Terug Gemeenteraad

Mon 28/03/2022 - 20:30 Spil CC Binder

Openbaar

Algemeen

  • Raadslid Steven Prinsen (Groen) heeft bij mailbericht van 12 maart 2022 zijn ontslag als raadslid ingediend, omdat hij kortelings niet meer aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden zal voldoen (verhuis naar andere gemeente). Voorzitter van de gemeenteraad, Els Goedgezelschap, heeft hier kennis van genomen bij mailbericht van 13 maart 2022. Het is dus noodzakelijk een nieuw raadslid voor de fractie Groen te installeren.

    Als 1ste opvolger op de lijst Groen werd in 2018 mevrouw CIUCA Antoaneta verkozen. Mevrouw Antoaneta CIUCA voldoet nog steeds aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en bevindt zich niet in een situatie van onverenighaarheid. Ze werd uitgenodigd om de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad. 

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Raadslid Steven Prinsen (Groen) nam op 12 maart 2022 ontslag als raadslid. Hij zetelde voor Groen ook in de gemeenteraadscommissie Beleven, Welzijn & Samenleven. Hij moet dan ook als lid van de betreffende gemeenteraadscommissie vervangen worden. Els Knoops, fractieleider van Groen, heeft op 13 maart 2022 medegedeeld dat raadslid Antoaneta CIUCA in vervanging van Steven Prinsen zal zetelen in de gemeenteraadscommissie Beleven, Welzijn & Samenleven. 

  • Raadslid Steven Prinsen (Groen) nam op 12 maart 2022 ontslag als raadslid. Hij zetelde voor Groen ook in de deontologische commissie. Hij moet dan ook als lid van de deontologische commissie vervangen worden.  Raadslid Antoaneta CIUCA zal raadslid Steven Prinsen, die ontslag nam, vervangen als lid van de deontologische commissie.

  • In het project 'Dorpsharttuin' kreeg de insteek vanuit de Eeuwfeeststraat tussen nummers 27 en 31 de straatnaam 'Mantenhof'. Voor een tweede project bereikbaar langs het wandelpad naast de inrit van de ondergrondse parking Dorpshart/Palingstraat is het wenselijk een bijkomende straatnaam te voorzien.

    Om een goede en duidelijke ‘bereikbaarheid’ voor hulpverlening en pakjesdiensten te voorzien en om geen bijkomende verwarring te veroorzaken met de benaming en nummering van het Mantenhof, Dorpshart en Hoogstraat stellen we een nieuwe straatnaam voor. 

    Omdat op deze locatie decennialang het kaatsplein van de plaatselijke kaatsclub verbonden aan café 'het Gulden Spoor' was, wordt als nieuwe straatnaam 'Kaatsplein' voorgesteld. 

    Na de principiële goedkeuring van de nieuwe straatnaam 'Kaatsplein' door de gemeenteraad volgt een openbaar onderzoek overeenkomstig de decretale bepalingen. De nieuwe straatnaam wordt voor advies voorgelegd aan de Vrijetijdsraad.

Veiligheid

  • Voor onze lokale politiekorpsen worden de uitdagingen steeds groter: verschuivingen in taken en lasten, maar ook nieuwe opdrachten die de lokale politie opgelegd krijgt. De politiezones werden de afgelopen jaren geconfronteerd met nieuwe, verruimde en meer complexe taken, richtlijnen en fenomenen. We denken dan onder meer aan de implementatie van de GDPR-richtlijnen, de aanpak van de terreurdreiging, illegale (trans)migratie of cybercriminaliteit. Ook de verschuiving van een gerechtelijke aanpak van fenomenen naar een bestuurlijke aanpak (bijvoorbeeld via het vergunningenbeleid en de uitbreiding van de gemeentelijke administratieve sancties) legt meer verantwoordelijkheid en werklast bij de gemeenten en de politie. 

    De politiezones Mechelen/Willebroek en Klein-Brabant werken al sinds 2015 samen op verschillende domeinen, zowel operationeel als in de ondersteuning. In 2019 kregen de korpschefs van hun respectieve burgemeesters de opdracht te bekijken of en hoe deze samenwerking nog kon worden versterkt, met de mogelijkheid van een fusie tussen beide korpsen. Na verkennende gesprekken zijn de burgemeesters van Bornem, Mechelen, Puurs-Sint-Amands en Willebroek het er over eens geworden dat de tijd gekomen was om een nieuw hoofdstuk aan de vatten in de samenwerking tussen onze politiezones en te kiezen voor een vrijwillige fusie. Deze intentie tot fusie werd neergeschreven in een beleidsnota. In deze beleidsnota werd de richting aangegeven die de burgemeesters met het fusietraject uit willen.

    Na het nodige overleg staat de fusie tussen de politiezones Mechelen/Willebroek en Klein-Brabant nu in de steigers. Het protocolakkoord dat ter goedkeuring wordt voorgelegd, omvat het principe en de modaliteiten van de fusie. Dit protocolakkoord bevestigt en concretiseert de principes uit de beleidsnota van 1 juni 2021 van de burgemeesters van Mechelen, Willebroek, Bornem en Puurs-Sint-Amands. Dit protocolakkoord heeft ook tot doelstelling om de actuele juridische leemte te overbruggen tussen de oprichting van de politiezone Rivierenland bij koninklijk besluit en de effectieve vestiging bij koninklijk besluit van deze politiezone op het grondgebied van de politiezone per 1 januari 2023 (referentiedatum). Dit heeft tevens  als doelstelling om de sturing en de operationele werking van de fuserende politiezones MEWI en Klein-Brabant af te dekken gedurende de transitieperiode vanaf heden tot en met de verschijning van het tweede bovenvermelde koninklijk besluit.

    De raad wordt gevraagd

    a)      akkoord te gaan met een vrijwillige fusie van de politiezones Mechelen-Willebroek en Klein-Brabant.

    b)     zijn goedkeuring te hechten aan het protocolakkoord met betrekking tot de fusie van de politiezones Mechelen-Willebroek en Klein-Brabant.

    c)      akte te nemen dat de vrijwillige fusie van de politiezones Mechelen-Willebroek en Klein-Brabant tot de politiezone Rivierenland op de politieraden van PZ Mechelen-Willebroek en PZ Klein-Brabant op 28/03/2022 zal worden geagendeerd met oog op: 

    • het goedkeuren van de vrijwillige fusie politiezone Rivierenland,
    • het goedkeuren van het “Protocolakkoord vrijwillige fusie PZ Rivierenland”,
    • de beslissing om een gezamenlijke aanvraag in te dienen bij de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie voor de vrijwillige fusie politiezone Rivierenland.

Financieel beheer

Meerjarenplanning

  • Door de verwachte ontwikkelingen van de thesaurie en het verloop van de investeringsprojecten en de verwachtte stijging van de rentevoeten op de financiële markten acht de financiële dienst het opportuun om nu een lange termijn financiering aan te gaan.

    Het aangaan van een lening is sinds 30 juni 2017 geen overheidsopdracht meer. Het blijft echter belangrijk om de markt op te gaan als beginsel van behoorlijk bestuur. Daarom zal prijsvraag op basis van het typebestek VVSG worden voorgelegd aan de grootbanken die voldoende ervaring hebben in de sector: Belfius, KBC, ING en BNP PARIBAS FORTIS. Het typebestek werd vanuit de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) en de Vlaamse Lokale financieel beheerders (VLOFIN) uitgewerkt.

Ruimte

Leefomgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2021151187 o/ref. OV 2021 478) ingediend voor het bouwen van 3 noodwoningen voor het perceel gelegen te Dahlialaan, 2870 Puurs-Sint-Amands, 3de afdeling, sectie A zonder nummer.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg Dahlialaan opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 6 januari 2022 tot en met 4 februari 2022. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren die betrekking hebben op de zaak der wegen ingediend.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning. 

Werken

  • Voorliggend dossier betreft een traject dat lopende is sinds 2010 waarvoor reeds diverse stedenbouwkundige aanvragen werden ingediend. De uitvoering verliep niet conform de vergunning en leidde tot een verloop van proces-verbalen en beroepsprocedures. Positief advies tot ambtshalve uitvoering werd bekomen op 24 mei 2019.

    Na heel wat overleg tussen partijen werd door de gemeente beslist het voortouw te nemen, vooral in het belang van de bewoners van het getroffen gebouw, om een regularisatietraject op te starten. De regularisatievergunningsaanvraag werd verleend op 28 september 2021.

    De aanvrager mocht aangeven dat hij de nodige regularisatiewerken in eigen beheer zou uitvoeren.
    De werken werden door de aanvrager deels uitgevoerd conform de regularisatievergunning. Echter bestaat er nog discussie omtrent de deugdelijkheid hiervan.

    Tussen de aanvrager en de gemeente werd overeengekomen om de laatste aanpassingen die naar het oordeel van de gemeente nog moeten worden uitgevoerd op kosten van de aanvrager door de gemeente te laten uitvoeren. 
    De gemeente zal de in de dading opgelijste aanpassingswerken onder haar verantwoordelijkheid laten uitvoeren tegen een vaste prijs van € 3.699,78.

  • Vanuit Bornem en hun rioolbeheerder Aquafin is in 2021 de vraag gekomen om het westelijk deel van de Kattestraat (helft Bornem, helft Puurs-Sint-Amands) aan te pakken op vlak van riolering aangezien de woningen op dat gedeelte nog lozen op (baan)grachten en waterlopen. Vanuit Puurs-Sint-Amands is voorgesteld om heel de Kattestraat boven (of ten noorden van) de twee overwegen te bekijken. Om deze wegen- en rioolwerken in de Kattestraat uit te kunnen voeren zijn dus afspraken vereist tussen de twee gemeenten en met rioolbeheerders Pidpa en Aquafin.

    De samenwerking tussen Puurs-Sint-Amands en Pidpa kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Sint-Amands naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 16 december 2010. Deze overdracht ging effectief in op 1 maart 2011.

    S.Bilt bvba, Antwerpsesteenweg 45 te 2830 Willebroek werd door Aquafin aangesteld als ontwerper, conform de wetgeving overheidsopdrachten.

    Omdat deze opdracht de aanleg van riolering bevat en het rioolbeheer in Sint-Amands vanaf 1 maart 2011 overgedragen is aan Pidpa/HidroRio, zijn de partijen van oordeel dat deze specifieke rioleringswerken binnen deze opdracht door Pidpa/HidroRio worden opgevolgd en de subsidiederving (75%) volgens de derdebetalersregeling aan de gemeente wordt doorgerekend. Pidpa en de gemeente nemen ook de bestaande ereloonovereenkomsten van Aquafin over, in de mate dat die op hun aandeel van de werken betrekking hebben.

    Binnen dit project dient o.a. riolering te worden aangelegd voor de opvang van afvalwaters van de gebouwen. Voor de opvang en afvoer van hemelwater van verharding (daken en wegoppervlakte) worden maximaal open grachtensystemen, eventueel infiltratiebuffers aangelegd met uiteindelijke vertraagde afwatering via perceelsgrachten naar de Ronebeek en de Pandgatheide(loop).

    Voor de gecombineerde uitvoer van wegen en riolering binnen dit project is er door Aquafin, Pidpa/HidroRio en de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

    Bij Pidpa is dit project gekend als ‘Kattestraat -Project K-21-083 PU en BOR3027’. Dit laatste nummer refereert naar het Aquafin-gedeelte.

    De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.

    Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.

    De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd.

  • Als gevolg van de geplande werken aan de verscheidene gebouwen in het Kouterpark en Kouterhof (zie Masterplan Echo's van de Schelde) is er een heraanleg van grote delen van de weg en de onderliggende nutsinfrastructuur nodig. De rioleringswerken zullen worden voorzien door Pidpa. Er zal daarbij worden overgegaan van een gemengde riolering naar een gescheiden riolering.

    Dit project is een samenwerking tussen de gemeente Puurs-Sint-Amands en Pidpa en kadert binnen de overdracht riolering binnen werkingsgebied Sint-Amands naar HidroRio, zoals beslist in de gemeenteraad van 16 december 2010. Deze overdracht ging effectief in op 1 maart 2011.

    Maatschap Atelier Horizon - OFFICEU architects, Sint-Annadreef 50A te 1020 Laken werd aangesteld als ontwerper.

    Omdat deze opdracht de aanleg van riolering bevat en het rioolbeheer vanaf 1 maart 2011 overgedragen is aan Pidpa/HidroRio, zijn de partijen van oordeel dat deze specifieke rioleringswerken binnen deze opdracht door Pidpa/HidroRio worden opgevolgd en de subsidiederving volgens de derdebetalersregeling aan de gemeente wordt doorgerekend.

    Voor de gecombineerde uitvoer van wegen en riolering binnen dit project is er door Pidpa/HidroRio en de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.

    Bij Pidpa is dit project gekend als ‘Weg- en rioleringswerken Kouterpark - Project K-21-116’.

    De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden.

    Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissing van alle partijen.

    De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de gemeenteraadsleden bezorgd.

Ondersteuning

HRM

  • Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen. Het voorziet dan ook in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel. Tot op heden was het bestuur - voor de realisatie van deze pensioentoezegging -aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben echter in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd. Het bestuur moest dan ook op zoek gaan naar een nieuwe oplossing voor de pensioentoezegging aan zijn contractuele medewerkers.

    Het bestuur heeft voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds). Het bestuur koos ervoor om niet individueel op zoek te gaan naar een oplossing, waarvoor het de nodige expertise mist. Het koos ervoor om het VVSG-spoor te volgen. VVSG koos voor de formule van het pensioenfonds zodat de besturen zelf meer mee inspraak en sturing zouden hebben. Na onderhandelingen met de VVSG, werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van  het Vlaamse Gewest kunnen toetreden. Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn. Het bestuur oefent immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht op OFP PROLOCUS uit zoals op haar eigen diensten. Ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen. Ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS. Ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

    Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). OFP PROLOCUS heeft gekozen voor de formule van het vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement, de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

    Het bestuur moet minimum de vastgestelde bijdrage betalen en wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet immers voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotene, 0% voor passieve aangeslotenen) behaald worden.

    Wat zijn beleggingspolitiek betreft, zal OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen. Het aanbod van OFP PROLOCUS vereist, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen. Het voorziet ook in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

    Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

    Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee het nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Dat is nuttig want binnen een MIPS-groep is interne mobiliteit voor het personeel zonder gevolgen voor de pensioentoezegging van het personeelslid.  Binnen een MIPS-groep speelt immers een onderlinge solidariteit. Het bestuur wenst van deze nuttige mogelijkheid gebruik te maken omdat er meermaals interne mobiliteit is van personeel tussen de verschillende entiteiten van het lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands.

    De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

    De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte werden allemaal ter beschikking gesteld van de raadsleden, zodat met kennis van de vereiste informatie kan een besluit genomen worden.

    Het college stelt de raad voor om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.

  • In hoofdstuk XV - De vervulling van een vacature door externe personeelsmobiliteit, Afdeling 1 - Externe personeelsmobiliteit tussen lokale overheden met hetzelfde werkingsgebied, van onze huidige rechtspositieregeling werden personeelsleden van het Zorgbedrijf Klein-Brabant niet mee opgenomen. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd om de wijzigingen aan artikel 116 ren 118 in de rechtspositieregeling goed te keuren.

     

    Het artikel 116 in de RPR wordt gewijzigd naar:

    'Deze afdeling is van toepassing op personeelsleden van de eigen gemeente, het eigen OCMW, het Zorgbedrijf Klein-Brabant en de eigen AGB(’s).'

     

    Het artikel 118 in de RPR wordt gewijzigd naar:

    'De externe personeelsmobiliteit voor personeelsleden van de in artikel 116 vermelde overheden is enkel van toepassing op de volgende betrekkingen:

    1. de statutaire betrekkingen van de gemeente, het AGB, het Zorgbedrijf Klein-Brabant en het OCMW.
    2. bestendige contractuele betrekkingen van de gemeente, het AGB, het Zorgbedrijf Klein-Brabant en het OCMW.

    Ze is niet van toepassing op de betrekkingen van algemeen directeur en financieel directeur.'

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een garage op en met grond gestaan en gelegen te Puurs-Sint-Amands in het garage-erf nabij het Mantenhof kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 836 E met een oppervlakte volgens meting van 19 m² tegen een totaalprijs van €25.000,00.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een garage op en met grond gestaan en gelegen te Puurs-Sint-Amands in het garage-erf nabij het Mantenhof kadastraal gekend eerste afdeling sectie B nummer 836 D met een oppervlakte volgens meting van 19 m² tegen een totaalprijs van €25.000,00.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van vier stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Lichterstraat/Yzerveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie D delen van nummers 1021C en 1021A met een oppervlakte volgens meting van 32,99 m², 1,93 m², 109,27 m² en 15,11 m² tegen één symbolische euro. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de aanleg van een fietspad. De stroken grond zullen gevoegd worden bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond, thans aangelegd als fietspad, aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Lichterstraat 49 kadastraal gekend eerste afdeling sectie D deel van nummer 79E met een oppervlakte volgens meting van 70,00 m², tegen een totaalprijs van € 5.250,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de regularisatie van het bestaande fietspad. Deze strook zal gevoegd worden bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Kimpelberg 19 kadastraal gekend 1ste afdeling sectie B deel van nummer 655L2 met een oppervlakte volgens meting van 15,59 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Nijven 25 kadastraal gekend 6de afdeling sectie C deel van nummer 82E met een oppervlakte volgens meting van 85,11 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 42. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Nijven 27 kadastraal gekend 6de afdeling sectie C deel van nummer 79S met een oppervlakte volgens meting van 145,16 m². Het betreft de bedding van gemeenteweg nummer 42. Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een perceel grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Raapveld kadastraal gekend tweede afdeling sectie C nummer 40E met een oppervlakte volgens kadaster van 1120 m² tegen een totaalprijs van € 22.400,00. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de latere ontwikkeling van het binnengebied Moerplas.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot aankoop van een strook tuingrond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Hooiveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie B deel van nummer 512Z3 met een oppervlakte volgens meting van 472,95 m² tegen een totaalprijs van € 47.295,00. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging binnen het masterplan 'de tuinen van Puurs'.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Het Kammeland kadastraal gekend 1ste afdeling sectie A nummer 71E met een oppervlakte volgens kadaster van 1851 m², tegen een totaalprijs van € 11.106,00. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van het perceel tussen de oude spoorlijn 52 en het Sint-Pietersburcht.

Aankoopbeheer

  • Sinds jaren werden de rondritten tussen de scholen van het voormalige Puurs en de voor-en naschoolse opvang JOC Wijland georganiseerd en aangeboden vanuit de gemeente Puurs-Sint-Amands onder de vorm van de "Sloeberbus".

    Door het vertrek van buschauffeur en de langdurige afwezigheid van diens vervanger bleek deze dienstverlening niet meer realiseerbaar met eigen personeel.

    De dienst openbare werken heeft een kosten-batenanalyse opgesteld en besloten om tijdelijk een externe partner in te schakelen in de vorm van een proefproject.

    Er werden verscheidende busmaatschappijen bevraagd om een tijdelijk voorstel uit te werken. De firma REIZEN T SOETE WAESLANT, Entrepotstraat 20A te 9100 Sint-Niklaas, heeft als enige partij een degelijk voorstel ingediend. Het afroepen van busritten gebeurt tot op heden via afroep op bestelbon.

    Na evaluatie (eind 2021) werd besloten om de piste van uitbesteding van deze opdracht verder uit te werken.

    In het kader van de opdracht “Busvervoer 2022-2023 [Raamovereenkomst]” werd een bestek met nr. G-2022-008 opgesteld door de dienst Aankoop i.s.m. de diensten Samenleven en Beleven.

    De opdracht omvat busvervoer voor volgende activiteiten:

    • Dagelijks vervoer kinderopvang (BKO) naar scholen (heen en terug);
    • Dagelijkse bibliotheekbezoeken van scholen naar bibliotheek Puurs en  bibliotheek Sint-Amands;
    • Gemeentelijke activiteiten i.k.v. vakantieaanbod, sportpromotie, evenementen, ... tijdens de schoolvakanties. 

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 106,000,00 incl. 6% btw (op jaarbasis; incl. vakantieperioden).

    De opdracht neemt aanvang op 6 juni 2022 en loopt tot 1 september 2023.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Beleven

Sport

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands investeert in de aanleg van een nieuw kunstgras ter vervanging van een natuurgrasveld (E-veld) op het sportpak De Schans, Lichterstraat 62 te 2870 Puurs-Sint-Amands.

    De voetbalsite van Sportpark De Schans zal vanaf voetbalseizoen 2022-2023 een 9-tal voetbalclubs voetbalmogelijkheden aanbieden. Uit simulatie van de gebruikskalender werd duidelijk dat een 5e voetbalveld noodzakelijk was.

    Er wordt voorgesteld om het terrein aan te leggen in kunstgras omwille van de optimale gebruiksmogelijkheid. Om ecologische redenen wordt er voor een infill met kurkkorrels gekozen in plaats van rubberkorrels.

    In het kader van de opdracht “Aanleg kunstgrasveld (E-veld) te sportpark De Schans” werd een bestek met nr. G-2022-010 opgesteld door de dienst Aankoop in samenwerking met Beleven (Sport).

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 400.000,00 excl. btw of € 484.000,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

Lokale economie

  • De gemeenteraad van Puurs heeft, in vergadering van 25 juni 2014, het kernwinkelgebied in Puurs-centrum afgebakend. Bij beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2015 werd dit kernwinkelgebied aangepast. 

    Door de start van de bouw van het nieuwe gemeentehuis op het Forum dit jaar dringt zich de noodzaak op om het kernwinkelgebied te verruimen. Deze centrale aantrekkingsplek in onze gemeente en de directe verbindingswegen ernaartoe, en ook naar de ondergrondse garage van waaruit winkelbewegingen zullen starten dienen mee geïntegreerd te worden in het kernwinkelgebied. Daarom wordt voorgesteld om het kernwinkelgebied uit te breiden met Forum t.e.m. Ursulinenpad en een stukje Palingstraat (tot en met nummer 14) zodat ook hier een mooie lus wordt gevormd.

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 16 december 2019 het belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstenverstrekkers en vrije beroepen (met uitzondering van de vrije beroepen uit de medische sector) gelegen in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum vastgesteld. 

    Doordat de gemeenteraad, in vergadering van 28 maart 2022, de afbakening van het kernwinkelgebied van Puurs-centrum heeft gewijzigd, dient ook de definitie van het kernwinkelgebied in het belastingreglement aangepast te worden. Voorgesteld wordt om het belastingreglement, zoals goedgekeurd in vergadering van 16 december 2019, op te heffen en een opnieuw vast te stellen daarbij rekening houdende met de aanpassing van het kernwinkelgebied.  

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 9 september 2019 het subsidiereglement ter ondersteuning en bevordering van de lokale economie in het kernwinkelgebied van Puurs-centrum vastgesteld. 

    Doordat de gemeenteraad, in vergadering van 28 maart 2022, de afbakening van het kernwinkelgebied van Puurs-centrum heeft gewijzigd, dient ook de definitie van het kernwinkelgebied in het subsidiereglement aangepast te worden. Voorgesteld wordt om het subsidiereglement, zoals goedgekeurd in vergadering van 9 september 2019, op te heffen en een opnieuw vast te stellen daarbij rekening houdende met de aanpassing van het kernwinkelgebied.


Mededelingen

Vragen