Terug Gemeenteraad

Mon 24/06/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Voor een nieuwe verkaveling in het binnengebied tussen Pullaarsteenweg, J. De Donckerlaan en de spoorweg in deelgemeente Ruisbroek is het aangewezen een nieuwe straatnaam te voorzien.

    Na een bevraging van de lokale heemkundige uit deelgemeente Ruisbroek werd de naam "Baukel" voorgesteld. Deze benaming komt voor in oude notariële aktes van de desbetreffende percelen en zou betekenen "hekken in de toegang tot het Raapveld, afgebakend land".

    Op 29 april 2024 gaf de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands de principiële goedkeuring aan de nieuwe straatnaam "Baukel".

    Van 7 mei 2024 tot 6 juni 2024 liep er een openbaar onderzoek. Er werden geen bezwaren ingediend.

    Op 6 mei 2024 werd de Vrijetijdsraad van de gemeente Puurs-Sint-Amands om hun advies gevraagd. Er werd geen advies ontvangen bijgevolg wordt dit als gunstig beschouwd. 

Beleidsondersteuning

  • De gemeenteraad neemt kennis van het Rapport Organisatiebeheersing werkingsjaar 2023.

  • Het jaarrapport 2023 waarbij we de meldingen en klachten van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands overzichtelijk in beeld brengen, werd als bijlage opgenomen.

    Alles begint met een analyse en dat is ook de opdracht voor het samenstellen van het jaarrapport van meldingen en klachten. We moeten als lokaal bestuur voor de spiegel staan en durven toegeven dat er nog wel wat werk aan de winkel is.

    In samenspraak met de betrokken diensten werden een aantal verbeterpunten geformuleerd op basis van de analyse van de meldingen en klachten die werden behandeld tussen 1 januari en 31 december 2023.

    Iemand die komt klagen, is iemand die openstaat voor discussie. Ga die discussie aan en luister. Neem tijd voor wat er soms achter de boodschap schuilgaat, luister opnieuw.

    Het is essentieel om hiermee aan de slag te gaan: standpunten verzoenen en/of verbeterpunten meenemen en vertalen naar een kwalitatieve dienstverlening.

    Vanzelfsprekend doe je zoiets niet alleen. Dit kan alleen als dit gedragen wordt door de administratieve én de politieke component van ons lokaal bestuur. 

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Veiligheid

  • Momenteel wordt in de Algemene Bestuurlijke Politieverordening van de gemeente Puurs-Sint-Amands opgenomen dat het niet toegelaten is om zonder voorafgaande en schriftelijke toelating van de burgemeester vuur te maken in de openbare ruimte. Bij ontvangst van deze toelating dienen de richtlijnen van de brandweerzone Rivierenland gevolgd te worden.

    Verschillende jeugdlokalen op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands hebben echter een locatie waar ze op regelmatige basis vuur maken, en waar een zogenaamde “vaste vuurplaats” gecreëerd werd. Deze vaste locatie kan ook worden gebruikt wanneer de jeugdlokalen verhuurd worden aan andere groepen.

    Om enerzijds te vermijden dat deze (kamp)vuren telkens opnieuw aangevraagd en geadviseerd moeten worden, en anderzijds te verhinderen dat jeugdverenigingen vuur maken op locaties die hiervoor niet geschikt zijn, wordt voorgesteld om een bijzondere politieverordening op te maken voor de verschillende jeugdlokalen op het grondgebied, waarbij verduidelijkt wordt of en in welke omstandigheden vuur kan worden gemaakt.

    Deze bijzondere politieverordening wordt opgesteld naar aanleiding van de bezoeken van de Dienst Integrale Veiligheid, de jeugdconsulent en de vertegenwoordiger van Brandweerzone Rivierenland bij de diverse jeugdlokalen. De verordening is enkel van toepassing op de vuurhaarden die worden aangelegd door de jeugdverenigingen en enkel op de locaties waarvoor door de vertegenwoordiger van de brandweerzone een toelating werd gegeven. Vuurhaarden op andere locaties dan diegene vermeld in deze verordening, dienen nog steeds het voorwerp uit te maken van een toelatingsaanvraag aan de burgemeester, via het evenementenloket van de gemeente.

    Deze bijzondere politieverordening zal jaarlijks worden geëvalueerd tijdens de brandweerrondgang.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands doet beroep op de interlokale vereniging GAS Rivierenland, met als beherende stad Mechelen, voor de afhandeling van de GAS-dossiers. In het verleden werden hiervoor reeds door de gemeenteraad sanctionerend ambtenaren aangewezen (in dienst van de stad Mechelen) zoals dit is voorzien in de GAS-wetgeving.

    Sinds 2022 zijn er een aantal nieuwe sanctionerend ambtenaren werkzaam die ondertussen voldoen aan de noodzakelijke voorwaarden om te kunnen worden aangeduid door de gemeenteraad om zo ook voor de gemeente Puurs-Sint-Amands wettelijk te kunnen optreden als sanctionerend ambtenaren.
     
    De gemeenteraad wordt gevraagd om deze personen bijkomend aan te stellen als sanctionerend ambtenaar in het kader van de reglementering omtrent de gemeentelijke administratieve sancties (GAS).

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties opnieuw vast te stellen met ingang van 1 juli 2024.

    Een aanpassing aan dit retributiereglement dringt zich op omwille van de gewijzigde wetgeving met betrekking tot het conformiteitsattest. 

    Ingevolge het Decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen wijzigt vanaf 1 juni 2024 het kader voor de gemeente voor het vragen van een vergoeding (retributie) voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er:

    -          voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren;

    -          aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd. 

    De gemeente kan, binnen de grenzen bepaald door het nieuwe artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en op basis van objectieve gronden, de gevallen bepalen waarin ze een retributie vraagt voor de uitvoering van conformiteitsonderzoeken en in welke gevallen niet.  De gemeente wil geen retributie aanrekenen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek indien:

    -         De woongelegenheid kwaliteitsvol bewoond kan worden;

    -         De woongelegenheid bijdraagt aan het creëren van het betaalbaarder maken van de private huurmarkt.

    Van zodra een woning een gebrek van categorie II of III heeft kan er geen conformiteitsattest worden afgeleverd.  Ook bij 7 gebreken van categorie I (kleine of lichte gebreken) zal er geen conformiteitsattest kunnen afgeleverd worden en kan er ook niet gesproken worden van kwaliteitsvol wonen.  Dus bij 6 of minder gebreken van categorie I kan er een conformiteitsattest worden afgeleverd.  De gemeente is van oordeel dat in geval van een woning die 4 of meer van deze lichte gebreken vertoont, je niet kan spreken over kwaliteitsvol wonen.  Om de eigenaars van deze woningen te stimuleren om zoveel mogelijk van de lichte gebreken weg te werken, is een conformiteitsonderzoek en -attest betreffende een woning met minder dan 4 gebreken van categorie I gratis.

    Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via woonmaatschappijen.  Voor de woonmaatschappij is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren.  Vooraleer de woonmaatschappij een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd.  De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via een woonmaatschappij en zo een bijdrage te leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt.  Een conformiteitsonderzoek dat de woonmaatschappij aanvraagt, zal om deze reden geen aanleiding geven tot het opleggen van een retributie.

    De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.  Dit betekent dat een retributie wordt gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek in volgende gevallen:

    -          In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

    -          In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

    -          In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

    Hierbij wordt rekening gehouden met de maximumbedragen vermeld in artikel 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid, dat bepaalt: 

    De vergoeding, vermeld in artikel 3.3/1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 1 januari 2025 volgens de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex / gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013).

    De gemeente kiest ervoor om de bedragen te beperken tot € 90,00:

    -          Voor alle zelfstandige woningen die niet van het nultarief genieten;

    -          Voor alle kamerwoningen die niet van het nultarief genieten, vermeerderd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties opnieuw vast te stellen met ingang van 1 juli 2024.

Jaarrekening

  • Elk jaar voor 30 juni moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening van het voorgaande boekjaar vaststellen. De jaarrekening geeft het beleid weer dat gedurende het afgelopen boekjaar werd gevoerd en geeft een zicht op de financiële gevolgen ervan. De jaarrekening wordt opgemaakt volgens de BBC2020 richtlijnen, waarbij gemeente en OCMW één rapporteringsentiteit vormen en een geïntegreerde jaarrekening opmaken. Juridisch blijven het echter twee aparte entiteiten. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen daarom eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.  

  • Elk jaar voor 30 juni moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening van het voorgaande boekjaar vaststellen. De jaarrekening wordt opgemaakt volgens de BBC2020 richtlijnen, waarbij gemeente en OCMW één rapporteringsentiteit vormen en een geïntegreerde jaarrekening opmaken. Juridisch blijven het echter twee aparte entiteiten. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen daarom eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid. De OCMW-raad van 24 juni 2024 stelt de jaarrekening 2023 betreffende de aspecten die binnen haar bevoegdheden vallen, vast.

  • De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft het ontwerp van jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 vastgesteld op 24 juni 2024.  De gemeenteraad aanvaardt de jaarrekening 2023 als evaluatieverslag over de naleving en uitvoering van de beheersovereenkomst en de aanwending van de door de gemeente ter beschikking gestelde middelen. 

    De gemeenteraad wordt verzocht de uitvoering van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB in 2023 en de aanwending van de ter beschikking gestelde middelen aan het AGB in 2023, aan de hand van de jaarrekening 2023 van AGB Puurs-Sint-Amands goed te keuren.

Ruimte

Leefomgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023135829, o/ref. OV 2023 481) voor stedenbouwkundige handelingen en een kleinhandelsactiviteit ingediend voor de percelen gelegen te Borgstraat 138, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5e afdeling, sectie B nummers 358 H 2/2, 358 K 2/2 en 364 V 2.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de gedeeltelijke wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Borgstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen, van 25 maart 2024 tot en met 23 april 2024. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de gedeeltelijke wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de gedeeltelijke wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023135829, o/ref. OV 2023 481) voor stedenbouwkundige handelingen en een kleinhandelsactiviteit ingediend voor de percelen gelegen te Borgstraat 138, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5e afdeling, sectie B nummers 358 H 2/2, 358 K 2/2 en 364 V 2.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is de wijziging van een gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen, van 25 maart 2024 tot en met 23 april 2024. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek en een besluit over de zaak van de wegen te nemen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023135829, o/ref. OV 2023 481) voor stedenbouwkundige handelingen en een kleinhandelsactiviteit ingediend voor de percelen gelegen te Borgstraat 138, 2890 Puurs-Sint-Amands, 5e afdeling, sectie B nummers 358 H 2/2, 358 K 2/2 en 364 V 2.

    In deze aanvraag tot omgevingsvergunning is de wijziging van een gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen, van 25 maart 2024 tot en met 23 april 2024. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek en een besluit over de zaak van de wegen te nemen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2024000564 / OV 2024 45) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Kaardijk 74, 2e afdeling, sectie B nr. 285K en nr. 285A2. In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke opheffing ter plaatse van gemeenteweg nr. 16 opgenomen. Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 05/04/2024 tot en met 04/05/2024. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot gedeeltelijke opheffing van de gemeenteweg. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

     

Werken

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Inrichting aspergepunt Hof van Coolhem: Multimedia hard- en software” werd gegund aan MIMESIS bv, Zetternamstraat 32 te 2060 Antwerpen.

    In het kader van de opdracht “Inrichting aspergepunt Hof van Coolhem: Multimedia hard- en software” werd een bestek met nr. G-2024-031 opgesteld door de ontwerper, MIMESIS bv, Zetternamstraat 32 te 2060 Antwerpen.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 44.000,00 € excl. btw of 53.240,00 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Inrichting aspergepunt Hof van Coolhem” werd gegund aan MIMESIS bv, Zetternamstraat 32 te 2060 Antwerpen.

    In het kader van de opdracht “Inrichting aspergepunt Hof van Coolhem” werd een bestek met nr. G-2024-030 opgesteld door de ontwerper, MIMESIS bv, Zetternamstraat 32 te 2060 Antwerpen.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 47.650,00 € excl. btw of 57.656,50 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 70 kalenderdagen in beslag zullen nemen.

  • Op 10 september 2019 gaf het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Puurs-Sint-Amands goedkeuring om in te tekenen op de zesde oproep van het 'Projectbureau Herbestemming kerken' van de Vlaamse Bouwmeester voor de kerk van Lippelo.
    Op 27 mei 2021 werd er een ontwerpend haalbaarheidsonderzoek en raming met betrekking tot de herbestemming van de Parochiekerk St-Stefanus te Lippelo opgeleverd door het ontwerpbureau 'Studio Open Kerken'. Het kernteam gaf voorkeur aan het droomscenario waarbij de kerk een herbestemming zou krijgen.
    Aangezien de provincie Antwerpen herbestemming van kerken subsidieert werd het concept toegelicht aan de kwaliteitskamer van 7 oktober 2021. Het dossier werd zeer positief onthaald om in aanmerking te komen voor deze subsidie, desondanks werden er een aantal aandachtspunten meegegeven. Dit maakte het noodzakelijk het voormalige premieaanvraagdossier van 2014 opnieuw op te pikken en na te gaan hoe de restauratie en de nieuwe visie tot herbestemming een synergie konden vinden.
    Voor de haalbaarheid van het gehele project was het noodzakelijk de goedkeuring van de premie van Agentschap Onroerend Erfgoed en deze voor de herbestemming van de Provincie Antwerpen binnen eenzelfde termijn bevestigd te krijgen. Omdat er geen zicht was op de behandelingstermijn van de premie van Agentschap Onroerend Erfgoed werd aan de architect van het lopende restauratiedossier gevraagd om de globale raming van restauratie en herbestemming up te daten alsook de diverse premietrajecten te onderzoeken. Er werden 4 opties onderzocht waarbij uiteindelijk de optie gekozen werd die zowel financieel als realistisch de beste zou zijn. Bij deze optie werd het bestaande premieaanvraagdossier van 2014 geschrapt van de lijst en zouden er 2 nieuwe erfgoedpremies volgens de standaardprocedure aangevraagd worden bij Agentschap Onroerend Erfgoed. Daarnaast kon gelijktijdig de subsidie aangevraagd worden bij de Provincie Antwerpen voor de herbestemming.
    De ontwerpopdracht voor de opdracht “Binnenrestauratie en herbestemming Sint-Stefanuskerk te Lippelo” werd gegund aan KATRIN BERCKMANS, IR.-ARCHITECT, Koningin Astridlaan 151 te 2800 Mechelen.

    In het kader van de opdracht “Binnenestauratie en herbestemming Sint-Stefanuskerk te Lippelo ” werd een bestek met nr. G-2024-029 opgesteld door de ontwerper, KATRIN BERCKMANS, IR.-ARCHITECT, Koningin Astridlaan 151 te 2800 Mechelen.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 884.311,39 € excl. btw of 1.070.016,78 € incl. 21% btw.

    De aanbesteding werd opgesteld met diverse delen i.f.v. de verschillende premie-aanvragen:

    - Deel A Interieurrestauratie (vloeren, schrijnwerk en kerkelijk meubilair) met raming van 181.499,09 € excl. btw
    - Deel B Interieurrestauratie (afwerklagen wanden en plafonds) met raming van 234.741,26 € excl. btw
    - Deel C Bouwkundige werken en herinrichting met raming van 255.894,54 € excl. btw
    - Deel D Technieken met raming van 212.176,50 € excl. btw 

    Diverse premies werden aangevraagd en deels bekomen voor een totaalbedrag van 435.039,91 €:
    - Erfgoedpremieaanvraag volgens standaardprocedure deel 1 bij Agentschap Onroerend Efgoed: Deze werd aangevraagd einde 2023, en reeds toegekend voor een bedrag 78.239,45 € voor deel A.
    - Erfgoedpremieaanvraag volgens standaardprocedure deel 2 bij Agentschap Onroerend Efgoed: Deze werd aangevraagd begin 2024 voor een geraamd premiebedrag van 106.800,46 € voor deel B.
    - Premieaanvraagdossier herbestemming bij de Provincie Antwerpen: Deze werd aangevraagd voor 31 maart 2024, en reeds toegekend voor een bedrag van 250.000€ voor deel C en D.

    De investeringskost ten laste van de gemeente Puurs-Sint-Amands bedraagt bijgevolg 524.774,27 € excl. btw of 634.976,87 € incl. btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 150 werkdagen in beslag zullen nemen. De werken moeten starten vanaf 9 januari 2025.

  • De kapel OLV Altijddurende Bijstand gelegen Meistraat in Oppuurs is aan restauratie toe. Door ontwerper ARCHITECTENBURO ARCHIPRO BV BVBA, Sint-Katharinastraat 70A te 2870 Puurs werd een dossier opgesteld. Omdat de kapel een beschermd monument is, wordt een deel van de kostprijs (60%) gesubsidieerd door Erfgoed.

    In het kader van de opdracht “Restauratie Kapel OLV Altijddurende Bijstand Oppuurs” werd een bestek met nr. G-2024-027 opgesteld door de ontwerper, ARCHITECTENBURO ARCHIPRO BV BVBA, Sint-Katharinastraat 70A te 2870 Puurs.
    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 48.870,57 € excl. btw of 59.133,39 € incl. 21% btw.
    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
    Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Agentschap Onroerend Erfgoed, Koning Albert II-laan 19 bus 5 te 1210 Brussel. Dit deel wordt geraamd op 35.480,03 €. 
    Het studiebureau voorziet dat deze werken 45 werkdagen in beslag zullen nemen.
  • De toegang naar het voetbalterrein van Oppuurs en het gebouwencomplex De Graanmolens is in slechte staat.

    Momenteel wordt het afvalwater van het gebouwencomplex De Graanmolens via een tijdelijke bovengrondse persleiding naar de riolering in de Kattestraat gepompt. 

    Sweco werd aangesteld om een ontwerp op te maken voor de aanleg van de riolering en de herinrichting wegenis inclusief een parking voor het aanpalende voetbalterrein. 

    In het kader van de opdracht “Heraanleg parking Kattestraat K-15-052” werd op 16 mei 2024 een bestek met nr. G-2023-061 opgesteld door de Technische dienst.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.027.509,70 € excl. btw of 1.124.377,96 € incl. btw (90.730,30 € btw medecontractant).

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    Een deel van de kostprijs wordt betaald door Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen. Dit deel wordt geraamd op 566.232,29 €.

    Het saldo van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Puurs-Sint-Amands. Dit deel bedraagt 558.145,67 €. incl. btw.

    Via het derdebetalerssysteem van Pidpa wordt nog een deel doorgerekend voor de aanleg van de riolering en voor de afkoppelingswerken op privaat domein.

    Dit deel wordt geraamd op 264.363,93 €. 

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 80 werkdagen in beslag zullen nemen.

  • De woonmaatschappij Woonveer heeft een nieuwbouwproject in uitvoering in de Nieuwstraat. De directe omgeving dient volledig aangepast te worden. De VMSW startte daarop een ontwerpopdracht voor “Wegen- en rioleringswerken Nieuwstraat” en deze opdracht werd gegund aan Evolta, Havenlaan 86c bus 103/a te 1000 Brussel.

    In het kader van de opdracht “Wegen- en rioleringswerken Nieuwstraat” werd een bestek met nr. G-2024-020 opgesteld door de ontwerper, Evolta, Havenlaan 86c bus 103/a te 1000 Brussel.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 1.532.138,36 € excl. btw of 1.760.710,37 € incl. btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

    • Een deel van de kostprijs wordt betaald door PIDPA, Vierselse baan 5 te 2280 Grobbendonk. Dit deel wordt geraamd op 441.700,20 € incl. btw;
    • Een deel van de kostprijs wordt betaald door VMSW BV NV, Havenlaan 88, Bus 94 te 1000 Brussel. Dit deel wordt geraamd op 1.143.894,44 € incl. btw;
    • Een deel van de kostprijs wordt betaald door Gemeente Puurs-Sint-Amands. Dit deel bedraagt 173.115,73 € incl. btw (waarvan 30.044,88 € btw medecontractant);
    • Een deel van de kostprijs zal door Pidpa aan de gemeente doorgerekend worden via het derdebetalerssysteem. Dit deel bedraagt 228.572,01 € incl. btw;

    Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij het aangewezen is dat VMSW de procedure zal voeren en in naam van PIDPA en het gemeentebestuur Puurs-Sint-Amands bij de gunning van de opdracht zal optreden.

    Gezamenlijk aankopen kan leiden tot aanzienlijke besparingen en administratieve vereenvoudiging.

    Het studiebureau voorziet dat deze werken 120 werkdagen in beslag zullen nemen.

     

  • De gemeenteraad besliste op 17 december 2018 om de Vlaamse bouwmeester te mandateren om de opdracht voor de opmaak van het Masterplan Echo's van de Schelde op te nemen in de procedure van de open oproep. 

    Atelier Horizon - OfficeU werd aangesteld om het masterplan Echo's van de Schelde op te maken en dit masterplan werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2021.

    In het masterplan werd de herinrichting van de kaai te Sint-Amands opgenomen als deelproject.

    Voor de uitwerking van het deelproject "Herinrichting Kaai Sint-Amands werd op de gemeenteraad van 3 mei 2021 een samenwerkingsovereenkomst tussen het gemeente Puurs-Sint-Amands en De Vlaamse Waterweg goedgekeurd. 

    De samenwerkingsovereenkomst was initieel een overeenkomst tussen de Vlaamse Waterweg en het gemeentebestuur Puurs-Sint-Amands voor de studie rond de stabiliteit en de herinrichting van de kaai.

    Rioolbeheerder Pidpa heeft ondertussen aangegeven dat de riolering op deze locatie dient vernieuwd te worden.

    In dit kader werd een addendum aan de samenwerkingsovereenkomst toegevoegd met als doel de taak- en kostenverdeling van de studie en de daaropvolgende werken vast te leggen. 

    De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd.

    Pidpa en de Vlaamse Waterweg zullen deze eveneens ter goedkeuring voorleggen aan hun bestuur. 

    De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst. Deze samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands beschikt over onvoldoende gladheidsbestrijdingsmiddelen (strooiers, sneeuwploegen, …) en personeel om in eigen beheer alle Puurs-Sint-Amandse wegen te strooien bij glad winterweer.

    De technische dienst stelt daarom voor winterseizoen 2024-2025 opnieuw te kiezen voor een totale ontzorging van de gladheidsbestrijding van de wegen.

    Dit houdt in dat volgende zaken worden uitbesteed:

    Uitvoeren van strooiacties en/of sneeuwruimacties op de gemeentelijke wegen (volgens strooiplan);

    • Inzetten van 2 vrachtwagens en/of tractoren incl. strooiers;
    • Voorzien van 2 chauffeurs;
    • Voorzien van strooizout;
    • Voorzien van permanentiedienst.

    De technische dienst beschikt nog steeds over één eigen zoutstrooier (incl. sneeuwschuif) die kan worden ingeschakeld tijdens de werkuren en/of in geval van zeer ongunstige weersomstandigheden. Er wordt ook nog steeds strooizout voor eigen gebruik voorzien op het gemeentemagazijn Lichterveld.

    De gladheidsbestrijding van de gemeentelijke fietspaden blijft in eigen beheer. De strooiteams worden samengesteld uit ploegen van de verschillende teams (openbare werken, groen, gebouwen en logistiek).

    In het kader van de opdracht “Gladheidsbestrijding winterdienst 2024-2025” werd een bestek met nr. G-2024-024 opgesteld door Technische dienst.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (Gladheidsbestrijding winterdienst 2024-2025), raming: 105.950,00 € excl. btw of 128.199,50 € incl. 21% btw;
    • Verlenging 1 (Gladheidsbestrijding winterdienst 2024-2025), raming: 105.950,00 € excl. btw of 128.199,50 € incl. 21% btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 211.900,00 € excl. btw of 256.399,00 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

  • De agentschappen Natuur en Bos (ANB) en Sport Vlaanderen willen kinderen op een speelse manier laten bewegen in een natuurlijke en uitdagende omgeving. Beide agentschappen trekken kinderen weer naar buiten om er te ravotten. Zowel bewegen als de natuur zijn immers goed voor de gezondheid.
    Daarom creëren ze multimovepaden, een ideale mix van bewegen, ravotten en natuurbeleving. Er zijn intussen al 13 locaties ingericht over heel Vlaanderen. Natuurlijke hindernissen en houten constructies dagen kinderen uit om op ontdekkingstocht te gaan en daarbij twaalf bewegingsvaardigheden in te oefenen. De multimovepaden zorgen voor een optimale (natuur)beleving en laten kinderen volop bewegen en ravotten.
    Uiteraard zijn ze ook gewoon als wandelpad te gebruiken. Ideaal voor ouders en begeleiders die even de benen willen strekken. Multimovepaden zijn gratis toegankelijk tussen zonsopgang en -ondergang.
    ANB heeft eind 2021 aan de gemeente voorgesteld om deels op hun eigen terreinen, deels op gemeentelijke eigendom en deels op openbaar domein een multimovepad in te richten. Dit pad ligt grotendeels binnen de contouren van het Landschapspark en de Poortersbossen te Liezele.
    ANB zorgt voor de planopmaak en de omgevingsaanvraag. Een deel van de werken zal door hun eigen diensten uitgevoerd worden, een ander deel wordt aanbesteed. Aan de gemeente is gevraagd te participeren in de aankoop en plaatsing van 1 speeltuig, namelijk voor een locatie op het einde van Winkelveld, waar de nieuwe fietsverbinding met het Landschapspark wordt aangelegd. De raming van dat gemeentelijk aandeel bedraagt € 15.000 excl. btw of € 18.150 incl. btw. Het totale project wordt geraamd op € 71.600 excl. btw of € 86.636 incl. btw.
    Voor de opvolging van de werken, voor het gebruik van de terreinen en voor het latere beheer en onderhoud is het wenselijk van een samenwerkingsovereenkomst op te stellen tussen beide partijen.
    ANB zal deze eveneens ter goedkeuring voorleggen aan haar bestuur.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren.

Ondersteuning

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht stroken grond, gelegen voor de rooilijn, gelegen te Ruisbroek ter plaatse hoek Sint-Katharinastraat-Pullaarsteenweg kadastraal gekend tweede afdeling sectie C deel van nummer 60S met een oppervlakte volgens meting van 0,80 m² en delen van nummer 60P met een oppervlakte volgens meting van 1,15 m² en 3,55 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel tuingrond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Sint-Katharinastraat/Polder van Bree kadastraal gekend tweede afdeling sectie B nummer 40P met een oppervlakte volgens kadaster van 1405 m², tegen een totaalprijs van € 82.500,00 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van dit perceel in het RUP Sint-Katharinastraat (reservegebied voor wonen).

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht stroken grond, gelegen voor de rooilijn, gelegen te Puurs ter plaatse Kapelstraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie C delen van nummers 274M en 273K met een oppervlakte volgens meting van 26 m² en delen van nummers 274M en 273K met een oppervlakte volgens meting van 241 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.

Beleven

Zakelijk beheer

  • De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 19 december 2022 het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur goedgekeurd.  Aangezien een gedeelte van de culturele infrastructuur en de volledige sportinfrastructuur eigendom is van het AGB, werd dit reglement ook goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in vergadering van 19 december 2022.  

    Dit reglement dient gewijzigd te worden. 

    Vanaf 1 september 2024 wordt het Brede Schoolgebouw Klauterpark te Sint-Amands in gebruik genomen en dienen de lokalen van dit gebouw toegevoegd te worden aan de culturele infrastructuur en bijgevolg ingelast te worden in dit huishoudelijk reglement. Voor het overige zijn er geen wijzigingen aan dit reglement. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement goed te keuren. Aangezien een gedeelte van de culturele infrastructuur en de volledige sportinfrastructuur eigendom is van het AGB, wordt dit reglement ook goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in vergadering van 24 juni 2024. Op die manier wordt eenzelfde huishoudelijk reglement gehanteerd voor alle infrastructuur. Dat schept transparantie naar de burger.

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 december 2021 het retributiereglement voor gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur goedgekeurd. 

    Dit retributiereglement dient gewijzigd te worden om onderstaande redenen. 

    Op 1 september 2024 zal de brede schoolgebouw Klauterpark te Sint-Amands in gebruik worden genomen. De lokalen die hier naschools ter beschikking komen van verenigingen en individuen worden in dit reglement toegevoegd. 

    De brede school Sint-Amands zal dagelijks worden gebruikt door o.a. sjabi+ voor de ontwikkeling van allerhande schoolse activiteiten, door BKO Ferm voor de buitenschoolse kinderopvang en door verschillende andere gebruikers die er hun activiteiten organiseren buiten de schooluren en buiten de uren en lokalen toegewezen aan BKO Ferm. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit retributiereglement m.b.t. de tarieven voor het gebruik van culturele- en jeugdinfrastructuur goed te keuren.


Mededelingen

Vragen


Publicaties