Terug Raad voor maatschappelijk welzijn

Mon 25/01/2021 - 21:00 Digitaal via MS Teams

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • De OCMW-raad keurde op 14 december 2020 de eerste aanpassing van het meerjarenplan 20-25 van het OCMW goed.  Wij kregen een opmerking van het Agentschap Binnenlands Bestuur m.b.t. het schema T4 dat deel uitmaakt van de toelichting en de evolutie van de financiële schulden weergeeft.  Er werd geen melding gemaakt van de jaarlijkse overboekingen in het schema (namelijk de jaarlijkse overdracht van het stuk van de lange termijnschulden dat binnen het jaar vervalt).  Deze bedragen werden toegevoegd in de voorliggende gecorrigeerde versie van het schema, evenals de toestand per 1 januari van het deel van de financiële schulden dat binnen het jaar vervalt. De totale financiële schulden per 31/12 van elk boekjaar blijven hetzelfde. Dit schema wordt geconsolideerd opgemaakt voor gemeente en OCMW en geeft dus de evolutie van de financiële schulden van de beide entiteiten gezamenlijk weer.

    De OCMW-raad heeft kennis genomen van dit gecorrigeerd schema T4.

Ondersteuning

HRM

  • Het personeel uit de zorg- en welzijnssector heeft tijdens de coronacrisis gigantische inspanningen geleverd. Deze crisis heeft ook enkele uitdagingen binnen de zorgsector blootgelegd. In dit kader heeft de Vlaamse Regering in overleg met de sociale partners een kaderakkoord VIA 6 2021-2025 afgesloten. Dit akkoord moet zorgen voor meer koopkracht, meer handen in de zorg en meer veerkracht voor de Vlaamse zorgsector.

    Ondertussen hebben de Vlaamse regering en de sociale partners ook deelakkoorden gesloten over de concrete invulling van de koopkrachtmaatregelen in de private en publieke sector.

    Het deelakkoord VIA 6- koopkracht publieke sector dat werd goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 december 2020 dient door alle lokale en provinciale besturen die onder het toepassingsgebied vallen globaal uitgevoerd te worden. Het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands valt bijgevolg onder deze regelgeving.

    De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn worden gevraagd om akkoord te gaan met deze eenmalige verhoging voor wat betreft het OCMW-personeel.

Welzijn en samenleven

  • De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.

    In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningcoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.

    Onze keuze in verderzetting werking bronopsporing dient verder geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst (met bijlagen), alvorens we de nodige toegangen kunnen verkrijgen. Gelet op dringendheid werd deze SWO eerst op VB geagendeerd en wordt vervolgens op OCMW-raad bekrachtigd.

Sociale zorg

  • OCMW Bornem, OCMW Puurs-Sint-Amands, Politiezone Klein-Brabant en Family Justice Center vertegenwoordigd door de stad Mechelen stapten begin dit 2020 in een nieuwe samenwerking, in eerste instantie als proefperiode gezien de beperkte financiering en geen verdere ervaring met deze werking van FJC. Onder regie van het FJC werd het operationeel team vormgegeven dat met vaste tijdstippen samenkomt, afhankelijk van het aantal toegeleide dossiers (meestal tweemaandelijks). Elke organisatie sluit aan op dit forum om een selectie van interventies inzake intrafamiliaal geweld (IFG) te bespreken en te werken naar oplossingen, ieder vanuit zijn expertise. Deze voorlopige samenwerking werd door elke partner ervaren als een meerwaarde en een noodzakelijke aanvulling op de bestaande werking. Vandaar de vraag van alle partners om de samenwerking te verankeren voor de komende jaren via een samenwerkingsovereenkomst. Zeker tijdens de lockdowns omwille van Corona was er een toenemende noodzaak om (kwetsbare) gezinnen maar ook in andere situaties van IFG te ondersteunen. De jaarlijkse bijdrage vanuit het lokaal bestuur is vastgelegd op 20.794,30 euro.

Gezinszorg

  • Sinds 2010 organiseert Rolkar Rivierenland (Vlotter vzw) de dienst aangepast vervoer (DAV) in de zorgregio Mechelen. In afwachting van de verdere uitrol van de inrichting en invulling van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen, behouden de DAV's voorlopig hun werking (decreet basisbereikbaarheid). In het verleden was er een klaverbladfinanciering opgezet waarbij de lokale besturen zich engageerden om een solidariteitsbijdrage te voorzien per inwoner. Sinds 2016 bedraagt deze 0,25 euro per inwoner. Deze bijdrage blijft ongewijzigd en Vlotter vzw vraagt de samenwerkingsovereenkomst te verlengen. Het nodige budget werd in de meerjarenplanning voorzien. Inwoners van de gemeenten die aan een rolstoel gekluisterd zijn, kunnen op deze wijze in hun mobiliteitsbehoefte verder worden ondersteund.

Mededelingen

Vragen