Terug Raad van bestuur AGB

Mon 28/06/2021 - 20:00 Digitaal via Teams

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Financieel beheer

Jaarrekening

  • Met ingang van 1 januari 2019 volgt het AGB Puurs, net zoals de andere entiteiten van het fusiebestuur Puurs-Sint-Amands de nieuwe BBC-2020 regelgeving.

    Deze regelgeving zit vervat in het decreet van 22/12/2017 over het lokaal  bestuur, het besluit van de Vlaamse Regering van 30/3/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en het ministerieel besluit van 26/6/2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, rekeningstelsels en digitale rapportering van de BBC.

    De jaarrekening is qua structuur, vorm en inhoud grotendeels identiek opgebouwd als het meerjarenplan en bestaat uit een beleidsevaluatie, financiële nota en toelichting.  Naast de BBC-jaarrekening maakt het AGB ook een vennootschapsrechtelijke jaarrekening die wordt neergelegd bij de balanscentrale van de NBB.  Het AGB is onderworpen aan de vennootschapsbelasting. 

    De bepaling in het Gemeentedecreet dat de jaarrekening van het AGB onderworpen moet worden aan de controle van een externe bedrijfsrevisor aangesteld als commissaris door de gemeenteraad, werd niet overgenomen in het Decreet Lokaal Bestuur.  Ook het Wetboek Vennootschappen legt het niet op omdat het AGB als een kleine vennootsschap wordt gekwalificeerd.  Wij hebben er echter voor geopteerd om de revisorale controle toch te behouden voor het vennootschapsrechtelijk deel van de jaarrekening.  De revisor zorgt voor een correcte vertaalslag van de BBC-jaarrekening en voor de (digitale) verslaggeving. De revisor controleert ook de aangifte in de vennootschapsbelasting en zorgt voor de bestanden voor digitale aanlevering. Het revisorverslag vormt tot slot een garantie voor een goed en getrouw beheer van de verzelfstandigde entiteit.  De controle van de jaarrekening 2020 werd uitgevoerd door bedrijfsrevisor Callens, Pirenne & Co, volgens opdrachtbrief onderschreven door de voorzitter van de raad van bestuur.

Ruimte

Werken

  • In mei 2006 werd de sport en evenementenhal geopend. Dit creëerde onmiddellijk extra sportmogelijkheden en bood een antwoord op de vele vragen rond kwalitatieve sportfaciliteiten in het centrum van Puurs. Deze nieuwe infrastructuur werd ook regelmatig ingezet bij de organisatie van grote cultuur evenementen. 

    Vijftien jaar later worden enkele noodzakelijke wijzigingen voorgesteld. Zo spelen we in op de vraag om onze vrijetijdsgebouwen klaar te maken voor de toekomst en te koppelen aan klimaatbestendige acties:

    • De footprint van het gebouw wordt onder andere aangepast en verkleind;
    • Door het heropbouwen van de voorgevel wordt meer meer licht en lucht gecreëerd;
    • Verschillende  technieken worden aangepast aan de actuele normen, waardoor het gebouw energiezuiniger wordt;
    • Het ventilatiesysteem wordt aangepast in functie van de COVID-maatregelen; 
    • De organisatiestructuur wordt gewijzigd.

    We stellen recent vast dat de kostprijzen voor bouwgrondstoffen en bouwmaterialen sterk zijn gestegen. 

    De ontwerpopdracht voor de opdracht “TvP - Verbouwing sport- en evenementenhal Puurs-Sint-Amands” werd gegund aan plusofficearchitects bv, Handelskaai 48, 1000 Brussel te 1000 Brussel en vastgelegd in de "Overeenkomst in het kader van Open Oproep 25/2013, voor uitvoering van deelproject 4; goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 5 februari 2019.

    Er werd een mandaat gegeven op 4 juli 2016 door de Raad van Bestuur AGB Puurs aan de Gemeente Puurs voor het afsluiten van de ereloonovereenkomst m.b.t. de aanpassingswerken aan de sport- en evenementenhal.

    In het kader van de opdracht “TvP - Verbouwing sport- en evenementenhal Puurs-Sint-Amands - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht” werd een bestek met nr. G-2021-035 opgesteld door de ontwerper, plusofficearchitects bv, Handelskaai 48, 1000 Brussel te 1000 Brussel.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 891.346,07 excl. btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.