Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 30/01/2024 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Pullaarsteenweg

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Aanleiding

De huidige bebouwde kom van Ruisbroek op Pullaarsteenweg begint t.h.v. Pullaarsteenweg nr. 133. Dit impliceert dat er een snelheidregime van 70 km/u geldt vanaf nr. 137. Aangezien er geen verschil is tussen de bebouwing voor nr.133 en en de bebouwing nr nr. 133 tot nr. 157 (spooroverweg) is het aangewezen om de bebouwde kom tot het einde van de lintbebouwing te verplaatsen. Na de spooroverweg start KMO-zone Pullaar, dit visueel verschil versterkt eveneens de overgang waardoor dit een meer logische plaats is om de bebouwde kom te laten starten. Deze aanpassing zorgt ervoor dat alle bewoners van Pullaarsteenweg hetzelfde snelheidsregime krijgen, met een veiligere verkeersdoorstroming als gevolg.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

De huidige bebouwde kom van Ruisbroek op Pullaarsteenweg begint t.h.v. Pullaarsteenweg nr. 133. Dit impliceert dat er een snelheidregime van 70 km/u geldt vanaf nr. 137. Aangezien er geen verschil is tussen de bebouwing voor nr.133 en en de bebouwing nr nr. 133 tot nr. 157 (spooroverweg) is het aangewezen om de bebouwde kom tot het einde van de lintbebouwing te verplaatsen. Na de spooroverweg start KMO-zone Pullaar, dit visueel verschil versterkt eveneens de overgang waardoor dit een meer logische plaats is om de bebouwde kom te laten starten. Deze aanpassing zorgt ervoor dat alle bewoners van Pullaarsteenweg hetzelfde snelheidsregime krijgen, met een veiligere verkeersdoorstroming als gevolg.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.

Besluit

Artikel 1: De bebouwde kom op Pullaarsteenweg wordt verplaatst naar spooroverweg thv nr.157

Artikel 2: Deze regeling wordt gesignaleerd door:
verkeersbord F1a ter hoogte van Pullaarsteenweg nr. 157
Verkeersbord F3a ter hoogte van Pullaarsteenweg overkant nr.157

Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.