Terug
Gepubliceerd op 29/05/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/05/2024 - 20:00

Reglement organisatie van kermisactiviteiten - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans, Raoul Paridaens
Aanleiding

De gemeenteraad heeft in vergadering van 16 december 2019 het reglement organisatie van kermisactiviteiten vastgesteld. 

Aangezien de wetgeving is aangepast, dient dit reglement geactualiseerd te worden.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40;

Toepasselijke regelgeving 

  • Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante handel en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023, meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10;
  • Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastromonie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023, meer bepaald artikelen 8 tot en met 24;
Feiten, context en argumentatie

De wijzingen aan de wetgeving maken dat het gemeentelijk reglement kermissen moet worden aangepast. Het gaat over een duidelijkere vermelding van de juiste bevoegdheden, overeenstemmend met de bepalingen in de nieuwe regelgeving.  

Het bestaande reglement is gebaseerd op een modelreglement aangereikt vanuit Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). We stellen voor om dit terug op te nemen omwille van de specifieke reglementering en de gecoördineerde uitwerking ervan. 

Het wordt eenvoudiger om het beroep van foorreiziger op te starten omdat de kermiskaart en de leurkaart voor kermisgastronomie niet langer verplicht zijn in Vlaanderen. 

Het beroep krijgt ook meer rechtszekerheid doordat de minimumopzegtermijn langer wordt bij het definitief opheffen van een standplaats met abonnement op de openbare kermissen. De regelgeving maakt een onderscheid tussen:  

  • het definitief opzeggen van een standplaats waarbij een foorreiziger zijn abonnement verliest;  

  • het definitief opzeggen van een standplaats maar met behoud van het abonnement.  

In het eerste geval moet een gemeente een minimum opzegtermijn van twaalf maanden respecteren. In het tweede geval is dat slechts zes maanden. Bij een tijdelijke verhuis van een standplaats waarbij de foorreiziger zijn standplaats op de oorspronkelijke locatie terugkrijgt is de minimumopzegtermijn niet van toepassing. 

De hervorming laat vanaf 1 april 2024 laat dat ook maatschappen toe een standplaats op een kermis te bemachtigen. Een maatschap is een ondernemingsvorm waarbij meerdere personen hetzelfde beroep uitvoeren.

De regels rond overdracht van een standplaats zijn aangepast waardoor een foorreiziger zijn activiteiten geleidelijk kan afbouwen. 

Vanaf 1 april 2024 zijn de begrippen ‘de afgevaardigde van de burgemeester’ en ‘de concessionaris’ gedefinieerd. Het wettelijk omschrijven van deze begrippen zorgt voor duidelijkheid en verbetert de kwaliteit van de wetgeving.

De wetswijziging laat toe om de organisatie van kermissen verder te digitaliseren. Het indienen van de kandidaturen gebeurt enkel nog digitaal. Controle van bewijsstukken kan online.

Vanaf 1 april 2024 moet de gemeente geen ontvangstbewijs van de opstellingsinspectie meer afleveren. De volgende bepaling werd volledig geschrapt: “Alvorens de attractie voor de consumenten open te stellen, moet de uitbater of de "aangestelde verantwoordelijke" van een kermisattractie met voortbeweging van personen aangedreven door een niet-menselijke energiebron, een kopie van het document dat bevestigt dat de inspectie van de opstelling van de attractie voorzien in artikel 5 van het bovenvermelde koninklijk besluit van 18 juni 2003 werd verwezenlijkt, tegen ontvangstmelding, aan de burgemeester, aan zijn afgevaardigde of aan de concessionaris afleveren.” 

Dit reglement is van toepassing op zowel de organisatie van de openbare kermissen als deze van private kermissen. Deze laatste kunnen zowel op openbaar als privédomein doorgaan. De burgemeester kan voor deze kermissen toelating geven voor een bepaalde duurtijd. Er worden geen modaliteiten voorzien voor het toekennen van de abonnementsformules. Private kermissen komen in de praktijk uitzonderlijk voor. 
 
De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement intrekken of opschorten omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging. Voorgesteld wordt om dit verder uit te breiden met onderstaande gevallen: 
  • het niet naleven van de voorwaarden inzake opschorting van het abonnement; 

  • bij afwezigheid zonder geldige reden; 

  • het niet betalen van het standgeld conform de voorwaarden van het retributiereglement; 

  • Indien de gemeente de standplaatsen niet ter beschikking kan stellen, vb. bij wegenwerken; 

  • overtredingen inzake verplichte openingsuren;  

  • stationeren van de kermisattracties op openbaar domein vóór de daartoe bepaalde periodes; 

  • het plaatsen van een andere attractie dan aangevraagd werd; 

  • houding van de foorreiziger; 

  • bij het niet naleven van andere bepalingen van het gemeentelijk reglement. 

 
Het bewijs dat de uitbating van de kermisattractie met dieren voldoet aan de reglementaire voorschriften betreffende deze materie is niet meer nodig. In Vlaanderen is het ondertussen immers verboden om kermisattracties met dieren uit te baten. 
 
De retributies m.b.t. deze kermissen en het gebruik van elektriciteit worden vastgesteld in een afzonderlijk retributiereglement.
 
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement opnieuw vast te stellen met ingang van 1 juni 2024.
Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder, Luk Ceurvelt, Els Knoops, Peggy Seeuws, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Hilde Waumans, Nilüfer Yürük, Liliane Mariën, Robbe Cooremans
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement met betrekking tot de organisatie van de kermisactiviteiten vast:

Artikel 1. Doel

 De gemeente regelt met dit reglement de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op de openbare kermissen alsook de organisatie van kermisactiviteiten op het openbare domein buiten openbare kermissen.

Artikel 2. Definities

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:

Kermis: elke manifestatie ingericht of voorafgaand toegelaten door de gemeente om, op vastgestelde plaatsen en tijdstippen, de uitbaters van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie, die er producten of diensten aan de consument verkopen, samen te brengen;

Private kermis: een kermis die ontstaat uit privé-initiatief en kan zowel op privaat terrein als op openbaar domein plaatsvinden;

Kermisactiviteit: elke verkoop, te koop aanbieding of uitstalling met het oog op de verkoop van diensten aan de consument in het kader van de uitbating van kermisattracties of van vestigingen van kermisgastronomie;

Standplaats: een plaats die ter beschikking wordt gesteld voor een kermisactiviteit;

Abonnement: kan worden toegekend zodra een kermisuitbater eenzelfde standplaats heeft verkregen gedurende drie opeenvolgende jaren;

Afgevaardigde van de burgemeester: de persoon aan wie de burgemeester zijn bevoegdheid inzake de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie heeft gedelegeerd met toepassing van de bestaande wettelijke regels of het personeelslid die deze taak vervult binnen zijn vast takenpakket;

Concessionaris: de persoon aan wie de overheid op reglementaire of contractuele basis, de uitoefening en de organisatie van een kermisactiviteit of ambulante activiteit in kermisgastronomie heeft toevertrouwd;

Maatschappen: verenigingen zonder rechtspersoonlijkheid die sinds de hervorming van de vennootschapswetgeving ook worden ingeschreven met hun ondernemingsnummer. Dit laat hen toe om ook een standplaats op een openbare kermis te krijgen op voorwaarde dat ze een kermisactiviteit geregistreerd hebben en dat de maatschap in orde is met de wettelijk verplichte bewijsstukken.

AFDELING I. ORGANISATIE VAN KERMISACTIVITEITEN EN AMBULANTE ACTIVITEITEN IN KERMISGASTRONOMIE OP OPENBARE KERMISSEN

Artikel 3. Toepassingsgebied

 3.1. Dit reglement is van toepassing op:

  • Kermissen
  • Kermisactiviteiten
  • Private kermissen

3.2. Dit reglement is niet van toepassing op:

  • Pretparken
  • Vaste kermisattracties

Artikel 4. Voorwaarden

4.1. Voorwaarden inzake toewijzing standplaatsen voor openbare kermissen

De standplaatsen op een openbare kermis worden toegewezen aan de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.

Deze persoon moet desgevallend de stukken voorleggen die de volgende zaken aantonen:

  • de uitbater is behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s;
  • de uitbater beschikt over een bewijs van de identificatie met de kentekenplaat van de kermisattractie of uitgebate vestiging als ze zich op eigen kracht voortbeweegt of van het voertuig dat de kermisattractie of uitgebate vestiging vervoert;

  • als het een kermistoestel met voortbeweging van personen, aangedreven door een niet-menselijke energiebron betreft voldoet het toestel aan de voorwaarden, vermeld in artikel 10 van het koninklijk besluit van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen;

  •  als het een speeltoestel betreft: de attractie voldoet aan de voorwaarden, vermeld in artikel 9 van het koninklijk besluit van 28 maart 2001 betreffende de uitbating van speelterreinen;

  • de vestiging van kermisgastronomie en de personen die er werken voldoen aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan altijd vragen dat diegene die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt, zijn identiteitsbewijs voorlegt.

4.2. Verhouding abonnement – losse plaatsen (KB art. 8,9§1)

De standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel.

De toewijzing voor de duur van de kermis is mogelijk:

  • in geval van absolute noodzaak;
  • wanneer de verplichtingen onafscheidelijk zijn verbonden aan de hernieuwing van de kermis (bijvoorbeeld introductie van nieuwe attracties).

De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die eenzelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende twee opeenvolgende jaren. 

Voor de berekening van de termijn, worden de opeenvolgende jaren van verkrijging van de standplaats door de overlater verrekend in het voordeel van de overnemer, op voorwaarde dat er geen onderbreking was bij de overname.

De regel van twee jaar geldt niet wanneer de standplaats werd verkregen naar aanleiding van een opschorting van het abonnement. Deze beperking is echter niet van toepassing op de persoon die daarna de nieuwe overnemer is geworden van de standplaats.

Artikel 5. Bedragen

De retributies voor kermissen en gebruik van elektriciteit worden geregeld in een apart retributiereglement.

Artikel 6. Procedure

6.1. Standplaatsen

6.1.1. Toewijzingsregels voor standplaatsen op openbare kermissen

1) Vacature en kandidatuurstelling standplaats (KB art. 13 en 14)

Wanneer een standplaats vrijkomt, zal de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deze vacature bekend maken door publicatie van een kennisgeving.

Deze kennisgeving zal gebeuren via de website www.puursam.be

De kandidaturen worden digitaal ingediend volgens de voorschriften en binnen de termijn voorzien in de kennisgeving van de vacature. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.

2) Onderzoek van de kandidaturen (KB art. 15)

Voor de vergelijking van de kandidaturen onderzoekt de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris of voldaan is aan de voorwaarden inzake toewijzing vermeld in artikel 4 van dit reglement.

De standplaatsen worden toegewezen op basis van één of meer van de volgende criteria :

a.       de aard van de attractie of van de vestiging;

b.       de technische specificaties van de attractie of van de vestiging;

c.       de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging;

d.       de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging;

e.       de deskundigheid van de uitbater, van de “aangestelde – verantwoordelijken” en van het tewerkgesteld personeel;

f.       desgevallend, de nuttige ervaring;

g.       de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat.

Als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris op basis van deze criteria, geen onderscheid tussen de kandidaturen kan maken, is een loting mogelijk.

Het openen van de kandidaturen, hun vergelijkend onderzoek, de controle van de voorwaarden en de gemotiveerde beslissing tot toewijzing van de standplaats worden opgenomen in een proces-verbaal.

Deze kan geraadpleegd worden overeenkomstig de wettelijke bepalingen van openbaarheid van bestuur.

3) Bekendmaking van de toewijzing van de standplaats (KB art. 15 § 5)

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris deelt zowel aan de kandidaat die de standplaats toegewezen kreeg als aan elke niet weerhouden kandidaat de beslissing die hem aanbelangt mee per duurzame drager met ontvangstmelding via vrijetijdsloket@puursam.be.

6.1.2. Het register of plan van de toegewezen standplaatsen (KB art. 16)

Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke toegewezen standplaats de volgende zaken worden vermeld:

a.       de situering van de standplaats;

b.       de toewijzingsmodaliteiten van de standplaats;

c.       de duur van het gebruiksrecht of het abonnement;

d.       de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats toegewezen werd;

e.       desgevallend, het maatschappelijk doel van de rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen werd  en het adres van haar maatschappelijke zetel;

f.       het ondernemingsnummer;

g.       de aard van de attractie of van de vestiging die de standplaats inneemt of die op de standplaats toegelaten is met vermelding van de technische specificaties;

h.       de prijs van de standplaats behalve wanneer deze uniform werd vastgesteld;

i.        desgevallend, de identificatie van de overlater en de datum van de overdracht.

6.1.3. Overdracht standplaats (KB artikel 18)

De overdracht van een standplaats is toegelaten aan de overnemer:

-          die in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven is voor het uitbaten van een kermisattractie of een vestiging van kermisgastronomie;

-          en die de specialisatie met dezelfde technische specificaties van de overlater voortzet op de overgedragen standplaats. Een wijziging van specialisatie of technische specificatie is in uitzonderlijke gevallen mogelijk na voorafgaande toelating van de gemeente.

Binnen het eerste jaar na de overdracht kan een standplaats niet opnieuw worden overgedragen, behalve na de expliciete goedkeuring van de burgemeester of zijn afgevaardigde.

De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris heeft vastgesteld dat de overnemer voldoet aan de bepalingen van artikel 4 van dit reglement.

6.1.4.  Inname standplaatsen (KB art. 11)

De standplaatsen die zijn toegewezen aan de personen, vermeld in artikel 4 van dit reglement, kunnen ingenomen worden door de volgende personen:

1° de personen, vermeld in artikel 4 van dit reglement, die een kermisactiviteit uitoefenen;

2° de personen die belast zijn met het dagelijks bestuur van een rechtspersoon aan wie de standplaats is toegewezen;

3° de echtgenoot of echtgenote of wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van de kermisactiviteit voor eigen rekening;

4° de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een kermisactiviteit voor eigen rekening uitoefenen;

5° de personen die de kermisactiviteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke personen, maatschap of rechtspersonen, vermeld in punt 1° tot en met 4°.

De personen, vermeld in het eerste lid, 2° tot en met 5°, kunnen de standplaatsen innemen die toegewezen zijn aan de natuurlijke persoon of rechtspersoon of maatschap voor wiens rekening of wiens dienst ze de kermisactiviteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen.

6.1.5. Spoedprocedure (KB artikel 17)

Indien, in de vijftien dagen voorafgaand aan de opening van de kermis, de standplaatsen vacant blijven:

  • omdat zij niet konden worden toegewezen na afloop van de gewone procedure;
  • of omdat ze dit in die tussentijd zijn geworden;
  • of tengevolge van hun niet-bezetting wegens de afwezigheid van hun houder;

kan er worden voorzien in een spoedprocedure die als volgt is bepaald:

1.       de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris raadpleegt de door hem gekozen kandidaten. Hij richt zich, in de mate van het mogelijke, tot verscheidene kandidaten per voorziene standplaats;

2.       de kandidaturen worden ingediend hetzij per duurzame drager tegen ontvangstbewijs, hetzij schriftelijk tegen ontvangstbewijs;

3.       de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris gaat over tot de toewijzing van de standplaatsen overeenkomstig de bepalingen opgenomen in dit reglement;

4.       hij stelt een proces-verbaal op dat per vacature of onbezette standplaats de kandidaten vermeldt die hun kandidatuur hebben ingediend;

5.       indien meerdere kandidaten naar eenzelfde standplaats dingen, geeft hij in het proces-verbaal de motivatie van zijn keuze aan;

6.       hij deelt aan iedere kandidaat, hetzij bij ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding, hetzij bij persoonlijk overhandigde brief tegen ontvangstmelding, hetzij per duurzame drager (vrijetijdsbalie@puursam.be) met ontvangstmelding, de beslissing mede die hem aanbelangt.

Het plaatsen van uitbaters van kermisattracties of vestigingen waaraan een standplaats werd toegewezen op basis van de spoedprocedure, kan leiden tot aanpassingen aan het plan van de kermis, voor zover deze beperkt blijven en nauwkeurig worden gemotiveerd door de technische noodzakelijkheden van de toevoeging van de nieuwkomers op het kermisterrein.

De aanpassingen zullen onderworpen worden aan de goedkeuring van de eerstvolgende gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, al naargelang het geval.

6.1.6. Vooropzeg vanuit de gemeente (Wet art. 8 § 2)

Wanneer de openbare kermis of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.

Deze termijn bedraagt 12 maanden wanneer de houder definitief zijn abonnement verliest. 

Deze termijn bedraagt 6 maanden in het geval van een definitieve verhuizing van de openbare kermis of van een deel ervan en de houder zijn abonnement behoudt.  

In gevallen van absolute noodzakelijkheid kan hier van afgeweken worden. De minimumtermijn kan dan ingekort worden.

6.2. Abonnementen

6.2.1. Duur van een abonnement

Het abonnement heeft een duur van vijf jaar. Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bedoeld bij het opschorten of het afstand doen van het abonnement.

De houder van het abonnement kan, op gemotiveerd verzoek, het abonnement voor een kortere duur verkrijgen. Deze aanvraag wordt ingewilligd bij de stopzetting van de activiteiten aan het einde van de loopbaan. Indien zij omwille van andere motieven aangevraagd wordt, hangt het af van de beoordeling van de burgemeester, van zijn afgevaardigde of van de concessionaris.

6.2.2. Opschorten van abonnement

 De houder van het abonnement kan het abonnement opschorten wanneer:

  1. hij tijdelijk ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen:
  • door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest,
  • door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.

      De opschorting gaat in onmiddellijk na de bekendmaking van de ongeschiktheid en houdt op op het einde van de kermis.

      Indien de opschorting één jaar overschrijdt, moet zij minstens dertig dagen voor het begin van de kermis hernieuwd worden.

     2. hij over een abonnement beschikt voor een andere kermis die op hetzelfde ogenblik plaats heeft.

     De opschorting moet worden bekend gemaakt tenminste dertig dagen voor de begindatum van de kermis. Zij mag geen twee opeenvolgende jaren overschrijden.

De opschorting impliceert de opschorting van de wederzijdse verplichtingen die uit de overeenkomst voortkomen.

De vraag tot opschorting dient te gebeuren per duurzame drager met ontvangstmelding via vrijetijdsloket@puursam.be.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.  

6.2.3. Afstand van het abonnement (KB art. 12 §4)

 De houder van het abonnement kan van het abonnement afstand doen:

  • bij de vervaldag van het abonnement, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden;
  • bij de stopzetting van zijn activiteiten, mits een opzegtermijn van tenminste drie maanden.
  • indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit uit te oefenen. De opzegging gaat in de week volgend op de bekendmaking van de ongeschiktheid.
  • de houder kan een vervroegde beëindiging van zijn abonnement aanvragen voor andere motieven dan deze vermeld in het eerste lid. De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris beslissen over de aanvraag.
  • de rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor eigen rekening zijn activiteit uitoefent, kunnen bij zijn overlijden, zonder vooropzeg, afstand doen van het abonnement waarvan hij de houder was.

De vraag tot afstand dient te gebeuren per e-mail met ontvangstmelding.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris bevestigt onmiddellijk de ontvangst ervan.  

AFDELING II. ORGANISATIE VAN KERMISACTVITEITEN OP HET OPENBAAR DOMEIN BUITEN OPENBARE KERMISSEN

Artikel 7. Toepassingsgebied (KB art. 19 en 20)

7.1.       Op aanvraag van een kermisuitbater of derden/privé-intiatief

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van het openbaar domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.

De aanvraag gebeurt via e-mail vrijetijdsloket@puursam.be met ontvangstmelding.

7.2.       Van uit de gemeente

Wanneer de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris een standplaats op het openbaar domein wenst toe te kennen, wordt de procedure zoals omschreven in artikel 6.1 van dit reglement gevolgd.

Artikel 8. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen (KB art. 21)

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis kunnen standplaatsen op het openbaar domein verkrijgen en innemen.

Artikel 9. Duur machtiging (KB art. 22)

De machtiging wordt door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris toegekend voor een bepaalde periode.

AFDELING III. ORGANISATIE VAN KERMISACTVITEITEN OP EEN PRIVE DOMEIN BUITEN OPENBARE KERMISSEN

Artikel 10. Toepassingsgebied

De aanvraag gebeurt door een kermisuitbater of derden/privé-initiatief.

Eenieder die een standplaats wenst in te nemen op één of meerdere plaatsen van een privé domein buiten de openbare kermissen om een kermisactiviteit uit te oefenen moet dit voorafgaand aanvragen bij de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris.

De aanvraag gebeurt via e-mail vrijetijdsloket@puursam.be met ontvangstmelding.

Artikel 11. Voorwaarden inzake toewijzing en inname standplaatsen

De personen die voldoen aan de voorwaarden tot het verkrijgen en innemen van de standplaatsen op de openbare kermis kunnen standplaatsen op het privé domein verkrijgen en innemen.

Artikel 12. Duur machtiging

De machtiging wordt door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris toegekend voor een bepaalde periode.

AFDELING IV: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 13. Gegevens van openbare kermissen

 De gemeente richt op het openbaar domein openbare kermissen in in de verschillende leefgemeenschappen van Puurs-Sint-Amands.

De gemeenteraad geeft volmacht aan het College van Burgemeester en Schepenen om de data voor de kermissen nader te bepalen.

 Plaats:…

 Dag:…

 Periode:…

 Plan van de standplaatsen…

De standplaatsen ingenomen ter gelegenheid van de kermissen mogen niet langer bezet worden dan de voorziene periodes.

Artikel 14. Controle

De personen belast met de praktische organisatie van de openbare kermissen en de kermisactiviteiten op het openbaar domein, hiertoe aangesteld door de burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris zijn gemachtigd om de documenten vermeld in artikel 4.1 van dit reglement te controleren.

Artikel 15. Sancties

Schorsing en opzegging van het abonnement (KB art. 12 § 6)

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement intrekken of opschorten omdat de titularis van de standplaats niet langer voldoet aan de wettelijke verplichtingen betreffende de uitoefening van kermisactiviteiten of aan deze die van toepassing zijn op de betrokken attractie of vestiging.

De burgemeester, zijn afgevaardigde of de concessionaris kan het abonnement eveneens intrekken of opschorten in onderstaande gevallen:

  • het niet naleven van de voorwaarden inzake opschorting van het abonnement (art.6.2.2);
  • bij afwezigheid zonder geldige reden;
  • het niet betalen van het standgeld conform de voorwaarden van het belastingreglement;
  • Indien de gemeente de standplaatsen niet ter beschikking kan stellen, vb. bij wegenwerken;
  • overtredingen inzake verplichte openingsuren;
  • stationeren van de kermisattracties op openbaar domein vóór de daartoe bepaalde periodes;
  • het plaatsen van een andere attractie dan aangevraagd werd;
  • houding van de foorreiziger;
  • bij het niet naleven van andere bepalingen van het gemeentelijk reglement.

De beslissing tot schorsing wordt betekend bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstbewijs of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs. Dit volgens de wettelijk voorziene opzegtermijnen.

Artikel 16. Opheffingsbepalingen

Het reglement organisatie van kermisactiviteiten, zoals vastgesteld door de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands van 16 december 2019, wordt opgeheven met ingang van 1 juni 2024.

Artikel 17. Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd vastgesteld door de gemeenteraad van 27 mei 2024 en treedt in werking op 1 juni 2024. Dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.