Terug Gemeenteraad

Mon 14/12/2020 - 20:30 Digitaal via MS Teams

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Op 1 januari 2019 werden de meeste bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) van kracht. De nieuw geïnstalleerde gemeenteraadsleden zijn dan ook van rechtswege OCMW-raadsleden en moesten een nieuw huishoudelijk reglement vaststellen in zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.

    In zitting van 25 februari 2019 en 3 juni 2019 en 12 oktober 2020 (aanpassing) heeft de gemeenteraad het huishoudelijk reglement vastgesteld.

    Er is nood tot aanpassing naar aanleiding van de werking van de gemeenteraad.

    Deze aanpassingen / aanvullingen werden voorafgaandelijk besproken met de verschillende fractieleiders.

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • In het verleden keurde de gemeenteraad van Puurs de 'Kaderovereenkomst energiediensten Eandis' (2 september 2010) en de gemeenteraad van Sint-Amands 'Kaderovereenkomst met Eandis' (26 september 2011) goed. Naast de fusie van de gemeente Puurs en Sint-Amands is er ook de fusie tussen Eandis en Infrax tot Fluvius. Als de gemeente Puurs-Sint-Amands ten volle van het aanbod energiediensten van Fluvius wenst gebruik te maken is het nodig om de kaderovereenkomst te vernieuwen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze kaderovereenkomst goed te keuren. 

Financieel beheer

Belastingen

  • Een kleine aanpassing van artikel 1 van dit belastingreglement dringt zich op vanaf aanslagjaar 2021.

    Als belastbaar feit wordt in artikel 1 vermeld 'de masten en pylonen, met een hoogte van minimaal 15 meter boven het maaiveld, die zich op 1 januari 2020 in openlucht op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands bevinden en zichtbaar zijn vanaf de openbare weg'.

    Dit artikel is correct voor wat betreft het aanslagjaar 2020, maar vermits dit belastingreglement van kracht is tot en met aanslagjaar 2025, dient het jaartal '2020' bij de belastbare toestand geschrapt te worden en de woorden 'van het aanslagjaar' toegevoegd te worden. De belasting zal dus verschuldigd zijn door eenieder die op 1 januari van het aanslagjaar eigenaar is van masten en pylonen, met een hoogte van minimaal 15 meter boven het maaiveld, die zich in open lucht bevinden op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands en zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de aanpassing van artikel 1 van dit belastingreglement goed te keuren met ingang van 1 januari 2021. De overige bepalingen van dit belastingreglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019, blijven onverminderd gelden voor de periode voorzien in deze verordening.

Retributies

  • Voor de retributie van het conformiteitsattest woningkwaliteit dienen er aanpassingen te gebeuren gezien vanaf 1 januari 2021 de nieuwe Vlaamse regelgeving rond woningkwaliteit, het Optimalisatiedecreet en het Optimalisatiebesluit in werking treedt. Door de nieuwe regeling zal het conformiteitsattest gratis zijn als de zelfstandige woning of kamerwoning minder dan 4 gebreken heeft van categorie I en als het Sociaal Verhuurkantoor het conformiteitsattest aanvraagt. Voor alle andere zelfstandige woningen moet voor het conformiteitsattest 90 euro betaald worden. Dit is ook het geval voor alle andere kamerwoningen, vermeerderd met 15,00 euro per kamer met een maximum van 1.775 euro per gebouw. De bedragen worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit gewijzigd retributiereglement goed te keuren. 

  • Aangezien de kliminfrastructuur wordt beheerd door het AGB, werd door de raad van bestuur van het AGB, in vergadering van 16 december 2019,  een kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw vastgesteld.

    Conform artikel 240 §4 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt het AGB de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor de tarifering, bepaald in de beheersovereenkomst. Bij gebrek hieraan, worden de grondregels voor tarifering ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Ingevolge materiële vergissing werd dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB  van 16 december 2019, nog niet voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement goed te keuren.

  • Vermits de kliminfrastructuur volledig wordt beheerd door het AGB en de raad van bestuur in dat kader een kaderreglement m.b.t. de tarieven voor  het gebruik van kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw heeft vastgesteld in vergadering van 16 december 2019, dat eveneens werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 14 december 2020, dient het retributiereglement voor het gebruik van de kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw, zoals  goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 18 november 2019, opgeheven te worden met ingang van 1 januari 2021.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor het gebruik van de kliminfrastructuur Klimax en groepsinitiaties Bergsportvereniging Klein-Brabant vzw, zoals destijds goedgekeurd op 18 november 2019, op te heffen. 

Subsidies

  • Vlaanderen wil inzetten op een versnelde opkuis van asbesttoepassingen. Daartoe werd in 2018 o.a. een eenmalige subsidie verleend aan de gemeentebesturen, ten bedrage van € 29.812 euro voor Puurs en € 20.000 voor Sint-Amands. Puurs koos er voor om dit te besteden aan de werking van het recyclagepark, waarbij het gratis volume asbest werd aangepast van 200 kg naar 600 kg per gezin. Sint-Amands koos ervoor om dit te besteden aan het financieren van projecten die in dit kader in samenwerking met de intergemeentelijke vereniging IVAREM opgezet worden (o.a. bronophaling van kleine hoeveelheden asbestcement in platenzakken - financiering van het niet gesubsidieerde deel van het project).

    Intussen is IVAREM recent gestart met een door OVAM gesubsidieerd project (groepsaankoop) voor het verwijderen van hechtgebonden asbest in de buitenschil van particuliere gebouwen en van jeugd- of sportverenigingen.

    Er wordt voorgesteld om een subsidie te verlenen van 30 euro/gezin, wat overeenkomt met de kostprijs van de eerste af te halen bigbag.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit subsidiereglement goed te keuren. 

Meerjarenplanning

  • De Raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft op 14 december 2020 de aanpassing 1 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands vastgesteld.

    De aanpassing van het meerjarenplan van de autonome gemeente- en provinciebedrijven moet, nadat ze is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van het moederbestuur. 

  • Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005 bepalen dat de besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen. Omdat het vroegere jaarlijkse budget geïntegreerd is in het meerjarenplan moet het meerjarenplan worden aangepast om de kredieten voor 2021 vast te stellen. Dat betekent dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 aan de Raad wordt voorgelegd om de ramingen uit het initiële meerjarenplan te herzien, de kredieten voor 2021 en ook de nodige aanpassingen aan de kredieten voor 2020 vast te stellen.

  • De OCMW-raad heeft de meerjarenplanaanpassing (1)  2020-2025 voor haar deel vastgesteld in zitting van 14 december 2020.

    De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

  • In het aangepaste meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad op 14 december 2020, zijn de kredieten voor de nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Aan de raad wordt de lijst met de nominatieve subsidies 2020 en 2021 ter goedkeuring voorgelegd.

    met uitzondering van de toelagen aan vzw Shanti Town en voor wat betreft het beleidsdomein 0710 - subsidies voor activering van feesten en plechtigheden enkel waar het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om, naargelang de belangrijkheid van het gebeuren, het bedrag van de aanmoediging te bepalen.

  • Jaarlijks is de gemeenteraad, krachtens de wet verplicht om een financiële dotatie toe te kennen aan de politiezone Klein-Brabant op basis van een door de wetgever bepaalde verdeelsleutel.

    De raad wordt gevraagd de dotatie aan de politiezone Klein-Brabant voor het jaar 2021 uitdrukkelijk vast te stellen op € 2.703.998, in overeenstemming met de begroting van de politiezone voor het jaar 2021.

  • De kerkfabriek Sint-Pieter Puurs heeft de budgetwijziging voor 2020 en het budget 2021 ingediend bij de gemeente op 20 oktober 2020.

    De gemeenteraad dient kennis te nemen van het budget voor zover de gevraagde gemeentelijke bijdragen voor dat jaar binnen de grenzen blijven van de goedgekeurde kredieten in het gemeentelijk meerjarenplan.  Aan deze voorwaarde is voldaan voor de budgetjaren 2020 en 2021 in de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de budgetwijziging 2020 en het budget 2021 van de kerkfabriek Sint-Pieter Puurs.

Ruimte

Leefomgeving

  • Om de problematiek van verwaarloosde en zwervende honden en katten in de gemeente aan te pakken werd door de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 30 maart 2020, een samenwerkingsovereenkomst met Dierenwereldkruis VZW goedgekeurd voor de opvang van verwaarloosde en/of zwervende honden en katten.

    Door de strenger wordende wetgeving vraagt Dierenwereldkruis VZW om de jaarlijkse toelage te verhogen tot 0,25 € per inwoner (i.p.v. 0,20 € per inwoner).

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gewijzigde samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. 

  • De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands is bevoegd voor het vaststellen van reglementen. In het kader van het gelijkheidsbeginsel, worden de reglementen m.b.t. het afleveren van een conformiteitsattest, die voorheen voor de twee gemeenten van toepassing waren, opgeheven. Er wordt een nieuw reglement vastgesteld dat uniform is voor het grondgebied van Puurs-Sint-Amands.

    Vanaf 1 januari 2021 is de nieuwe wetgeving rond woningkwaliteit en het optimalisatiedecreet van toepassing. Bij het inwerking treden van het optimalisatiedecreet zal er niet meer met een puntensysteem gewerkt worden maar met 3 verschillende categorieën:

    • Categorie I: lichte gebreken. Een beperkt aantal kleine gebreken geeft geen aanleiding tot ongeschiktheid.  Vanaf 7 gebreken van categorie I wordt beschouwd als 1 gebrek van categorie II en zal de woning dus ongeschikt zijn.
    • Categorie II: ernstige gebreken maar geen direct gevaar voor de veiligheid of gezondheid. Vanaf een gebrek van categorie II is de woning ongeschikt en verhuren is strafbaar.
    • Categorie III: ernstige gebreken met mensonwaardigheid of veiligheids- en gezondheidsrisico’s. Vanaf een gebrek van categorie III is de woning naast ongeschikt ook onbewoonbaar. Verhuren is strafbaar.

    Het voorstel naar gemeenteraad is om de geldigheidsduur van een conformiteitsattest overeenkomstig de Vlaamse Wooncode te beperken tot 3 jaar als de woongelegenheid 4, 5 of 6 gebreken uit categorie I heeft. Bij 0, 1, 2 en 3 gebreken van categorie 1 is de geldigheidsduur 10 jaar.

  • Als het sociaal verhuurkantoor (SVK) een nieuwe woning wil inhuren wordt er voor de woning eerst een conformiteitsattest gevraagd. De modaliteiten hiervoor werden vastgelegd in het 'Afsprakenkader voor het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK met het oog op nieuwe inhuurname'. Dit afsprakenkader werd op 19 juni 2018 ondertekend door IGEMO, SVK Optrek, gemeenten Bornem, Puurs en Sint-Amands, en de Vlaamse minister bevoegd voor wonen. Door de fusie van Puurs en Sint-Amands volgde op 5 november 2019 een addendum op dit afsprakenkader. De engagementen die beide gemeentes genomen hadden, werden overgenomen door de fusiegemeente Puurs-Sint-Amands.

    Op 1 januari 2021 treedt het optimalisatiedecreet in werking. Door het decreet wordt er niet meer gewerkt met een puntensysteem, maar met 3 categorieën. Als gevolg van deze gewijzigde woonkwaliteitsbeoordeling dient het afsprakenkader voor het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK met het oog op nieuwe inhuurname aangepast te worden. Buiten de wijzigingen voor het optimalisatiedecreet zijn er geen andere inhoudelijke aanpassingen t.o.v. het vorige afsprakenkader.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2019037302, o/ref. OV 2020 226) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Hof-ten-Berglaan 1 en 3 en Begijnhofstraat 23, 25, 29, 31, 33, 35, 37, 39 en 41, 2870 Puurs-Sint-Amands, 1ste afdeling sectie B nrs. 472/T, 474/A/2, 474/B, 476/C, 477/C, 477/E, 482/D/2, 482/H, 483/C, 483/D, 483/F, 484/E, 486/F, 486/G, 486/H, 486/T, 486/W, 487/N en 487/P.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van Hof-ten-Berglaan en Begijnhofstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 6 augustus 2020 tot en met 4 september 2020.

    Er werd één standpunt, opmerking of bezwaar ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2019037302, o/ref. OV 2020 226) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Hof-ten-Berglaan 1 en 3 en Begijnhofstraat 23, 25, 29, 31, 33, 35, 37, 39 en 41, 2870 Puurs-Sint-Amands, 1ste afdeling sectie B nrs. 472/T, 474/A/2, 474/B, 476/C, 477/C, 477/E, 482/D/2, 482/H, 483/C, 483/D, 483/F, 484/E, 486/F, 486/G, 486/H, 486/T, 486/W, 487/N en 487/P.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de breedte van de bedding van Hof-ten-Berglaan, Begijnhofstraat en buurtweg nr. 81 (Forum) opgenomen. Aan de oostelijke zijde van het projectgebied (Harmoniepad) wordt een nieuwe rooilijn vastgelegd.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 6 augustus 2020 tot en met 4 september 2020.

    Er werd één standpunt, opmerking of bezwaar ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020017452, o/ref. OVV 2020 097) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Romain Steppestraat 88-90-92 en Dam, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5de afdeling sectie B nrs. 135H, 135L en 136F.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de rooilijnplannen ter plaatse van Romain Steppestraat en Dam opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 25 mei 2020 tot en met 23 juni 2020.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijnen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van de rooilijnplannen te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020017452, o/ref. OVV 2020 097) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Romain Steppestraat 88-90-92 en Dam, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5de afdeling sectie B nrs. 135H, 135L en 136F.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van breedte van de bedding van Romain Steppestraat en Dam opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 25 mei 2020 tot en met 23 juni 2020.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeentewegen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Werken

  • Het wegdek in de Kuitegemstraat (van Scheldelaan tot wegversmalling "Boerinneke"), Lippelodorp (van Gravenkasteel tot Kasteeldreef) en een gedeelte van Aspergevelden/Wiekenhof zijn in slechte staat.

    Diensthoofd Openbare werken stelt voor om deze straten opnieuw te asfalteren.

    In het kader van de opdracht “Asfalteringswerken 2021” werd een bestek met nr. G-2020-064 opgesteld door de dienst Openbare werken.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 64.462,81 excl. btw of € 78.000 incl. 21% btw medecontractant.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

  • De gemeente wenst de cluster 048-48 van het collectief te optimaliseren buitengebied te saneren.

    Deze cluster omvat 14 woningen langsheen de Dendermondsesteenweg en Lippelodorp.

    Er zijn twee private verkavelingen aangevraagd (Dendermondsesteenweg 223 (4 loten) en 227 (1 lot)) waarvoor een uitbreiding van riolering noodzakelijk is.

    Voor deze sanering voorziet Pidpa de plaatsing van een rioolpompinstallatie en de aanleg van 520 m 2DWA-riolering. Binnen de huidige gemeentelijke beleidsvisie worden de afkoppelingswerken op privaat domein in deze opdracht opgenomen.

    In derdebetalersregeling worden bij projecteinde de volgende kosten aan de gemeente doorgerekend:

    -             De subsidiederving op de rioleringswerken (75%), geraamd op € 126.645;

    -             De optimale afkoppeling van het hemelwater op privaat domein, geraamd op € 17.500. Deze werken worden in de aanneming van de werken als een apart deel opgenomen en aan de gemeente doorgerekend, de afkoppelingspremie die Pidpa binnen HidroRio voorziet wordt hierbij in mindering gebracht.

    Van de subsidiederving op de rioleringswerken zal de gemeente verhoudingsgewijs (aantal onbebouwde loten t.o.v. totaal aantal loten) de kosten recupereren van de twee private verkavelaars. Deze recuperatie wordt geraamd op € 68.759,44. 

    Gelijktijdig voorziet Pidpa de sanering van de drinkwaterleiding DN 80 VC door DN 90 PVC (D-25-921).

    Dit kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Puurs naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 25 februari 2019, die effectief inging op 1 mei 2019 en binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Sint-Amands naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 16 december 2010, die effectief inging op 1 maart 2011.

Ondersteuning

Onroerend goedbeheer

  • De pastorie in Liezele staat sinds enkele maanden leeg. Ons bestuur wenst deze eigendom Liezele-Dorp 66 kadastraal gekend vierde afdeling sectie A nummer 133F P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 260 m² en volgens meting van 259,92 m² te verkopen. Er werd gekozen voor een verkoopprocedure 'bieden onder gesloten omslag'. De verkoop zal afgehandeld worden op basis van de hoogst geboden aankoopprijs, de minimum verkoopprijs werd vastgelegd op € 325.000,00. Er zal als bijkomende voorwaarde opgelegd worden om in dit goed een handelszaak op te richten.

  • Op 16 november 2020 werd een verzoekschrift verplaatsing gemeenteweg nr. 76 Stationsstraat ingediend door Studiebureau van Opstal, landmeter Marc Van Opstal uit Puurs-Sint-Amands.

    Voorwerp van het verzoekschrift betreft het verplaatsen van de gemeenteweg nr. 76 gesitueerd in de Stationsstraat te 2870 Puurs-Sint-Amands ter hoogte van nummer 26. De gemeenteweg ligt volgens de Atlas der Buurtwegen op de percelen 340 A7, 340 R9, 340 S9 en 340 C9 en is 1,00 m breed. 

    Het verzoekschrift vermeldt dat de gemeenteweg ter plaatse niet meer aanwezig is en de bedding is opgenomen in de plaatselijke tuinen of overbouwd is. In feite zou de bedding van deze gemeenteweg meer oostelijk verlegd zijn op de percelen 340 C9 en 340 D8. De exacte ligging hiervan is vastgesteld op het landmetersplan. De betreffende percelen zijn gelegen in woongebied met cultureel, historische en/of esthetische waarde. 

    In het verzoekschrift wordt gesteld dat een deel van de bedding van deze gemeenteweg volgens het tracé van de Atlas de Buurtwegen gedurende minimaal dertig jaar niet publiek werd gebruik en bijgevolg de facto reeds werd verplaatst naar een nieuwe bedding gedurende meer dan dertig jaar en eveneens aansluit op het verdere tracé van deze gemeenteweg. Dit wordt weergegeven op het opmetingsplan van landmeter Marc Van Opstal dd. 14 september 2020. 

  • De gemeenteraad verwijst naar haar beslissing, eerder genomen in dezelfde zitting, met betrekking tot het verzoekschrift verplaatsing gemeenteweg nr. 76 Stationsstraat te Puurs-Sint-Amands betreffende het dertigjarig niet-gebruik en dertigjarig gebruik. 

    De actuele functie van op te heffen wegdeel is nihil terwijl het te vestigen wegdeel vandaag al feitelijk gebruikt wordt zoals beoogd. 
    De behoeften van toekomstige generaties worden door de verplaatsing niet in het gedrang gebracht aangezien een alternatieve verbinding, die aantakt op het resterende deel van het oorspronkelijk tracé, wordt gevestigd. Hierdoor blijft de verbindingsweg tussen Stationsstraat en de Hoogstraat gewaarborgd op lange termijn. 

    Bijgevolg worden de procedure van opheffing van een gemeenteweg en vestiging van een gemeenteweg gelijktijdig gevolgd. 

    Er werd een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan en ontwerp van grafisch plan opheffing opgesteld door studiebureau Van Opstal, landmeter Marc Van Opstal te Puurs-Sint-Amands, op 14 september 2020. Dit werd in één plan verwerkt gelet op het karakter van verplaatsing.

  • Ons bestuur kocht enige tijd geleden een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele aan de T. Andriesstraat ter plaatse Meuleveld. Het perceel is nog in gebruik en dient spoedig te worden vrijgemaakt. Met de gebruiker werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Meuleveld kadastraal gekend vierde afdeling sectie C nummer 235E met een totale oppervlakte volgens kadaster van 784 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 1.568,00.

Facilitair beheer en gebouwen

  • De dienst Gebouwenbeheer en Bouwprojecten stelt voor om een opdracht op te maken voor het installeren van een toegangscontrole en gebouwenbeheersysteem voor het Brede Schoolgebouw.

    Het Brede Schoolgebouw zal op dezelfde manier worden uitgerust als CC Binder. 

    Het gebouwenbeheersysteem en de toegangscontrole zijn een uitbreiding op het bestaande systeem; dat werkt via reservatiesoftware Recreatex.

    In het kader van de opdracht “Toegangscontrole en gebouwenbeheersysteem voor Brede Schoolgebouw” werd een bestek met nr. G-2020-067 opgesteld door de Aankoop en Administratie Technische Dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,63 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Beleven

Zakelijk beheer

  • Ingevolge een beslissing van 7 januari 2020 van het college van burgemeester en schepenen, welke werd bekrachtigd door de gemeenteraad in zitting van 2 maart 2020, werd een addendum bij de bestaande concessieovereenkomst m.b.t. Hof van Coolhem afgesloten tussen de gemeente en de BVBA Albabistro, waardoor laatstgenoemde de bestaande concessie ging verderzetten.  

    De opening van de zaak was gepland begin april 2020, maar moest ingevolge de lockdown uitgesteld worden naar het begin van de zomervakantie. Ingevolge de geldende coronamaatregelen, heeft de uitbater niet de mogelijkheid gehad om zijn zaak te laten renderen, temeer omdat er geen gebruik kon gemaakt worden van de feestzaal. De aankondiging in oktober van nieuwe federale maatregelen welke opnieuw de sluiting van de horeca inhielden, was de spreekwoordelijke druppel. 

    In een brief van 21 oktober 2020 vroeg de BVBA Albabistro aan het college van burgemeester en schepenen om de concessie in onderling akkoord te beëindigen op 31 oktober 2020.  

    Het college had begrip voor de situatie van de uitbater en heeft in vergadering van 30 november 2020 beslist in te stemmen met de minnelijke beëindiging van deze concessie per 30 november 2020, wat mogelijk is ingevolge artikel 4.2.van de concessieovereenkomst. 

    Het handelsfonds werd terug aan de gemeente overgedragen. Het bestuur zal zich dan ook buigen over de verdere toekomstplannen van dit domein.

    Als tegemoetkoming voor de gedane investeringen, wordt voorgesteld dat de gemeente het verbruik van de nutsvoorzieningen tijdens de kortstondige concessie uitbating ten laste zal nemen. De meterstanden werden reeds genoteerd. De afrekening wordt verwacht op korte termijn.

    De gemeente verzekert dit domein opnieuw met ingang van 1 december 2020.

    Deze regeling werd opgenomen in een addendum en zal ter ondertekening worden voorgelegd aan de zaakvoerder van de BVBA Albabistro.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om enerzijds de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 november 2020 te bekrachtigen en anderzijds het addendum dat de bepalingen m.b.t. de beëindiging van deze concessieovereenkomst bevat, goed te keuren. 

Lokale economie

  • De gemeenteraad van 4 maart 2019 keurde de afbakening van het kernwinkelgebied van Sint-Amands goed en op 2 maart 2020 werd de aanpassing ervan goedgekeurd.

    Nu het masterplan "Echo's van de Schelde" steeds meer vorm krijgt en in de finale fase is beland, is het aangewezen om het kernwinkelgebied van Sint-Amands in de E. Verhaerenstraat nog verder aan te passen om maximaal te kunnen genieten van Vlaamse subsidies.

    De raad wordt verzocht de aanpassing van het kernwinkelgebied van Sint-Amands goed te keuren:

    1. Kaai, Oude Kerkstraat, J. Van Droogenbroeckstraat (tot en met nr. 16), E. Verhaerenstraat (2-42 even zijde, 45-71 oneven zijde), R. Steppestraat (42-76 even zijde, 73-89 oneven zijde) en E. Rollierstraat (1-5 oneven zijde)

    2. Leerlooierslaan (tot en met nr. 3) en Borgstraat (124-138 even zijde, 161-185 oneven zijde).

Toegevoegde agendapunten

  • De nieuwe, in de steigers staande effectentaks van de federale regering zal wellicht ook de gemeenten, OCMW’s en onder meer AGB’s en intercommunales treffen. Het is niet aanvaardbaar dat de federale regering een belasting oplegt aan de lokale bestuursniveaus. Ook de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten verzette zich reeds tegen deze intentie van de federale regering. We hekelen het feit dat lokale besturen hierdoor getroffen worden terwijl zij bijzondere financiële inspanningen leveren om de gevolgen van de corona-crisis voor hun sport- en cultuurverenigingen, de middenstand en de inwoners die door de crisis worden geraakt, trachten te temperen. Het is derhalve noodzakelijk een signaal naar de federale regering uit te sturen dat wij het niet eens zijn met deze voorgenomen maatregel.

    MOTIE


    De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands,

    -        gelet op de intentie van de federale regering om een effectentaks in te voeren op effectenrekeningen vanaf 1 miljoen euro;

    -        overwegende dat ook Puurs-Sint-Amands dergelijke effectenrekeningen kan aanhouden of dat mogelijks in de toekomst kan doen bij wijze van goed financieel beheer;

    -        overwegende dat onder meer ook intercommunales en OCMW’s  hiervan gebruiken maken;

    -        overwegende dat het ongehoord is dat het ene bestuursniveau belastingen oplegt aan een ander bestuursniveau;

    -        overwegende dat er vanuit de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) verzet is tegen deze maatregel;

    -        verklaart zich niet akkoord met deze effectentaks waarbij de federale overheid belastingen oplegt ten koste van gemeenten, OCMW’s, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, enz. en verzoekt de federale regering deze maatregelen niet in te voeren.

    Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

    Het agendapunt werd niet goedgekeurd.

Mededelingen

Vragen