Terug Raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 12/10/2020 - 21:00 Spil in CC Binder

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Op 1 januari 2019 werden de meeste bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur (DLB) van kracht. De nieuw geïnstalleerde gemeenteraadsleden zijn dan ook van rechtswege OCMW-raadsleden en moesten een nieuw huishoudelijk reglement vaststellen in zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn.

    In zitting van 25 februari 2019 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn het huishoudelijk reglement vastgesteld.

    Er is nood tot aanpassing naar aanleiding van de locatie en werking van de raad voor maatschappelijk welzijn.

Financieel beheer

Subsidies

  • De middelen uit het noodfonds die de Vlaamse Regering aan het lokaal bestuur toekent, zijn een algemene werkingssubsidie waarvoor geen specifieke verantwoording is vereist. 

    De besteding ervan wordt gemonitord op basis van de reguliere digitale rapportering over de BBC-jaarrekeningen 2020 en 2021.  

    Voor subsidies uit het noodfonds komen in aanmerking:  

    1) organisaties die in het jaar 2020 structurele werkingssubsidies ontvangen in het beleidsveld cultuur; 

    2) de organisaties die gesubsidieerd zijn op basis van het decreet van 20 januari 2012 houdende een vernieuwd jeugd- en kinderrechtenbeleid. De steun kan worden toegekend aan organisaties die een structurele werkingssubsidie op basis van die decreten ontvangen. 

    3) de organisaties die structurele werkingssubsidies ontvangen voor hun basiswerking in het beleidsveld Sport; 

    Voor het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands bedragen de middelen uit het noodfonds 299.363,48 euro. Ze werden in juli aan onze gemeente uitbetaald. 

    Na overleg met verantwoordelijken van de afdeling beleven, doelgroepenbeleid, welzijn en financiën werd een voorstel tot verdeling van de middelen opgemaakt.  

    Naast jeugd, cultuur en sport wenst het bestuur de senioren- en welzijnsverenigingen te ondersteunen gezien deze ook gelinkt zijn aan de culturele sector.  
    Bovenop de subsidie 2020 wordt nog eens 150% van dit bedrag vanuit het noodfonds uitgekeerd, met een maximum van 25.000 euro. 

Ondersteuning

HRM

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    De strategisch coördinator heeft nood aan meer zicht op wat er gebeurt en aan initiatieven genomen wordt in ons bestuur. Het lidmaatschap van het Mteam lijkt hiervoor een bijkomend nuttig instrument.

    De aanpassing betreft het volgende: 

    Samenstelling managementteam

    • Algemeen directeur
    • Adjunct algemeen directeur
    • Financieel directeur
    • Adjunct financieel directeur
    • Directeur Beleven
    • Directeur Welzijn en Samenleven
    • Directeur Ruimte
    • Strategisch coördinator
    • Burgemeester

Welzijn en samenleven

  • In het meerjarenplan 2020-2025 voor gemeente en OCMW Puurs-Sint-Amands werd voor de dienst voor onthaalouders een plan van aanpak beschreven, met drie te realiseren punten, om tegemoet te komen aan enkele uitdagingen waar onze dienst voor staat.

    Twee van de drie beschreven punten werden voor onze dienst reeds uitgerold. Zo werkt onze dienst, alsook de onthaalouders individueel, sinds januari 2020 volledig digitaal via het nieuwe softwareplatform Deona. Daarnaast werd ook een promotiecampagne (“PSA zkt onthldrs & knd. zkt onthldr.”) opgesteld en deels verspreid – gezien corona en bijhorende maatregelen was het niet ideaal om de volledige campagne reeds te verspreiden (deze volgt wanneer gepast volgens de maatregelen). Het derde besproken punt van aanpak voor onze dienst binnen dit meerjarenplan betreft de locatiesubsidie en toekennen van huisvuilzakken aan onthaalouders aangesloten bij onze dienst. Het reglement voor de locatiesubsidie wordt thans geagendeerd.

    De nood voor een locatiesubsidie voor aangesloten onthaalouders stelt zich op enkele vlakken. Om te starten is er de steeds strenger wordende wetgeving vanuit Kind & Gezin, FAVV,… waarbij onthaalouders aankopen en aanpassingen dienen te doen in de eigen woning – die niet gecompenseerd worden door de maandelijkse vergoeding (deze is uitsluitend voor elektriciteit, water, inkopen,…). We willen onthaalouders vanuit de dienst stimuleren om aanpassingen naar veiligheid toe, aankopen in het belang van pedagogische waarden en verfraaiingen door te voeren om zo een kwalitatief aantrekkelijke en huiselijke opvang te kunnen bieden aan onze burgers.

    Daarnaast is er in heel Vlaanderen een stijgende trend van duo-projecten. Dit zijn opvanglocaties waar twee onthaalouders samenwerken. De opvang is nog steeds kleinschalig maar er zijn enkele bijkomende voordelen van met twee onthaalouders te staan (continuïteit opvang voor kind, vervanging, veiligheid, verdeling taken, collega’s…). Ook onze dienst ondervindt deze trend. Zo hebben we in 2020 twee nieuwe duo locaties opgestart. Voor 2021 staat er alvast nog een opstart op de planning. De grote uitdaging voor een duo project is het vinden van een betaalbare locatie die ook tegemoet komt aan de strenge wetgeving vanuit Kind en Gezin (voldoen aan strengere regelgeving dan alleen werkende onthaalouder). In veel gemeenten wordt er daarom financiële steun gegeven of er wordt samengewerkt met andere partners in het sociale veld of in de privé-sector. De locatiesubsidie zou voor DUO-projecten een mooie tegemoetkoming zijn voor de bijkomende kosten.

    Daarenboven zijn er enkele premies uit het verleden stopgezet. Zo was er de startpremie vanuit Kind en Gezin. Een eenmalige premie van 430 euro die werd toegekend aan startende onthaalouders. Daarnaast was er ook een premie toegekend (a rato de jaarlijkse prestaties) voor het volgen van een minimum aantal uren vorming per jaar.

    Tenslotte merken we bij navraag aan andere diensten voor onthaalouders dat er ook premies/subsidies toegekend worden.

Mededelingen

Vragen