Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/03/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans
  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen gemeenteraadszitting 4 maart 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de gemeenteraadszitting van 4 maart 2024 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

         
    • Algemeen bestuur

      • Beleidsondersteuning

        • Wijziging zetel gemeente - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          Sedert 1 januari 2019 (fusie) is de zetel van de gemeente gevestigd in de Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

          Vanaf begin april 2024 verhuizen de medewerkers van de meeste gemeente- en OCMW-diensten naar het nieuw gemeentehuis. 

          Het nieuwe gemeentehuis is toegankelijk voor de inwoners vanaf 22 april 2024. 

          Zodoende dient de zetel van de gemeente vanaf dan gewijzigd te worden van Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands naar Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad beslist om met ingang van 22 april 2024 de zetel van de gemeente Puurs-Sint-Amands (ondernemingsnummer 0697.609.548) tot op heden gelegen Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands te verplaatsen naar Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

          Artikel 2: Dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website en wordt gemeld aan de toezichthoudende overheid via het Loket voor Lokale Besturen. 

          Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennis gebracht van het college van burgemeester en schepenen. 

          Artikel 4: De wijziging van het adres zal eveneens gebeuren in de Kruispuntbank der ondernemingen.

           
        • Wijziging / coördinatie statuten AGB Puurs-Sint-Amands - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          In artikel 4 van de huidige statuten staat als maatschappelijke zetel van het AGB Puurs-Sint-Amands vermeld Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

          Gelet op de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis wordt voorgesteld om de maatschappelijke zetel van het AGB Puurs-Sint-Amands met ingang van 22 april 2024 te verplaatsen naar het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.

          De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans
          Tegenstanders: Peter Lemmens, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 stemmen tegen

          Besluit

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt onderstaande statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands goed:

          Statuten Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands

          Opgericht bij besluit van de gemeenteraad van Puurs 26 mei 2005

          Goedgekeurd door de Vlaamse Minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering bij M.B. van 28 september 2005

          Gewijzigd bij besluit van de raad van bestuur van 17 december 2007

          Gewijzigd bij besluit van de raad van bestuur van 9 juni 2008

          Gewijzigd bij besluit van de raad van bestuur van 27 juni 2013

          Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs en raad van bestuur van 12 september 2013

          Goedgekeurd door de Vlaamse Minister bij M.B. van 13 december 2013

          Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs van 25 juni 2014

          Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs van 7 mei 2015

          Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 16 december 2019

          Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 29 juni 2020

          Gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 25 maart 2024

          HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN

          Artikel 1 – Naam, rechtsvorm en gemeente

          §1. Het autonoom gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands (afgekort AGB Puurs-Sint-Amands), voorheen autonoom gemeentebedrijf Puurs (AGB Puurs) genoemd, is een autonoom gemeentebedrijf met rechtspersoonlijkheid, opgericht bij het besluit van de gemeenteraad van Puurs van 26 mei 2005. Het wordt verder “het bedrijf” of “het AGB” genoemd.

          §2. Waar verder in deze statuten sprake is van de “gemeente” wordt de gemeente Puurs-Sint-Amands bedoeld. Ingevolge het Decreet van 4 mei 2018 betreffende de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Puurs en Sint-Amands en tot wijziging van de bijlage bij het decreet van 5 juli 2002 tot vaststelling van de regels inzake de dotatie en de verdeling van het Vlaams Gemeentefonds en de bijlage bij het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 werd de gemeente Puurs op 1 januari 2019 vrijwillig samengevoegd tot de gemeente Puurs-Sint-Amands.  

          Artikel 2 – Wettelijk kader

          Het AGB is onderworpen aan het Decreet over het lokaal bestuur , aan de andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten, en aan deze statuten voor zover zij niet van voornoemde regelgeving afwijken.

          Artikel 3 – Statutenwijziging

          §1. Op voorstel of na advies van de raad van bestuur kan de gemeenteraad de statuten van het bedrijf wijzigen.

          §2. De beslissing van de gemeenteraad inzake statutenwijziging wordt op eenzelfde wijze als de oprichtingsbeslissing en de statuten bekendgemaakt. Een volledig gecoördineerde tekst wordt eveneens gepubliceerd via een webtoepassing van de gemeente.

          Artikel 4 – Maatschappelijke zetel

          De zetel van het AGB is gevestigd te 2870 Puurs-Sint-Amands, Forum 6, op het gemeentehuis. De maatschappelijke zetel van het bedrijf kan enkel gewijzigd worden via statutenwijziging binnen het grondgebied van de gemeente.

          Artikel 5 – Maatschappelijk doel en taken

          §1. Het AGB heeft als doel het beheer, de exploitatie, de rendabilisering en de valorisering van het patrimonium behorend tot het openbaar en privaat domein waarvan het eigenaar is of waarop, ongeacht de rechtstechniek, door de gemeente of het OCMW van Puurs-Sint-Amands een beheers- of gebruiksrecht wordt toegekend, evenals de exploitatie van infrastructuren, bestemd voor culturele, toeristische, sportieve- of ontspanningsactiviteiten of voor commerciële en economische activiteiten.

          §2. Ter realisatie van de in §1 vermelde doelstellingen, wordt het AGB belast met de volgende beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang, die zij uitvoert in het kader en binnen de grenzen die verder worden bepaald in de beheersovereenkomst:

          -        de exploitatie van infrastructuren bestemd voor culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning, onderwijs, sociale, wetenschappelijke of verzorgende activiteiten;

          -        de exploitatie van parkeeraangelegenheden en opslagplaatsen;

          -        het initiëren en realiseren van stadsvernieuwings-, stadsverfraaiings-, en stadsontwikkelingsprojecten, inbegrepen de studie en de opmaak van masterplannen;

          -        het verwerven, het aanwenden, het beheren, exploiteren, vervreemden van zijn goederen; het vestigen of opheffen van zakelijke onroerende rechten, de bouw,  de renovatie, de verbouwing, het verhuren of de financieringshuur van onroerende goederen met het oog op de verkoop, de verhuur, de financieringshuur, alsook alle handelingen met betrekking tot de uitvoering of financiering ervan;

          -        het beheer van de onroerende goederen van de gemeente;

          -        het beheer van de onroerende goederen van het OCMW van Puurs-Sint-Amands op basis van artikel 294 van het Decreet over het lokaal bestuur;

          -        het in eigen naam en voor eigen rekening overgaan tot onteigeningen die noodzakelijk zijn voor de verwezenlijking van de doelstellingen;

          -        op voorwaarde van bijzondere en omstandige motivering, zakelijke rechten vestigen op de onroerende goederen die behoren tot het openbaar domein, voor zover deze zakelijke rechten niet kennelijke onverenigbaar zijn met de bestemming van deze goederen;

          -        het verlenen van diensten aan de gemeente in relatie tot de bovenvermelde doelstellingen.

          Artikel 6 – Participaties

          Het AGB kan andere rechtspersonen, genoemd filialen, oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen, als dat past binnen de opdrachten vermeld in artikel 5.

          De oprichting, deelname of vertegenwoordiging mag geen speculatieve oogmerken nastreven en gebeurt in overeenstemming met het gelijkheidsbeginsel, de regelgeving over mededinging en de staatsteun en de voorwaarden vermeld in de beheersovereenkomst. De beslissing tot oprichting, deelname of vertegenwoordiging toont aan de aan de voormelde voorwaarden is voldaan.

          De deelname is onderworpen aan de voorwaarde dat aan het bedrijf minstens een mandaat van bestuurder wordt toegekend, ongeacht de grootte van de inbreng van de verschillende partijen in het maatschappelijk kapitaal van het filiaal.

          Artikel 7 – Rechtspersoonlijkheid en duur

          Het AGB werd opgericht voor onbepaalde duur en heeft rechtspersoonlijkheid verkregen vanaf de datum van oprichtingsbeslissing.

          Artikel 8 – Beheersovereenkomst

          §1. Tussen de gemeente en het AGB wordt een beheersovereenkomst afgesloten overeenkomstig de toepasselijke bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 234.

          §2. De beheersovereenkomst, evenals elke verlenging, wijziging, schorsing of ontbinding ervan, wordt via een webtoepassing van de gemeente openbaar gemaakt.

          §3. De beheersovereenkomst en de uitvoering ervan wordt jaarlijks geëvalueerd door de gemeenteraad.

          §4. De beheersovereenkomst wordt gesloten voor een periode die eindigt uiterlijk zes (6) maanden na de volledige vernieuwing van de gemeenteraad, onder voorbehoud van de mogelijkheid tot verlenging, wijziging, schorsing en ontbinding.

          Als bij het verstrijken van de beheersovereenkomst geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden, wordt de bestaande overeenkomst van rechtswege verlengd. Als geen nieuwe beheersovereenkomst in werking is getreden binnen één jaar na de in het vorige lid bedoelde verlenging, of als een beheersovereenkomst werd ontbonden of geschorst, kan de gemeenteraad na overleg met het AGB voorlopige regels vaststellen inzake de in de beheersovereenkomst bedoelde aangelegenheden. Die voorlopige regels zullen als beheersovereenkomst gelden tot op het ogenblik dat een nieuwe beheersovereenkomst in werking treedt.

          §5. In de mate dat het AGB geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders, is artikel 234, § 2 van het Decreet over het lokaal bestuur van toepassing.

          HOOFDSTUK II – ORGANEN

          Afdeling I - Algemeen

          Artikel 9 – Structuur

          Het bedrijf wordt bestuurd door een raad van bestuur en een directiecomité.

          Afdeling II – Raad van bestuur

          Artikel 10 – Samenstelling

          §1. De samenstelling van de raad van bestuur is dezelfde als deze van de gemeenteraad.

          §2. De benoeming van de leden van de raad van bestuur gebeurt door de gemeenteraad.   

          §3. Er wordt rekening gehouden met de onverenigbaarheden bij voordracht en benoeming zoals voorgeschreven in het Decreet over het lokaal bestuur.

          Artikel 11 – Duur en einde mandaat

          §1. De duur van het mandaat als lid van de raad van bestuur valt samen met de duur van het mandaat als gemeenteraadslid.

          §2. Na de volledige hernieuwing van de gemeenteraad wordt tot volledige vernieuwing van de raad van bestuur overgegaan. In dit geval blijven de leden van de raad van bestuur in functie tot de nieuwe gemeenteraad tot hun vervanging is overgegaan.

          §3. Wanneer een lid van de raad van bestuur ophoudt gemeenteraadslid te zijn, wordt zijn vervanger in de  raad van bestuur benoemd van zodra hij is geïnstalleerd als gemeenteraadslid, behoudens in het geval bedoeld in de vorige alinea.

          Artikel 12 – Vergoeding

          Er wordt aan de leden van de raad van bestuur geen presentiegeld toegekend.

          Artikel 13 – Voorzitterschap en secretaris

          §1. De raad van bestuur kiest uit zijn leden een voorzitter die deel moet uitmaken van het college van burgemeester en schepenen van de gemeente en die de vergaderingen van de raad van bestuur voorzit.

          §2. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt de raad van bestuur voorgezeten door

          een bestuurder die door de voorzitter daartoe is aangeduid.

          §3. De raad van bestuur kiest daarnaast een secretaris en een plaatsvervanger die geen deel moet uitmaken van de raad van bestuur. De secretaris staat in voor het secretariaat van de raad van bestuur.

          Artikel 14 – Bijzonder lasthebber financiën

          Er wordt door de raad van bestuur een bijzonder lasthebber financiën aangesteld die binnen het AGB de financiële taken die voortvloeien uit de BBC opneemt (waaronder maar niet beperkt tot, het verlenen van visum, de tweede handtekening bij girale betalingen, het opmaken van het meerjarenplan en de jaarrekening).

          Artikel 15 – Vergaderingen

          §1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar.
          §2. De raad van bestuur wordt bijeengeroepen door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij verhindering, door zijn vervanger, telkens wanneer de belangen van het AGB het vereisen.

          §3. De raad van bestuur beraadslaagt op de maatschappelijke zetel van het AGB of, indien de omstandigheden dit vereisen op een andere plaats die bepaald wordt door de voorzitter.

          §4. Op gemotiveerd verzoek van minstens een derde van de bestuurders is de voorzitter verplicht om de raad bijeen te roepen binnen de 14 dagen na ontvangst van de aanvraag. De aanvraag gebeurt steeds schriftelijk of digitaal.

          §5. De uitnodigingen vermelden de plaats, de datum, het uur en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering schriftelijk of digitaal verzonden. De uitnodiging is vergezeld van een toelichtende nota bij elk agendapunt, alsook de voorstellen van beslissing.

          §6. De raad van bestuur kan externen, personeelsleden van het bedrijf of van de gemeente, en directieleden van het bedrijf uitnodigen op de vergaderingen, zonder stemrecht.

          Artikel 16 – Beraadslaging, stemming en notulen

          §1. De raad van bestuur kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien tenminste de meerderheid van zijn leden aanwezig is. Indien dit quorum niet bereikt wordt, kan een nieuwe raad bijeengeroepen worden met dezelfde agenda, die geldig zal beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders. In de oproeping voor de tweede vergadering wordt uitdrukkelijk vermeld dat het gaat om een tweede vergadering die overeenkomstig dit artikel 16 van de statuten kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders.

          §2. Over dringende punten die niet op de agenda werden vermeld, kan de raad van bestuur slechts geldig beraadslagen indien twee derde van de aanwezige bestuurders hiermee akkoord gaat.

          §3. Elke bestuurder heeft één stem. Een beslissing is slechts geldig genomen wanneer zij genomen wordt met de volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige bestuurders. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

          De stemmingen gebeuren bij handopsteking, behalve bij benoemingen en voordrachten of personeelszaken, waar de stemmingen geheim zijn. Ingeval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend, bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing verworpen.

          Elke bestuurder eerbiedigt de onverenigbaarheden bij beraadslaging en stemming die werden opgenomen in het Decreet over het lokaal bestuur.

          §4. De beraadslagingen en de beslissingen van de raad van bestuur worden door de secretaris genotuleerd overeenkomstig artikel 278 §1 van het Decreet over het lokaal bestuur, waarbij gemeenteraad wordt gelezen als raad van bestuur.

          Er wordt geen zittingsverslag van de vergaderingen van de raad van bestuur opgesteld.          

          De notulen worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend. De notulen van de vergaderingen worden ten laatste meegestuurd met de uitnodiging voor de volgende vergadering, waar ze ter goedkeuring worden voorgelegd.

          Een lijst met besluiten van de raad van bestuur wordt via een webtoepassing van de gemeente gepubliceerd overeenkomstig artikel 285-286 van het Decreet over het lokaal bestuur. Die webtoepassing vermeldt ook de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van de raad van bestuur.

          De leden van de raad van bestuur, de leden van het directiecomité en de gemeenteraadsleden hebben toegang tot de notulen van de raad van bestuur en het directiecomité via het elektronisch systeem voor vergaderbeheer.          

          Artikel 17 – Bevoegdheden

          De raad van bestuur van het AGB is bevoegd voor alles wat niet uitdrukkelijk bij decreet, in de statuten of in de beheersovereenkomst is voorbehouden aan de gemeenteraad, onverminderd de delegatie aan het directiecomité van de bevoegdheden zoals voorzien in artikel 25.

          Artikel 18 – Vertegenwoordiging

          §1. Het AGB wordt ten overstaan van derden geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur of door twee leden van de raad van bestuur samen.

          §2. Wanneer het belang van het bedrijf dit vereist, beslist de raad van bestuur tot het instellen van rechtsvorderingen zowel voor gewone rechtbanken als administratieve rechtscolleges en over het treffen van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke handelingen en vertegenwoordigt de raad van bestuur het AGB in rechte als eiser of verweerder jegens derden.  In alle andere gevallen geldt de regeling zoals omschreven in §1.

          §3. Tenzij de raad van bestuur een bijzondere lastgeving verstrekt, en behoudens een andere regeling in het huishoudelijk reglement, worden de akten en alle andere stukken of briefwisseling ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij afwezigheid van de voorzitter, door twee bestuurders samen optredend.

          Artikel 19 – Aansprakelijkheid van bestuurders

          §1. De bestuurders zijn niet persoonlijk gebonden door de verbintenissen van het AGB.

          §2. De bestuurders zijn aansprakelijk zonder hoofdelijkheid voor de tekortkomingen bij de normale uitoefening van hun bestuur. Bij overtredingen waaraan ze geen deel hebben gehad, worden de bestuurders van de aansprakelijkheid ontheven als hen geen schuld treft en als ze de overtredingen hebben aangeklaagd bij de gemeenteraad binnen een maand nadat ze er kennis van hebben gekregen.

          Afdeling III - Directiecomité

          Artikel 20 – Samenstelling

          Het directiecomité is samengesteld uit maximaal zeven leden, welke worden benoemd door de raad van bestuur bij geheime stemming.

          Elke fractie heeft minstens het recht om een vertegenwoordiger aan te duiden die de vergaderingen van het directiecomité kan bijwonen met raadgevende stem.

          Artikel 21 – Duur en einde mandaat

          §1. De duurtijd van het mandaat van lid van het directiecomité loopt gelijk met de duur van de legislatuur. Het mandaat is hernieuwbaar. De leden van het directiecomité kunnen te allen tijde door de raad van bestuur worden ontslagen bij gemotiveerde beslissing en na eerbiediging van de hoorplicht.

          §2. Na de volledige vernieuwing van de raad van bestuur die volgt op de installatie van de gemeenteraad, wordt tot de volledige vernieuwing van het directiecomité overgegaan. In dat geval blijven de leden van het directiecomité in functie tot de nieuwe raad van bestuur tot hun vervanging is overgegaan.

          §3. Een lid van het directiecomité kan zijn mandaat opzeggen door schriftelijke kennisgeving aan de voorzitter van de raad van bestuur. Het ontslag is definitief na de ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de raad van bestuur. Het lid van het directiecomité blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd op de eerstvolgende raad van bestuur, behoudens wanneer het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

          Artikel 22 – Voorzitterschap en secretaris

          §1. Het directiecomité kiest uit zijn leden een voorzitter die de vergaderingen van het directiecomité voorzit. Indien de voorzitter verhinderd is, wordt het directiecomité voorgezeten door een lid, dat door de voorzitter daartoe is aangeduid.

          §2. Het directiecomité duidt een secretaris aan die instaat voor het secretariaat van het directiecomité.

          Artikel 23 – Bijeenroeping

          §1. Het directiecomité wordt bijeengeroepen door de voorzitter van het directiecomité telkens als de belangen van het AGB het vereisen.

          §2. Het directiecomité beraadslaagt op de maatschappelijke zetel van het AGB of, indien de omstandigheden dit vereisen, op een andere plaats die wordt bepaald door de voorzitter. De vergaderingen zijn niet openbaar.

          §3. Op gemotiveerd verzoek van minstens de helft van de leden van het directiecomité is de voorzitter verplicht het directiecomité bijeen te roepen binnen de 8 dagen na de aanvraag.

          §4. De uitnodigingen vermelden plaats, datum, uur en agenda van de vergadering en worden tenminste 2 dagen voor de vergadering schriftelijk of digitaal verzonden.

          Artikel 24 – Beraadslaging, stemming en notulen

          §1. Het directiecomité kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien ten minste de helft van zijn stemgerechtigde leden aanwezig is. Indien dit quorum niet bereikt wordt, kan een nieuwe vergadering van het directiecomité bijeengeroepen worden met dezelfde agenda, dewelke geldig zal beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige leden. In de oproeping voor de tweede vergadering wordt uitdrukkelijk vermeld dat het gaat om een tweede vergadering die overeenkomstig dit artikel 24 van de statuten kan beraadslagen en beslissen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders.          

          §2. Elk lid van het directiecomité heeft één stem.

          Een beslissing is slechts geldig genomen wanneer zij genomen wordt met de volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige leden. Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet bij de uitgebrachte stemmen geteld.

          In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend; bij geheime stemming evenwel wordt de beslissing dan verworpen.

          §3. De beraadslagingen en de beslissingen van het directiecomité worden door de secretaris genotuleerd. Een afschrift ervan wordt ter informatie toegezonden aan de leden van de raad van bestuur.

          De notulen worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend. De notulen van de vergaderingen worden ten laatste meegestuurd met de uitnodiging voor de volgende vergadering, waar ze ter goedkeuring worden voorgelegd.

          De webtoepassing van de gemeente vermeldt de wijze waarop het publiek inzage kan krijgen in de notulen van het directiecomité.

          Artikel 25 – Bevoegdheden

          §1. Het directiecomité van het AGB is belast met:

          1°    het dagelijks personeelsbeheer, de bevoegdheid voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel;

          2°    het dagelijks bestuur;

          3°       de vertegenwoordiging met betrekking tot het dagelijks bestuur; en

          4°       de voorbereiding en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.

          §2. Het “dagelijks bestuur”  zoals bedoeld in §1 omvat alle handelingen die de normale werking van het AGB moeten garanderen, met uitzondering van de bevoegdheden die exclusief toekomen aan de raad van bestuur krachtens het Decreet over het lokaal bestuur, de statuten, de beheersovereenkomst of een uitdrukkelijke beslissing van de raad van bestuur.

          Het dagelijks bestuur omvat in elk geval:

          -          beheersdaden die geboekt worden op het exploitatiebudget of die in normale omstandigheden het AGB niet voor meer dan een jaar binden.

          -          beheersdaden die geboekt worden op het investeringsbudget voor zover zij het AGB niet meer dan 1 jaar binden.

          -          alle opdrachten met een waarde lager dan of gelijk aan 35.000 euro exclusief btw.

          §3. De bevoegdheid betreffende “de voorbereiding en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur” zoals bedoeld in §1 omvat onder meer (niet-exclusief):

          -          het bepalen van de tarieven in de vastgestelde tariefreglementen; en

          -          het voeren van vastgestelde plaatsingsprocedures en de gunning en uitvoering van overheidsopdrachten.

          §4. Het directiecomité is verantwoording verschuldigd aan de raad van bestuur. Het verschaft de raad van bestuur informatie over zijn beslissingen en licht hem in over al zijn handelingen.

          Artikel 26 – Vertegenwoordiging

          §1. Het AGB wordt, binnen de bevoegdheden van het directiecomité, ten overstaan van derden geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van het directiecomité of door twee leden van het directiecomité samen.

          §2. Tenzij het directiecomité een bijzondere lastgeving verstrekt, en behoudens een andere regeling in het huishoudelijk reglement, worden de akten en alle andere stukken of briefwisseling binnen de bevoegdheden van het directiecomité ondertekend door de voorzitter van het directiecomité of door twee leden van het directiecomité samen.

          Artikel 27 – Vergoedingen

          De leden van het directiecomité oefenen hun mandaat onbezoldigd uit.

          HOOFDSTUK III – FINANCIËN EN CONTROLE

          Afdeling I - Financiën

          Artikel 28 – Kapitaal

          §1. Het geplaatste maatschappelijke en statutaire kapitaal van het AGB bedraagt 6.744.279,77 euro.

          §2. Het bedrag van het geplaatste maatschappelijke en statutaire kapitaal stemt overeen met de netto-inbrengwaarde van de vermogensbestanddelen.

          §3. Behoudens in het kader van een ontbinding van het bedrijf kan het kapitaal noch geheel noch gedeeltelijk, op welke wijze dan ook, worden vervreemd, uitgekeerd of overgedragen. Een vermindering van het kapitaal is enkel mogelijk om exploitatieverliezen, minderwaarden of (duurzame) waardeverminderingen te compenseren.

          Artikel 29 – Inkomsten en uitgaven

          Het AGB ontvangt de inkomsten van de activiteiten die het uitvoert. Het AGB draagt de lasten van zijn eigen activiteiten.

          Het AGB stelt de tarieven en de tariefstructuren voor de prestaties die het levert vast binnen de grenzen van de grondregels voor tarifering, bepaald in de beheersovereenkomst. De maximumtarieven of de formules voor de berekening ervan die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Artikel 30 – Financiering

          De raad van bestuur van het AGB beslist vrij over de omvang, de technieken en de voorwaarden van zijn externe financiering. Het AGB kan onder meer toelagen, giften en legaten ontvangen en leningen aangaan binnen de grenzen gesteld in de statuten en de beheersovereenkomst. Per project kan een aangepaste vorm van financiering worden toegepast.

          Artikel 31 – Meerjarenplan

          De raad van bestuur stelt het meerjarenplan op overeenkomstig de regels die krachtens het Decreet over het lokaal bestuur gelden voor het meerjarenplan van de gemeente en legt ze ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad.

          Artikel 32 – Boekhouding en jaarrekening

          §1. De boekhouding wordt gevoerd en de jaarrekening wordt opgesteld overeenkomstig de regels van het Decreet over het lokaal bestuur die worden gesteld voor de boekhouding en de jaarrekening van de gemeente.

          Het AGB voert een algemene en budgettaire boekhouding, aangepast aan de aard en de omvang van zijn activiteiten.

          §2. De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur. Het boekjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van datzelfde jaar.

          §3. Nadat de rekeningen van de boekhouding in overeenstemming zijn gebracht met de gegevens van de inventaris van al de bezittingen, rechten, vorderingen, schulden en verplichtingen van welke aard ook van het AGB, worden ze samengevat opgenomen in het ontwerp van de jaarrekening. De jaarrekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota en een toelichting.

          §4. De raad van bestuur spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          §5. De toezichthoudende overheid keurt de jaarrekening goed onder de voorwaarden van artikel 262 §1 eerste lid en §2 van het Decreet over het lokaal bestuur.

          Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden over de goedkeuring van de jaarrekening binnen ene termijn van honderdvijftig dagen, wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte heeft gebracht van de bekendmaking van de jaarrekening van het AGB, met toepassing van artikel 286 §1 van het Decreet over het lokaal bestuur, en het AGB de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

          Artikel 33 – Resultaatsbestemming

          Nadat een bedrag van ten minste twintig procent van de nettowinst is uitgekeerd aan de Gemeente, beslist de raad van bestuur over de bestemming van het saldo van resultaat van het AGB.

          Afdeling 2 – Controle

          Artikel 34 – Organisatiebeheersing

          §1. Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van het bedrijf wordt geregeld, met inbegrip van het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole, de ondertekening van girale bankorders en de controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn met inbegrip van de rapporteringsverplichtingen.

          §2. Het opzetten van het organisatiebeheersingssysteem behoort tot de bevoegdheid van het directiecomité overeenkomstig de modaliteiten vastgelegd in de beheersovereenkomst.

          Artikel 35 – Kwijting

          Jaarlijks beslist de gemeenteraad over de aan de bestuurders te verlenen kwijting, na goedkeuring van de rekeningen. Die kwijting is alleen rechtsgeldig als de ware toestand van het AGB niet wordt verborgen door enige weglating of onjuiste opgave in de rekeningen of in de rapportering over de uitvoering van de beheersovereenkomst.

          De goedkeuring van de jaarrekening door de toezichthoudende overheid heeft van rechtswege de kwijting aan de bestuurders tot gevolg, zodat de gemeenteraad geen uitdrukkelijke beslissing over de kwijting dient te nemen.

          HOOFDSTUK IV – ONTBINDING EN VEREFFENING

          Artikel 36 – Ontbinding en vereffening

          De gemeenteraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van een autonoom gemeentebedrijf over te gaan. In de beslissing tot ontbinding wijst de gemeenteraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.

          HOOFDSTUK V – INWERKINGTREDING

          Artikel 37 – Inwerkingtreding statuten

          Deze statuten treden in werking op 22 april 2024.

           
      • Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

        • VZW Nationaal Park Scheldevallei. Goedkeuring statuten (oprichtingsakte) en aanduiding vertegenwoordigers

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          In zitting van 8 mei 2023 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en de Vzw Regionaal Landschap Schelde-Durme goed. Op 13 oktober 2023 erkende de Vlaamse Regering de Scheldevallei als Nationaal Park. In opvolging van deze beslissingen wordt nu aan de raad de ontwerp oprichtingsakte van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei ter goedkeuring voorgelegd. Tevens dient er ook een vertegenwoordiger en kandidaat-bestuurder te worden aangesteld.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans
          Onthouders: Peter Lemmens, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad keurt de ontwerp oprichtingsakte van de vzw Nationaal Park Scheldevallei, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed en gaat akkoord met de aanduiding van de gemeente als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei. Deze oprichtingsakte vindt men in bijlage en maakt integraal deel uit van dit besluit.

          De gemeenteraad duidt volgende persoon aan om de gemeente te vertegenwoordiger als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei: Koen Van den Heuvel.

          Artikel 2: De gemeenteraad duidt volgende persoon als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering (A.V.) van de nieuwe vzw onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw: Raf De Blaiser

          Artikel 3: De gemeenteraad duidt volgende kandidaat bestuurder aan met het oog op voordracht van de vertegenwoordigers van de Gemeente in het bestuursorgaan van de nieuwe vzw, onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw: Els De Smedt.

          Artikel 4: De gemeenteraad duidt volgende kandidaat vaste vertegenwoordiger aan met het oog op voordracht van de vertegenwoordigers van de Gemeente in het bestuursorgaan van de nieuwe vzw, onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw: Els De Smedt.

          Artikel 5: De gemeenteraad geeft machtiging aan het College van Burgemeester en Schepenen om de nodige uitvoeringsmaatregelen te nemen.

           
        • PIDPA - Mandaat vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 19 april 2024

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 1 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene ver­gadering van PIDPA die op 19 april 2024 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans
          Onthouders: Peter Lemmens, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering op 19 april 2024 van PIDPA, zijnde:

          1. Nazicht van de raadsbesluiten van de afgevaardigden
          2. Begroting 2024
          3. Varia: Vragen van vennoten
          4. Goedkeuring van het verslag van de vergadering

          Artikel 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van PIDPA op 19 april 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 3: Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan PIDPA.

           
      • Veiligheid

        • Politieverordening bij hoogdringendheid van de burgemeester van Puurs-Sint-Amands inzake het instellen van een tijdelijk droneverbod (UAS-verbod) tijdens het evenement FTI SuperNova op 17 maart 2024 - Bekrachtiging

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          Naar aanleiding van het evenement FTI SuperNova, dat plaatsvond op zondag 17 maart 2024 in het Studio 100 Pop-Up Theater, werd een politieverordening bij hoogdringendheid goedgekeurd door de burgemeester van Puurs-Sint-Amands inzake het instellen van een tijdelijk droneverbod tijdens het evenement.

          Zoals bepaald in artikel 134 van de Nieuwe Gemeentewet dient dit besluit, zelfs indien de datum van het voorwerp van het besluit reeds in het verleden ligt, ter bekrachtiging te worden voorgelegd op de eerstvolgende gemeenteraad.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt de politieverordening bij hoogdringendheid van de burgemeester van Puurs-Sint-Amands inzake het instellen van een tijdelijk droneverbod tijdens het evenement FTI SuperNova op 17 maart 2024, zoals bepaald bij de beslissing van de burgemeester op 11 maart 2024.

           
    • Financieel beheer

      • Belastingen, retributies, reglementen

        • Besluit tot aanpassing van de belastingreglementen op vlak van het adres waar de aangifte moet worden ingediend - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          In alle belastingreglementen waarin de belastingplichtige een aangifte dient te doen, staat het huidige adres van het gemeentehuis vermeld, namelijk Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

          Met ingang van 22 april 2024 zal het nieuwe gemeentehuis in gebruik genomen worden.

          Het adres van de gemeente verandert vanaf dan in Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

          Zodoende dienen de belastingreglementen waarin een aangifteplicht is voorzien, waarbij nog wordt verwezen naar het oude adres van het gemeentehuis, in die zin aangepast te worden.  

          De gecoördineerde versie van de voornoemde belastingreglementen wordt op de gemeentelijke website gepubliceerd. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De gemeenteraad beslist dat in genoemde artikelen van onderstaande belastingreglementen het adres 'Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands' wordt gewijzigd naar 'Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands' met ingang van 22 april 2024: 

          - belasting op nachtwinkels, private bureaus voor telecommunicatie en wedkantoren, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 4 februari 2019 (artikel 6);

          - belasting op tweede verblijven, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2019 (artikel 7);

          - belasting op de verspreiding van niet-geadresseerde reclamedrukwerken en van gelijkgestelde producten, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2019 (artikel 6);

          - belasting op masten en pylonen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 16 december 2019 (artikel 6) en aangepast in vergadering van de gemeenteraad van 14 december 2020;

          - belasting op de voor publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstverstrekkers en vrije beroepen gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 28 maart 2022 (artikel 7); 

          - algemene gemeentebelasting, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 19 december 2022 (artikel 8);

          - belasting op motoren, hefkracht en drijfkracht, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 19 december 2022 (artikel 7);

          De gecoördineerde versie van de voornoemde belastingreglementen wordt op de gemeentelijke website gepubliceerd.

           
    • Ruimte

      • Leefomgeving

        • Beleidsplan Ruimte en Mobiliteit - Definitieve vaststelling

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          De gemeenteraad stelde op 26/6/2023 het ontwerp beleidsplan Ruimte en Mobiliteit voorlopig vast.

          Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 2/8/2023 tot en met 30/10/2023. Tijdens deze periode werden 4 adviezen en 5 bezwaren ingediend.

          Op 22/1/2024 bracht de Gecoro een standpunt uit over het ontwerp Beleidsplan Ruimte en Mobiliteit en het gevolg dat het best gegeven kan worden aan de reacties uit het openbaar onderzoek. De behandeling van de Gecoro over de ontvangen adviezen en bezwaren en het voorstel van wijzigingen aan het ontwerp beleidsplan Ruimte en Mobiliteit zijn te vinden in het advies van de Gecoro die als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit worden gevoegd.

          De gemeenteraad sluit zich aan bij de bespreking en behandeling door de Gecoro van de ontvangen adviezen en bezwaren. De gemeenteraad maakt zich de motivering van de Gecoro eigen.

          Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het beleidsplan ruimte en mobiliteit definitief vast te stellen.

          Het beleidsplan Ruimte is plan-m.e.r.-plichtig volgens het DABM. Parallel aan de opmaak van het gemeentelijk beleidsplan Ruimte en Mobiliteit werd een procedure voor een plan-milieueffectrapportage opgestart waarbij de mogelijke effecten van het beleidsplan op mens en milieu in kaart gebracht werden. Het plan-MER werd opgesteld conform het generieke spoor uit het DABM. Op 8/3/2024 werd de beslissing ontvangen dat het plan-MER werd goedgekeurd.

          Het DABM (art. 4.2.11 §7) voorziet dat bij vaststelling van het beleidsplan een milieuverklaring wordt opgesteld. Deze milieuverklaring wordt als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit toegevoegd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Patrick Pauwels, Luk Ceurvelt, Hilde Waumans
          Tegenstanders: Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 15 stemmen voor, 11 stemmen tegen

          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad stelt het beleidsplan ruimte en mobiliteit bestaande uit een strategische visie en 3 beleidskaders 'Open ruimte', Verdichting' en 'Mobiliteit', definitief vast.

          Artikel 2: Het beleidsplan Ruimte en Mobiliteit zal na definitieve vaststelling het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Sint-Amands (2005) en het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van Puurs (2003) met een partiële herziening in 2012, vervangen.

          Artikel 3: Het definitief vastgestelde beleidsplan ruimte en mobiliteit wordt per beveiligde zending bezorgd aan het provinciebestuur en de Vlaamse Regering.

           
        • Masterplan Groene Ring - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          De groene ring wordt een doorlopend wandelpad van 9,5 km rondom de duo-kern Puurs-Kalfort.

          Meer info op de gemeentelijke website https://www.puurs-sint-amands.be/masterplan-groene-ring.

          Een infomoment over het concept-masterplan ging door op 4/5/2023. Dit plan werd positief onthaald en waren slechts beperkte opmerkingen/aandachtspunten. Rekening houdend met deze feedback werd het definitieve masterplan opgemaakt.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Patrick Pauwels, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Antoaneta Ciuca, Hilde Waumans
          Onthouders: Peter Lemmens, Jan Van Camp, Lavinia De Maeyer, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 20 stemmen voor, 6 onthoudingen

          Besluit

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt het masterplan Groene Ring opgemaakt door Atelier Horizon goed en engageert zich om toekomstige projecten gelegen in het projectgebied van dit masterplan, te toetsen aan en uit te voeren volgens de ruimtelijke visie uitgewerkt in dit masterplan.

           
    • Ondersteuning

      • Onroerend goedbeheer

        • PPS projectgebied omgeving Familieheem Ruisbroek - Goedkeuring gunningsleidraad en bijlagen

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          Atelier Horizon werkte een ruimtelijke visie met inrichtingsplan uit voor het projectgebied in de omgeving van Familieheem in Ruisbroek. De locatie-keuze voor de uitbreiding van de school kende een participatietraject met de omwonenden. Het finaal ontwerp werd naar de inwoners gecommuniceerd in mei 2023.

          De Aanbesteder wenst de site, waarop zich momenteel de zaal Familieheem bevindt in Ruisbroek, een nieuwe invulling te geven. Met de nieuwe invulling wenst de Aanbesteder in te zetten op efficiënt ruimtegebruik, toegang tot het omliggende natuurgebied, mobiliteit en klimaat. De zaal Familieheem is eigendom van de Aanbesteder en wordt gebruikt door de Vrije basisschool Sint-Carolus, onderdeel van de scholengroep Sint-Jan Berchmansinstituut, als refter en polyvalente ruimte. De zaal Familieheem is echter toe aan een grondige renovatie zodat de school samen met de Aanbesteder op zoek is gegaan naar een oplossing.

          De site zal een nieuwe invulling krijgen: Alle gebouwen, bijgebouwen en aanhorigheden worden volledig afgebroken. Voor het Publieke Deel dient er een bredeschoolgebouw met polyvalente zaal opgericht te worden. Overdag kan de school hier gebruik van maken. ’s Avonds staat de zaal ter beschikking van het verenigingsleven van Ruisbroek. De zaal is via een veilige doorsteek met de school verbonden. Tevens wordt er op de site een Private woonontwikkeling voorzien van drie woonclusters met een beperkt aantal wooneenheden en een collectieve of privétuin. De woonclusters zullen uit maximaal 3 bouwlagen bestaan en de polyvalente zaal is max 6,5 m hoog. Er komt een groene parking voor 35 wagens voor privaat gebruik (bewoners én bezoekers) en publiek gebruik. Dit is iets meer dan het huidige aantal parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen die toebehoren aan de Private woonontwikkeling worden mee aangekocht door de ontwikkelaar. De overige parkeerplaatsen zijn voor publiek gebruik.

          Sint-Jan Berchmansinstituut en de gemeente Puurs-Sint-Amands zullen samen het bredeschoolgebouw bouwen. De Raad van Bestuur van Sint-Jan Berchmansinstituut verleende op 13 november 2023 een mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands voor het optreden als Aanbestedende Overheid.

          De gemeenteraad gaf op 20 november 2023 goedkeuring aan de selectieleidraad van de Publiek Private Samenwerking voor 'projectgebied omgeving Familieheem Ruisbroek' en aan de gunningswijze 'mededingingsprocedure met onderhandeling'. De aankondiging van de opdracht werd bekendgemaakt op nationaal niveau op 23 november 2023.

          Op 12 januari 2024 werden 4 kandidaturen ontvangen.

           

          Deze opdracht zal worden gegund via een mededingingsprocedure met onderhandeling aan de geselecteerde inschrijver die de regelmatige offerte heeft ingediend die vanuit het oogpunt van de Aanbesteder de economisch voordeligste is, rekening houdend met de gunningscriteria in het opdrachtdocument.

           

          Voor de Private Ontwikkeling zal de weerhouden Inschrijver op de betreffende percelen voor eigen rekening én op eigen risico een kwalitatieve woonontwikkeling dienen te realiseren. De weerhouden Inschrijver zal hiertoe de betreffende percelen aankopen voor de prijs zoals de inschrijver zal dienen op te geven bij zijn offerte. 

           

          Teneinde de studiekosten voor de Geselecteerde Kandidaten te beperken alsook het vlotte verloop van de gunningsprocedure te bevorderen, werd gekozen voor een gefaseerde gunningsprocedure:

           

          Stap 1. Selectiefase

           

          Op basis van deze selectieleidraad konden geïnteresseerden een aanvraag tot deelneming indienen. De selectieleidraad heeft tot doel na te gaan of de inschrijvers zich niet in een situatie van uitsluiting bevinden en voldoen aan de kwalitatieve selectiecriteria. Aan de hand van deze selectieleidraad wordt het aantal geselecteerde inschrijvers dat wordt toegelaten om een offerte in te dienen beperkt tot minimum drie (3) en maximum vijf (5), en dit voor zover er voldoende inschrijvers kunnen worden gevonden die zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevinden en die de kwalitatieve selectiecriteria vervuld hebben.

           

          De selectie van de kandidaten wordt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen van 26 maart 2024.

           

          Stap 2. Gunningsfase

           

          In de gunningsfase zullen de geselecteerde inschrijvers het opdrachtdocument ontvangen en worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. De beoordeling van de offertes zal gebeuren aan de hand van gunningscriteria en hun weging die nauwkeurig zullen worden omschreven in het bestek.

           

          Er wordt geen vergoeding voorzien voor de deelname aan de plaatsingsprocedure.

           

          Indicatieve timing:

           

          • Goedkeuring bestek: gemeenteraadszitting van 25 maart 2024
          • Selectie kandidaten: Collegebeslissing 26 maart 2024
          • Toezenden bestek (samen met selectiebeslissing): einde maart 2024
          • Indiening offertes: 27 mei 2024
          • Presentaties : juni 2024
          • Desgevallend onderhandelingen + BAFO: juni 2024
          • Gunning opdracht: september 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gunningsleidraad en bijlagen van de Publiek Private Samenwerking voor 'projectgebied omgeving Familieheem Ruisbroek' worden goedgekeurd.

          Artikel 2:De uitgave voor deze opdracht is voorzien op artikelnummer 2025/25-210110/0820-00/22100007/GEMEENTE/CBS/IP25210110 Brede school Ruisbroek (nieuwe polyvalente zaal met sportmogelijkheden). Voor de Publieke ontwikkeling van het Bredeschoolgebouw en omgevingsaanleg wordt er een verdeelsleutel bepaald tussen Sint-Jan Berchmansinstituut en de gemeente Puurs-Sint-Amands. De raming voor de bouw van het bredeschoolgebouw wordt geschat op 792.000,00 € excl. btw.

          Artikel 3: Voor de Private Ontwikkeling zal de weerhouden Inschrijver op de betreffende percelen voor eigen rekening én op eigen risico een kwalitatieve woonontwikkeling dienen te realiseren. De weerhouden Inschrijver zal hiertoe de betreffende percelen aankopen voor de prijs zoals de inschrijver zal dienen op te geven bij zijn offerte.

           
        • Groenstrook Bloemenlaan - Afstand

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een groenstrook gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Bloemenlaan 90 kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A deel van nummer 730R met een oppervlakte volgens meting van 148,67 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een groenstrook gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Bloemenlaan 90 kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A deel van nummer 730R met een oppervlakte volgens meting van 148,67 m². Deze strook staat afgebeeld op een opmetingsplan opgemaakt door Studiebureau Van Opstal te Puurs-Sint-Amands op 20 december 2011.

          Artikel 2: Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

          Artikel 3: De akte zal opgemaakt worden door geassocieerd notarissen Van den Nieuwenhuizen & De Witte uit Bornem en notaris Ann De Block uit Puurs-Sint-Amands.

           
      • Facilitair beheer en gebouwen

        • Renovatie dakwerken CMB - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          Het dak van het Centrum voor muziekinstrumentenbouw (CMB) zijde Spoorwegkaai dient vervangen te worden.

          De ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie dakwerken CMB” werd gegund aan OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

          In het kader van de opdracht “Renovatie dakwerken CMB” werd een bestek met nr. G-2024-021 opgesteld door de ontwerper, OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 129.752,07 € excl. btw of 157.000,00 € incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: Het bestek met nr. G-2024-021 en de raming voor de opdracht “Renovatie dakwerken CMB”, opgesteld door de ontwerper, OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 129.752,07 € excl. btw of 157.000,00 € incl. 21% btw.

          Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

          Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024 op artikelnummer G-GBB-WERK/0050-00/26000000 - "Renovaties en afbraakwerken Bouwwerken".

           
    • Dienstverlening

      • Inspraak en participatie

        • Participatie meerjarenplan 2026-2031 - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

          Toelichting

          Elke 6 jaar moet het lokale bestuur een meerjarenplan opmaken dat de inhoudelijke en financiële planning van de gemeente duidelijk weer geeft. In het jaar na de lokale verkiezingen, krijgt het verkozen politieke bestuur 1 jaar de tijd om dit plan voor de volgende 6 jaar op te maken. In 2025 wordt er dus een plan opgemaakt voor 2026 tot en met 2031. De regelgeving voorziet in een verplichting om dit plan participatief op te maken. Het lokale bestuur heeft dus een verplichting om burgers te betrekken bij de opmaak van dit meerjarenplan. 

          Om het voorgestelde plan rond participatie van de verschillende doelgroepen te kunnen realiseren, is er ook behoefte aan een ondersteunende partner die met de nodige expertise de verschillende deelacties kan ondersteunen.

          In het kader van de opdracht “Participatie meerjarenplan 2026-2031 ” werd een bestek met nr. G-2024-019 opgesteld door Doelgroepen, Inspraak en Participatie.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 45.000,00 € excl. btw of 54.450,00 € incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën
          Resultaat: Afgevoerd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Afgevoerd.

    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans
    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Guido Cools, Nilüfer Yürük, Robbe Cooremans

Namens Gemeenteraad,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad