Terug
Gepubliceerd op 11/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Patrick Pauwels
  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen gemeenteraadszitting 27 februari 2023 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Patrick Pauwels
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de gemeenteraadszitting van 27 februari 2023 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

    • Ruimte

      • Leefomgeving

        • Raamovereenkomst voor het leveren en inkantelen van elektrische deelwagens (Deelmobiliteit) - Goedkeuring toetreding raamovereenkomst aankoopcentrale IGEMO

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          In kader van het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen wil de Vlaamse overheid de komende jaren sterk inzetten op deelmobiliteit.

          Het Lokaal Energie- en Klimaatpact beoogt tegen 2030 één toegangspunt tot een (koolstofvrij) autodeelsysteem per 1.000 inwoners.

          Deze Vlaamse doelstelling werd mee opgenomen in het Klimaatactieplan van de gemeente en vertaald naar de context in Puurs-Sint-Amands.

          Het Klimaatactieplan stelt dan ook een target van minstens 26 toegangspunten tegen 2030 voorop om de modal split in de gemeente aan te moedigen.

          In regio Rivierenland bestaat sinds eind 2021 een raamcontract van IGEMO met Coopstroom, Share4Mobility en Klimaan om 100% elektrische deelwagens aan te bieden aan lokale besturen.

          D.m.v. deze raamovereenkomst kan de gemeente versneld deelwagens plaatsen (verwacht binnen een termijn van 6 tot 9 maanden) door een openbare aanbesteding te vermijden. Ook zorgt het raamcontract voor enkele afspraken, zoals de kostprijs voor plaatsing, gebruik door het gemeentepersoneel en het inkantelen van dienstwagens, die uniform gelden voor de 3 aanbieders, alsook voor elk lokaal bestuur in de regio dat intekent op de overeenkomst.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük
          Onthouders: Peter Lemmens, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 26 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad beslist om in te stappen in de raamovereenkomst van IGEMO voor het leveren en inkantelen van elektrische deelwagens.

          Artikel 2: De gemeenteraad keurt de toetreding voor de raamovereenkomst voor het leveren en inkantelen van elektrische deelwagens (Deelmobiliteit) van IGEMO, Schoutetstraat 2 te 2800 Mechelen goed. 

          Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

          Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op artikelnummer 2023/G-GBB-LEEF/0350-00/61300270/GEMEENTE.

        • Beslissing over planologisch attest

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          Er werd een aanvraag tot planologisch attest ingediend voor de site Gansbroekstraat 25-27. Met een aanvraag tot planologisch attest kan een bedrijf dat zonevreemd is of zonevreemd wil uitbreiden, aan de overheid vragen of zij een planwijziging wil overwegen.  Het attest dat de overheid afgeeft, spreekt zich uit over het behoud en de ontwikkelingsmogelijkheden van het bedrijf en maakt duidelijk of er een planwijziging (procedure RUP) wordt opgestart of niet.

          De aanvraag handelt concreet over:

          -         Uitbreidingsbehoefte korte termijn: optrekken van een nieuwbouw voor de fabricatieafdeling (met nieuw magazijn, testroom en trainingsruimte voor IT-opleidingen van robotica en automatisatietechnieken).

          -         Uitbreidingsbehoefte middellange termijn: uitbouwen van een kantoorruimte met inbegrip van cafetariafunctie aan de voorzijde van de bestaande linker werkplaats, inclusief nieuwe dockingstations.  Realisatie van parking aan de overzijde van de Gansbroekstraat ter grootte van 908m² (perceelgrootte 3400m²). Het overige gedeelte van dit perceel kan ingericht worden als natuurlijk park.

          Er werd een openbaar onderzoek gehouden van 14 november 2022 tot en met 13 december 2022, er werden geen bezwaren ontvangen.

          Er werd ook advies gevraagd aan de bevoegde adviesinstanties.

          De Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) heeft alle adviezen gebundeld en gecoördineerd, en heeft op 26 januari 2023 een gemotiveerd advies uitgebracht.

          Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om een positief planologisch attest af te leveren voor het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is en voor de plannen horende bij de ruimtelijke behoeften zoals voorzien in de aanvraag, onder volgende voorwaarden:

          1. de inrit van de parking moet beter uitgewerkt worden in functie van de mobiliteit en de verkeersveiligheid.
          2. de boscompensatie moet bekeken worden op gemeentelijk niveau in plaats van binnen de contour van dit toekomstig RUP.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: Standpunt met betrekking tot het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is, met betrekking tot de ontwikkelingsmogelijkheden op korte termijn en met de ontwikkelingsmogelijkheden op middellange termijn

          De gemeenteraad besluit een positief planologisch attest af te leveren voor het behoud van het bedrijf op de plaats waar het gevestigd is en voor de plannen horende bij de ruimtelijke behoeften zoals voorzien in de aanvraag, onder volgende voorwaarden:

          1. de inrit van de parking moet beter uitgewerkt worden in functie van de mobiliteit en de verkeersveiligheid.
          2. de boscompensatie moet bekeken worden op gemeentelijk niveau in plaats van binnen de contour van dit toekomstig RUP.

          Artikel 2: Standpunt met betrekking tot opmaak of wijziging van de plannen van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplannen.

          Een procedure tot opmaak van een ruimtelijk uitvoeringsplan zal opgestart worden.

      • Werken

        • Opmaak ontwerp inrichting omgeving en toegang tot de nieuwe jeugdlokalen Kalfort - Vaststelling van de plaatsingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          Chiro Kalfort wenst nieuwe jeugdlokalen te bouwen. De locatie voor deze lokalen werd vastgelegd in het Masterplan Dorpspark Kalfort en het daarop aansluitende RUP Dorpspark Kalfort.

          Om het gebouw bereikbaar te maken voor de hulpdiensten en de gebruikers dient er een toegangsweg aangelegd te worden.

          Tevens dient het gebouw aangesloten te worden op de riolering en de nutsleidingen.

          Om dit op elkaar af te stemmen dient er een ontwerp opgemaakt te worden.

          Dit dossier is een heraanbesteding van de opdracht “Opmaak ontwerp inrichting omgeving en toegang tot de nieuwe jeugdlokalen Kalfort” met nr. G-2022-061 waarvan de stopzetting werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 maart 2023.

          In het kader van de opdracht “Opmaak ontwerp inrichting omgeving en toegang tot de nieuwe jeugdlokalen Kalfort” werd een bestek met nr. G-2023-013 opgesteld door de ontwerper.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.500,00 excl. btw of € 58.685,00 incl. 21% btw.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-013 en de raming voor de opdracht “Opmaak ontwerp inrichting omgeving en toegang tot de nieuwe jeugdlokalen Kalfort”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 48.500,00 excl. btw of € 58.685,00 incl. 21% btw.

          Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

          Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0752-00/2100007 (actie 25-210107).

    • Ondersteuning

      • Onroerend goedbeheer

        • Perceel grond met vijver Loutersveld/Konijnenstraat - Aankoop

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Loutersveld kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 727N/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 2650 m², tegen een totaalprijs van € 13.250,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, het perceel zal aangewend worden als waterbuffering.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een perceel grond met vijver gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Loutersveld kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 727N/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 2650 m², tegen een totaalprijs van € 13.250,00, alle vergoedingen inbegrepen.

          Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, het perceel zal aangewend worden als waterbuffering.
           
          Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2023: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.

          Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

          Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.

        • Woning Hof-ten Berglaan 21 - Aankoop

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Hof-ten Berglaan 21 kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 507L/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 350 m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 321.000,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom nabij de site van het nieuwe gemeentehuis, het CC Binder en de parking in het binnengebied Hooiveld-Hof-ten Berglaan. Om de mogelijkheden voor uitbreiding/toegang van de parking open te houden is het raadzaam deze woning aan te kopen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük
          Tegenstanders: Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Peggy Seeuws, Linda Caluwaerts, Liliane Mariën
          Onthouders: Els Knoops, Antoaneta Ciuca
          Resultaat: Met 16 stemmen voor, 10 stemmen tegen, 2 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een woning op en met grond en aanhorigheden gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Hof-ten Berglaan 21, kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B nummer 507L/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 350 m², tegen een totaalprijs van € 321.000,00, alle vergoedingen inbegrepen.

          Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom nabij de site van het nieuwe gemeentehuis, het CC Binder en de parking in het binnengebied Hooiveld-Hof-ten Berglaan.

          Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2023: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.

          Artikel 4: De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

        • Perceel grond Aspot - Aankoop

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen, voor één/zesde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummer 263P met een oppervlakte volgens kadaster van 4505 m², tegen een totaalprijs van € 7.508,33, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij RUP Lichterstraat.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een perceel grond, voor één/zesde in volle eigendom, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Yzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D nummer 263P met een oppervlakte volgens kadaster van 4505 m², tegen een totaalprijs van € 7.508,33, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. 

          Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij RUP Lichterstraat.

          Artikel 3: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2023: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.

          Artikel 4: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

          Artikel 5: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.

        • Perceel grond Steenbossen B266C - Aankoop en uitwinning

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummer 266C met een oppervlakte volgens kadaster van 7000 m², tegen een totaalprijs van € 46.550,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij RUP Steenbossen. 
          Dit perceel is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummer 266C met een totale oppervlakte van 7000 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 2.450,00.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummer 266C/P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 7000 m², tegen een totaalprijs van € 46.550,00, alle vergoedingen inbegrepen. 

          Artikel 2: Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van dit perceel nabij het RUP Steenbossen.
           
          Artikel 3: De gemeente gaat over tot uitwinning van de zittende pachter die een belofte tot uittreden ondertekend voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Steenbosschen kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummer 266C/P0000 met een totale oppervlakte van 7000 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 2.450,00. Deze vergoeding dekt alle welkdanige vergoedingen wegens het eindigen van het gebruik.

          Artikel 4: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2023: Actie: 25-320601/0119-06/22000007 en Actie: 25-020103/0340-00/22000007.

          Artikel 5: De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie wordt ontheven van de plicht om ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van de akte.

          Artikel 6: De akte zal opgemaakt worden door de burgemeester van de gemeente Puurs-Sint-Amands of door een aangeduid notaris.

        • Perceel grond nabij de Kattestraat - Uitwinning

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          Ons bestuur kocht recent een perceel grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Hoog Veld. Dit perceel grond is nog in gebruik en dient te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Hoog Veld kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 283 tegen een totale opzegvergoeding van € 8.020,00.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Artikel 1: De gemeente gaat over tot uitwinning van de zittende pachter  voor een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Hoog Veld kadastraal gekend 6de afdeling sectie A nummer 283 tegen een totale opzegvergoeding van € 8.020,00. Deze vergoeding dekt alle welkdanige vergoedingen wegens het eindigen van het gebruik.

          Artikel 2: Deze uitgave werd vastgesteld in het investeringsbudget 2023: Actie: 25-320601/0119-06/22000007.

      • Wagenpark

        • Aankoop vrachtwagen met laadbrug voor uitleendienst - Vaststelling van de plaatstingsprocedure en van de voorwaarden van deze overheidsopdracht

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          De vrachtwagen die momenteel voor de uitleendienst en bij evenementen wordt gebruikt staat in de meerjarenbegroting gepland om te vervangen. Het voertuig is 15 jaar oud (bj 2008) en heeft af en toe problemen met de versnellingsbak en laadbrug. 

          Gelet op de volatiele situatie op de automarkt én de daarbij horende levertermijn van gemiddeld 1,5 à 2 jaar stelt de dienst Aankoop voor om de aankoop van een nieuwe vrachtwagen op te starten.

          De overname van de te vervangen vrachtwagen wordt in optie voorzien in het bestek.

          In het kader van de opdracht “Aankoop vrachtwagen met laadbrug voor uitleendienst” werd een bestek met nr. G-2023-009 opgesteld door de dienst Aankoop en Administratie Technische Dienst.

          De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw en is voorzien in 2023 op artikelnummer GEMEENTE/25-320506/0119-05/24300000.

          Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük
          Onthouders: Peter Lemmens, Liliane Mariën
          Resultaat: Met 26 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Besluit

          Artikel 1: Het bestek met nr. G-2023-009 en de raming voor de opdracht “Aankoop vrachtwagen met laadbrug voor uitleendienst”, opgesteld door de dienst Aankoop en Administratie Technische Dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.

          Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

          Artikel 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2023 op artikelnummer GEMEENTE/25-320506/0119-05/24300000.

    • Beleven

      • Cultuur

        • Aanpassing overeenkomst interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse, Bornem en Puurs-Sint-Amands - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Patrick Pauwels

          Toelichting

          De gemeenteraad van 14 oktober 2019 besliste om tussen de gemeenten Temse, Bornem en Puurs-Sint-Amands een interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse, Bornem en Puurs-Sint-Amands op te richten, dit volgens de regelgeving van het Decreet Lokaal Bestuur. Op vraag van de beherende gemeente Temse dient deze overeenkomst aangepast te worden zodat een nieuwe PWB-regeling inzake financiering van de loonkost wordt opgenomen in deze overeenkomst. Daarnaast werd er in september een nieuwe vierde graad tekenkunst en schilderkunst opgericht in academie Forum 11. De richting veronderstelt te werken met modellen ook deze aanpassing wordt opgenomen. De overeenkomst zal ondertekend worden door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.

          Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze wijzigingen goed te keuren. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          Besluit

          Enig artikel: De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikelen 10§3 en 12§5 in de overeenkomst met betrekking tot de Interlokale vereniging 'Deeltijds kunstonderwijs beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse, Bornem en Puurs-Sint-Amands' goed.

          OVEREENKOMST

          Tussen de hierna vermelde lokale overheden, vertegenwoordigd zoals nader aangeduid, is overeengekomen een interlokale vereniging op te richten volgens de toepasselijke bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017:

          De gemeente Temse, vertegenwoordigd door Hans Cools, voorzitter van de gemeenteraad en Nele De Cleen, algemeen directeur, in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023.

          De gemeente Bornem, vertegenwoordigd door Luc De boeck, voorzitter van de gemeenteraad en Bjorn Caljon, algemeen directeur, in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 14 maart 2023.

          De gemeente Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Els Goedgezelschap, voorzitter van de gemeenteraad en Raoul Paridaens, algemeen directeur, in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023,

          Voormelde partijen hebben de inhoud van deze overeenkomst met statutaire draagkracht vastgesteld als volgt:

           

          Titel 1: Naam, doel, zetel, beherende gemeente, duur, opzeg, toetreding

           

          Art. 1 Naam

          De interlokale vereniging draagt de naam “Interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs BAK Temse, Bornem en Puurs-Sint-Amands”.

          Art. 2 Doel

          §1. De Interlokale vereniging heeft als doelstelling om binnen de krijtlijnen van de onderwijsregelgeving, de organisatie van de Academie en Vaktekenschool, met inbegrip van haar vestigingsplaatsen optimaal af te stemmen op de lokale noden en deze vorm van onderwijs zo toegankelijk en bereikbaar mogelijk aan te bieden in de deelnemende gemeenten. Hier­uit kunnen eventueel gemeentelijke en intergemeentelijke activiteiten en projecten voortvloeien.

          §2. Alle vestigingsplaatsen maken pedagogisch en administratief deel uit van de Academie en Vaktekenschool met als schoolbestuur het gemeentebestuur van Temse. De Academie en Vaktekenschool heeft momenteel vestigingsplaatsen op het grondgebied van de gemeenten Bornem en Puurs-Sint-Amands. De hoofdvestigingsplaats van de academie is gevestigd op het volgende adres: Schoolstraat 17, 9140 Temse.

          §3. Ten opzichte van andere initiatieven die men concurrentieel zou kunnen noemen ten aanzien van het al aanwezige deeltijds kunstonderwijs (DKO) BAK op het eigen grondgebied, engageren de deelnemende gemeenten zich duidelijk ten gunste van onderhavig samenwerkingsverband.

          Art. 3 Zetel, beherende gemeente

          §1. De gemeente Temse wordt aangeduid als beherende gemeente.

          §2. De zetel van de Interlokale vereniging wordt gevestigd op volgend adres Frans Boelplein 1, 9140 Temse.

          Art. 4 Duur, opzegmogelijkheid, toetreding

          §1. De interlokale vereniging wordt opgericht voor onbepaalde duur ingaand op 1 september 2019.

          §2. Uittreding kan enkel op 1 september mits de uittreding aangetekend wordt meegedeeld aan de andere deelnemende gemeenten en aan de voorzitter van het beheerscomité vóór 1 maart van het schooljaar voorafgaand aan de datum van uittreding. De mededeling tot uittreding moet gebaseerd zijn op een beslissing van de gemeenteraad van de uittredende gemeente.

          §3. Een nieuwe gemeente kan enkel op 1 september toetreden. De gemeente dient hiertoe bij de voorzitter van het beheerscomité per aangetekend schrijven een aanvraag in en dit vóór 1 maart van het schooljaar voorafgaand aan de datum van toetreding. Het beheerscomité formuleert een advies over het verzoek tot toetreding en legt de aanvraag ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De toetreding wordt aanvaard indien alle deelnemende gemeenten zich akkoord hebben verklaard. Indien een gemeenteraad geen beslissing neemt binnen de 90 dagen na voorlegging, wordt de betreffende gemeenteraad verondersteld de toetreding te aanvaarden.

           

          Titel 2: Beheerscomité – samenstelling en werking

           

           Art. 5 Samenstelling

           §1. Er wordt een beheerscomité opgericht.

           §2. Door elke gemeenteraad (per gemeente) wordt een lid van het college van burgemeester en schepenen afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.

          De leden van het beheerscomité worden afgevaardigd voor de periode van een bestuurslegislatuur, onverminderd de mogelijkheid van de gemeenteraden het mandaat van hun vertegenwoordigers in te trekken en onverminderd de beëindiging van rechtswege van het mandaat van de leden van het beheerscomité zodra zij hun betreffende politieke mandaat verliezen. De leden blijven evenwel lid van het beheerscomité tot het moment dat er in hun vervanging is voorzien. In geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden duiden de deelnemende gemeenten in de eerste drie maanden volgend op het jaar van de verkiezingen de nieuwe bestuurders aan. Zij treden aan vanaf het ogenblik van hun aanstelling.

          §3. De directeur van de academie en één vertegenwoordiger van de ambtelijke component van de deelnemende gemeenten, worden naar het beheerscomité uitgenodigd als deskundige. Zij hebben geen stemrecht.

          §4. Het beheerscomité kan andere deskundigen uitnodigen op haar vergaderingen. Zij hebben geen stemrecht. Hun aanwezigheid wordt in het verslag vermeld.

          Art. 6 Werking

          §1. Het beheerscomité houdt minstens twee zittingen per kalenderjaar op een gezamenlijk afgesproken datum en zo vaak als het belang van de interlokale vereniging het vereist.

          §2. Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op, waarin het de organisatie van zijn werkzaamheden vastlegt (wijze van samenroepen, wijze van vergaderen, plaats van vergaderen, wijze van goedkeuren van verslagen).

          §3. De vertegenwoordiger van de gemeente Temse neemt de rol van voorzitter van het beheerscomité op. De directeur van de academie neemt het secretariaat waar en rapporteert aan het beheerscomité.

          §4. Het beheerscomité kan slechts geldig vergaderen indien twee derden van de vertegenwoordigers van de stemgerechtigde deelnemers aanwezig is. Bovendien moet telkens minstens een afgevaardigde van het schoolbestuur aanwezig zijn. Indien de vergadering niet voldoende aanwezigen telt, wordt een datum vastgelegd voor een nieuwe vergadering, minstens één week later. Op deze tweede vergadering is het aanwezigheidsquorum van twee derden niet meer vereist voor de punten die voor de tweede maal op de agenda zijn vermeld. In de oproep naar deze nieuwe vergadering wordt hierop gewezen. De aanwezigheid van een afgevaardigde van het schoolbestuur blijft evenwel van toepassing.

          §5. Elke deelnemende gemeente beschikt over één stem in het beheerscomité. Beslissingen worden genomen bij consensus.

          §6. Van elke vergadering van het beheerscomité wordt een verslag opgemaakt door een secretariaatsmedewerker van de beherende gemeente, dat wordt gedateerd en ondertekend door de voorzitter en mede ondertekend door de directeur. De goedgekeurde notulen met alle documenten waaraan de notulen refereren, worden bijgehouden op de zetel van de interlokale vereniging. Een afschrift van de notulen wordt bezorgd aan de leden van het beheerscomité en de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeentebesturen (algemeen directeur en burgemeester).

           

          Titel 3: Beheerscomité – bevoegdheden

           

          Art. 7

          §1. Binnen het beheerscomité wordt overleg gepleegd over de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd.

          §2. Het beheerscomité formuleert adviezen ten behoeve van het schoolbestuur inzake de organisatie van het deeltijds kunstonderwijs, een rationele spreiding van het onderwijsaanbod, de aanwending van het lestijdenpakket, personeelsbeleid, eventuele retributie, infrastructuur, uitrusting en didactisch materiaal en investeringen.

          §3. Daarnaast heeft het beheerscomité de volgende taken:

          -       vaststellen van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité;

          -       vaststellen van het ontwerp van beleidsplan en het bijhorende budget voor het komende kalenderjaar waarin de doelstellingen en activiteiten voor het volgende kalenderjaar zijn opgenomen;

          -       formuleren van adviezen ten behoeve van de beherende gemeente, vaststellen van de rekeningen van de interlokale vereniging en deze voorleggen ter goedkeuring aan de raden van de deelnemende gemeenten, waarvoor de gewone meerderheid de goedkeuring verleent.

          -       formuleren van adviezen met betrekking tot de wijziging van deze algemene overeenkomst.

          Art. 8

          Onverminderd de taken die aan het beheerscomité van de interlokale vereniging zijn toegewezen, blijft het schoolbestuur verantwoordelijk voor haar onderwijsinstelling(en) en voor de personeelsleden die zij heeft aangesteld.

           

          Titel 4: Inbreng van de deelnemers

           

          Art. 9 Financiële inbreng

          De beherende gemeente neemt de werkingsmiddelen die ze als subsidie ontvangt van het ministerie van Onderwijs en Vorming, op als inkomsten voor het werkingsbudget van de Academie.

          Art. 10 Personeel

          §1. De gesubsidieerde leerkrachten worden aangesteld door de gemeente Temse. Het salaris van de leerkrachten wordt in principe betaald door het Vlaamse ministerie van Onderwijs. De rechtspositieregeling voor personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs is integraal van toepassing met inbegrip van de aanvullende reglementen opgelegd door het schoolbestuur.

          §2. De niet-gesubsidieerde leerkrachten, die werkzaam zijn in de andere deelnemende gemeenten, worden aangesteld door de beherende gemeente. Dit niet-gesubsidieerd personeel valt ofwel onder de lokale rechtspositieregeling van de beherende gemeente ofwel onder het statuut van het gesubsidieerd onderwijspersoneel indien de beherende gemeente dit personeel aanstelt onder het zogenaamde PWB-systeem binnen de onderwijsregelgeving. Dit niet-gesubsidieerd onderwijspersoneel staat onder leiding van de directeur van de academie.

          § 3: Niet of slechts ten dele gesubsidieerde lesuren kunnen in alle vestigingsplaatsen maar worden ingericht met het akkoord en betaling van de loonkost door de deelnemende gemeente.

          Wat de financiering van deze uren betreft  onderscheiden we twee procedures:

           -Niet-PWB uren: De gemeente Temse prefinanciert de loonkost en vordert deze op het einde van het boekhoudkundig jaar terug van de deelnemende gemeenten.

          - PWB uren: Het Departement Onderwijs prefinanciert de loonkost. Hierbij wordt de PWB-regeling gehanteerd, waarbij deze aanstellingen aan het departement Onderwijs worden doorgegeven, dat deze loonkosten dan prefinanciert.

          Tweemaal per jaar worden deze loonkosten vanuit het departement Onderwijs aan de beherende gemeente Temse gefactureerd.

          Daarop zal de beherende gemeente Temse op het einde van het boekhoudkundig jaar een terugvordering richten aan de deelnemende gemeente, ten bedrage van de loonkost van de extra uren die door deze deelnemende gemeente goedgekeurd werd.

          Deze aanpassing treedt in voege vanaf 22 oktober 2022, ingevolge de beslissingen van de gemeenteraden van de 3 gemeenten.  

          §4. De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen voor personeel wordt door de gemeente Temse geprefinancierd en op het einde van het boekhoudkundig jaar teruggevorderd van de deelnemende gemeenten.

          §5. De gemeente Temse betaalt aan de directeur een salaris van één uur per week als vestigingsvergoeding per deelnemende gemeente, op grond van zijn salarisschaal bij het Vlaamse ministerie van onderwijs. Op het einde van het boekhoudkundig jaar worden deze salarissen teruggevorderd van de deelnemende gemeenten.

          §6. De gemeente Temse betaalt de occasionele verplaatsingskosten die de directeur ten behoeve van de vestigingsplaatsen maakt. Op het einde van het boekhoudkundig jaar worden deze vergoedingen teruggevorderd van de deelnemende gemeenten.

          §7. Het secretariaat van de vestigingsplaatsen wordt waargenomen door werknemers van de deelnemende gemeenten. De secretariaten staan in voor de nodige informatieverstrekking aan en begeleiding van de leerlingen in de vestigingsplaatsen.

          Art. 11 Leerlingen

          §1. De inschrijvingsgelden en materiaalkosten van de leerlingen die online inschrijven of op het secretariaat komen rechtstreeks op de rekening van de Academie en Vaktekenschool. De deelnemende gemeenten schrijven de inschrijvingsgelden en de retributies van leerlingen die niet online betalen tegen een afgesproken datum over op de rekening van de Academie en Vaktekenschool.

          §2. Het inschrijvingsgeld van de subsidieerbare leerlingen wordt door de gemeente Temse doorgestort naar het Vlaamse ministerie van onderwijs. De materiaalkosten worden via het budget van de academie opnieuw beschikbaar gesteld via het werkingsbudget.

          §3. De bancaire transactie- en beheerskosten die voortvloeien uit het online inschrijven, worden door de gemeente Temse pro rato teruggevorderd van de deelnemende gemeenten.

          §4. De verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen voor leerlingen wordt door de gemeente Temse geprefinancierd en op het einde van het boekhoudkundig jaar teruggevorderd van de deelnemende gemeenten.

          Art. 12 Infrastructuur en didactisch materiaal

          §1. De deelnemende gemeenten voorzien voor hun vestigingsplaatsen behoorlijke uitgeruste en aan het doel aangepaste lokalen, (verwarming, verlichting, watervoorziening, enz.) evenals het nodige schoolmeubilair. Aankopen van machines of apparaten gebeuren in overleg met de directeur. De onderhoudskosten en de nutsvoorzieningen vallen ten laste van de deelnemende gemeenten.

          §2. De deelnemende gemeenten voorzien verder ook voldoende EHBO-voorzieningen (in functie van de risicoanalyse), brandbeveiliging (pictogrammen, brandblusapparaten,...) en de nodige verzekeringen objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing, waarbij een afschrift van de betreffende polissen aan het gemeentebestuur van Temse wordt overgemaakt.

          §3. De roerende en onroerende goederen van de vestigingsplaatsen worden opgenomen in een inventaris. Ze blijven eigendom van de desbetreffende gemeenten.

          §4. Elke deelnemende gemeente voorziet - in samenspraak met de directeur - ten behoeve van haar vestigingsplaatsen jaarlijks een budget voor de aankoop van didactisch materiaal, apparatuur, bureelbenodigdheden, publiciteit, inrichten van examens, leerlingenvoordrachten of tentoonstellingen. De goedkeuring van deze budgetten berust bij de respectievelijke gemeenteraad van elke deelnemende gemeente.

          §5. Elke deelnemende gemeente voorziet - in samenspraak met de directeur - ten behoeve van de lessen Tekenkunst en in voorkomend geval Schilderkunst in de 4e graad, een budget voor de loonkost van modellen. Deze aanpassing treedt in voege vanaf 1 januari 2023n, ingevolge de beslissingen van de gemeenteraden van de 3 gemeenten. 

          §6. Al wat de leerlingen daarnaast nog nodig hebben, wordt gedeeltelijk bekostigd via de werkingskosten, de materiaalkost bij inschrijving en door henzelf.

          Art. 13 Omkadering evenementen en tentoonstellingen

          §1. Ieder jaar zal in elke deelnemende gemeente ter gelegenheid van de uitreiking van de leerlingencertificaten een tentoonstelling van de werken van de leerlingen plaatsvinden samen met opendeurdagen. Elk deelnemend gemeentebestuur biedt bij de inrichting hiervan materiële en logistieke steun.

          §2. Dit geldt eveneens voor de organisatie van extra-scolaire projecten zoals tentoonstellingen, voordrachten en projecten in samenwerking met andere academies; voor alle activiteiten die de werking, de bekendheid en de uitstraling van de academie promoten en voor de organisatie van pedagogische studiedagen en navormingssessies in samenwerking met de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten (OVSG) of met andere academies.

          Art. 14 Verzekering

          De verzekeringspolissen die het schoolbestuur afsluit ten behoeve van de leerlingen en personeelsleden van de academie, gelden eveneens voor:

          -       de gesubsidieerde en niet-gesubsidieerde leerkrachten

          -       leerlingen van de vestigingsplaatsen.

          Het gaat om minimaal:

          -       een polis burgerlijke aansprakelijkheid voor de leerlingen en het personeel,

          -       een polis tegen lichamelijke ongevallen voor de leerlingen en desgevallend het niet-gesubsidieerd[1] personeel,

          -       een verzekering rechtsbijstand voor het personeel.

           

          Titel 5: Veiligheid, preventie, welzijn

           

          Art. 15 Diensten preventie en bescherming op het werk

          §1. In uitvoering van de bepalingen van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk draagt de gemeente Temse de volle verantwoordelijkheid voor het welzijn van zijn werknemers, ongeacht de plaats van tewerkstelling. De deelnemende ge­meenten verlenen aan de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk van de gemeente Temse op afspraak en in samenwerking met de interne preventiedienst van desbetreffende gemeente,  toegang tot alle lokalen waar werknemers van de academies worden tewerkgesteld.

          §2. Voor elke locatie waar personeel van de academies werkt, wordt een afsprakennota in overleg tussen de interne preventiediensten van beherende en deelnemende gemeenten opgesteld, waarin alle aspecten inzake veiligheid en gezondheid van de werknemers worden geregeld.

          §3. De adviezen van de interne en/of externe diensten voor preventie en bescherming op het werk worden geformuleerd aan het schoolbestuur. Indien de adviezen betrekking heb­ben op de infrastructuur van een deelnemende gemeente, wordt ook dit gemeentebestuur op de hoogte gebracht.

          §4. De preventiedienst van de gemeente Temse neemt de wettelijk opgelegde adviesverlening op bij aankoop van materiaal in de deelnemende gemeenten.

          Art. 16 Globaal preventieplan en jaaractieplan

          De uitwerking van een dynamisch risicobeheer gebeurt in het kader van een globaal preventieplan. De gemeente Temse werkt dit plan telkens voor een periode van vijf jaar uit, ten behoeve van de in­terlokale vereniging. Dit plan en de hieruit voortvloeiende jaaractieplannen worden via de interne preventiedienst van de gemeente Temse opgesteld, opgevolgd en geactualiseerd. De rapportering wordt gecommuniceerd met de personeelsleden en eventuele feedback vanuit het personeel wordt mee opgenomen.

          Art. 17 Controle gebouwen

          §1. Elke deelnemende gemeente staat in voor de wettelijke keuringen van de installaties en toe­stellen in haar lokalen die ze ter beschikking stelt van de interlokale vereniging. Een inventaris en de aansluitende rapportering van de te keuren toestellen worden overgemaakt aan de preventie­dienst van de gemeente Temse.

          §2. In elke deelnemende gemeente wordt vijfjaarlijks een inspectie van de gebouwen verricht door de brandweercommandant van de desbetreffende zone. De burgemeester van de deelnemende ge­meente richt hiertoe het nodige verzoek. De verslaggeving en de besluiten worden overgemaakt aan de preventiedienst van de gemeente Temse.

          Art. 18 Rookverbod

          Er geldt een absoluut en permanent verbod op het roken van producten op basis van tabak of van soortgelijke producten. De deelnemende gemeenten brengen in hun vestigingsplaatsen rookver­bodstekens aan zodat ieder die aanwezig is, er kennis van kan nemen. De deelnemende gemeenten doen het nodige om dit rookverbod eveneens te handhaven bij gebruik van deze vestigingsplaatsen door derden.

          Aldus opgemaakt te Temse op ............................................. in 3 exemplaren waarvan elk der voornoemde partijen erkent één exemplaar te hebben ontvangen.

          Getekend door,

          Te Temse, (datum)……………………..

          de algemeen directeur                                                                voorzitter van de gemeenteraad

          Nele De Cleen                                                                            Hans Cools

          Te Bornem, (datum)……………………..

          de algemeen directeur                                                                 voorzitter van de gemeenteraad

          Björn Caljon                                                                               Luc De boeck

          Te Puurs-Sint-Amands, (datum)……………………..

          de algemeen directeur                                                                 voorzitter van de gemeenteraad

          Raoul Paridaens                                                                          Els Goegezelschap

           



          [1] Het gesubsidieerd personeel is via het ministerie van Onderwijs en Vorming verzekerd tegen arbeidsongevallen.



    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Patrick Pauwels
    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Patrick Pauwels

Namens Gemeenteraad,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter gemeenteraad