Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/02/2023 - 20:00

Reglement kabelgoten - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
Aanleiding

Door de ambitie van de Vlaamse regering om vanaf 2029 enkel nog elektrische wagens te verkopen, maken meer en meer burgers en bedrijven nu al de omschakeling. Hierdoor krijgt onze gemeente vaker de vraag naar de juiste modaliteiten over een oplaadpunt bij mensen thuis of het aanvragen van een publieke laadpaal.

In de periode 2015-2020 heeft Fluvius i.s.m. Allego meerdere laadpalen op openbaar domein geplaatst, zodat we momenteel over 14 publieke laadpalen (28 laadpunten) beschikken. Inwoners kunnen sinds dit najaar een publieke laadpaal aanvragen bij het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken via het loket ‘Paal volgt Wagen’, indien ze op meer dan 250 meter van een laadpaal wonen, met een volledig elektrische wagen rijden, én op privéterrein geen eigen laadstation kunnen installeren.

Daarnaast worden de komende jaren steeds meer vragen van inwoners met een parkeerplaats op publiek domein voor hun woning rond het installeren van privé-laadpunten met behulp van kabelgoten of Lupys-palen verwacht. Om aan deze vragen te voldoen, wordt onderstaand reglement opgesteld.

Juridische grond
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;

Toepasselijke regelgeving:

  • Het KB van 1 januari 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, art. 7.2 en 7.3, inzake het vermijden van hinder voor andere weggebruikers, onder andere door het plaatsen van voorwerpen op de openbare weg; 
  • Artikel 181 en volgende van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening Klein-Brabant, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 29 maart 2021.
Feiten, context en argumentatie

Door de Vlaamse ambitie om de verkoop van fossiele verbrandingsmotoren vanaf 1 januari 2029 uit te faseren, zal het bezit van elektrische wagens de komende jaren sterk toenemen. Om de omschakeling naar elektrisch rijden te ondersteunen wil de Vlaamse overheid het netwerk van laadpalen op openbaar domein drastisch uitbreiden. Hiertoe werkte het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) een Leidraad Lokaal laden uit.

In de leidraad wordt de doelstelling bepaald van 35.000 laadpunten tegen 2025. Daarbovenop stellen het Clean Power for Transport-plan en het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 dat tegen 2030 naar 100.000 laadpunten (of 1.5 laadpunt per 1000 inwoners) zal worden gestreefd. Vertaald naar Puurs-Sint-Amands komen we op doelstellingen van 197 laadpunten tegen 2025 en ongeveer 600 laadpunten in 2030. Momenteel zijn er in Puurs-Sint-Amands 68 (semi)publieke laadpunten.

Inwoners kunnen sinds kort een publieke laadpaal aanvragen via het loket ‘Paal volgt Wagen’. Daarnaast kunnen lokale besturen ‘Strategische locaties’ aanvragen om op lokale trekpleisters, grote parkings, mobiliteitshubs,… extra laadpalen te laten installeren. De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft een groeikaart opgemaakt met de locaties waar inwoners in de komende jaren een laadpaal mogen verwachten (onder voorbehoud van goedkeuring door het departement MOW en operator Engie). 

Aanvullend op de geleidelijke inplanting van deze laadpalen op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands, verwachten we vragen van inwoners die niet op eigen terrein (oprit, garage…) kunnen parkeren en niet binnen een straal van 250 meter van een bestaande laadpaal wonen. Dit zal vooral in de dichtbebouwde kernen van de gemeente voorkomen.

Voor inwoners die over publieke parkeerplaatsen voor hun woning beschikken, bestaan er op dit moment al verschillende oplossingen om het elektrisch voertuig op te laden door een laadkabel vanuit de woning over de openbare weg te leggen of te hangen. Deze brengen bezorgdheden rond toegankelijkheid van het openbaar domein, verrommeling van de publieke ruimte, privatisering van een openbare parkeerplaats en aansprakelijkheid bij ongevallen met zich mee.

De gemeente Puurs-Sint-Amands kiest er dan ook voor om het leggen of hangen van een laadkabel over de openbare weg, inclusief het fiets- en voetpad, te vermijden. Enkel in uitzonderlijke gevallen zal het College van Burgemeester en Schepenen het leggen van een laadkabel toestaan, mits het gebruik van een kabelgoot om de obstructie op de openbare weg te minimaliseren. Om uniformiteit in het straatbeeld en de veiligheid op de openbare weg te garanderen wordt onderstaand reglement voor het leggen van een laadkabel en de plaatsing van een kabelgoot opgemaakt.

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.

Financiële weerslag

De aanleg van een kabelgoot houdt enkel minimale werken aan de voetpaden in, waardoor de financiële weerslag beperkt is. De nodige kredieten zijn voorzien in het meerjarenplan onder actie 25-020107 Lokaal Energie- en Klimaatpact.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük
Onthouders: Peter Lemmens, Liliane Mariën
Resultaat: Met 27 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaand reglement kabelgoten goed:

Artikel 1. Doel

Omwille van de openbare veiligheid en vlotte doorgang is een kabel over het voetpad leggen om het voertuig te laden vanuit de woning niet toegestaan. De gemeente Puurs-Sint-Amands voorziet in dit reglement de mogelijkheid voor de aanleg van kabelgoten en het gebruik van bestaande kabelgoten, mits er voldaan wordt aan de voorwaarden.

Artikel 2. Definities

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:

- Publieke laadpaal: een laadpaal die 24u op 24u, zeven dagen in de week, vrij toegankelijk is

- Semipublieke laadpaal: een laadpaal die minstens 10u per dag in de week en in het weekend 24u per dag toegankelijk is.

Artikel 3. Doelgroep

 De aanvrager of gebruiker kan enkel een kabelgoot laten aanleggen voor zover:

- hij is woonachtig te Puurs-Sint-Amands;

- eigenaar of bestuurder is van een 100 % elektrisch voertuig of een plug-in hybride-wagen;

- niet beschikt over de mogelijkheid om het voertuig op privaat domein op te laden;

Artikel 4. Voorwaarden

Volgende voorwaarden zijn van toepassing:

4.1. Voor het plaatsen van de kabelgoot:

- De aanvrager of gebruiker heeft geen eigen parkeerterrein (garage, oprit …) en moet het elektrisch voertuig of de plug-in hybride wagen op het openbaar domein parkeren;

- Er is geen publiek of semipubliek laadpunt aanwezig binnen een straal van ongeveer 350 meter van de woning van de aanvrager of gebruiker;

- Er wordt volgens de kaart Lokaal laden van de gemeente tegen 2025 geen publiek laadpunt voorzien binnen een straal van ongeveer 350 meter van de woning van de aanvrager of gebruiker;

- Er is een publieke parkeerplaats ter beschikking voor de woning van de aanvrager of gebruiker die zich niet in een betalende of blauwe parkeerzone bevindt;

- De voorgevel van de woning van de aanvrager of gebruiker grenst aan het voetpad;

- Er loopt geen fietspad en/of groenstrook tussen de voorgevel van de woning van de aanvrager of gebruiker en de publieke parkeerplaats op het openbaar domein;

- De locatie waarvoor een kabelgoot wordt aangevraagd stemt overeen met de woning van de aanvrager of gebruiker;

- De aanvrager of gebruiker beschikt over een geldige keuring van de elektriciteitsinstallatie van de woning van waaruit de wagen wordt opgeladen.

4.2. Voor het gebruik van de kabelgoot:

- De publieke parkeerplaats blijft vrij toegankelijk voor andere gebruikers. De aanleg van de kabelgoot betekent geen privatisering van de publieke parkeerplaats voor de aanvrager of gebruiker. De aanvrager of gebruiker kan andere automobilisten niet verplichten zich te verplaatsen om de kabelgoot te gebruiken.

- Als de kabelgoot op de perceelsgrens tussen 2 woningen wordt geplaatst, kan de kabelgoot door de bewoners van beide woningen gebruikt worden.

- De kabel mag enkel in de kabelgoot liggen tijdens het laden van de wagen.

- De kabel wordt enkel in de daarvoor bestemde kabelgoot gelegd en wordt afgedekt met een kabelmat om de openbare veiligheid en toegankelijkheid te garanderen.

- De kabel wordt meteen na elke laadbeurt verwijderd.

- Schade, ongevallen en/of klachten door het foutief gebruik of gebrekkig onderhoud van de kabelgoot zijn de verantwoordelijkheid van de aanvrager(s).

Artikel 5. Procedure

5.1. De aanvraag

Aan de hand van het digitaal aanvraagformulier van de dienst Mobiliteit, beschikbaar op de website van de gemeente Puurs-Sint-Amands, richt de aanvrager een aanvraag aan de bevoegde dienst en voegt volgende documenten toe:

- Kopie van het inschrijvingsbewijs van het voertuig;

- Kopie van de keuring van de elektriciteitsinstallatie van de woning van de aanvrager;  

- Foto’s van de locatie voor de kabelgoot.

5.2. Beoordeling

Binnen een termijn van maximaal 3 maanden na het indienen van de aanvraag, controleert de bevoegde dienst of de aanvraag voldoet aan de gestelde voorwaarden en bepaalt de bevoegde dienst de locatie van de kabelgoot, in functie van de dichtstbijzijnde publieke parkeerplaats en perceelsgrens, alsook van rioolputten en andere obstakels in het voetpad.

De bevoegde dienst formuleert een advies aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Deze termijnen zijn enkel richtdata. Bij wijziging van de aanvraag of de nood aan bijkomende informatie vanuit de gemeente, kan de behandelende ambtenaar zich genoodzaakt zien deze termijn te verlengen.

5.3. Beslissing

Het College van Burgemeester en Schepenen neemt de beslissing op basis van het advies van de bevoegde dienst.

Als het dossier volledig is, vindt de beslissing plaats binnen een termijn van maximaal 6 maanden na het indienen van de aanvraag.

De aanvrager wordt van de beslissing schriftelijk in kennis gesteld.

Deze termijnen zijn enkel richtdata.

5.4. Uitvoering

Nadat de aanvraag werd goedgekeurd, plant de bevoegde dienst van de gemeente de werken in en neemt de dienst contact op met de aanvrager. De gemeente staat in voor het plaatsen van de kabelgoottegels binnen een termijn van 6 maanden na de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen. De gemeente blijft eigenaar van de kabelgoottegels.

Artikel 6. Onderhoud en herstelling

De gebruiker staat in voor de kosten voor het herstel en onderhoud van de kabelgoot. Indien de gebruiker dit nalaat, kan de gemeente de herstelling of onderhoud (laten) doen en de kosten die daarmee gepaard gaan verhalen op de gebruiker.

Artikel 7. Sancties

§1. In het geval dat een kabel in de kabelgoot ligt, maar niet aangesloten is op een wagen of voeding vanuit een woning, kan de gebruiker van de kabelgoot worden beboet met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS).

§2. Een gebruiker die de laadkabel onafgedekt in de kabelgoot legt, kan worden beboet met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS).

Artikel 8. Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 februari 2023 en treedt in werking op 1 maart 2023. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.