Op 4 maart 2024 werd door de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Puurs-Sint-Amands aangenomen. Deze nieuwe politieverordening trad in werking op 1 april 2024.
Omdat het politiereglement een groot aantal verschillende materies omvat, is het noodzakelijk prioriteiten te stellen op het vlak van handhaving. Voorliggend handhavingskader maakt een oplijsting van verschillende inbreuken op de ABP Puurs-Sint-Amands waarop (voornamelijk reactief) prioritair zal worden gehandhaafd. Dit betekent echter niet dat er geen handhaving meer mogelijk is bij inbreuken op de ABP die niet worden opgenomen in deze lijst.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Dit handhavingskader wordt opgesteld met als doel fenomenen aan te pakken die reeds op het grondgebied zichtbaar zijn, maar waar momenteel weinig of onvoldoende handhaving op toegepast wordt. Het gaat hierbij vooral om inbreuken op de ABP die een duidelijke vorm van overlast veroorzaken.
Het handhavingskader bij de ABP Puurs-Sint-Amands moet beschouwd worden als een duidelijk signaal van de gemeente om tegemoet te komen aan een intensieve aanpak van actuele veiligheids- en leefbaarheidsproblemen op het grondgebied. Het moet evenwel duidelijk zijn dat de gemeente nog steeds zuinig wil omspringen met sancties in het algemeen. Een leefbare gemeente komt immers vooral via dialoog, preventie en respect tot stand. Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn slechts een laatste redmiddel om op te treden tegen personen die de algemene en elementaire maatschappelijke spelregels niet respecteren of de levenskwaliteit van anderen schenden. Voor bepaalde inbreuken worden echter sinds lange tijd preventieve acties op poten gezet en is de sensibiliserende aanpak reeds achterhaald. Het selectief en gericht inzetten van GAS, door bepaalde inbreuken op te nemen in een handhavingskader, kan mogelijk een oplossing bieden voor de aanpak van deze fenomenen.
Het handhavingskader zal samen met de tekst van de ABP jaarlijks geëvalueerd en herbekeken worden. In functie van de noodzaak zullen prioritaire inbreuken worden geschrapt of toegevoegd.
Artikel 1. Onderstaand handhavingskader wordt aangenomen en treedt onmiddellijk na publicatie in werking:
HANDHAVINGSKADER
ALGEMENE BESTUURLIJKE POLITIEVERORDENING
PUURS-SINT-AMANDS
Doelstelling van het handhavingskader Puurs-Sint-Amands
De opdracht van de gemeente Puurs-Sint-Amands ten behoeve van de inwoners bestaat uit het voorzien in een goede politie, veiligheid en de rust in de openbare ruimte. Deze bevoegdheid heeft met name betrekking op het handhaven van de openbare veiligheid, openbare rust en openbare gezondheid.
In dit kader bestaat de mogelijkheid om handhaving uit te voeren naar aanleiding van inbreuken op de Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Puurs-Sint-Amands. Omdat het politiereglement een groot aantal verschillende materies omvat, is het noodzakelijk prioriteiten te stellen op het vlak van handhaving. Voorliggend handhavingskader maakt een oplijsting van verschillende inbreuken op de ABP Puurs-Sint-Amands waarop (voornamelijk reactief) prioritair zal worden gehandhaafd. Dit betekent echter niet dat er geen handhaving meer mogelijk is bij inbreuken op de ABP die niet worden opgenomen in deze lijst.
Het handhavingskader moet beschouwd worden als een duidelijk signaal van de gemeente om tegemoet te komen aan een intensieve aanpak van actuele veiligheids- en leefbaarheidsproblemen op het grondgebied. Het moet evenwel duidelijk zijn dat de gemeente nog steeds zuinig wil omspringen met sancties in het algemeen. Een leefbare gemeente komt immers vooral via dialoog, preventie en respect tot stand. Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn slechts een laatste redmiddel om op te treden tegen personen die de algemene en elementaire maatschappelijke spelregels niet respecteren of de levenskwaliteit van anderen schenden. Voor bepaalde inbreuken worden echter sinds lange tijd preventieve acties op poten gezet en is de sensibiliserende aanpak reeds achterhaald. Het selectief en gericht inzetten van GAS, door bepaalde inbreuken op te nemen in een handhavingskader, kan mogelijk een oplossing bieden voor de aanpak van deze fenomenen.
Het handhavingskader zal samen met de tekst van de ABP jaarlijks geëvalueerd en herbekeken worden. In functie van de noodzaak zullen prioritaire inbreuken worden geschrapt of toegevoegd.
Overlast als noodzakelijke component
Dit handhavingskader wordt opgesteld met als doel fenomenen aan te pakken die reeds op het grondgebied zichtbaar zijn, maar waar momenteel weinig of onvoldoende handhaving op toegepast wordt. Het gaat hierbij vooral om inbreuken op de ABP die een duidelijke vorm van overlast veroorzaken. Overlast is als begrip moeilijk te definiëren - omdat er een subjectieve component aan verbonden is - maar voor goed begrip is het toch belangrijk om af te bakenen wat onder “overlast” wordt verstaan.
Er is sprake van “overlast” wanneer er handelingen worden gesteld die door hun aard, het tijdstip, de intensiteit en de plaats waarop ze worden gesteld, de levenskwaliteit van inwoners kunnen beperken. Door overlast wordt de normale druk en last die het samenleven onvermijdelijk met zich meebrengt, overschreden. Overlast omvat met andere woorden lichte vormen van bedreiging van de openbare rust, de openbare veiligheid en de openbare gezondheid.
Prioritaire inbreuken op de ABP
Het mag duidelijk zijn dat het handhavingskader enkel toepassing heeft op inbreuken die beschreven worden in de Algemene Bestuurlijke Politieverordening.
Voor onderstaande prioritaire inbreuken zal – ten aanzien van meerderjarige overtreders – onmiddellijk de GAS-procedure worden opgestart, zonder eerst een formele waarschuwingsbrief te versturen:
Voor alle andere inbreuken op de ABP zal er door de sanctionerend ambtenaar steeds eerst een formele waarschuwing worden gegeven. Pas vanaf de vaststelling van een tweede inbreuk op de ABP binnen de 24 maanden na de eerste inbreuk waarvoor er reeds een formele waarschuwing werd gegeven, zal de sanctionerend ambtenaar de GAS-procedure opstarten.
In uitzonderlijke gevallen en bij specifieke acties kan afgeweken worden van deze werkwijze en kan uitzonderlijk vanaf een eerste overtreding sanctionerend worden opgetreden. Deze bijzondere acties en omstandigheden worden vooraf gegaan door een duidelijke communicatie en indien mogelijk een sensibiliserende campagne.
Specifieke procedure voor minderjarigen
In geval van bovenstaande prioritaire inbreuken wordt onmiddellijk een GAS-procedure opgestart ten aanzien van meerderjarigen, maar ook minderjarigen vanaf de leeftijd van 14 jaar kunnen gesanctioneerd worden voor inbreuken op de ABP.
Artikel 225 van de ABP Puurs-Sint-Amands omschrijft onderstaande gemengde inbreuken waarvoor ten aanzien van minderjarigen onmiddellijk de GAS-procedure kan worden opgestart, zonder eerst over te gaan tot een formele waarschuwing.
Alle andere (al dan niet prioritaire) inbreuken op de ABP zullen – in geval van minderjarige overtreders – eerst aanleiding geven tot een formele waarschuwingsbrief.
Dit handhavingskader treedt na publicatie onmiddellijk in werking.
Opgemaakt te Puurs-Sint-Amands op 26 maart 2024.
Koen VAN DEN HEUVEL
Burgemeester Puurs-Sint-Amands
Yves BOGAERTS
Korpschef Politiezone Rivierenland
Bart PASSEMIERS
Sanctionerend ambtenaar GAS Rivierenland
Artikel 2. Dit handhavingskader wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.