Vanaf 1 januari 2022 moet een organisator van een kinderopvang verplicht een opportuniteitsadvies van het lokaal bestuur toevoegen bij de vergunningsaanvraag voor een opvang bij het Agentschap Opgroeien voor:
De regelgeving voorzag vroeger al dat een organisator een advies moest vragen aan het lokaal bestuur over de vergunningsaanvraag voor een kinderopvanglocatie. Echter het lokaal bestuur was niet verplicht dit advies te geven en de organisator was niet verplicht dit advies af te wachten.
Door de wijzigingen in de regelgeving zal het lokaal bestuur thans wel verplicht advies geven over de opportuniteit van de opvang.
Het advies is niet bindend voor de organisator, noch voor het Agentschap Opgroeien. Wel moet de organisator in zijn vergunningsaanvraag bij het Agentschap Opgroeien toelichten hoe hij met de opmerkingen van het lokaal bestuur in het opportuniteitsadvies zal omgaan of waarom hij het advies van het lokaal bestuur naast zich neerlegt.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
Het Lokaal Overleg Kinderopvang verleende gunstig advies op 21 april 2022 m.b.t. de criteria.
Het lokaal bestuur moet een procedure vastleggen voor het opstellen van het advies. Bij het opstellen van het advies moet rekening gehouden worden met vooraf bepaalde criteria die transparant, objectief en relevant zijn om de opportuniteit te beoordelen.
De belangrijkste criteria zijn:
Deze criteria en de procedure worden vastgelegd in een reglement.
Aan de raad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn stelt onderstaand reglement m.b.t. de beoordelingsprocedure voor opportuniteitsadvies bij vergunningen kinderopvang vast:
Artikel 1. Doel
Onderhavig reglement geeft invulling aan de adviestaak van het lokaal bestuur, zoals bedoeld in artikel 7 van het Besluit van de Vlaamse regering houdende het lokaal beleid kinderopvang van 24 mei 2013. Het lokaal bestuur geeft advies over de opportuniteit van de opvang en moet een organisator ertoe aanzetten om na te denken en voldoende informatie in te winnen bij de aanvraag van een vergunning. Zo ontstaat er, reeds voor de start van een opvanglocatie, een dialoog tussen de organisator en het lokaal bestuur. Aangezien het beleid m.b.t. kinderopvang is ondergebracht in het OCMW is het vast bureau bevoegd om het opportuniteitsadvies te verstrekken. Dit advies draagt bij aan de beleidsdoelstelling om te streven naar een sterk uitgebouwde kinderopvang.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op aanvragen van kinderopvangorganisatoren die:
- willen starten met een groepsopvang
- hun opvang willen herlocaliseren binnen de gemeente
- een aanzienlijke uitbreiding willen doen van een locatie (vanaf 9 plaatsen)
Dit reglement is niet van toepassing:
- bij opstart van gezinsopvang
- bij uitbreiding van een locatie tot en met 8 plaatsen
Artikel 3. Criteria
Het vast bureau formuleert het opportuniteitsadvies op basis van volgende criteria:
3.1. Kennismakingsgesprek met Lokaal Loket Kinderopvang heeft plaatsgevonden:
Het doel van het kennismakingsgesprek tussen de organisator en het lokaal bestuur is om samen een basis te leggen voor verdere samenwerking. Het lokaal bestuur kan de organisator informeren over de evoluties in het gezinsbeleid van de gemeente.
Een afspraak voor dit kennismakingsgesprek kan gemaakt worden door het sturen van een e-mail naar samenleven@puursam.be.
Het kennismakingsgesprek dient gevoerd te zijn alvorens het advies wordt verstrekt.
Tijdens het kennismakingsgesprek worden onder andere volgende zaken besproken:
- mogelijke startdatum van de kinderopvang
- adres van de kinderopvang
- het beoogde aantal plaatsen
- pedagogische visie van de kinderopvang
- prijsbepaling: werkt de kinderopvang op basis van een inkomenstarief of met een vrije prijs
- toelichting werking van het Lokaal Loket Kinderopvang en Opvang.Vlaanderen
- doorverwijzing naar de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling voor stedenbouwkundig advies
3.2. Stedenbouwkundig advies van de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling is gekend:
De organisator van de kinderopvang dient bij de dienst Ruimtelijke Ontwikkeling van de gemeente na te gaan of er een omgevingsvergunning of bestemmingswijziging dient aangevraagd te worden. De dienst Ruimtelijke Ontwikkeling kijkt dit na op basis van de geldende bestemminsplannen.
Deze dienst kan gecontacteerd worden via ruimtelijkeontwikkeling@puursam.be of telefonisch via 03 203 27 60.
3.3. Spreiding van de opvanglocatie
Er wordt een omgevingsanalyse gemaakt van de kinderopvang, waarbij onder andere de (potentiële) locatie van de kinderopvang wordt bekeken, de bereikbaarheid, de nabijheid van andere faciliteiten en de impact op de buurt.
3.4. Meewerken aan de doelstellingen van het Lokaal Loket Kinderopvang
Er wordt meegewerkt aan de doelstellingen van het Lokaal Loket Kinderopvang. Als lokaal loket kinderopvang is het belangrijk om gezinnen te helpen in hun zoektocht naar kinderopvang en om een beter zicht te krijgen op de verhouding tussen vraag en aanbod.
3.5. Aansluiten bij het Lokaal Overleg Kinderopvang
Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een lokaal netwerk dat iedereen die betrokken is bij de opvang van jonge kinderen samen brengt. Dit lokale netwerk geeft advies aan het lokale bestuur over haar beleid en de uitbouw van kinderopvang in de gemeente. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is ook het forum dat zich beraadt en afspraken maakt omtrent het Lokaal Loket Kinderopvang. De organisator kinderopvang dient dan ook aan te sluiten bij dit Lokaal Overleg Kinderopvang.
3.6. Gebruik maken van het Platform Opvang.Vlaanderen
In de gemeente Puurs-Sint-Amands wordt gebruik gemaakt van Opvang.Vlaanderen. Dit is een platform waar de ouders in één oogopslag het kinderopvangaanbod in de gemeente kunnen zien. Gezinnen kunnen via deze weg ook opvang aanvragen. Alle kinderopvangorganisatoren in de regio werken met dit systeem.
Artikel 4. Procedure
4.1. Aanvraag
De organisator vraagt het opportuniteitsadvies schriftelijk aan via het formulier (met bijlagen) dat ter beschikking wordt gesteld via de website van het Agentschap Opgroeien.
De aanvraag bevat minstens volgende gegevens:
- Vermelding startdatum en locatie
- Pedagogische visie van de kinderopvang
- Aanvraagformulier van het Vlaamse Agentschap Opgroeien
- Omgevingsvergunning (indien van toepassing)
Het aanvraagformulier en de bijlagen dienen per e-mail overgemaakt te worden aan samenleven@puursam.be.
4.2. Ontvangstbewijs
De aanvrager ontvangt binnen de 10 werkdagen een ontvangstbevestiging.
4.3. Advies
De coördinator van het Lokaal Loket Kinderopvang gaat na of de aanvraag volledig en ontvankelijk kan verklaard worden.
Het advies wordt voorbereid door de coördinator van het Loket Kinderopvang . Op basis van de criteria vermeld in artikel 3 formuleert het vast bureau een advies en dit binnen de 30 dagen te rekenen vanaf de datum van indienen van de aanvraag.
Mogelijke adviezen zijn:
- Positief opportuniteitsadvies;
- Positief opportuniteitsadvies, mits opmerkingen op basis van de opgestelde criteria;
- Negatief opportuniteitsadvies met motivering
4.4. Kennisgeving advies
De coördinator van het Lokaal Loket Kinderopvang maakt dit advies over aan de organisator en informeert laatstgenoemde over zijn hoorrecht.
4.5. Hoorrecht
Indien de organisator opmerkingen heeft bij het advies of niet akkoord gaat met het advies, laat hij weten dat hij gebruik wil maken van zijn hoorrecht en dit door middel van het versturen van een e-mail naar samenleven@puursam.be binnen de 10 dagen na ontvangst van het advies.
Het hoorrecht is een recht om gehoord te worden, geen bezwaarprocedure. De organisator zal gehoord worden door de persoon die het advies geformuleerd heeft, zijnde de coördinator van Loket Kinderopvang Op basis van dit gesprek kan het advies nog bijgestuurd worden alvorens mee te sturen met de vergunningsaanvraag.
4.6. Gewijzigd advies
Enkel indien het initiële advies, na het gebruik van het hoorrecht door de organisator, dient bijgestuurd te worden, zal het vast bureau zo snel mogelijk een nieuw opportuniteitsadvies formuleren. Dit advies wordt meegedeeld aan de organisator.
4.7 Kennisgeving van het uitgebrachte advies aan het Lokaal Overleg Kinderopvang
Het uitgebrachte advies wordt geagendeerd ter kennisgeving op de vergadering van het Lokaal Overleg Kinderopvang.
Artikel 5. Goedkeuring en inwerkingtreding
Dit reglement werd goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 juni 2022 en treedt in werking op 1 juli 2022. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.
Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.