Terug Gemeenteraad

Mon 07/06/2021 - 20:00 Digitaal via Teams

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Veiligheid

  • Voor onze lokale politiekorpsen worden de uitdagingen steeds groter: verschuivingen in taken en lasten, maar ook nieuwe opdrachten die de lokale politie opgelegd krijgt. De politiezones werden de afgelopen jaren geconfronteerd met nieuwe, verruimde en meer complexe taken, richtlijnen en fenomenen. We denken dan onder meer aan de implementatie van de GDPR-richtlijnen, de aanpak van de terreurdreiging, illegale (trans)migratie of cybercriminaliteit. Ook de verschuiving van een gerechtelijke aanpak van fenomenen naar een bestuurlijke aanpak (bijvoorbeeld via het vergunningenbeleid en de uitbreiding van de gemeentelijke administratieve sancties) legt meer verantwoordelijkheid en werklast bij de gemeenten en de politie. Om zich aan te passen aan de snelle maatschappelijke veranderingen en de steeds complexere wetgeving en taken, om kwaliteit in de dienstverlening te kunnen blijven garanderen, is er dan ook meer nood aan specialisatie en aan het vergroten van de expertise. Dat alles binnen een kader waarbinnen een versterking van de capaciteit een uitdaging blijft voor de politiediensten.

    Al in 2015, kort na de vorming van de PZ Mechelen/Willebroek (MeWi), werd een samenwerkingsprotocol ondertekend dat de principes en modaliteiten vastlegt voor een structurele samenwerking tussen de PZ MeWi en de PZ Klein-Brabant. (De PZ Klein-Brabant werkte voor de fusie van 2015 ook al samen met de PZ Willebroek.) Er bestaan momenteel onder meer al afspraken tussen beiden politiezones met betrekking tot de onderlinge bijstand van de interventieploegen, de bijstand van een patrouillehondgeleider, de samenwerking op het vlak van slachtofferbejegening en van technische vaststellingen en sporenopname en ook het gebruik van het cellencomplex van de PZ MeWi door de PZ Klein-Brabant. De PZ MeWi deelt ook een Data Protection Officer met de PZ Klein-Brabant en de andere politiezones uit de afdeling Mechelen van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen. Uniek binnen het politielandschap is de dispatching, sinds 01/09/2016, van de ploegen van de PZ Klein-Brabant door de meldkamer van de PZ MeWi. De burgemeesters van Bornem, Mechelen, Puurs-Sint-Amands en Willebroek zijn het erover eens dat de tijd is gekomen om een nieuw hoofdstuk aan te vatten in de samenwerking tussen de PZ MeWi en de PZ Klein-Brabant.

    Een fusie van beide politiezones moet leiden tot een verbetering van de efficiëntie van de beide organisaties waardoor de bestaande capaciteit optimaler kan worden ingezet en de dienstverlening verder kan worden verbeterd. Het moet ook mogelijk maken de deskundigheid en de specialisatie in verschillende domeinen te vergroten. De financiering van de politiewerking door de gemeenten Bornem en Puurs-Sint-Amands en door Mechelen en Willebroek vertoont momenteel belangrijke verschillen. Voor de financiering van de fusiezone zal een verdeelsleutel worden vastgelegd die garandeert dat de gemeentelijke bijdragen niet fors wijzigen. Ook met betrekking tot het bestaande patrimonium van de politiezones zal een regeling worden getroffen die financieel billijk is voor alle betrokken gemeenten. Op korte termijn zullen de politiecolleges van beide politiezones aan hun politieraden vragen een besluit goed te keuren dat de beslissing inhoudt om over te gaan tot de vrijwillige fusie van de respectieve politiezones. Een identieke vraag zal door de betrokken colleges van burgemeester en schepenen ook aan de gemeenteraden worden voorgelegd. De beoogde schaalvergroting ent zich op de door de Vlaamse Regering afgebakende referentieregio’s in het raam van de regiovorming. Bornem, Mechelen, Puurs-Sint-Amands en Willebroek maken samen deel uit van de referentieregio Rivierenland. De beoogde officiële startdatum van de fusiezone is 1 januari 2023.

Financieel beheer

Subsidies

  • Net zoals in 2020 wil het gemeentebestuur het verenigingsleven en organisaties in onze gemeente ondersteunen naar aanleiding van de coronacrisis. Dit om de financiële en andere noden die bij vele verenigingen en organisaties kunnen ontstaan,  te helpen dragen en zo een vlotte heropstart te kunnen bewerkstelligen.

    Hiervoor worden een aantal maatregelen voorgesteld en ook extra financiële middelen voorzien, o.a.:

    - kortingen op retributies vrijetijdsinfrastructuur

    - vrijstellingen of kortingen van concessievergoedingen

    - extra subsidies

Ruimte

  • De ontwerpopdracht voor de opdracht “Restauratie Fort Liezele: Binnenrestauratie en Dakwerken” werd gegund aan Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba, Schoonselstraat 5 te 2610 Wilrijk.

    In het kader van de opdracht “Restauratie Fort Liezele: Binnenrestauratie en Dakwerken” werd een bestek met nr. G-2021-031 opgesteld door de ontwerper, Architectenbureau Vanhecke & Suls bvba, Schoonselstraat 5 te 2610 Wilrijk.

    De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 563.816,57 excl. btw of € 682.218,04 incl. btw:

    • Fase 3C Binnenrestauratie: € 318.209,16 excl. btw of € 385.033,08 incl. btw;
    • Fase 3B Dakwerken: € 245.607,41 excl. btw of € 297.184,96 incl. btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Leefomgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020145991 / o/ref. OV 2020 486) ingediend tot herinichting van parkeerplaatsen en aanleg van verhardingen, voor de percelen gelegen te Koning Leopoldlaan 5 en Veurtstraat 115, 2870 Puurs-Sint-Amands, 3de afdeling, sectie B, nrs. 73B en 83F. 

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een gedeeltelijke verplaatsing van gemeenteweg nr. 33 opgenomen. 

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 januari 2021 tot en met 20 februari 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2020125076/ o/ref. OV 2020 461) ingediend voor het oprichten van 7 nieuwe eengezinswoningen, voor het perceel gelegen te de Buisseretlaan 36, 2870 Puurs-Sint-Amands, 3de afdeling sectie A nr. 498H2. 

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de gedeeltelijke opheffing van gemeenteweg nr. 31 opgenomen. 

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 8 januari 2021 tot en met 6 februari 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Ondersteuning

Onroerend goedbeheer

  • De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs aan Voortstraat 12 kadastraal gekend 6de afdeling sectie B nummer 109 P/2 met een oppervlakte volgens kadaster van 194 m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht tegen een totaalprijs van € 250.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom in het teokomstige masterplan Oppuurs.

  • Er wordt een handelspand met meerdere woongelegenheden op en met grond en alle aanhorigheden gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse E. Verhaerenstraat 14, kadastraal gekend 5de afdeling sectie B nummers 12Z en 12B2 met een oppervlakte volgens kadaster van 407 m² en 1601 m², aangekocht tegen een totaalprijs van € 987.850,00, alle vergoedingen inbegrepen. Alsook een bijhorend perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse E. Verhaerenstraat 14, kadastraal gekend 5de afdeling sectie B nummer 12A2 met een oppervlakte volgens kadaster van 143 m², tegen een totaalprijs van € 2.150,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut,  gezien de strategische ligging van dit pand in het kernwinkelgebied van Sint-Amands en in het projectgebied van het masterplan "Echo's van de Schelde". Via het "Investeringsfonds Handelskernversterking" krijgen we als lokaal bestuur van de Vlaamse Regering financiële ondersteuning (subsidie van 30% van de investeringskosten, met een maximum van 500.000 euro per gemeente) om (leegstaande) panden aan te kopen, te transformeren en zo voor bedrijvigheid te zorgen.

  • Er wordt een leegstaand handelspand, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs aan de Botermarkt 3, te koop aangeboden. Het pand is kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 446H met een oppervlakte volgens kadaster van 517 m² en wordt aangekocht tegen een totaalprijs van € 385.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de strategische ligging binnen het kernwinkelgebied van Puurs centrum. Via het "Investeringsfonds Handelskernversterking" krijgen we als lokaal bestuur van de Vlaamse Regering financiële ondersteuning (subsidie van 30% van de investeringskosten, met een maximum van 500.000 euro per gemeente) om (leegstaande) panden aan te kopen, te transformeren en zo voor bedrijvigheid te zorgen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Coolhemveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummer 839B met een oppervlakte volgens kadaster van 2713 m², tegen een totaalprijs van € 22.204,00, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van het perceel binnen de contouren van het masterplan Kalfort.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Schutbosschen kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A nummer 517C met een oppervlakte volgens kadaster van 6512 m², tegen een totaalprijs van € 39.072,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van het perceel in de nabije omgeving van RUP De Nestel.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee percelen grond aankopen, voor één/tweede in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbossen/Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummers 262 en 266E met een oppervlakte volgens kadaster van 5685 m² en 5035 m², tegen een totaalprijs van € 26.800,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankopen gebeuren voor openbaar nut, met name voor de inrichting als bos. Deze aankopen kunnen, voor zover er op een perceel nog geen bos aanwezig is, rekenen op een subsidie van de Vlaamse overheid voor de lokale besturen.

  • Ons bestuur bezit een parking aan de Stationsstraat. Door het naastliggende perceel heeft deze een speciale vorm en is de breedte van de inrit beperkt. Er worden stroken grond geruild, zodat een betere configuratie ontstaat. De gemeente verkrijgt twee stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Stationsstraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B delen van nummer 340A7 met een oppervlakte volgens meting van 54,82 m² en 3,97 m². De gemeente staat af: een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Stationsstraat kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 340 R9 met een oppervlakte volgens meting van 58,79 m². De ruiling geschiedt zonder opleg.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Sint-Katharinastraat 118 kadastraal gekend tweede afdeling sectie C deel van nummer 114V2 met een oppervlakte volgens meting van 32,35 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name voor de verbreding van het Mechels Wegje.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een perceel gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands, nabij de Schrijverslei, ter plaatse Paepaert kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A nummer 704Y5 met een oppervlakte volgens kadaster van 437 m². Het perceel is momenteel ingericht als publieke ruimte met wadi. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om het perceel te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente gaat over tot verkoop van percelen bouwgrond uit haar gemeentelijke verkaveling Tashorik:
    - Lot 10 - kad. gekend sectie A nr. 776R - oppervlakte 503,74 m² - verkoopprijs € 130.000,00;
    - Lot 7 - kad. gekend sectie A nr. 776M - oppervlakte 372,57 m² - verkoopprijs € 107.500,00
    Bij deze verkoop worden voorwaarden opgelegd, zoals vastgesteld in het 'reglement voor toewijzing onbebouwde bouwkavels in gemeentelijke verkavelingen'.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door kosteloze overdracht de wegenis en groene zones van de verkaveling Patronaatstraat te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands. Het betreft percelen grond, gelegen te Sint-Amands, ter plaatse Buisstr/Aan het Driesken/Kerkhofdries, kadastraal gekend 5de afdeling sectie A nummers 334M/P0000, 337C/P0000 en 333L/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 148 m², 495 m² en 472 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om te voegen bij het openbaar domein.

Wagenpark

  • Voor het garanderen van een betere én kwaliteitsvolle dienstverlening op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands is het noodzakelijk om een nieuwe bandenkraan (minimaal 15T) aan te kopen voor de dienst Openbare Werken.

    Deze nieuwe bandenkraan wordt aangekocht ter vervanging van de huidige bandenkraan die niet langer op een degelijke manier (slijtage, defecten, ...) kan worden ingezet voor de hieronder vermelde werkzaamheden én waarvan de herstellingskosten hoog blijven oplopen. De huidige bandenkraan zal ter overname worden aangeboden.

    De te leveren bandenkraan zal worden ingezet voor een zeer brede waaier aan taken, en dit organisatiebreed over de werking van de gemeente. Het toestel is zeer mobiel, wendbaar en multifunctioneel en beschikt over voldoende kracht/gewicht om zware arbeid te verrichten.

    Onderstaande lijst van taken is een minimum aan uit te voeren taken, deze lijst is niet limitatief. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor deze alsnog op basis van gefundeerde argumenten uit te breiden:

    • Terreinaanleg
    • Onderhouden & graven van grachten
    • Vlot transport van materiaal
    • Precisiesleuven in moeilijke omstandigheden
    • Aanreiken van materialen (e.g. gootstenen, putten, …)
    • Laden en lossen van vrachtwagens/bunkers
    • Uitgraven van wortels
    • Verwijderen van bomen uit waterpartijen
    • Rechtlijnig afschrapen van terrein

    In het kader van de opdracht “Aankoop bandenkraan” werd een bestek met nr. G-2021-030 opgesteld door de dienst Aankoop.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 177.000,00 excl. btw of € 214.170,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Beleven

Zakelijk beheer

  • Ingevolge beslissing van de gemeenteraad van 4 mei 2020 werd bepaald dat de gemeente maatregelen voorziet om socio-culturele en sportverenigingen te ondersteunen om gederfde inkomsten van geannuleerde activiteiten ten gevolge van de coronamaatregelen gedeeltelijk op te vangen. 

    Een eerste reeks van maatregelen voor de verenigingen werd genomen door de gemeenteraad in vergadering van 12 oktober 2020. Toen werd beslist om de middelen die aan de gemeente toekwamen ingevolge het Vlaams Noodfonds te verdelen onder de verenigingen, evenals extra ondersteuning te voorzien vanuit de gemeente. 

    Een andere maatregel die genomen wordt, is het toestaan van een korting van 20% op de retributies verschuldigd ingevolge het gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur voor de kalenderjaren 2020-2021. 

    De financiële weerslag van 2020 zal nog worden verwerkt in het boekjaar 2020 waarvoor de jaarrekeningen momenteel in opmaak zijn en die door de gemeenteraad zal worden goedgekeurd op 28 juni 2021.

    Voor het kalenderjaar 2021 zal tijdelijk een artikel 6bis toegevoegd te worden aan het retributiereglement voor gebruik van de culturele- en jeugdinfrastructuur, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 juni 2020. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het artikel 6bis aan het retributiereglement toe te voegen.

    De overige bepalingen van genoemd retributiereglement blijven onverminderd gelden voor de periode voorzien in deze verordening. 

  • Ingevolge beslissing van de gemeenteraad van 4 mei 2020 werd bepaald dat de gemeente maatregelen voorziet om socio-culturele en sportverenigingen te ondersteunen om gederfde inkomsten van geannuleerde activiteiten ten gevolge van de coronamaatregelen gedeeltelijk op te vangen.  

    Een eerste reeks van maatregelen voor de verenigingen werd genomen door de gemeenteraad in vergadering van 12 oktober 2020. Toen werd beslist om de middelen die aan de gemeente toekwamen ingevolge het Vlaams Noodfonds te verdelen onder de verenigingen, evenals extra ondersteuning te voorzien vanuit de gemeente. 

    Een andere maatregel die genomen wordt, is het toestaan van een korting van 20% op de retributies verschuldigd ingevolge het gebruik van de culturele- en sportinfrastructuur voor de kalenderjaren 2020-2021.  

    De financiële weerslag van 2020 zal nog worden verwerkt in het boekjaar 2020 waarvoor de jaarrekeningen momenteel in opmaak zijn en die door de gemeenteraad en de Raad van Bestuur van het AGB zullen worden goedgekeurd op 28 juni 2021.

    Voor het kalenderjaar 2021 werd tijdelijk een artikel 5bis ingevoegd aan het kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van de culturele- en sportinfrastructuur, zoals goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB van 7 juni 2021. Bovendien werd een vrijstelling aan artikel 5 toegevoegd, in die zin dat er geen vergoedingen verschuldigd zijn door sportclubs die tijdelijk moeten uitwijken naar een andere locatie, omdat zij geen gebruik kunnen maken van de sport- en evenementenhal.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de aanpassingen aan dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur goed te keuren.

Lokale economie

  • De coronacrisis blijft de hele economie treffen, maar in het bijzonder de handel, horeca, de toeristische sector en wie evenementen organiseert of toeleverancier is. Vandaar dat de gemeente ook dit jaar 10 steunmaatregelen wenst te nemen – naast de federale en Vlaamse maatregelen – om de lokale ondernemers te helpen in deze moeilijke tijden.

    Voorgestelde maatregelen zijn:

    1.Vrijstelling uitstralingsbijdrage

    Sinds enkele jaren betalen de handelszaken in het kernwinkelgebied van Puurs centrum een uitstralingsbijdrage van 125 euro om kernversterkende acties zoals lenteopendeurdagen, de jaarlijkse modeshow maar ook de eindejaarsactie van UNIZO en kleinschaligere promoactiviteiten mee te financieren. De geplande activiteiten voor 2021 blijven, voor zover dit mogelijk is, natuurlijk ongewijzigd en worden zo nodig nog uitgebreid, maar de betroffen handelszaken worden in deze crisistijden van deze belasting, net zoals in 2020, vrijgesteld.

    2. Snelle betalingen

    Kleine lokale leveranciers worden prioritair en zo snel mogelijk na ontvangst van de facturen door de gemeente betaald, ongeacht de normale betalingsvoorwaarden. 

    3. Uitstel betaling bedrijfsbelastingen

    Om liquiditeitsproblemen te verminderen of te vermijden, worden de belastingaangiftes en aanslagbiljetten vanuit de gemeente in 2021 wel tijdig verzonden, maar zullen de Puurs-Sint-Amandse ondernemingen twee maanden extra uitstel van betaling krijgen voor de verschuldigde belastingen. 

    4. Vermindering algemene bedrijfsbelasting

    Er wordt geopteerd om de kleinere bedrijven (detailhandel en kleinere KMO’s) te ondersteunen, omdat deze vaak zwaarder getroffen worden door de coronacrisis dan de grotere bedrijven. Voorstel is om de vermindering en vrijstelling enkel voor bedrijven met een totale oppervlakte tot 500m² toe te staan. Bedrijven met een totale oppervlakte groter dan 500m² betalen belasting conform het goedgekeurde belastingreglement van 16 december 2019.

    5. Gedeeltelijke vermindering standgeld voor marktkramers

    Marktkramers kregen in 2020 een creditnota van 3 maanden standgeld in hun bus. Textielkramen moesten eind 2020 nog een maand thuisblijven (zonder compensatie vanuit de gemeente) en zien momenteel enorm af, net zoals de andere kramen.  Ondanks het feit dat de marktkramers in 2021 naar de markt mochten komen, wordt toch voorgesteld om het standgeld (exclusief elektriciteit) van de marktkramers van een geldig abonnement met de helft te verminderen gedurende het hele jaar 2021. Een grote factor hierin speelt de sluiting van de horeca, wat nefast is voor de marktkramers en het marktgebeuren. Steun in moeilijke tijden en het belang van de markt als een ontmoetingsplaats in open lucht is zeer groot.

    6. Gedeeltelijke vermindering standgeld kermiskramers

    Zolang er in de gemeente geen kermissen kunnen worden georganiseerd omwille van de coronacrisis, zullen de kermiskramers ook in 2021 voor de afgelaste kermissen geen standgeld hoeven te betalen. Het 50%-principe van de marktkramers zal hier (exclusief elektriciteit) worden doorgetrokken.

    7. Kwijtschelding van 6 maanden concessievergoeding voor concessiehouders van gemeentelijk patrimonium

    Uitbaters van handelszaken binnen het gemeentepatrimonium, zoals Dorpshuis De Leeuw of het Sportcafé in Sint-Amands kregen in 2020 een creditnota van ¼ van het concessiebedrag in hun bus. Omdat deze horecazaken ook enkele maanden gesloten waren, is hier ook het voorstel om de 50%-regel van de marktkramers door te trekken. Deze maatregel geldt voor volgende concessiehouders: Hof van Coolhem, Dorpshuis De Leeuw, Sporthal Sint-Amands, DEKOL, Visserspaviljoen. 

    8. Belevingscheque voor horeca

    Voorgesteld wordt om aan elke horecazaak gevestigd op 1 juni 2021 in Puurs-Sint-Amands een belevingscheque te geven ter waarde van 500 euro voor de organisatie van een publieke activiteit in of aan de horecazaak t.e.m. 30 juni 2022. Zo zorgen we dat mensen weer buiten komen en een gezellige activiteit bij hun favoriete horecazaak kunnen bijwonen. 

    9. Verhoging buurtfeestcheque

    De subsidies voor buurtfeesten – waarop elke straat recht heeft –  werden vorig jaar verhoogd van 150 euro naar 200 euro. Er vonden geen buurtfeesten plaats, dus het voorstel is om deze maatregel te verlengen tot eind 2022.

    10. Doorstart-promobudget

    In 2020 hadden we een doorstart-promobudget van ca. 10.000 euro om de lokale economie bij de heropstart na het opheffen van de coronamaatregelen daadkrachtig te ondersteunen en extra in de kijker te zetten. Dit geld is ook gebruikt voor advertenties, spots op TV, … Deze acties willen we graag herhalen in 2021.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan bovenstaande maatregelen. 

     

     

Welzijn en samenleven

  • De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.

    In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningcoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.

    In zitting van 25/01/2021 bekrachtigde de gemeenteraad de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 12/1/2021 waarbij de samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid tot 31 maart 2021 werd goedgekeurd. In zitting van 3 mei werd deze overeenkomst verlengd tot 30 juni 2021.  

    De Vlaamse Regering gaf vrijdag 7 mei 2021 haar definitieve goedkeuring aan het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. 

    Het definitieve besluit bevat, naast de verlenging van de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021, ook een paar administratieve wijzigingen t.o.v. het BVR van 23 april 2021: 

    • de uiterste termijn om het addendum of de samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen in te dienen, is gewijzigd naar 31 mei 2021 in plaats van 30 april 2021;
    • de uiterste termijn om het evaluatieverslag in te dienen en de subsidie (saldo) aan te vragen, is gewijzigd naar 31 oktober 2021 in plaats van 1 september 2021.
    • de uiterste termijn waarop 80% van de forfaitaire subsidie uitbetaald zal worden, is gewijzigd naar 31 augustus 2021 in plaats van 31 juli 2021. 

    Besturen die al een addendum voor de eerste verlenging (1 april tot 31 mei/30 juni) instuurden, moeten vóór 31 mei 2021 een tweede, nieuw addendum insturen voor een verlenging tot max. 31 augustus.   

    De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd:

    optie 1:  

    • preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantaine coaching 
    • wordt gesubsidieerd van tot en met 31 augustus 2021 
    • een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand  

    Bij het einde van de samenwerking moet er dus een evaluatieverslag opgemaakt worden. Op basis van dit evaluatieverslag zal bekeken worden of we onze engagementen voldoende zijn nagekomen om recht te hebben op de financiële vergoeding.

    Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 26/05/2021 besloten de bestaande samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid te verlengen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze beslissing van het college van burgemeester en schepenen te bekrachtigen.

Sociale zorg

  • Beslissing betreft het aankopen van 100 digicheques (4121,01 euro incl btw) en kadert in de extra maatregelen die het lokaal bestuur neemt in de bestrijding van de coronacrisis en ter ondersteuning van kwetsbare doelgroepen

    Start up Beego ontwikkelde digicheques: IT studenten van Beego verlenen digitale assistentie aan huis in ruil voor een digicheque. Eén digicheque kost €40. In ruil daarvoor krijg je één uur uitleg. Lokale besturen kunnen partner worden bij Beego en digicheques aankopen en deze vervolgens ter beschikking stellen van hun digitaal kwetsbare inwoners om hun digitale assistentie te verlenen. Een sessie duurt gemiddeld 2 a 3 uur en kost maw 3 digicheques.

    We stellen voor om via het OCMW partner te worden bij Beego en in eerste instantie 100 digitale digicheques aan te kopen voor een totaalbedrag van 4121.01 euro (incl btw). Daarnaast kunnen ook niet-kwetsbare personen gebruik maken van deze samenwerking, indien er geen (financiële) behoeftigheid wordt vastgesteld moeten zij wel zelf de digicheques aankopen.

    De begeleidende student krijgen een extra opleiding in het omgaan met kwetsbare doelgroepen. Zij volgen momenteel ook de coronamaatregelen: zowel cliënt als student dragen mondmasker, ze nemen handgel mee, er is anderhalve meter afstand of raam open en de studenten brengen eigen toetsenbord mee of huishoudfolie mee. Groepslessen zijn momenteel niet mogelijk

    Na het sluiten van de overeenkomst wordt een kick-off meeting gepland voor alle betrokkenen. Beego rapporteert ook periodiek over alle afspraken en er is een evaluatie voorzien door de cliënten, in andere steden en gemeenten is die evaluatie van de dienstverlening door Beego positief.

Mededelingen

Vragen