Terug Gemeenteraad

Mon 25/03/2024 - 20:00 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

Beleidsondersteuning

  • Sedert 1 januari 2019 (fusie) is de zetel van de gemeente gevestigd in de Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

    Vanaf begin april 2024 verhuizen de medewerkers van de meeste gemeente- en OCMW-diensten naar het nieuw gemeentehuis. 

    Het nieuwe gemeentehuis is toegankelijk voor de inwoners vanaf 22 april 2024. 

    Zodoende dient de zetel van de gemeente vanaf dan gewijzigd te worden van Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands naar Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.

  • In artikel 4 van de huidige statuten staat als maatschappelijke zetel van het AGB Puurs-Sint-Amands vermeld Hoogstraat 29 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    Gelet op de verhuis naar het nieuwe gemeentehuis wordt voorgesteld om de maatschappelijke zetel van het AGB Puurs-Sint-Amands met ingang van 22 april 2024 te verplaatsen naar het adres Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands.

    De wijzigingen in de statuten worden aangebracht bij beslissing van de gemeenteraad, op voorstel of na advies van de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf in kwestie.

Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden

Veiligheid

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • In alle belastingreglementen waarin de belastingplichtige een aangifte dient te doen, staat het huidige adres van het gemeentehuis vermeld, namelijk Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

    Met ingang van 22 april 2024 zal het nieuwe gemeentehuis in gebruik genomen worden.

    Het adres van de gemeente verandert vanaf dan in Forum 6, 2870 Puurs-Sint-Amands. 

    Zodoende dienen de belastingreglementen waarin een aangifteplicht is voorzien, waarbij nog wordt verwezen naar het oude adres van het gemeentehuis, in die zin aangepast te worden.  

    De gecoördineerde versie van de voornoemde belastingreglementen wordt op de gemeentelijke website gepubliceerd. 

Ruimte

Leefomgeving

  • De gemeenteraad stelde op 26/6/2023 het ontwerp beleidsplan Ruimte en Mobiliteit voorlopig vast.

    Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 2/8/2023 tot en met 30/10/2023. Tijdens deze periode werden 4 adviezen en 5 bezwaren ingediend.

    Op 22/1/2024 bracht de Gecoro een standpunt uit over het ontwerp Beleidsplan Ruimte en Mobiliteit en het gevolg dat het best gegeven kan worden aan de reacties uit het openbaar onderzoek. De behandeling van de Gecoro over de ontvangen adviezen en bezwaren en het voorstel van wijzigingen aan het ontwerp beleidsplan Ruimte en Mobiliteit zijn te vinden in het advies van de Gecoro die als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit worden gevoegd.

    De gemeenteraad sluit zich aan bij de bespreking en behandeling door de Gecoro van de ontvangen adviezen en bezwaren. De gemeenteraad maakt zich de motivering van de Gecoro eigen.

    Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om het beleidsplan ruimte en mobiliteit definitief vast te stellen.

    Het beleidsplan Ruimte is plan-m.e.r.-plichtig volgens het DABM. Parallel aan de opmaak van het gemeentelijk beleidsplan Ruimte en Mobiliteit werd een procedure voor een plan-milieueffectrapportage opgestart waarbij de mogelijke effecten van het beleidsplan op mens en milieu in kaart gebracht werden. Het plan-MER werd opgesteld conform het generieke spoor uit het DABM. Op 8/3/2024 werd de beslissing ontvangen dat het plan-MER werd goedgekeurd.

    Het DABM (art. 4.2.11 §7) voorziet dat bij vaststelling van het beleidsplan een milieuverklaring wordt opgesteld. Deze milieuverklaring wordt als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit toegevoegd.

  • De groene ring wordt een doorlopend wandelpad van 9,5 km rondom de duo-kern Puurs-Kalfort.

    Meer info op de gemeentelijke website https://www.puurs-sint-amands.be/masterplan-groene-ring.

    Een infomoment over het concept-masterplan ging door op 4/5/2023. Dit plan werd positief onthaald en waren slechts beperkte opmerkingen/aandachtspunten. Rekening houdend met deze feedback werd het definitieve masterplan opgemaakt.

Ondersteuning

Onroerend goedbeheer

  • Atelier Horizon werkte een ruimtelijke visie met inrichtingsplan uit voor het projectgebied in de omgeving van Familieheem in Ruisbroek. De locatie-keuze voor de uitbreiding van de school kende een participatietraject met de omwonenden. Het finaal ontwerp werd naar de inwoners gecommuniceerd in mei 2023.

    De Aanbesteder wenst de site, waarop zich momenteel de zaal Familieheem bevindt in Ruisbroek, een nieuwe invulling te geven. Met de nieuwe invulling wenst de Aanbesteder in te zetten op efficiënt ruimtegebruik, toegang tot het omliggende natuurgebied, mobiliteit en klimaat. De zaal Familieheem is eigendom van de Aanbesteder en wordt gebruikt door de Vrije basisschool Sint-Carolus, onderdeel van de scholengroep Sint-Jan Berchmansinstituut, als refter en polyvalente ruimte. De zaal Familieheem is echter toe aan een grondige renovatie zodat de school samen met de Aanbesteder op zoek is gegaan naar een oplossing.

    De site zal een nieuwe invulling krijgen: Alle gebouwen, bijgebouwen en aanhorigheden worden volledig afgebroken. Voor het Publieke Deel dient er een bredeschoolgebouw met polyvalente zaal opgericht te worden. Overdag kan de school hier gebruik van maken. ’s Avonds staat de zaal ter beschikking van het verenigingsleven van Ruisbroek. De zaal is via een veilige doorsteek met de school verbonden. Tevens wordt er op de site een Private woonontwikkeling voorzien van drie woonclusters met een beperkt aantal wooneenheden en een collectieve of privétuin. De woonclusters zullen uit maximaal 3 bouwlagen bestaan en de polyvalente zaal is max 6,5 m hoog. Er komt een groene parking voor 35 wagens voor privaat gebruik (bewoners én bezoekers) en publiek gebruik. Dit is iets meer dan het huidige aantal parkeerplaatsen. De parkeerplaatsen die toebehoren aan de Private woonontwikkeling worden mee aangekocht door de ontwikkelaar. De overige parkeerplaatsen zijn voor publiek gebruik.

    Sint-Jan Berchmansinstituut en de gemeente Puurs-Sint-Amands zullen samen het bredeschoolgebouw bouwen. De Raad van Bestuur van Sint-Jan Berchmansinstituut verleende op 13 november 2023 een mandaat aan de gemeente Puurs-Sint-Amands voor het optreden als Aanbestedende Overheid.

    De gemeenteraad gaf op 20 november 2023 goedkeuring aan de selectieleidraad van de Publiek Private Samenwerking voor 'projectgebied omgeving Familieheem Ruisbroek' en aan de gunningswijze 'mededingingsprocedure met onderhandeling'. De aankondiging van de opdracht werd bekendgemaakt op nationaal niveau op 23 november 2023.

    Op 12 januari 2024 werden 4 kandidaturen ontvangen.

    Deze opdracht zal worden gegund via een mededingingsprocedure met onderhandeling aan de geselecteerde inschrijver die de regelmatige offerte heeft ingediend die vanuit het oogpunt van de Aanbesteder de economisch voordeligste is, rekening houdend met de gunningscriteria in het opdrachtdocument.

    Voor de Private Ontwikkeling zal de weerhouden Inschrijver op de betreffende percelen voor eigen rekening én op eigen risico een kwalitatieve woonontwikkeling dienen te realiseren. De weerhouden Inschrijver zal hiertoe de betreffende percelen aankopen voor de prijs zoals de inschrijver zal dienen op te geven bij zijn offerte. 

    Teneinde de studiekosten voor de Geselecteerde Kandidaten te beperken alsook het vlotte verloop van de gunningsprocedure te bevorderen, werd gekozen voor een gefaseerde gunningsprocedure:

    Stap 1. Selectiefase

    Op basis van deze selectieleidraad konden geïnteresseerden een aanvraag tot deelneming indienen. De selectieleidraad heeft tot doel na te gaan of de inschrijvers zich niet in een situatie van uitsluiting bevinden en voldoen aan de kwalitatieve selectiecriteria. Aan de hand van deze selectieleidraad wordt het aantal geselecteerde inschrijvers dat wordt toegelaten om een offerte in te dienen beperkt tot minimum drie (3) en maximum vijf (5), en dit voor zover er voldoende inschrijvers kunnen worden gevonden die zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevinden en die de kwalitatieve selectiecriteria vervuld hebben.

    De selectie van de kandidaten wordt voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen van 26 maart 2024.

    Stap 2. Gunningsfase

    In de gunningsfase zullen de geselecteerde inschrijvers het opdrachtdocument ontvangen en worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. De beoordeling van de offertes zal gebeuren aan de hand van gunningscriteria en hun weging die nauwkeurig zullen worden omschreven in het bestek.

    Er wordt geen vergoeding voorzien voor de deelname aan de plaatsingsprocedure.

    Indicatieve timing:

    • Goedkeuring bestek: gemeenteraadszitting van 25 maart 2024
    • Selectie kandidaten: Collegebeslissing 26 maart 2024
    • Toezenden bestek (samen met selectiebeslissing): einde maart 2024
    • Indiening offertes: 27 mei 2024
    • Presentaties : juni 2024
    • Desgevallend onderhandelingen + BAFO: juni 2024
    • Gunning opdracht: september 2024.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een groenstrook gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Bloemenlaan 90 kadastraal gekend vijfde afdeling sectie A deel van nummer 730R met een oppervlakte volgens meting van 148,67 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

Facilitair beheer en gebouwen

  • Het dak van het Centrum voor muziekinstrumentenbouw (CMB) zijde Spoorwegkaai dient vervangen te worden.

    De ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie dakwerken CMB” werd gegund aan OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    In het kader van de opdracht “Renovatie dakwerken CMB” werd een bestek met nr. G-2024-021 opgesteld door de ontwerper, OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 129.752,07 € excl. btw of 157.000,00 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Dienstverlening

Inspraak en participatie

  • Elke 6 jaar moet het lokale bestuur een meerjarenplan opmaken dat de inhoudelijke en financiële planning van de gemeente duidelijk weer geeft. In het jaar na de lokale verkiezingen, krijgt het verkozen politieke bestuur 1 jaar de tijd om dit plan voor de volgende 6 jaar op te maken. In 2025 wordt er dus een plan opgemaakt voor 2026 tot en met 2031. De regelgeving voorziet in een verplichting om dit plan participatief op te maken. Het lokale bestuur heeft dus een verplichting om burgers te betrekken bij de opmaak van dit meerjarenplan. 

    Om het voorgestelde plan rond participatie van de verschillende doelgroepen te kunnen realiseren, is er ook behoefte aan een ondersteunende partner die met de nodige expertise de verschillende deelacties kan ondersteunen.

    In het kader van de opdracht “Participatie meerjarenplan 2026-2031 ” werd een bestek met nr. G-2024-019 opgesteld door Doelgroepen, Inspraak en Participatie.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 45.000,00 € excl. btw of 54.450,00 € incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Mededelingen

Vragen