Terug
Gepubliceerd op 29/04/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 26/04/2022 - 20:05

Aanvullend verkeersreglement Fietsstraatzone Puurs-centrum

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Ann-Marie Morel
Aanleiding

Aangezien het gemotoriseerd verkeer binnen de bebouwde kom in Puurs-Sint-Amands toeneemt, willen we bijkomende maatregelen treffen om de veiligheid van de fietser te verhogen door middel van een fietsstraatzone in de kern van Puurs: Reststraat, Beiaardhof, Kerkplein, Botermarkt/H. Hartplaats, Hoogstraat, Dorpshart, Palingstraat, W. de Vochtstraat en Stationsstraat. Het invoeren van een fietsstraatzone zal de algemene verkeersveiligheid verhogen in desbetreffende straten.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Gunstig advies van de gemeentelijke verkeerscel.

Feiten, context en argumentatie

De fietsstraatzone die op voor het eerst werd voorgesteld op CBS 12/12/2021 en nadien werd verwerkt als nota op het CBS van 18/01/2022 werd voorgelegd aan studiebureau Antea. Op basis van de bevindingen van Studiebureau Antea worden de volgende straten opgenomen in de fietstraatzone:  Reststraat, Beiaardhof, Kerkplein, Botermarkt/H. Hartplaats, Hoogstraat, Dorpshart, Palingstraat, W. de Vochtstraat en Stationsstraat

Regelgeving:

Borden ZF111: Begin Zone Fietsstraat.

Borden ZF113: Einde Zone Fietsstraat.

Op volgende plaatsen worden verkeersborden geplaatst die het begin en het einde van de fietsstraatzone aangeven:

Reststraat: begin van de straat naast begijnhofstraat nr.36

Reststraat: tussen spoorweg en nr.45

Begijnhofstraat: ter hoogte van nr.1

Fietsostrade: naast R. Verbelenstraat nr.25

Seinhuiskaai: naast R;Verbelenstraat nr.18

R. Verbelenstraat: ter hoogte van nr.1 en nr.10

Palingstraat: ter hoogte van nr.11 en Bibliotheek

Palingstraat vanaf blok dorpshart nr.32

Hoogstraat: ter hoogte van nr 96 en nr.107

W. De Vochtstraat: ter hoogte van nr 2

Stationsstraat vanaf stationsgebouw nr.43-45

Schuttershofweg nr.44

Schuttershofweg tussen F de Bondtstraat nr.5 en nr.7

Stationsstraat: Verbindingsstraat tussen nr.7 en nr.9

F. de Bondstraat: vanaf spoorweg

Artikel 22 novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:

In fietsstraten mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.

Besluit

Artikel 1: De fietsstraatzone in het centrum van Puurs wordt permanent ingevoerd. 

Artikel 2: Het begin van de fietsstraatzone wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord ZF111: begin van de Reststraat naast begijnhofstraat nr.36,Reststraat: tussen spoorweg en nr.45, de Begijnhofstraat ter hoogte van nr.1, begin van de Fietsostrade naast R. Verbelenstraat nr.25, begin van Seinhuiskaai naast R;Verbelenstraat nr.18, R. Verbelenstraat: ter hoogte van nr.1, , Palingstraat: ter hoogte van nr.11, Palingstraat vanaf einde parking over blok dorpshart nr.32, Hoogstraat: ter hoogte van nr 96 en nr.107, W. De Vochtstraat: ter hoogte van nr 2, Stationsstraat vanaf stationsgebouw nr.43-45, Schuttershofweg nr.51,  Schuttershofweg tussen F de Bondtstraat nr.5 en nr.7, Stationsstraat: Verbindingsstraat nr.9, F. de Bondstraat: vanaf spoorweg oneven kant.

Artikel 3: Het einde van de fietsstraatzone wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord ZF113: Reststraat: Einde van de straat over begijnhofstraat nr.36, Reststraat: tussen spoorweg en fietsostrade over nr.45, Begijnhofstraat: thv nr.2,  Fietsostrade: naast R. Verbelenstraat nr.25, Seinhuiskaai: naast R;Verbelenstraat nr.18, R. Verbelenstraat: ter hoogte van nr.10, Palingstraat: over nr.11 naast Bibliotheek, Palingstraat ter hoogte van blok dorpshart nr.32, Hoogstraat: ter hoogte van nr 96, W. De Vochtstraat: overkant van nr 2, Stationsstraat tussen W.de Vochtstraat nr 22 en Spoorwegkaai, Schuttershofweg nr.51, Schuttershofweg tussen F de Bondtstraat nr.5 en nr.7, Stationsstraat: Verbindingsstraat nr.7, F. de Bondstraat tussen spoorweg en nr28.

Artikel 4: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitaal loket voor lokale besturen.