Het is noodzakelijk om het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn aan te passen om volgende redenen:

    a) Verduidelijking van de toelatingsvereisten (uitzonderlijke omstandigheden) en modaliteiten van het digitaal vergaderen van de raad

    Fysieke raadsvergaderingen bieden de beste voorwaarden voor een effectieve gedachtewisseling en besluitvorming en gelden dan ook als principe. Men wenst de uitzonderingen hierop dan ook tot een minimum te beperken. Enkel en alleen om redenen van openbare gezondheid/veiligheid waarvan de ernst in concreto beoordeeld wordt door de voorzitter, kan de voorzitter beslissen dat de raad digitaal wordt georganiseerd. Vanuit praktische overwegingen wordt alleen de digitale en niet de hybride variant voorgesteld.  

    b) Verduidelijking van de modaliteiten van het uitzenden van de raadszitting op audiovisuele wijze

    De raadzaal van het nieuwe gemeentehuis biedt de mogelijkheid tot audiovisuele uitzending en opname van de raadszitting. Het is noodzakelijk de modaliteiten hiervan te bepalen.

    c) Invoeren van de ondertekeningsregeling voor andere stukken zoals vermeld in artikel 279, §6 Decreet Lokaal Bestuur

    Ondertekening door voorzitter vast bureau en algemeen directeur kan voor vertraging zorgen en is in een heleboel gevallen niet vereist omdat het voorbereidende of uitvoerende acties in het kader van een officiële beslissing betreft. Het is aangewezen om in deze gevallen de ondertekening te laten gebeuren door de betrokken medewerkers. De algemeen directeur heeft samen met de dienst Informatiemanagement en de diverse diensten een regeling uitgewerkt van wat door wie moet getekend worden en dit in een geest van juridische conformiteit en vereenvoudiging. De richtlijnen van het Decreet Lokaal Bestuur (artikelen 277 tot en met 283) worden gevolgd en voor de restcategorie (= de andere stukken vermeld in artikel 279 §6) wordt hier een regeling uitgewerkt. De bijgevoegde lijst wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgestuurd indien nodig.

    De raad wordt verzocht deze nieuwe versie van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn vast te stellen.

     

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Welzijn en samenleven

Samenleven

  • De overheidsopdracht (ref. G-2023-062) voor het organiseren van busvervoer met inbegrip van chauffeur onder de vorm van een raamovereenkomst loopt tot eind december 2024 en moet opnieuw worden aanbesteed.

    De opdracht omvat:

    1. Dagelijkse vervoer kinderopvang van en naar de scholen.
    2. Bibliotheekbezoeken scholen van en naar bibliotheek Puurs en Sint-Amands.
    3. Vervoer tijdens schoolvakanties i.k.v. vakantieaanbod en sportpromotie: daguitstappen en vervoer JOC WIJland van en naar gemeentelijke sporthallen.

    De dienst Beleven stelt voor om een nieuwe overheidsopdracht uit te schrijven waarbij de prijzen worden vastgesteld gedurende de contractueel bepaalde periode van 1 januari 2025 t.e.m. 31 december 2025.

    In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst busvervoer 2025” werd een bestek met nr. G-2024-025 opgesteld door Beleven.

    De vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van 27 mei 2024.

    De dienst Beleven stelt voor om de Gemeente Puurs-Sint-Amands te mandateren om procedure te voeren en in naam van het OCMW Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht op te treden.

     

Mededelingen

Vragen