Terug Gemeenteraad

Mon 03/05/2021 - 20:00 Teams

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Veiligheid

  • Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal  niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, bepaalt dat elke gemeente moet beschikken over een Gemeentelijk Nood- en interventieplan. De bedoeling van dergelijk plan is dat er in geval van een noodsituatie een multidisciplinaire samenwerking kan opgestart worden (brandweer, medische hulpverlening, politie, logistiek en communicatie).

    De Klein-Brabantse gemeenten hebben beslist, voor wat betreft het aanbieden van deze dienstverlening, samen te werken vanuit overwegingen van schaalgrootte en beleidsafstemming op Klein-Brabants vlak.

    Na overleg met het lokaal bestuur Bornem en de politiezone Klein-Brabant wordt voorgesteld om deze ILV Noodplanning om te vormen naar een ILV Integrale Veiligheid met daaronder de nodige profielen en dit naar aanleiding van

    • recente voorvallen het afgelopen jaar in onze regio;
    • bepaalde zaken die op dit moment onderbelicht zijn binnen onze regio en niet (preventief) opgenomen kunnen worden;
    • de opdracht tot de bestuurlijke handhaving er nood is aan een onafhankelijk spreekpunt met de politie.

    Veiligheid creëren is niet alleen een opdracht voor de politiediensten. Het vraagt de inzet van verschillende (gemeentelijke) diensten en externe partners. Ook de burger dient als partner betrokken te worden in het veiligheids- en leefbaarheidsbeleid. 

    Vanuit de dienst Integrale Veiligheid worden de initiatieven vanuit de verschillende beleidsdomeinen gecoördineerd tot een geïntegreerd veiligheidsbeleid. Lokaal overleg is hier de motor: deze taak kan alleen gebeuren in samenwerking met alle betrokken partners. 

    De visie en missie van deze nieuwe dienst dient bepaald te worden in een actieplan. Het integrale veiligheidsbeleid dient bijkomend opgenomen te worden als beleidsdoelstelling in het meerjarenplan. Verschillende van de voorgestelde taken zitten momenteel versnipperd over diensten van het lokaal bestuur, ook wat de budgetten betreft. Het lijkt aangewezen om dit alles te centraliseren onder één overkoepelende dienst. De ILV Noodplanning kan in dat kader worden aangepast naar een ILV Integrale Veiligheid. 

    De dienst Integrale Veiligheid baseert zich op twee duidelijk te onderscheiden aspecten: 

    • Integrale aanpak : veiligheid, in de meest ruimte zin van de betekenis, wordt in een zo breed mogelijke context benaderd. Niet enkel het initiële incident wordt afgehandeld, maar ook de onderliggende problematiek wordt bestudeerd en aangepakt. 
    • Geïntegreerde aanpak : noodzakelijke samenwerking van alle betrokken actoren om te komen tot een gezamenlijk gedragen oplossing, vanuit diverse invalshoeken en op diverse beleidsniveaus.

Financieel beheer

Subsidies

  • Op 29 juni 2020 keurde de gemeenteraad het prijssubsidiereglement voor toegang tot sportinfrastructuur en voorstellingen van cultuur en vermaak goed. In de loop van mei 2021 start de verkoop van tickets seizoen 2021-2022.  Aangezien de prijssubsidie berekend wordt op de verkochte tickets, moet de prijssubsidie m.b.t. de voorstellingen van het seizoen 2021-2022 goedgekeurd worden. Wij zullen opnieuw een factor van 3,5 op de toegangsprijs excl. btw toepassen om de prijssubsidie te berekenen. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd deze prijssubsidie excl. 6% btw voor de voorstellingen van het AGB seizoen 2020-2021 goed te keuren.

  • Tussen De Gemeente en FC Oppuurs werd een concessieovereenkomst afgesloten voor gebruik van voetbalaccommodatie Sportcentrum Oppuurs 2016-2025 (hierna “Concessieovereenkomst”). Deze Concessieovereenkomst heeft betrekking op voerbalaccommodatie gelegen in de deelgemeente Sint-Amands, Meirstraat – Gemeentelijk Sportcentrum te Oppuurs, Sectie A, nr. 275 d : A-terrein; nr. 225 b: B-terrein, nr. 223 a: jeugdvoetbalveld (hierna aangeduid als “Sportcentrum”)

    FC Oppuurs wenst een ondereel van de bestaande infrastructuur gedeeltelijk af te breken en uit te breiden met oa.: keuken, bureel, kleedkamers met douches, technische ruimte en berging.

    De Gemeente beschouwt het verenigingsleven in het algemeen en de voetbalverenigingen in het bijzonder als een onderdeel van haar gemeentelijke taken als behoeder van het algemeen belang. Het verenigingsleven draagt immers bij aan het sociale weefsel in de gemeente. Sportieve activiteiten hebben bovendien een positieve invloed op de gezondheid van de inwoners. De Gemeente wenst om die redenen de bovenvermelde renovatie en uitbreidingswerken financieel te ondersteunen.

    De Gemeente zal hiertoe een investeringssubsidie toekennen van 260.000 euro zoals bepaald door de Gemeenteraad op 14 december 2020 (toekenning van nominatieve subsidie werd opgenomen in de goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-205). De FC Oppuurs zal deze investeringssubsidie kunnen aanwenden voor de renovatie- en uitbreidingswerken in het Sportcentrum. FC Oppuurs zal hierbij optreden als bouwheer.

    FC Oppuurs zal als bouwheer de Gemeente niettemin actief betrekken bij het ganse verloop van de renovatie-  en uitbreidingswerken. Hiertoe richten zij een bilateraal overlegorgaan op (hierna “Stuurgroep” genoemd) waarin zij overleggen over de renovatie en de uitbreiding van het Sportcentrum.

    De Gemeente en de FC Oppuurs leggen in onderhavige subsidieovereenkomst de voorwaarden en modaliteiten van deze investeringssubsidie vast.

Ruimte

Leefomgeving

  • De gemeenteraad  besliste op 17 december 2018 om de Vlaams Bouwmeester te mandateren om de opdracht voor de opmaak van een masterplan "Echo's van de Schelde" op te nemen in de procedure van de Open Oproep. Deze open oproep omvatte de volledige studieopdracht voor de opmaak van een masterplan voor de Scheldekaaien en aanpalende omgeving in Sint-Amands, opmaak van een RUP en uitvoering van het masterplan (geheel of gedeeltelijk) en de supervisieopdracht bij de uitvoering van het masterplan. Op 26 november 2019 werd de ontwerpopdracht toegewezen aan Maatschap Atelier Horizon - OFFICEU architects.

    Maatschap Atelier Horizon - OFFICEU architects is heden bezig met het uitwerken van het masterplan. Voor de site van de Kaai is er reeds intens overleg geweest met o.m. Het Extern Verzelfstandigd Agentschap De Vlaamse Waterweg (‘De Vlaamse Waterweg’) opdat hun inzichten, kennis en voorwaarden mee konden opgenomen worden in het ontwerp. Een technische haalbaarheidsstudie voor de Kaai dringt zich op. Gezien de aansprakelijkheden zal De Vlaamse Waterweg daarvoor de ‘lead’ nemen in deze aanbestedingsprocedure in samenwerking met de gemeente Puurs-Sint-Amands. De Vlaamse Waterweg is eveneens verplicht deze procedures te organiseren op basis van de 'wetgeving overheidsopdrachten'.

    Daartoe werd een ‘samenwerkingsovereenkomst in het kader van een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht betreffende de herinrichtingsstudie van “de Kaai” te Puurs-Sint-Amands’ opgesteld.

    De gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020148581, o/ref. OV 2020 487) ingediend voor het bouwen van 12 appartementen en 12 woningen, voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 37, 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als 2de afdeling sectie C nrs. 70/D2, 70/P, 70/Z en 71/M2.

    De aanvraag tot omgevingsvergunning bevat een gedeeltelijke opheffing van de voorziene verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg, opgenomen in het rooilijnplan van 18 juni 1939.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 13 december 2020 tot en met 11 januari 2021.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot gedeeltelijke opheffing van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de gedeeltelijke opheffing van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020148581, o/ref. OV 2020 487) ingediend voor het bouwen van 12 appartementen en 12 woningen, voor de percelen gelegen te Pullaarsteenweg 37, 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als 2de afdeling sectie C nrs. 70/D2, 70/P, 70/Z en 71/M2.

    De aanvraag tot omgevingsvergunning bevat een gedeeltelijke opheffing van de voorziene verbinding tussen Arthur Borghijsstraat en Pullaarsteenweg, opgenomen in het rooilijnplan van 18 juni 1939.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 13 december 2020 tot en met 11 januari 2021.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020114558 / o/ref. OV 2020 398) ingediend voor het slopen van bestaande bebouwing en bouwen van een halfopen woning, voor de percelen gelegen te Gebroeders Van Benedenlaan 2, kadastraal gekend als 1e afdeling sectie C, nrs. 526/C en 525/D.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een beperkte verbreding van gemeenteweg nr. 7 op de hoek van Gebroeders Van Benedelaan en Jan De Donckerlaan opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 14 december 2020 tot en met 12 januari 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. 

Ondersteuning

HRM

  • De gemeenteraad delegeert de bevoegdheid om dadingen aan te gaan  met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband, die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben, aan het college van burgemeester en schepenen. 

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    Bij de start van het fusietraject werden nieuwe afdelingen en onderliggende teams gevormd.

    Ondertussen zijn we meer dan twee jaar verder, is de fusie achter de rug en was het tijd om even in te zoomen op de bestaande situatie / configuratie, te evalueren en bij te sturen.

    Vanuit een vooruitziend en effectief HR-beleid wordt onderstaande aanpassing aan het organogram voorgesteld.

    Het gewijzigde organogram wordt als bijlage aan de raadsleden bezorgd.

Onroerend goedbeheer

  • Er wordt een handelspand met garage, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs op het Dorpshart 7-9, te koop aangeboden. Het betreft het voormalig ACV-kantoor. Het pand is kadastraal gekend Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan het Dorpshart 7-9, 1ste afdeling sectie B nummer 304K/P0005, voor 387/1000sten, met een oppervlakte volgens kadaster van 427 m² en een garagebox kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 304S/P0004, voor 200/1000sten, met een oppervlakte volgens kadaster van 110 m² en wordt aangekocht tegen een totaalprijs van € 340.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de strategische ligging binnen het kernwinkelgebied van Puurs centrum. Via het "Investeringsfonds Handelskernversterking" krijgen we als lokaal bestuur van de Vlaamse Regering financiële ondersteuning (subsidie van 30% van de investeringskosten, met een maximum van 500.000 euro per gemeente) om (leegstaande) panden aan te kopen, te transformeren en zo voor bedrijvigheid te zorgen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee percelen bouwland aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld/Hoek ten Eiken kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummers 268C en 291R met een oppervlakte volgens kadaster van 2071 m² en 2930 m², tegen een totaalprijs van € 25.005,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de strategische ligging van de gronden in de omgeving van RUP Lichterstraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal verschillende percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbossen/Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B:

    • nummer 302A met een oppervlakte volgens kadaster van 5650 m², tegen een totaalprijs van € 28.250,00, alle vergoedingen inbegrepen;
    • nummers 264, 261, 255, 260B met een oppervlakte volgens kadaster van 6560 m², 4870 m², 3174 m² en 4915 m², tegen een totaalprijs van € 97.595,00, alle vergoedingen inbegrepen;
    • nummer 260C met een oppervlakte volgens kadaster van 4918 m², tegen een totaalprijs van € 25.590,00, alle vergoedingen inbegrepen inclusief opstanden;
    • nummer 266D met een oppervlakte volgens kadaster van 9060 m², tegen een totaalprijs van € 45.300,00, alle vergoedingen inbegrepen;
    • nummer 263B met een oppervlakte volgens kadaster van 2865 m², tegen een totaalprijs van € 14.325,00, alle vergoedingen inbegrepen.

    Deze aankopen gebeuren voor openbaar nut, met name voor de inrichting als bos. Deze aankopen kunnen, voor zover er op een perceel nog geen bos aanwezig is, rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid voor de lokale besturen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond, zijnde een toegangsweg, voor 7/29ste in volle eigendom, aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Eeuwfeeststraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 667M3 met een oppervlakte volgens kadaster van 1095 m², tegen een totaalprijs van € 724,14, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van RUP Dorpshart.

  • In de gemeenteraad van 30 maart 2020 werd de goedkeuring gegeven aan ruiling van stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan de Kerkhofstraat en het binnengebied RUP Dorpshart. Nu blijkt dat het voor alle partijen beter is dat de garage die daarbij in ruil werd gegeven, dient gewisseld te worden met de tegenoverliggende garage in hetzelfde gebied/garage-erf: de gemeente verkrijgt een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan de Kerkhofstraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 354N2 met een oppervlakte volgens meting van 144,15 m²; de gemeente staat af een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Dorp kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 836F met een oppervlakte volgens meting van 19,10 m² (lot HG88/5). De ruiling geschiedt zonder opleg. De gemeente voorziet op haar kosten de oprichting van twee nieuwe garages met een maximale kostprijs van € 25.000,00. Deze ruiling gebeurt voor openbaar nut, met name voor de realisatie van het RUP Dorpshart.

  • De gemeente verkrijgt een perceel grond, voor één/zesde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Kimpelbergheide kadastraal gekend 4de afdeling sectie A nummer 3D met een oppervlakte volgens kadaster van 4299 m². In ruil staat ons bestuur stroken grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Peeterveld kadastraal gekend 4de afdeling sectie A delen van nummer 87A met een oppervlakte volgens meting van 3491,54 m² en 1125,03 m². De ruiling geschiedt met een opleg van € 18.783,85, te betalen aan ons bestuur. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen grond door de gemeente is gelegen in het RUP Wijland-Vijverbos.

  • Voor de heraanleg van de Hogedreef / Veurtstraat / Sint-Jozefstraat is het noodzakelijk op sommige plaatsen enkele innemingen te realiseren, in de gemeenteraad van 14 oktober 2019 werd hieraan goedkeuring gegeven. Bij de aankoop van inneming 2 dient, naar aanleiding van een recente verkavelingsvergunning, de oppervlakte lichtjes gewijzigd te worden. Ons bestuur koopt een strook grond aan gelegen te Breendonk ter plaatse Sasveld kadastraal gekend derde afdeling sectie B deel van nummer 384M/2 met een oppervlakte volgens meting van 11,57 m², tegen een totaalprijs van € 500, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van de Hogedreef / Veurtstraat / Sint-Jozefstraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Tashorinck kadastraal gekend derde afdeling sectie A deel van nummer 655E met een oppervlakte volgens meting van 4941 m², tegen een totaalprijs van € 24.705,00, alle vergoedingen inbegrepen.Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van het perceel in zone voor speelbos volgens het RUP Schaafstraat. Deze aankopen kunnen, voor zover er op een perceel nog geen bos aanwezig is, rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid voor de lokale besturen.

  • Sinds 30 november 2020 werd de concessieovereenkomst met uitbater BVBA Albabistro beëindigd. 

    Ondertussen heeft het bestuur zich gebogen over de verdere toekomstplannen van dit domein.

    De gemeente heeft de intentie om het Hof van Coolhem voortaan op een sociale manier te laten uitbaten, met oog voor onder andere volgende functies: duurzame sociale tewerkstelling en samenwerking, toeristische en receptieve functie, participatie en horeca functie en duurzame catering. 

    De gemeente wenst thans een nieuwe concessieovereenkomst in dat kader te sluiten en dit met ingang van 1 juli 2021 tot en met 30 juni 2031.

    De overeenkomst wordt in mededinging gesteld als een concessie van diensten en zal als dusdanig worden gesloten. 

    De concessie zal worden uitgeschreven onder de vorm van de plaatsingsprocedure van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking overeenkomstig de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten.

    De concessieovereenkomst heeft een waarde onder de door het Koninklijk besluit bepaalde drempelbedrag van € 5.350.000.00.

    Overeenkomstig artikel 3, §1 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten is deze wet dan ook niet van toepassing op onderhavige concessie; Teneinde de beginselen van gelijke behandeling, niet-discriminatie, transparantie en de mededinging maximaal te waarborgen, wordt de bepalingen van de concessiewet vrijwillig toegepast.

    Deze concessie van diensten zal bijgevolg passend worden bekendgemaakt in het kader van de eerlijke mededinging en dit via een bekendmaking op de website van de gemeente, via de lokale pers en op nationaal niveau via e-Notification.

    De gemeente heeft een bestek opgemaakt m.b.t. vermelde concessie van diensten om de concessieovereenkomst, na het doorlopen van de in dit bestek beschreven mededingingsprocedure, te sluiten met de inschrijver die de economisch voordeligste offerte heeft ingediend in hoofde van de gemeente op basis van de in het bestek opgenomen gunningscriteria.  

Welzijn en samenleven

  • De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.

    In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningcoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.

    In zitting van 25/01/2021 bekrachtigde de gemeenteraad de beslissing van college van burgemeester en schepenen op 12/1/2020 waarbij de samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid werd goedgekeurd.

    Deze overeenkomst was van bepaalde duur en eindigde op 31 maart 2021.

    De Vlaamse Regering gaf vrijdag 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring aan een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek. De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd:

    optie 1:  

    • preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantaine coaching 

    • wordt gesubsidieerd van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021 

    • een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand  

    Besturen die nu reeds een samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Zorg en Gezondheid hebben, kunnen deze overeenkomst verlengen. 

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 20/04/2021 besloten de bestaande samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid te verlengen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.

Sociale zorg

  • Er is in open oproep vanuit de Vlaamse overheid gelanceerd voor de regierol voor de steden en gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie voor de periode 2020-2025. Op 14 januari 2020 is er een gezamenlijke indiening gebeurd voor de regierol sociale economie 2020-2025 door: Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Lier, Puurs-Sint-Amands, Bornem, Willebroek, Putte, Bonheiden, Heist-op-den-Berg en Duffel.
    Na goedkeuring vanuit de Vlaamse Overheid werd er een medewerker aangesteld verantwoordelijk voor de regionale regie sociale economie. Vanaf januari 2021 werd er  via een opstartvergadering met vertegenwoordigers van de administraties van de deelnemende lokale besturen om een stand van zaken van zaken te geven: de Vlaamse overheid legt op dat de regionale regierol opgenomen wordt door een formeel intergemeentelijk samenwerkingsverband. Er werd geopteerd voor de minst zware vorm van intergemeentelijke samenwerking, meer bepaald een interlokale vereniging (ILV) waarbij stad Mechelen fungeert als beherende gemeente.

    Deze engagementsverklaring dient nog omgezet te worden in een formele verbintenisverklaring goedgekeurd door de gemeenteraden van de deelnemende lokale besturen. Voor een interlokale vereniging is de procedure eenvoudig:
    Goedkeuring van de oprichtingsbesluiten door de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten.
    Goedkeuring van een overeenkomst met statutaire draagkracht en bijhorend huishoudelijk reglement.

    Elke deelnemende gemeente duidt de burgemeester of een schepen en een vervanger aan om te zetelen in het beheerscomité van de interlokale vereniging. Het beheerscomité vergadert minstens twee keer per jaar.

    Het doel van de regie sociale economie:
    -      Ontwikkeling beleidsvisie op sociale economie
    -      Uitbouw sociale economie en maatschappelijk verantwoord ondernemen
    -      Bevordering van samenwerking met en tussen sociale economie
    Voor de uitvoering van de regie sociale economie zijn minimaal de volgende 3 acties verplicht - bij voorkeur afgeleid uit een omgevingsanalyse:
    -      Actie die de netwerking op het grondgebied bevordert
    -      Actie die bijdraagt aan de ontwikkeling van de sociale economie
    -      Actie ter bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Mededelingen

Vragen