Besluit
Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.
Toelichting
De OCMW-raad keurde op 14 december 2020 de eerste aanpassing van het meerjarenplan 20-25 van het OCMW goed. Wij kregen een opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. het schema T4 dat deel uitmaakt van de toelichting en de evolutie van de financiële schulden weergeeft. Er werd geen melding gemaakt van de jaarlijkse overboekingen in het schema (namelijk de jaarlijkse overdracht van het stuk van de lange termijnschulden dat binnen het jaar vervalt). Deze bedragen werden toegevoegd in de voorliggende gecorrigeerde versie van het schema, evenals de toestand per 1 januari van het deel van de financiële schulden dat binnen het jaar vervalt. De totale financiële schulden per 31/12 van elk boekjaar blijven hetzelfde. Dit schema wordt geconsolideerd opgemaakt voor gemeente en OCMW en geeft dus de evolutie van de financiële schulden van de beide entiteiten gezamenlijk weer.
De OCMW-raad heeft kennis genomen van dit gecorrigeerd schema T4.
Besluit
Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van het gecorrigeerd schema T4 dat deel uitmaakt van de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente en het OCMW Puurs-Sint-Amands zoals goedgekeurd op 14 december 2020, en de evolutie van de financiële schulden weergeeft geconsolideerd voor gemeente en OCMW.
Toelichting
Het personeel uit de zorg- en welzijnssector heeft tijdens de coronacrisis gigantische inspanningen geleverd. Deze crisis heeft ook enkele uitdagingen binnen de zorgsector blootgelegd. In dit kader heeft de Vlaamse Regering in overleg met de sociale partners een kaderakkoord VIA 6 2021-2025 afgesloten. Dit akkoord moet zorgen voor meer koopkracht, meer handen in de zorg en meer veerkracht voor de Vlaamse zorgsector.
Ondertussen hebben de Vlaamse regering en de sociale partners ook deelakkoorden gesloten over de concrete invulling van de koopkrachtmaatregelen in de private en publieke sector.
Het deelakkoord VIA 6- koopkracht publieke sector dat werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 december 2020 dient door alle lokale en provinciale besturen die onder het toepassingsgebied vallen globaal uitgevoerd te worden. Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands valt bijgevolg onder deze regelgeving.
De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn worden gevraagd om akkoord te gaan met deze eenmalige verhoging voor wat betreft het OCMW-personeel.
Besluit
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met een eenmalige verhoging van de eindejaarstoelage van 2020 voor het personeel van de dienst thuiszorg en de dienst samenleven. De eenmalige verhoging van deze eindejaarstoelage 2020 wordt voor deze personeelsleden vastgelegd op een verhoging van het variabel gedeelte tot 3,6% en zal uitbetaald worden in de maand januari 2021.
Toelichting
De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.
In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningcoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.
Onze keuze in verderzetting werking bronopsporing dient verder geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst (met bijlagen), alvorens we de nodige toegangen kunnen verkrijgen. Gelet op dringendheid werd deze SWO eerst op VB geagendeerd en wordt vervolgens op OCMW-raad bekrachtigd.
Besluit
Artikel 1: De OCMW-Raad bekrachtigt de beslissing van VB op 12/1/2020 waarbij onderstaande samenwerkingsovereenkomst met agentschap Zorg en Gezondheid werd goedgekeurd.
Samenwerkingsovereenkomst
In het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken – optie 1
Deze samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten tussen :
▪ Agentschap Zorg en Gezondheid, gevestigd te Koning Albert II laan 35/33, 1030 Schaarbeek, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 0316.380.841.
Verder genoemd “AZG”
en
▪ Gemeente Puurs-Sin-Amands, met zetel te Hoogstraat 29, 2870 Puurs-Sint-Amands, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen met ondernemingsnummer 0697609548.
Verder genoemd “de gemeente”
1. Algemeen
Gelet op de sterke stijging van het aantal indexpatiënten, nam de Vlaamse Regering op 16 oktober 2020 de beslissing om het contactonderzoek en de bronopsporing bijkomend te ondersteunen door de mobilisering van de lokale besturen om complementair en aanvullend aan het centrale contactcenter en de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden, engagementen op te nemen ter bestrijding van de coronapandemie.
Voor de invulling ervan kunnen de lokale besturen kiezen tussen 2 opties :
▪ Optie 1 : complementaire inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantaine-coaching, analyse van clusters en zorg voor kwetsbare personen of groepen;
▪ Optie 2 : alle voorgaande opdrachten, aangevuld met de aanvullende inzet in contactonderzoek.
Op deze overeenkomst zijn de bepalingen vervat in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken onverkort van toepassing (verder “het besluit” genoemd).
2. Engagementen die de gemeente opneemt
Artikel 1
In het kader van het besluit van de Vlaamse Regering kiest de gemeente voor optie 1.
Artikel 2
De gemeente neemt deze engagementen op
- vanaf 1 november 2020 (ten vroegste 1 november 2020)
- tot 31 maart 2021 (uiterlijk 31 maart 2021).
De overeenkomst kan aldus betrekking hebben op engagementen die de gemeente reeds heeft opgenomen vanaf 1 november 2020.
Artikel 3
De gemeente engageert zich om in het kader van dit besluit :
- aan sensibilisering en preventie te doen door minstens hun inwoners te informeren over het naleven van de zes gouden principes:
1. hygiënemaatregelen in acht nemen;
2. activiteiten bij voorkeur buiten organiseren;
3. verhoogde aandacht voor risicogroepen;
4. een veilige afstand van minstens anderhalve meter houden;
5. een mondmasker dragen;
6. bijeenkomsten beperken.
De gemeente hanteert hierbij een populatiegerichte aanpak met focus op de risicogroepen en de kwetsbare personen/groepen.
- acties te ondernemen om de bronopsporing te versterken.
- verbanden te leggen door analyse van de beschikbare gegevens, inclusief de gegevens verkregen uit de samenwerkingsovereenkomst met de zorgraad, waardoor ogenschijnlijk willekeurige besmettingen tot één en dezelfde bron kunnen worden teruggebracht om op die manier verdere verspreiding van COVID-19 te beperken door het aanpassen van het lokale beleid inzake infectiebestrijding. Wanneer zij hotspots detecteren, nemen zij eveneens maatregelen om deze te isoleren en zo mogelijk in te perken.
- in te zetten op quarantaine-coaching. Zij informeert hun inwoners wanneer tijdelijke afzondering van toepassing is, welke procedures gevolgd worden en welke activiteiten toegelaten of niet toegelaten zijn.
- in het bijzonder in te zetten op kwetsbare personen en groepen. Zij zorgen voor informatie en contact op maat, bespreken met de betrokkene welke bijkomende hulp kan verstrekt worden en doen hiertoe het nodige zo de betrokkene hiermee heeft ingestemd. Deze hulp kan van allerlei aard zijn.
Artikel 4
De gemeente voert haar engagementen inzake preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en bijzondere aandacht voor kwetsbare personen en groepen uit in afstemming met bestaande initiatieven op het niveau van de COVID-19-teams binnen de zorgraden.
- De taken die het lokale bestuur opneemt, moeten complementair zijn aan wat vandaag al door de COVID-19-teams binnen de zorgraden wordt opgenomen.
- De gemeente stelt in overleg met het COVID-19-team binnen de zorgraad een afsprakenkader op, waarin zij haar engagementen concretiseert. Dit afsprakenkader wordt als bijlage 1 aan deze overeenkomst gevoegd en maakt hier onlosmakelijk deel van uit.
- Het is niet uitgesloten dat lokale besturen binnen dezelfde eerstelijnszone verschillende opties kiezen. Dag mag geen struikelblok zijn voor samenwerking. Ook daarover kunnen afspraken gemaakt worden tussen de COVID-19-teams binnen de zorgraden en de gemeente(n).
Artikel 5
In de uitvoering van alle opgenomen engagementen zorgt de gemeente zelf voor de kwaliteitsborging. Dit doet zij onder meer door een goede rekrutering en samenstelling van teams die de verschillende engagementen opnemen.
Artikel 6
Bij het einde van de overeenkomst maakt de gemeente een evaluatieverslag op, op basis waarvan de Vlaamse overheid kan controleren of en op welke wijze de gemeente haar engagementen heeft nagekomen.
Zij maakt hierbij gebruik van het sjabloon, beschikbaar op www.vlaanderenhelpt.be.
3. Technische en organisatorische maatregelen
Artikel 7
De gemeente zorgt voor voldoende eigen capaciteit en middelen om de bovenstaande engagementen uit te voeren. De gemeente mag hierbij onder geen enkele voorwaarde beroep doen op professionele call-centra of andere actoren die de concurrentiële positie van het centrale platform compromitteren.
Artikel 8
Het AZG verzekert aan één of meerdere (maximum 3 personen) medewerkers van de gemeente toegang tot de interne controletoren m.b.t. alle gegevens die nodig zijn om bovenstaande engagementen kwaliteitsvol uit te kunnen voeren voor het eigen grondgebied.
Hiertoe gebruikt de gemeente het aanvraagformulier met geheimhoudingsverklaring dat ter beschikking wordt gesteld via de website www.vlaanderenhelpt.be. De personen voor wie de toegang wordt gevraagd, lezen en ondertekenen de geheimhoudingsverklaring.
Het behoorlijk ingevuld aanvraagformulier wordt samen met de ondertekende geheimhoudingsverklaringen als bijlage 3A aan deze overeenkomst gevoegd.
Artikel 9
Van zodra dit technisch tot de mogelijkheden behoort, verzekert het AZG aan één of meerdere (maximum 3 personen) medewerkers van de gemeente de toegang tot het uitbraakvolgsysteem (UVS).
Hiertoe gebruikt de gemeente het aanvraagformulier met geheimhoudingsverklaring dat ter beschikking wordt gesteld via de website www.vlaanderenhelpt.be. De personen voor wie de toegang wordt gevraagd, lezen en ondertekenen de geheimhoudingsverklaring.
Het behoorlijk ingevuld aanvraagformulier wordt samen met de ondertekende geheimhoudingsverklaringen als bijlage 3B aan deze overeenkomst gevoegd.
Artikel 10
Alle medewerkers van de gemeenten die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst zijn gehouden tot het beroepsgeheim.
- Zij dienen alle informatie die zij in de uitvoering van bovenstaande engagementen verkrijgen, ongeacht de herkomst ervan, strikt vertrouwelijk te behandelen en niet buiten de context van de opdracht te gebruiken of bekend te maken.
- Zij beseffen dat hun werkzaamheden de verwerking van gevoelige persoonsgegevens inhoudt. Persoonsgegevens mogen enkel worden verwerkt (inclusief geraadpleegd) voor zover strikt noodzakelijk voor het uitvoeren van de opdracht.
- Zij signaleren elk incident (in het bijzonder een persoonsgegevenslek) onmiddellijk hun hiërarchisch meerdere.
Wat betreft de quarantainecoaching en bronopsporing verwerken de gemeente en haar medewerkers de persoonsgegevens volgens de richtlijnen en binnen de platformen van de Vlaamse overheid. Zij worden daarom beschouwd als verwerker van de gegevens, waarvoor verwerkersovereenkomst bronopsporing wordt opgesteld, dat als bijlage 2 aan deze overeenkomst wordt gevoegd en hier onlosmakelijk deel van uitmaakt.
Indien de gemeente ook verdere maatregelen wenst op te nemen zoals geregeld in artikel 5, §5 besluit van 13 november 2020 en niet limitatief opgesomd in artikel 8, laatste streepje, van datzelfde besluit, sluit zij hiervoor een protocol af met het Agentschap Zorg en Gezondheid (zie bijlage 4).
Artikel 11
Het werken met de interne controletoren vereist geen specifieke opleiding. De werking en toepassingsmogelijkheden zijn vervat in handleidingen die raadpleegbaar zijn op de website van AZG (www.zorg-en-gezondheid.be/handleiding-controletoren-covid-19).
Het werken met het uitbraakvolgsysteem vereist geen specifieke opleiding. De werking en toepassingsmogelijkheden zijn vervat in een handleiding die raadpleegbaar is binnen het systeem zelf nadat men is ingelogd. Er worden tevens informatiesessies voorzien.
4. Financiering
Artikel 12
De kosten voor de inhoudelijke opleiding van de medewerkers van het contactcenter alsook de infrastructurele kosten, uitbatingskosten (inclusief ICT-kosten) en verzekeringskosten zijn ten laste van de gemeente.
Artikel 13
De Vlaamse Regering ondersteunt de lokale besturen voor de engagementen die zij in het kader van dit besluit opnemen door een facultatieve subsidie als volgt :
- de gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor maximum 5 maanden (ten vroegste start op 1 november 2020 – uiterlijk tot 31 maart 2021);
Artikel 14
Om van de subsidie te kunnen genieten, moet de gemeente aan volgende voorwaarden voldoen :
- Uiterlijk op 11 december 2020 laat de gemeente via digitale aangifte weten dat zij bijkomende engagementen wil opnemen in strijd tegen de COVID-19-pandemie en welke optie zij verkiest.
- Uiterlijk op 31 januari 2021 dient de gemeente via het digitaal loket de ondertekende samenwerkingsovereenkomst met alle bijlagen in.
- Uiterlijk op 1 juni 2021 bezorgt de gemeente via het digitaal loket van ABB het evaluatieverslag zoals bedoeld in artikel 11 van het besluit en artikel 6 van deze overeenkomst. Op basis van het evaluatieverslag wordt door de Vlaamse overheid gecontroleerd en beoordeeld of de engagementen werden nagekomen en of ze de uitbetaling van de volledige forfaitaire subsidie rechtvaardigen.
Artikel 15
Mits de gemeente aan de voorwaarden voldoet, gebeurt de uitkering van de subsidie als volgt :
- uiterlijk op 30 maart 2021 ontvangt de gemeente een voorschot van 80% van de forfaitaire subsidie;
- uiterlijk op 30 september 2021 ontvangt de gemeente het saldo van 20% van de forfaitaire subsidie.
Artikel 16
Deze subsidie kan verminderd of teruggevorderd worden als de gemeente de bepalingen van het besluit of deze overeenkomst niet of niet volledig naleeft of heeft nageleefd.
5. Wijzingen aan en einde van de overeenkomst
Artikel 17
De overeenkomst is van bepaalde duur en eindigt op 31 maart 2021 (uiterlijke datum = 31 maart 2021).
Artikel 18
De gemeente kan tijdens de duur van de overeenkomst haar engagement wijzigen, m.a.w. wijzigen van optie. De wijziging wordt opgenomen in een addendum dat door beide partijen wordt ondertekend en wordt toegevoegd aan de initiële overeenkomst. De wijziging gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin het addendum door de gemeente werd ondertekend.
Artikel 19
De overeenkomst kan bij onderlinge toestemming vroegtijdig beëindigd worden. In dat geval wordt de forfaitaire subsidie beperkt tot de maanden waarin de overeenkomst werd uitgevoerd, volgens de voorwaarden van deze overeenkomst. De beëindiging gaat in op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin partijen met de beëindiging van de overeenkomst akkoord zijn gegaan.
Opgesteld op 15 december 2020 in zoveel exemplaren als er partijen zijn.
Namens het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid Namens de gemeente
Dirk Dewolf Koen Van den Heuvel
Administrateur-Generaal Burgemeester
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Bijlagen
1. Afsprakenkader Covid-19-team – gemeente
2. Verwerkersovereenkomst bronopsporing
3. A. Aanvraagformulier interne controletoren B. Aanvraagformulier uitbraakvolgsysteem
4. Protocol Verdere maatregelen
Toelichting
OCMW Bornem, OCMW Puurs-Sint-Amands, Politiezone Klein-Brabant en Family Justice Center vertegenwoordigd door de stad Mechelen stapten begin dit 2020 in een nieuwe samenwerking, in eerste instantie als proefperiode gezien de beperkte financiering en geen verdere ervaring met deze werking van FJC. Onder regie van het FJC werd het operationeel team vormgegeven dat met vaste tijdstippen samenkomt, afhankelijk van het aantal toegeleide dossiers (meestal tweemaandelijks). Elke organisatie sluit aan op dit forum om een selectie van interventies inzake intrafamiliaal geweld (IFG) te bespreken en te werken naar oplossingen, ieder vanuit zijn expertise. Deze voorlopige samenwerking werd door elke partner ervaren als een meerwaarde en een noodzakelijke aanvulling op de bestaande werking. Vandaar de vraag van alle partners om de samenwerking te verankeren voor de komende jaren via een samenwerkingsovereenkomst. Zeker tijdens de lockdowns omwille van Corona was er een toenemende noodzaak om (kwetsbare) gezinnen maar ook in andere situaties van IFG te ondersteunen. De jaarlijkse bijdrage vanuit het lokaal bestuur is vastgelegd op 20.794,30 euro.
Besluit
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaande samenwerkingsovereenkomst tussen het OCMW Puurs-Sint-Amands en de stad Mechelen met betrekking tot de werking van het Family Justice Center goed.
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn vraagt aan Koen Van den Heuvel (Lid van de raad voor Maatschappelijk Welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de RMW) en Raoul Paridaens (Algemeen Directeur) om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Samenwerkingsovereenkomst Family Justice Center (Mechelen) en Puurs-Sint-Amands
Tussen
1° De stad Mechelen, Grote Markt 21 in 2800 Mechelen, geldig vertegenwoordigd door de heer Erik Laga, algemeen directeur, en mevrouw Fabienne Blavier, voorzitter gemeenteraad
en
2° het OCMW Puurs-Sint-Amands, gevestigd te 2870 Puurs-Sint-Amands, Palingstraat 48, geldig vertegenwoordigd door de heer Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur ingevolge beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2021,
wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1 - Voorwerp van de overeenkomst
Onderhavige samenwerkingsovereenkomst regelt de financiële bijdrage en de participatie van lokale besturen aan de werking van het Family Justice Center Mechelen, verder “FJC-Mechelen” genoemd. De stad Mechelen treedt op als beheerder van de budgetten en engageert zich om de financiële bijdrage exclusief in te zetten voor wat betreft het gedecentraliseerd aanbod van het FJC-Mechelen in Puurs-Sint-Amands, zoals bepaald in artikel 3, §2. Het werkingsgebied van het FJC Mechelen is gelijk aan het werkingsgebied van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen – Afdeling Mechelen voor wat betreft het basisaanbod, zoals bepaald in artikel 3, $1. Wat betreft het gedecentraliseerd aanbod, zoals bepaald in artikel 3, §2, is het werkingsgebied gelijk aan het werkingsgebied van de Welzijnskoepel Rivierenland.
Artikel 2 – Organisatie en Werking
Het FJC-Mechelen is een regionale netwerkorganisatie die de expertise van verschillende diensten rond intrafamiliaal geweld (IFG) bundelt om deze maatschappelijk problematiek op een duurzame, efficiënte en doeltreffende manier aanpakken.
Het FJC Mechelen wordt ingericht door de stad Mechelen en de Vlaamse Overheid, Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, Afdeling Justitiehuizen. De algemene coördinatie van het FJC-Mechelen gebeurt door een netwerkcoördinator die de Vlaamse Overheid hiervoor ter beschikking stelt.
Het FJC Mechelen heeft 3 taken:
- De samenwerking tussen de verschillende partners op het terrein (parket, politie, hulp- en dienstverlening en bestuur) coördineren en bevorderen via een intersectoraal casusoverleg. Het FJC hanteert daarin een 3-sporen-beleid:
Spoor 1 : advies en consult voor professionals die in hun werking te maken krijgen met (vermoedens van) intrafamiliaal geweld
Spoor 2 : vroegdetectie en –interventie waarbij een FJC-regisseur outreachende, aanklampende en vraaggerichte trajecten aanbiedt aan slachtoffers en/of daders
Spoor 3 : ketenaanpak voor de hoogrisico- en multiproblemsituaties met de bedoeling om een veilige omgeving te installeren voor slachtoffers
- Inspelen op hiaten in het bestaande hulpverleningsaanbod door nieuwe samenwerkingen op te zetten of door een eigen aanbod te ontwikkelen.
- De expertise rond intrafamiliaal geweld bij de samenwerkingspartners en andere lokale stakeholders vergroten.
Artikel 3 – Het aanbod en dienstverlening van het FJC-Mechelen
§1 Door een samenwerking tussen de stad Mechelen en de Vlaamse Overheid wordt een basisaanbod ontwikkeld dat toegepast wordt in alle steden en gemeenten van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen – afdeling Mechelen.
Het basisaanbod houdt de volgende dienstverlening in:
· Alle professionals in de regio kunnen voor advies terecht bij het FJC
· Alle professionals in de regio kunnen dossiers aanmelden op de FJC-overlegtafel : dossiers worden getrieerd naar het aangewezen spoor en verdere traject
· Alle partners kunnen deelnemen aan de FJC-vormingen
· Liaisons (= deelnemers aan de FJC-overlegtafel) kunnen participeren aan de begeleide intervisiesessies
§ 2 Door een samenwerking tussen de stad Mechelen en Puurs-Sint-Amands wordt aanvullend op het basisaanbod ook een gedecentraliseerd aanbod gedaan.
Het gedecentraliseerde aanbod houdt de volgende dienstverlening in:
· het triage-overleg per politiezone: maandelijkse (of tweewekelijkse) bespreking van aanmeldingen door politie; samen wordt bekeken of er voldoende hulpverlening aanwezig is of hoe deze zo snel mogelijk geïnstalleerd kan worden vanuit het FJC-netwerk.
· inzet van FJC-regisseurs op de 3 sporen: consult, trajectopvolging, ketenaanpak
· een vaste FJC-regisseur als aanspreekpunt in de politiezone: vanuit het FJC-team worden 1 of 2 medewerkers aangeduid per politiezone; indien gewenst zitten zij (op af te spreken basis) fysiek ter plaatse
· bijkomend FJC-aanbod ter plaatse afhankelijk van de lokale noden : begeleide intervisie voor professionals in de politiezone, lotgenotenwerking, …
· deelname aan de stuurgroep FJC Mechelen
Artikel 4 – Informatieverstrekking en deelname Stuurgroep FJC Mechelen
4.1 Informatieverstrekking
§1 Het FJC-Mechelen verbindt er zich toe om jaarlijks een algemene schriftelijke statusrapportage op te maken met betrekking tot de werking van het FJC-Mechelen, met een aparte rapportage voor het OCMW Puurs-Sint-Amands
De jaarlijkse rapportage bevat
- een overzicht van het aantal dossiers dat door het FJC werd opgenomen, opgedeeld per spoor en met vermelding van de aanmelders
- een beschrijving van het extra aanbod; zowel kwantitatief als kwalitatief.
§2 Voor andere vragen of klachten met betrekking tot de werking, het aanbod of de dienstverlening van het FJC-Mechelen kan de het OCMW Puurs-Sint-Amands tijdens de kantooruren terecht bij de netwerkcoördinator.
§ 3 Het FJC-Mechelen is lid van de European Family Justice Center Alliance (EFJCA). Het OCMW Puurs-Sint-Amands wordt op de hoogte gehouden van en uitgenodigd voor de publieke activiteiten van het EFJCA.
4.2 Stuurgroep FJC Mechelen
Het OCMW Puurs-Sint-Amands wordt uitgenodigd voor de Stuurgroep FJC Mechelen.
De stuurgroep FJC Mechelen heeft als taken:
- de beleidsmatige aansturing van het intersectoraal casusoverleg
- opvolging en bijschaving van het Draaiboek Intersectoraal casusoverleg IFG - FJC Mechelen
- het beschikbaar stellen en mandateren van medewerkers
- evaluatie van het intersectoraal casusoverleg en het formuleren van aanbevelingen om het casusoverleg te optimaliseren
- formuleren van aanbevelingen om de ruimere FJC-werking te optimaliseren
- het bespreken van hiaten, knelpunten en vormingsbehoeften inzake IFG
- het formuleren van beleidssignalen
De regionale stuurgroep FJC Mechelen wordt aangestuurd en voorgezeten door de netwerkcoördinator. De netwerkcoördinator zorgt voor doorstroming van informatie tussen het FJC Mechelen en het overleg op Vlaams, federaal en Europees niveau.
De Stuurgroep komt minimaal 2 keer per jaar samen.
Artikel 5– Financiële inbreng
De financiering van het gedecentraliseerde aanbod bedraagt 20.794,30 euro per jaar. Voor het opstartjaar 2020 zal dit bedrag pro rata verrekend worden in functie van de datum waarop de samenwerkingsovereenkomst ingaat.
Dit bedrag is een bijdrage in de loonkost van een FJC-regisseur en wordt jaarlijks aangepast in functie van de loonindex (dd 01/01). De facturatie zal jaarlijks in de loop van januari overgemaakt worden.
De stad Mechelen verbindt er zich toe dit bedrag te besteden aan de gedecentraliseerde FJC-werking in Puurs-Sint-Amands zoals bepaald in artikel 3, §2.
Artikel 6 – Tijdsduur
Deze overeenkomst gaat in op 1 januari 2020 en loopt tot 31 december 2025. De overeenkomst is opzegbaar mits in achtneming van een opzegperiode van 6 maanden. De opzegging moet gegeven worden per aangetekende brief aan het college van Burgemeester en Schepenen van de stad Mechelen, respectievelijk van het OCMW Puurs-Sint-Amands.
Artikel 7 – Contactpersonen
Voor het FJC-Mechelen:
- netwerkcoördinator FJC Mechelen
Voor de stad Mechelen:
- afdelingshoofd preventie en veiligheid
Voor de gemeente Puurs-Sint-Amands :
- Diensthoofd Sociale Zorg
Opgemaakt te Mechelen in tweevoud op Beslissing gemeenteraad
namens de stad Mechelen,
Erik Laga Fabienne Blavier
algemeen directeur voorzitter gemeenteraad
namens OCMW Puurs-Sint-Amands
Koen Van den Heuvel Raoul Paridaens
Lid van de raad voor Maatschappelijk Welzijn Algemeen Directeur
en gemandateerd door de voorzitter van de RMW
Toelichting
Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedraagt deze 0,25 euro per inwoner. Deze bijdrage blijft ongewijzigd en Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget werd in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.
Besluit
kel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst met Rolkar rivierenland vlotter vzw goed als volgt:
SAMENWERKINGSOVEREENKOMST DAV ROLKAR RIVIERENLAND- OCMW PUURS-SINT-AMANDS M.B.T. DE DIENSTVERLENING VAN
AANGEPAST VERVOER
Tussen
Vlotter Facilities vzw, met maatschappelijke zetel te 2850 Boom, Col. Silvertopstraat 15, vertegenwoordigd door Bram Van Keer, voorzitter, en Idriss Ibnou-Cheikh, secretaris,
hierna genoemd ‘de vervoerder’
en het
OCMW van Puurs-Sint-Amands, vertegenwoordigd door Koen Van den Heuvel, lid van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemandateerd door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en Raoul Paridaens, algemeen directeur
hierna genoemd het OCMW
is overeengekomen wat volgt:
Toelichting
Deze overeenkomst wordt gesloten in functie van het vervoer van personen met een handicap of een ernstig beperkte mobiliteit. DAV Rolkar Rivierenland treedt hierbij op als ‘de vervoerder’.
Deze overeenkomst maakt een samenwerkingsovereenkomst uit die bedoeld is om de voorwaarden te regelen waaronder inwoners van de gemeente Puurs-Sint-Amands gebruik kunnen maken van de dienstverlening van DAV Rolkar Rivierenland.
Artikel 1: voorwerp van de overeenkomst
Artikel 1.1. Begripsomschrijving
Het doel van de dienstverlening is om personen op een comfortabele manier en zittend in een rolstoel veilig te vervoeren. Het aanbod van het aangepast vervoer moet voldoende kwaliteit bieden om aan de mobiliteitsbehoefte van deze doelgroep te voldoen.
Aangepast vervoer heeft geen betrekking op ziekenvervoer, collectief instellingsvervoer en collectief werknemersvervoer. Aangepast vervoer verschilt ook van toegankelijk openbaar vervoer. Omdat voor de doelgroep de beschikbaarheid van vervoer het grootste probleem is worden geen criteria gesteld over het inkomen van de gebruiker.
Artikel 1.2. Voorwerp
Deze overeenkomst strekt ertoe de rechten en verplichtingen vast te stellen tussen de vervoerder en OCMW Puurs-Sint-Amands zodoende dat er een aanbod aangepast vervoer verzekerd kan worden dat voldoet aan de noden van de inwoners van Puurs-Sint-Amands.
Artikel 2: verplichtingen van de partijen
Artikel 2.1. De vervoerder verbindt er zich toe:
• Beschikbaar te zijn via één centraal telefoonnummer voor de zorgregio en telefonische permanentie te verzekeren tussen 9u en 12u en van 13u tot 16 uur van maandag t/m vrijdag;
• Ritten uit te voeren voor de inwoners van Puurs-Sint-Amands van 6u30 tot 24u, 7 dagen op 7;
• Administratieve en financiële verwerking van de dienstverlening te verzorgen : er wordt maandelijks een gebruikersfactuur opgemaakt;
• Het OCMW van Puurs-Sint-Amands op de hoogte te houden van het aantal uitgevoerde ritten en vervoerde personen.
Artikel 2.2 : Het OCMW van Puurs-Sint-Amands verbindt er zich toe :
• Voor de ritten die werden uitgevoerd voor de inwoners uit Puurs-Sint-Amands een financiële tussenkomst te bieden aan de vervoerder;
• De tussenkomst wordt bepaald op basis van het inwonersaantal;
• De tussenkomst bedraagt €0,25 per inwoner voor het werkingsjaar 2021.
Voor het OCMW van Puurs-Sint-Amands bedraagt de bijdrage in 2021, € 6.535,50. Bepaald op basis van het inwonersaantal 26.142 op 01.01.2020.
Artikel 3: duur en opzegging van de overeenkomst
Artikel 3.1. De overeenkomst is gesloten voor één jaar en is jaarlijks opzegbaar, minimaal 2 maand voor de eerste dag van het nieuwe werkingsjaar (dat samenvalt met het kalenderjaar). De opzegging gebeurt aangetekend aan de andere partij.
Artikel 4: toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Artikel 4.1 Het Belgische recht is van toepassing op deze overeenkomst.
Artikel 4.2 Partijen zullen alles in het werk stellen om eventuele geschillen in der minne te regelen. Als er geen oplossing wordt gevonden, zijn enkel de bevoegde rechtbanken van Antwerpen bevoegd om in het geschil uitspraak te doen.
Opgemaakt te Boom op 9 december 2020
Voor Vlotter Facilities vzw
Bram Van Keer Idriss Ibnou-Cheikh
Voorzitter Secretaris
Voor het OCMW van Puurs-Sint-Amands
Raoul Paridaens Koen Van den Heuvel
Algemeen Directeur OCMW-raadslid
Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn machtigt de Algemeen Directeur Raoul Paridaens en raadslid Koen Van den Heuvel de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Raoul Paridaens
Algemeen directeur
Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn