De gemeenteraad heeft in vergadering van 14 december 2020 de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties goedgekeurd.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De gemeente Puurs-Sint-Amands is op 31 oktober 2022, als pilootgemeente, ingestapt in het Vastgoedinformatieplatform (VIP). VIP is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer. Het platform moet het verkrijgen van vastgoedinformatie, in het kader van een verkoop of langdurige verhuur, eenvoudiger maken.
Sinds begin oktober 2022 is de basisversie van het VIP in productie voor een beperkt aantal pilootgemeenten en professionele aanvragers. Gaandeweg zullen meer steden en gemeenten aansluiten op het VIP, dat vanaf 1 januari 2024 decretaal verplicht gebruikt zal moeten worden voor alle aanvragen van vastgoedinformatie (zowel voor professionele aanvragers als voor burgers).
Het afgeleverde vastgoeddossier zal steeds alle inlichtingen bevatten, apart een uittreksel uit het plannen en/of vergunningsregister aanvrager is niet langer mogelijk.
In de periode tussen aansluiting op het platform en het vierde kwartaal van 2023 zal de facturatie nog gebeuren door de gemeente. Daarna zullen alle betalingen via het platform verlopen. De gemeentelijke retributie zal periodiek worden doorgestort naar de gemeente, die wel de beslissingsautonomie over de retributie behoudt.
Om efficiënt gebruik te kunnen maken van het Vastgoedinformatieplatform dient het bestaande gemeentelijk proces verder te worden gedigitaliseerd en bijkomende software te worden aangekocht. Om de hiermee gepaard gaande kosten te dekken dient dit retributiereglement opnieuw te worden vastgesteld:
Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met:
Omdat de afgifte van allerlei administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties zware lasten voor de gemeente meebrengt, is het billijk dat de aanvragers hiervoor een retributie betalen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties goed te keuren met ingang van 1 januari 2023.
De retributies zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1: Opheffing
Het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 van Puurs-Sint-Amands inzake de vaststelling van de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties wordt opgeheven vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor een termijn van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 worden gemeentelijke retributies gevestigd voor het afleveren van allerhande administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties door de gemeente.
Artikel 3: Definities
Onder volgend begrip wordt verstaan:
Artikel 4: Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die het administratief stuk of prestatie vraagt of aan wie het gevraagde stuk wordt uitgereikt.
Artikel 5: Tarieven
De retributies worden als volgt vastgesteld:
Op administratieve stukken:
5.1. Op afgifte van elektronische identiteitskaarten aan Belgen
5.2. Op afgifte van elektronische vreemdelingenkaarten aan niet-Belgen
5.3. Op afgifte van een kids-ID aan Belgische kinderen (-12 jaar)
5.4. Op afgifte van een identiteitsbewijs aan niet-Belgische kinderen (-12 jaar)
5.5. Op afgifte van paspoorten
5.6. Op afgifte van reistitels (voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen)
5.7. Op afgifte attest van immatriculatie:
5.8. Op afgifte van rijbewijzen
5.9. Op afgifte van trouwboekje:
5.10. Op afgifte van slachtbewijzen:
5.11. Bij afleveren van de vergunning tot wijziging voornaam:
Wanneer de gevraagde administratieve stukken per post dienen overgemaakt te worden, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Deze bijkomende kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald.
Op administratieve prestaties:
5.12. Voor het maken van fotokopieën:
Een recto verso kopie wordt als twee kopieën beschouwd.
5.13. Het afleveren van een uittreksel uit de gemeentelijke inventaris van risicogronden:
5.14. Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met:
5.15. Bij voltrekking van een huwelijk:
5.16. Bij afgifte van conformiteitsattest:
a. niet ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard is op datum van aanvraag,
b. bij controle minder dan 9 strafpunten behaalt, gemeenschappelijke delen inbegrepen;
Artikel 6: Vrijstellingen
Van de retributie worden vrijgesteld:
Artikel 7: Wijze van inning
De retributie moet contant betaald worden bij de aanvraag of uiterlijk bij het afleveren van de stukken of het leveren van de administratieve prestaties.
Artikel 8: Invordering
Bij gebrek aan betaling in der minne, zal de retributie burgerrechtelijk ingevorderd worden voor wat betreft het betwiste gedeelte. De invordering van het niet-betwist gedeelte zal door middel van een dwangbevel, voorzien in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur, geschieden.
Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit retributiereglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 december 2022, treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.