Terug Gemeenteraad

Mon 27/06/2022 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Beleidsondersteuning

  • De gemeenteraad neemt kennis van het Rapport Organisatiebeheersing werkingsjaar 2021.

  • Het jaarrapport 2021 waarbij we de meldingen en klachten overzichtelijk in beeld brengen, werd als bijlage opgenomen. Cijfers hebben een dubbele functie: ze brengen niet alleen de meldingen en klachten in beeld, maar ze tonen ook hoe de behandeling van meldingen en klachten evolueert.

    In samenspraak met de betrokken diensten werden een aantal verbeterpunten geformuleerd op basis van de analyse van de meldingen en klachten die werden behandeld tussen 1 januari en 31 december 2021.

    Als lokaal bestuur is het belangrijk om te luisteren in een open en respectvolle relatie tot de inwoners. De gemeente moet betrokken zijn en oplossingsgericht werken en haar regierol opnemen ten opzichte van instanties die gelinkt worden aan een lokaal bestuur.

    Daarom een bijzondere dank aan alle collega’s, die openstaan om met meldingen en klachten aan de slag te gaan en om mee oplossingsgericht te denken.

    Ook een dank voor de samenwerking en het vertrouwen van beleidsmedewerkers om het rapport meldingen en klachten te zien als een waardevol instrument om de dienstverlening te verbeteren.

     

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met schrijven van 13 mei 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene ver­gadering van GEMEENTELIJKE HOLDING NV IN VEREFFENING die op 29 juni 2022 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

  • Bij gemeenteraadsbeslissingen van 17 december 2018 van Puurs en Sint-Amands werd mevrouw Heidi Smets voorgedragen als bestuurder van Woonveer Klein-Brabant. Bij mailbericht van 8 juni 2022 heeft mevrouw Heidi Smets haar ontslag aangeboden. Het is dus noodzakelijk dat Puurs-Sint-Amands een nieuwe bestuurder voor Woonveer Klein-Brabant voordraagt.

    De gemeenteraad wordt gevraagd Els Goedgezelschap, voorzitter van de gemeenteraad, voor te dragen als nieuwe bestuurder bij Woonveer Klein-Brabant en dit bij aangetekend schrijven te melden aan Woonveer Klein-Brabant.

Veiligheid

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands doet beroep op de interlokale vereniging GASAM met als beherende stad Mechelen voor de afhandeling van de GAS-dossiers. In het verleden werden hiervoor reeds ook door de gemeenteraad sanctionerend ambtenaren aangewezen (in dienst van de stad Mechelen) zoals dit is voorzien in de GAS-wetgeving.

    Twee nieuwe medewerkers zijn in de loop van april 2021 in dienst getreden om dossiers GAS 5 (snelheidsboetes) te behandelen voor Mechelen en de andere aangesloten gemeenten van de interlokale vereniging GASAM. Deze personen behandelen sinds hun aantreding mee de dossiers GAS maar kunnen deze beslissingen nog zelf niet formeel ondertekenen omdat ze eerst moeten aangeduid worden door de gemeenteraad. Zij voldoen intussen aan de wettelijke voorwaarden. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om deze personen bijkomend aan te stellen als sanctionerend ambtenaar belast met het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes in het kader van de GAS-wet van 24 juni 2013.

  • Begin 2008 verleende de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Puurs in zitting van 21/02/2008  en de toenmalige gemeente Sint-Amands in zitting van 25/02/2008 de goedkeuring aan de oprichtingsakte van de interlokale vereniging Gemeentelijke Administratieve Sancties Arrondissement Mechelen of kortweg GASAM.

    De gemeenteraad heeft de aanpassing aan de fusienaam Puurs-Sint-Amands voor het protocolakkoord en de samenwerkingsovereenkomst interlokale vereniging Gemeentelijke Administratieve Sancties Arrondissement Mechelen of kortweg GASAM in zitting van de gemeenteraad van 25/03/2019 goedgekeurd

    Het doel van deze formele intergemeentelijke samenwerking was de afhandeling van de dossiers GAS123 voor de toen nog 13 gemeenten van het toenmalige gerechtelijk arrondissement Mechelen.

    In artikel 1 van de oprichtingsakte werd de naam bepaald van deze interlokale vereniging, meer bepaald: “GAS Arrondissement Mechelen”, afgekort tot GASAM.

    Het werkingsgebied van de interlokale vereniging valt thans perfect samen met de geografische afbakening van de nieuwe regio Rivierenland. Deze regio omvat de volgende steden en gemeenten: Mechelen, Lier, Heist-Op-Den-Berg, Berlaar, Nijlen, Puurs-Sint-Amands, Bornem, Bonheiden, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Putte en Willebroek. Deze nieuwe naamgeving “Rivierenland” werd ook al realiteit in diverse – vooral bestuurlijke – samenwerkingsverbanden en entiteiten.

    Omwille van deze nieuwe bestuurlijk-geografische evolutie en realiteit nam het beheerscomité in haar vergadering van 03/12/2021 (en nogmaals bevestigd in vergadering 06/05/2022) de principiële beslissing om de naam van de interlokale vereniging te wijzigen naar GAS-Rivierenland.

    De interlokale vereniging valt onder de artikels 392 tot en met 395 van het Decreet Lokaal Bestuur die handelen over de samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid.

    Met uitzondering van het bepaalde dat de term interlokale vereniging steeds dient te worden toegevoegd aan de naam, wordt er in het decreet niets expliciet bepaald omtrent de naamkeuze of bijzondere procedures dienaangaande.

    Daaruit volgt dat een naamswijziging naar GAS-Rivierenland juridisch kan worden geconcretiseerd door het toevoegen van een annex aan de oorspronkelijke oprichtingsakte met vermelding van de nieuwe benaming.

    Net zoals de oprichtingsakte dient deze annex ook formeel te worden voorgelegd aan de gemeenteraad van elke deelnemende gemeente.

    Het is de bedoeling om deze annex (volledig ingevuld met data goedkeuring gemeenteraden) dan ter ondertekening voor te leggen aan alle burgemeesters en algemeen directeurs ten laatste eind juni 2022 zodat de nieuwe naam formeel kan gebruikt worden vanaf 1 juli 2022.

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • De gemeente ontving via Religiopoint de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Pieter Puurs. Het voorliggende gewijzigde budget werd unaniem goedgekeurd door de kerkraad in haar vergadering van 10 februari 2022. Conform artikel 48 van het Decreet van 7 mei 2004 en latere wijzigingen, dient de gemeenteraad kennis te nemen van de aanpassing van het budget van de kerkfabriek voor zover de gemeentelijke bijdrage binnen de grenzen blijft van het meerjarenplan goedgekeurd door de gemeenteraad.

Jaarrekening

  • Op 20 december 2021 stelde de raden de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast. Voor 30 juni 2022 moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening over het boekjaar 2021 vaststellen.

    Nadat de boekhouding werd afgesloten en de nodige controles werden uitgevoerd, heeft de financiële dienst (in samenwerking met het managementteam voor het beleidsmatig luik) het ontwerp van de jaarrekening opgemaakt.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.

    Het beleidsmatig onderdeel van de jaarrekening m.b.t. interne organisatie is opgemaakt volgens het stramien van de Leidraad Organisatiebeheersing van Audit Vlaanderen en vormt meteen ook de rapportering van de algemeen directeur inzake organisatiebeheersing 2021, waarvan de raad gevraagd wordt kennis te nemen.

  • Op 20 december 2021 stelde de raden de tweede aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast. Voor 30 juni 2022 moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening over het boekjaar 2021 vaststellen.

    Nadat de boekhouding werd afgesloten en de nodige controles werden uitgevoerd, heeft de financiële dienst (in samenwerking met het managementteam voor het beleidsmatig luik) het ontwerp van de jaarrekening opgemaakt.

    De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting. 

    De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.

  • De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft het ontwerp van jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 vastgesteld op 27 juni 2022.  De gemeenteraad aanvaardt de jaarrekening 2021 als evaluatieverslag over de naleving en uitvoering van de beheersovereenkomst en de aanwending van de door de gemeente ter beschikking gestelde middelen. 

    De gemeenteraad wordt verzocht de uitvoering van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB in 2021 en de aanwending van de ter beschikking gestelde middelen aan het AGB in 2021, aan de hand van de jaarrekening 2021 van AGB Puurs-Sint-Amands goed te keuren.

Ruimte

  • Bij aanvang van de zitting van de gemeenteraad werd de stemming gevraagd of dit punt wegens spoedeisendheid mag toegevoegd en behandeld worden.

    Motivering spoedeisendheid:

    Rekening houdende met het feit dat de discussie met de verzekeraar sinds kort opgelost is en spoedig herstel noodzakelijk is om ongelukken te vermijden en de volgende gemeenteraad maar in september gepland is, kan dit agendapunt als spoedeisend gekwalificeerd worden.

    Stemming: met eenparigheid van stemmen goedgekeurd.

    De Sint-Bernarduskapel te Coolhemdreef 2 werd op 18 november 2021 beschadigd door een aanhangwagen van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

    De staat van de kapel vormt momenteel geen acuut gevaar in het kader van openbare veiligheid, maar bij eventuele najaarsstormen en/of andere calamiteiten kan de stabiliteit niet worden gegarandeerd met eventueel verdere beschadiging en/of instorting tot gevolg. Hiermee rekening houdend dringt het dossier zich op als een dossier van dwingende spoed naar aanleiding van onvoorziene omstandigheden.

    De kapel is aangeduid als beschermd monument en bouwkundig erfgoed.

    Dit herstellingsdossier wordt opgevolgd door de dienst Gebouwen in samenwerking met onze verzekeringsmaatschappij AXA Belgium, Troonplein 1 te 1000 Brussel.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 45.000,00 excl. btw of € 54.450,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de herstellingsopdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Volgende ondernemers (mét erkenning D24: Restauratie monumenten) werden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure:

    • Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186 te 2930 Brasschaat;
    • Renotec, Winkelomseheide 229 te 2440 Geel;
    • Van Poppel, Oude Liersebaan 233 te 2800 Mechelen;
    • Alg. Ond. Quintelier Trudo bvba, Wielstraat 57b te 9220 Hamme.

    Er werden 2 offertes ontvangen:

    • Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186 te 2930 Brasschaat (€ 44.414,10 excl. btw of € 53.741,06 incl. btw);
    • Alg. Ond. Quintelier Trudo bvba, Wielstraat 57b te 9220 Hamme (€ 45.489,30 excl. btw of € 55.042,05 incl. btw).

    De dienst Gebouwen heeft deze offertes ter nazicht voorgelegd aan het door AXA Belgium aangestelde expertisebureau zijnde Kantoor Gorremans, Zandstraat 5 te 3550 Zolder.

    Na evaluatie door het expertisebureau wordt een voorlopige tegemoetkoming van € 35.000,00 excl. btw voorgesteld. De dienst gebouwen heeft een overlegmoment ingepland met het expertisebureau op 18 juli 2022, waardoor dit bedrag nog kan wijzigen.

    De dienst gebouwen stelt voor om deze herstellingsopdracht te gunnen aan Monument Goedleven nv, Pauwelslei 186 te 2930 Brasschaat tegen het nagerekende bedrag van € 44.414,10 excl. btw of € 53.741,06 incl. btw.

Leefomgeving

  • De Vlaamse Landmaatschappij (VLM) werkte in samenwerking met het gemeentebestuur het landinrichtingsplan (LIP) Scheldeboorden Sint-Amands en Kleine Molenbeek Liezele uit. Ook Natuurpunt en Nektari zijn betrokken in dit project. 

    De VLM denkt mee na over de inrichting van het gebied, overlegt met de eigenaars ter plaatse en zorgt mee voor de financiering bij de concrete uitvoering. De Vlaamse regering legt een aantal kwaliteitscriteria en doelstellingen op en bepaalt de prioriteiten.    

    Onze concrete masterplannen zoals Echo’s van de Schelde zijn volledig afgestemd op het LIP.   

    Het ontwerp-landinrichtingsplan werd toegelicht aan de gemeenteraadscommissie Ruimte op 8/11/2021. Vervolgens werd dit ontwerp-landinrichtingsplan in openbaar onderzoek gebracht van 15/11/2021 tot en met 14/12/2021. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd door aankondiging in de gemeentelijke digitale nieuwsbrief, op de website van de gemeente en via aanplakking op het gemeentelijke infobord. Het volledige ontwerp-LIP lag ter inzage in het gemeentehuis en kon ook digitaal op de website ingekeken worden. Er werden 4 bezwaarschriften ingediend. 

    Het college adviseerde op 8/3/2022 dit ontwerp-LIP gunstig maar vroeg hierbij om rekening te houden met een aantal ingediende bezwaren en hiervoor het ontwerp-LIP aan te passen. Dit volgens de afweging gemaakt in het document dat als bijlage bij de collegebeslissing van 8/3/2022 werd gevoegd. In dit document staan in de eerste kolom de bezwaarschriften opgesomd, wordt in de tweede kolom weergegeven hoe het bezwaar behandeld zal worden en in de derde kolom staat vermeld of dit leidt tot een aanpassing van het ontwerp-LIP. 

    Op basis van de ontvangen adviezen van de verschillende adviesinstanties werd een eindvoorstel van het landinrichtingsplan opgemaakt. Dit eindplan werd voorgelegd aan de  planbegeleidingsgroep op 24/4/2022. De planbegeleidingsgroep van het landinrichtingsproject Klein-Brabant en Zwijndrecht geeft unaniem positief advies bij het landinrichtingsplan Scheldeboord Sint-Amands en Kleine Molenbeek Liezele. De planbegeleidingsgroep stelt aansluitend dat de opmerking van Agentschap Natuur en Bos over maatregel 2.9 relevant is. In plaats van omvorming van twee akkers naar natuurlijk beheerde hooilanden is bosuitbreiding hier een geschikte ruimtelijke invulling. Natuurpunt  beaamt dat afgesproken is om één van de twee akkers om te vormen naar bos. De andere wordt omgevormd tot wildakker. Het verslag van de planbegeleidingsgroep wordt in de bijlage toegevoegd. 

    Rekening houdend met bovenstaande opmerking werd het eindvoorstel van het Landinrichtingsplan Scheldeboorden Sint-Amands - Kleine Molenbeek Liezele aangepast.

    De VLM vraagt aan de gemeenteraad om in te stemmen met de uitvoering van de inrichtingswerken met het oog op de realisatie van het landinrichtingsplan Scheldeboorden Sint-Amands - Kleine Molenbeek Liezele zoals beschreven in het document in bijlage. Door de instemming wordt de gemeente belast met de uitvoering van een deel van het landinrichtingsplan. De instemmingen worden gevoegd bij het landinrichtingsplan en wordt bijgevolg ook gevraagd voordat het landinrichtingsplan wordt vastgesteld.

    De VLM vraagt aan de gemeenteraad om het aangepaste eindvoorstel van het Landinrichtingsplan Scheldeboorden Sint-Amands - Kleine Molenbeek Liezele goed te keuren.

    Hiernavolgend zal de VLM het landinrichtingsplan ter goedkeuring voorleggen aan de minister. Na goedkeuring door de minister kan de uitvoering van de werken voor het deelproject Scheldeboorden van start gaan in 2023; voor het deelproject Vallei kleine Molenbeek zouden de werken kunnen aanvangen in 2024.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2021164933, o/ref. OVV 2021 30) tot verkavelen ingediend voor de percelen gelegen te Lichterstraat zn, 2870 Puurs-Sint-Amands, 1e afdeling sectie D nrs. 279/T en 276/R.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Lichterstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 25 februari 2022 tot en met 26 maart 2022.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2021164933, o/ref. OVV 2021 30) tot verkavelen ingediend voor de percelen gelegen te Lichterstraat zn, 2870 Puurs-Sint-Amands, 1e afdeling sectie D nrs. 279/T en 276/R.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg Lichterstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 25 februari 2022 tot en met 26 maart 2022.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022014471, o/ref. OV 2022 189) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor een aantal beperkte wijzigingen aan het vergunde bouwproject gelegen te Begijnhofstraat 23, 23A, 25, 25A, 27, 29, 31, 33, 35, 37, 39, 41, Forum 1, 3, 5, 7, Harmoniepad 2, 2A, 4, 4A, 6, 8, 10, 12, Hof-ten-Berglaan 1, 3 en 5, 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 472K, 472T, 473N, 474B, 474/2 A, 476C, 477C, 477E, 482H, 482/2 D, 483F, 483D, 483C, 484E, 486W, 486T, 486G, 486F, 487H, 487P en 487N.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Hof-ten-Berglaan en Begijnhofstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 17/05/2022 tot en met 15/06/2022.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022014471, o/ref. OV 2022 189) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor een aantal beperkte wijzigingen aan het vergunde bouwproject gelegen te Begijnhofstraat 23, 23A, 25, 25A, 27, 29, 31, 33, 35, 37, 39, 41, Forum 1, 3, 5, 7, Harmoniepad 2, 2A, 4, 4A, 6, 8, 10, 12, Hof-ten-Berglaan 1, 3 en 5, 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 472K, 472T, 473N, 474B, 474/2 A, 476C, 477C, 477E, 482H, 482/2 D, 483F, 483D, 483C, 484E, 486W, 486T, 486G, 486F, 487H, 487P en 487N.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeentewegen Hof-ten-Berglaan en Begijnhofstraat opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 17/05/2022 tot en met 15/06/2022.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeentewegen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Het RUP Poortersbossen wordt voorgelegd voor voorlopige vaststelling in zitting van 27 juni 2022 van de gemeenteraad.

    Eén van de aspecten van het RUP is het vastleggen van een (traag) wegennetwerk voor diverse groepen van recreanten binnen het plangebied. De uitbouw van het recreatief netwerk binnen het RUP Poortersbossen krijgt vorm aan de hand van diverse parcours doorheen het gebied.

    Deze trajecten werden opgenomen in een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan, bestaand uit vier deelplannen, gelet op de grootte van het plangebied.

    Hiervoor is op grond van artikel 8 van het Gemeentewegendecreet een voorafgaande beslissing van de gemeenteraad nodig. De procedureregels voor het opstellen van een RUP worden verder gevolgd gelet op de samenloop. Het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan en waardebepaling worden mee in het openbaar onderzoek van het RUP Poortersbossen gelegd.

  • Het gemeentebestuur initieerde het RUP Poortersbossen met het oog op de herbestemming van (ecologisch waardevol) agrarisch gebied naar bosgebied. Het nieuwe bos ‘Poortersbossen’ bevindt zich ten oosten van het landschapspark Fort Liezele en verbindt naar het sportpark De Schans. Dit met aandacht voor het ontwikkelen van een visie rond de uitbouw van de trage wegen in het gebied en het realiseren van missing links. 

    Vandaag zijn deze gronden in hoofdzaak bestemd als agrarisch gebied en natuur-/bosgebied; beperkte delen als woonuitbreidingsgebied, woongebied en recreatiegebied. Een herbestemming is bij deze gewenst.

    De uitbouw van het recreatief netwerk binnen het RUP Poortersbossen krijgt vorm aan de hand van diverse parcours doorheen het gebied. Basis is het bestaande netwerk van gemeentewegen, dat reeds decennia lang aanwezig is en een wettelijk statuut heeft volgens de Atlas der Buurtwegen. De bestaande gemeentewegen bieden echter geen mogelijkheid om een sluitend netwerk te realiseren. Daarom is gekozen voor de realisatie van nieuwe tracés doorheen het gebied, specifiek gericht naar doelgroepen van recreanten. Deze trajecten werden opgenomen in vier ontwerpen van gemeentelijke rooilijnplannen, gelet op de grootte van het plangebied. Het rooilijnplan wordt toegevoegd aan het dossier van het RUP om de verwezenlijking van het recreatieve netwerk effectief te realiseren. Het rooilijnplan voldoet aan de vereisten van het Gemeentewegendecreet en wordt mee opgenomen binnen de RUP procedure.

    Het college keurde de start- en procesnota goed op 9/2/2021. Beide nota's werden vervolgens van 26/2/2021 tot en met 26/4/2021 ter raadpleging aan het publiek voorgelegd. Op 18/3/2021 vond een participatiemoment plaats in dorpshuis Vrededaal in Kalfort. De ontvangen adviezen en reacties van het publiek werden door het planteam verwerkt in de scopingsnota. Zo werd aangegeven hoe wordt omgegaan met de opmerkingen en suggesties van de burger en adviesinstanties. Deze scopingsnota en de geüpdate procesnota werden op 23/11/2021 ter goedkeuring aan het college voorgelegd en vervolgens opgestuurd naar de dienst MER.

    Met input van bovenstaande adviezen en reacties werd een voorontwerp-RUP (met geïntegreerd een effectenbeoordeling) opgemaakt. Dit voorontwerp-RUP werd eveneens aan het college ter goedkeuring voorgelegd op 23/11/2021. Ook bijhorende procesnota werd toegevoegd.

    Op 9/2/2022 bracht het Departement Omgeving - Afdeling Gebiedsontwikkeling, omgevingsplannen en -projecten - Milieueffecrapportage het advies uit dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggende RUP.

    Dit voorontwerp-RUP moet geadviseerd worden door de betrokken adviesinstanties. Het college van burgemeester en schepenen besliste om een digitale plenaire vergadering te organiseren. De adviesvraag en uitnodiging voor de plenaire vergadering werd op 26/11/2021 verstuurd. De digitale plenaire vergadering ging door op 12/1/2022.

    In onderstaand overzicht de aangeschreven adviesinstanties met datum van het ontvangen advies en de aard van het advies: 

    • Gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, 30/11/2021, positief advies met voorwaarden
    • Fluxys, 29/11/2021, geen bezwaar
    • Vlaamse Landmaatschappij, 5/1/2022, advies met opmerkingen
    • OVAM, 14/12/2021, algemene aandachtspunten/richtlijnen
    • Sport Vlaanderen, 24/12/2021, positief advies
    • Provincie Antwerpen - Departement Ruimte, Erfgoed en mobiliteit - Dienst ruimtelijke planning, 6/1/2022, advies met opmerkingen
    • Departement landbouw en visserij, 12/1/2022, advies met opmerkingen
    • Departement Omgeving, 12/1/2022, advies met opmerkingen
    • Agentschap Natuur en Bos, 14/1/2022, gunstig advies met voorwaarden
    • Polderbestuur Vliet en Zielbeek, 4 december 2020, advies met opmerkingen
    • Agentschap Wonen Vlaanderen, 29/11/2021, mededeling dat geen advies wordt gegeven
    • Vlaamse Milieumaatschappij, xx/xx/xx, mededeling dat VMM niet bevoegd is om advies te geven in dit dossier

    In onderstaand overzicht de aangeschreven adviesinstanties met waarvan geen advies werd ontvangen: 

    • Vlaamse Milieumaatschappij
    • Toerisme Vlaanderen
    • Vlaams Energieagentschap
    • Fluvius

    De ontvangen adviezen werden vervolgens verwerkt in een ontwerp-RUP. Dit ontwerp-RUP bestaat uit een plan bestaande juridisch planologische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota, een grafisch register plancompensatie en de bijhorende procesnota.

    De watertoets moet uitgevoerd worden zoals beschreven in het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid (en latere wijzigingen) inzonderheid artikel 8 §1 en 2, alsook in het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, inzonderheid de artikelen 2 en 4, en de bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 (en latere wijzigingen) tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets.

    De watertoets in het kader van dit ontwerp van RUP werd gedaan en de resultaten zijn opgenomen in de toelichtingsnota onder hoofdstuk 11 Waterparagraaf (bladzijde 104).

    Het plangebied opgenomen in deelplan 2/2 van het RUP Landschapspark Fort Liezele wordt geïntegreerd in het RUP Poortersbossen. Daarom worden de planbestemmingen van deelplan 2/2 van het RUP Landschapspark Fort Liezele opgeheven. Het betreft volgende artikels:

    • Ontsluiting voor zacht verkeer (overdruk) (artikel 4.1)
    • Kwetsbaar gebied voor natuur (overdruk) (artikel 4.8)

    Aan dit RUP worden vier ontwerpen van gemeentelijk rooilijnplan gekoppeld en deze ontwerp rooilijnplannen worden verder opgenomen binnen het procedureverloop van het RUP.

    Nadat de gemeenteraad dit ontwerp-RUP en de vier ontwerpen van gemeentelijk rooilijnplan gekoppeld aan dit RUP, voorlopig heeft vastgesteld, volgt een openbaar onderzoek van 60 dagen. 

Ondersteuning

HRM

  • De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat het telewerken een absolute boost kreeg.

    De voorbije ervaringen hebben ons geleerd dat er heel wat voordelen zijn bij telewerk voor zowel medewerkers als werkgever (mobiliteitsproblematiek, combinatie werk-gezin, kantoorruimte, …).

    Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands kiest met het hybride werken resoluut voor een nieuwe invulling van de werkomgeving en een andere kijk op werken. Telewerken past in dit bredere verhaal, waar medewerkers meer vrijheid krijgen in waar en wanneer ze werken.

    De gemeenteraad wordt gevraagd de telewerk policy goed te keuren.

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein

    1) Algemeen bestuur, binnen de afdeling Beleids- en bestuursondersteuning

    2) Ondersteuning, met name de dienst Informatiemanagement.

    Omwille van het cruciale belang van de diensten HRM en Informatiemanagement worden deze gezamenlijk aangestuurd door de algemeen directeur (Algemeen Bestuur) en adjunct algemeen directeur (Ondersteuning).

    De expert communicatie met de sterk ICT-gerelateerde zaken (digitale communicatie / web-beheer, ...) zal mede functioneel aangestuurd worden door het nieuwe diensthoofd Informatiemanagement, maar blijft globaal onder de dienst Communicatie omwille van de noodzakelijke verbinding aldaar.

    3) Welzijn en Samenleven, met name :   

    Samenleven / Buitenschoolse Kinderopvang

    'Flankerend onderwijsbeleid' wordt geschrapt bij de dienst 'Buitenschoolse Kinderopvang' en nemen we niet meer expliciet op in het organogram maar wordt natuurlijk wel nog opgenomen en zit vervat in het takenpakket van de deskundig medewerker die rechtstreeks aan het diensthoofd Samenleven rapporteert. 

    Aan de leden van gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening te voorzien.

    Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.

Communicatie

  • In functie van de fusie van de lokale besturen van Puurs en Sint-Amands werd een producten- en dienstencatalogus ontworpen. Deze geeft o.a. een gestructureerd overzicht van het aanbod van producten en diensten met hun achterliggende processen binnen het lokaal bestuur. Bepaalde data van deze catalogus wordt ontsloten via de website en via ons intranet "De Vedette".

    De catalogus werd ontwikkeld in SharePoint. We breiden deze elk jaar uit met nieuwe functionaliteiten o.a. in functie van de website.

    Het onderhoudscontract met de huidige leverancier is afgelopen.

    Om een goede werking te blijven garanderen en te blijven verbeteren moeten we een nieuwe overeenkomst afsluiten.

    In het kader van de opdracht “Dienstverlening en verdere ontwikkeling SharePoint-omgeving - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht” werd een bestek met nr. G-2022-035 opgesteld door de dienst communicatie.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 64.000 excl. btw of € 77.440 incl. 21% btw (€ 16.000,00 excl. btw of € 19.360,00 incl. btw op jaarbasis).

    De totale looptijd van deze opdracht bedraagt 48 maanden. De basisopdracht heeft een looptijd van 24 maanden. De opdracht kan maximaal tweemaal worden verlengd voor telkens 12 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond, voor één/vijfde in volle eigendom, aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Groote Schaddekens Dries kadastraal gekend zesde afdeling sectie B nummer 256A met een oppervlakte volgens kadaster van 3840 m², tegen een totaalprijs van € 4.608,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de aanleg van een bufferbekken.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Steenveld kadastraal gekend vierde afdeling sectie A nummer 398S met een oppervlakte volgens kadaster van 1991 m², tegen een totaalprijs van € 10.950,50, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de tijdelijke inrichting als werfzone bij de wegenwerken Wolfstraat-Liezele-Dorp.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een strook tuingrond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Sint-Katharinastraat kadastraal gekend tweede afdeling sectie B deel van nummer 40V met een oppervlakte volgens meting van 1163,68 m², tegen een totaalprijs van € 87.276,00 alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze strook grond in het RUP Sint-Katharinastraat.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal drie percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs nabij de Voortstraat ter plaatse Klijn Paelijk kadastraal gekend zesde afdeling sectie B nummers 143, 144 en 140A met een oppervlakte volgens kadaster van 1705 m², 2075 m² en 2000 m² tegen een totaalprijs van € 20.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze percelen in de nabijheid van de Vliet/masterplan Oppuurs (Vlietpad).

  • De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Lippelodorp 73C kadastraal gekend 7de afdeling sectie A nummer 87B2 met een oppervlakte volgens kadaster van 779 m² wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 395.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, deze woning zal nadien geruild worden met een woning gelegen in masterplan Oppuurs.

  • De gemeente verkrijgt een woning op en met grond gestaan en gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Meirstraat 4 kadastraal gekend 6de afdeling sectie B nummers 74C en 66A met een oppervlakte volgens kadaster van 458 m² en 130 m². In ruil staat ons bestuur een woning af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Lippelo ter plaatse Lippelodorp 73C kadastraal gekend sectie A nummer 87B2 met een oppervlakte volgens kadaster van 779 m². De ruiling geschiedt zonder opleg. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen woning Meirstraat 4 is gelegen in het masterplan Oppuurs.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Kerkhofdries kadastraal gekend 5de afdeling sectie A delen van nummer 334L met een oppervlakte volgens meting van 7,80 m² (lot 1), 1,20 m² (lot 2), 0,50 m² (lot 3) en 32,60 m² (lot 4). Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein muv lot 1. Lot 1 is belast met een erfdienstbaarheid van afwatering en zal daardoor private eigendom blijven van de gemeente Puurs-Sint-Amands.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Voortstraat kadastraal gekend 6de afdeling sectie B deel van nummer 117B met een oppervlakte volgens meting van 131,34 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • Er wordt een openbaar domeingoed gedesaffecteerd, zodat de strook grond private eigendom wordt van ons bestuur. Het betreft een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan het Kloosterhof kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B zonder nummer met een oppervlakte volgens meting van 3.087,63 m². 

  • In de 'overeenkomst voor de publiek private samenwerking voor de uitvoering van de eerste fase van het masterplan tuinen van Puurs, zijnde de bouw van het CC De Kollebloem en de ontwikkeling van het Harmonieblok' afgesloten in 2016 werd opgenomen dat enkele percelen grond in opstal zullen gegeven worden aan de opdrachtnemer. Gezien de complexiteit van een opstalrecht bij de verkoop van de appartementen zal nu overgegaan worden tot rechtstreekse verkoop.
    De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van enkele percelen grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummers 474 A/2, 474B, 477C en 476C met een oppervlakte volgens kadaster van 545 m², 555 m², 135 m² en 700 m², tegen een totaalprijs van € 627.000,00. 

Dienstverlening

Inspraak en participatie

  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB) geeft aan de gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn de opdracht om inwoners zo veel mogelijk bij het beleid te betrekken (artikel 2 DLB). Wettelijk zijn er enkele (beperkte) vereisten. Zo moet elk bestuur een ‘participatiereglement’ opstellen (artikel 304 § 5 DLB). Dit laat lokaal maatwerk toe en laat de besturen toe een eigen participatiebeleid uit te tekenen. 

    Het participatiereglement geeft een opsomming van alle mogelijke manieren waarop burgers kunnen participeren aan het lokale beleid. 

    Het participatiereglement beschrijft zowel de wettelijk verplichte participatie als de niet-verplichte participatiemiddelen die de gemeente voorziet.

    Dit reglement geeft de burgers dan ook een volledig overzicht van alle participatiekanalen die de gemeente voor haar burgers heeft voorzien, zonder limitatief te zijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit participatiereglement goed te keuren. 

Beleven

  • Bij aanvang van de zitting van de gemeenteraad werd de stemming gevraagd of dit punt wegens spoedeisendheid mag toegevoegd en behandeld worden.

    Motivering spoedeisendheid:

    Rekening houdende met het feit dat het bestuur uit respect voor de betrokken bewoners zo snel duidelijkheid wenst te scheppen en dit de 1ste stap is van de procedure (principiële goedkeuring als startpunt voor het openbaar onderzoek) en de volgende gemeenteraad maar in september gepland is, kan dit agendapunt als spoedeisend gekwalificeerd worden.

    Stemming: goedgekeurd met 17 stemmen voor (Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Els De Smedt, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Antoaneta Ciuca),  6 stemmen tegen (Peter Lemmens, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Peggy Seeuws, Dany Saey), 1 onthouding (Inge Faes),

    Naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Toots Thielemans op 29 april 2022 werd op de gemeenteraad van 31 januari 2022 het agendapunt "Principebeslissing nieuwe straatnaam 'Toots Thielemans Boulevard" goedgekeurd.

    De zogenaamde Toots Thielemans Boulevard ligt in de dorpskern van Sint-Amands, namelijk het steegje tussen de Dam (waar hij deel van uitmaakt) en de Romain Steppestraat / Borgstraat.

    Tijdens het openbaar onderzoek werden echter verschillende bezwaren ingediend én het advies van de vrijetijdsraad was eerder neutraal. Na onderzoek en overleg met de buren is het aangewezen om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie.

    Hiermee rekening houdend wordt voorgesteld om deze lopende procedure met ref. "Principebeslissing nieuwe straatnaam 'Toots Thielemans Boulevard'" d.d. 31 januari 2022 stop te zetten

    Daarnaast wordt voorgesteld om een alternatieve locatie te voorzien in de nabijheid; meer bepaald: de Amandusdreef (nabij de Schelde). 

    Het nieuw voorstel is om de straatnaam Amandusdreef te wijzigen naar "Toots Thielemans Boulevard". 

    In Sint-Amands aan de Schelde en de omliggende dorps- en gemeentekernen bestaat een muziekroute, de “Schelde Internationale Muziekstroomroute” (SIM-route): een steeg of wegeltje, een dreef of een pleintje met een pittoreske uitstraling werden in de loop van de jaren officieus ‘herbenoemd’ naar een bekende muzikant, op initiatief van Simon Ielegems en zijn echtgenote Franske Comhaire.

    De SIM-route (Schelde Internationale Muziekstroom-route) is een route die zich als een muzikale draad door het Klein-Brabantse landschap slingert, over de grenzen van de verschillende Klein-Brabantse gemeenten heen. Momenteel worden er geen nieuwe uitbreidingen voorzien.

    Baron Toots Thielemans kreeg zijn “Toots Thielemans Boulevard” als eerste locatie van de SIM-route, die hij in juni 2003 hoogst persoonlijk in Sint-Amands kwam inhuldigen.

    Op 29 april 2022 werd Toots zijn 100ste verjaardag herdacht: het “Brussels ketje” werd geboren in de volkswijk van de Marollen in 1922. De zogenaamde Toots Thielemans Boulevard ligt in de dorpskern van Sint-Amands, namelijk het steegje tussen de Dam (waar hij deel van uitmaakt) en de Romain Steppestraat / Borgstraat.

    Hulde brengen aan een groots jazz-musicus, dat Toots Thielemans, in 1922 geboren in de Brusselse volkswijk Marollen, behoort tot het kruim van onze jazz-musici, hoeft geen betoog. Zijn internationale uitstraling, zijn composities en zijn samenwerking met wereldvermaarde collega’s, o.a. Charlie Parker, Benny Goodman, Peggy Lee, Ella Fitzgerald, Quincy Jones, Bill Evans, Herbie Hancock, Stevie Wonder, Billy Joel en Paul Simon en vele anderen, maken van hem een belangrijke figuur uit de internationale jazzgeschiedenis. Om die reden werd Jean-Baptiste gezegd Toots Thielemans trouwens op 4 juli 2001 door Koning Albert II in de adelstand verheven met de titel van Baron (KB 4 juli 2001, Belgisch Staatsblad 19 juli 2001, p. 24626, nr. 2001/15079). De Toots Thielemans Boulevard erkennen als officiële straatnaam zou een blijk van welgemeende hulde zijn aan zijn muzikale verdiensten en aan zijn persoon.

    Dat Baron Toots Thielemans zich als internationaal gevierd musicus op 81-jarige leeftijd niet te beroerd vond om zijn naam te verbinden aan een pittoresk steegje van amper enkele tientallen meter, en bovendien de moeite deed om zich naar Sint-Amands te verplaatsen voor de inhuldiging ervan, heeft ook veel te maken met de ziel van deze plek. Daar waar de Dam door dichter Emile Verhaeren nog een “quartier misérable et lépreux” werd genoemd, werd de straat gaandeweg ontdekt door artiesten en artistiek geïnteresseerde mensen. Zo ontstond stilaan een intrigerende mengvorm van volkse en cultureel bewogen inwoners. Hoewel een aantal onder hen ondertussen verhuisd zijn, noemen we bijvoorbeeld: - Joris Maes van “Sahara Art Stones” - Annelien Verbeeck, werkzaam in het Muziekinstrumentenmuseum te Brussel - Marc Robbrecht, keramist - Femke Vleminckx, pannenkoekenhuis “ ’t Schipken”, waar regelmatig socio-culturele activiteiten worden georganiseerd - Studio Dam van Jo Francken: in deze montagestudio werd al werk van verschillende nationale en internationale artiesten tot een goed einde gebracht. Sint-Amandsenaar Jo Francken werkte er al samen met o.a. Bart Peeters, Guido Belcanto, Adamo, de Franse zangeres ZAZ… - Gerd Van Geel, muziekgroep “The Arch” (EBM en gitaarrock) ontstaan op de Dam, met een eerste optreden in 1986 in Breendonk, later in heel België, maar ook in Duitsland, Spanje, Nederland, Hongarije, Canada… Eerder was de Dam ook de thuishaven van o.a.: - Philip Boël, gevierd fotograaf en sinds geruime tijd directeur van de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten te Temse - Denise Hallez, juweelontwerpster, kleindochter van “Villa Hallez” (thans Notaris Ann De Block) en met als overgrootoom Sint-Amandse kunsthistoricus Jan Hallez - Erik Ambelang, beeldhouwer De Toots Thielemans Boulevard erkennen als officiële straatnaam zou de artistieke inslag van de locatie bestendigen en de aantrekkingskracht verhogen als toeristische trekpleister.

    Dit is geen alleenstaand gegeven. Straatnamen die verwijzen naar musici maken steeds meer deel uit van ons cultureel erfgoed. Ter voorbereiding van het dossier werd in de maand oktober van 2021 een kleine bevraging gehouden.

    Zoals in de aanleiding aangegeven wordt het voorstel geformuleerd om de "Toots Thielemans Boulevard" te voorzien op een alternatieve locatie, zijnde de Amandusdreef (nabij de Schelde).

Mededelingen

Vragen