Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:15

Reglement inname openbaar domein in geval van tijdelijk privaat gebruik - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder
Aanleiding

De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt dagelijks geconfronteerd met privatieve innames van het openbaar domein. Tot mei 2022 werd de administratie hieromtrent, zijnde het verstrekken van de vergunningen, opgenomen door de politiezone Klein-Brabant. Sedert mei 2022 is deze administratie overgeheveld naar de gemeente en werd tegelijkertijd een nieuw platform in het leven geroepen (Eaglebe), waarbij de aanvragen voortaan worden gedigitaliseerd. 

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;

Toepasselijke regelgeving 

  • Algemene bestuurlijke politieverordening Klein-Brabant, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 29 maart 2021; 
Feiten, context en argumentatie

Om deze innames te kunnen toestaan, is er een reglementering nodig, zodat diegene die een inname wenst aan te vragen weet aan welke voorwaarden hij zich moet houden. 

Tevens werd een aanvraagprocedure uitgewerkt, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen een gewone en een spoedprocedure. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement m.b.t. de inname openbaar domein in geval van tijdelijk privatief gebruik vast te stellen. 

 

 

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement m.b.t. de inname openbaar domein in geval van tijdelijk privaat gebruik vast: 

Artikel 1. Doel

Dit reglement heeft tot doel een regeling vast te leggen voor de inname van het openbaar domein omwille van o.a. bouw- en verbouwingswerken, verhuizingen, terrassen voor horeca,….  De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt immers dagelijks geconfronteerd met privatieve innames van het openbaar domein. Om deze innames te kunnen toestaan, is er een reglementering nodig, zodat diegene die een inname wenst aan te vragen weet waaraan hij zich moet houden en waarbij een aantal voorwaarden voor de innames worden vastgelegd.

Artikel 2. Definities

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:

Openbaar domein: alle goederen in het bezit van een openbaar rechtspersoon, beheerd door een bestuurlijke overheid en toegankelijk voor het publiek, zoals bv. voet- en fietspaden, parkeerruimte, al dan niet afgebakend en de groene ruimten, wandelpaden, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg.

Inname: elk privatief gebruik van het openbaar domein ongeacht of dit gebruik onderworpen is aan een toelating of een vergunning wat de reden is van het gebruik of de wijze van het gebruik. Het gebruik kan zowel betrekking hebben op het domein onder, op en boven de begane grond.  

Inname met beperkte impact: innames met beperkte impact van het openbaar domein (op voetpad, fietspad of rijbaan) die gepaard gaan met de inname op of naast de openbare ruimte door (niet-limitatieve opsomming):

-          een container die geen deel uitmaakt van een werfzone, m.u.v. een bureelcontainer;

-          een stelling;

-          een puinvuilzak;

-          een verhuis met of zonder ladderlift;

-          ceremoniewagens voor feestelijkheden;

-          tijdelijke laad- en loszone;

-          kleine werken van de gemeente en nutsmaatschappijen beperkt in tijd en omvang;

-          mobiele werven kleine werken (bestelwagen met atelierruimte)

-          generator;

-          andere, …

Inname met grote impact: dit is elke inname van het openbaar weg (voetpad, fietspad of rijbaan) die gepaard gaat met een inname op of naast het openbaar domein en die omvangrijker is dan de innames met beperkte impact, met name: (niet-limitatieve opsomming):

-          bouwwerven en vaste bouwkranen;

-          heraanleg straten;

-          infrastructuurwerken;

-          (seizoensgebonden) terrassen voor horeca;

Deze inname is mogelijks onderhevig aan bijkomende bepalingen in vigerende reglementen.

Artikel 3. Doelgroep/toepassingsgebied

Dit reglement is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Puurs-Sint-Amands omwille van (niet-limitatief):

-          bouw- en verbouwingswerken, meer specifiek containers, kranen, stellingen, …

-          verhuizingen (liften)

-          leveringen van grote pakketten

-          nutswerken in opdracht van de gemeente of een nutsmaatschappij

-          wegeniswerken

-          parkeerverboden allerhande

-          (seizoensgebonden) terrassen voor horeca;

Dit reglement is niet van toepassing voor doeleinden van commercieel belang in het kader van (niet-limitatief):

-          spandoeken, aankondigingsborden die een gebeurtenis aankondigen

-          plaatsen van ceremoniewagens op de openbare weg in geval van begrafenissen

-          evenementen

Artikel 4. Voorwaarden

4.1. M.b.t. de vergunning:

Het is verboden om het openbaar domein privaat in gebruik te nemen, tenzij de inname voldoet aan de bepalingen in dit artikel en vergund is.

De inname mag enkel gebeuren in de periode vastgelegd in de vergunning.  

De inname kan toegelaten worden op voorwaarde dat volgende bepalingen worden nageleefd:

-          Hogere regelgeving

-          Wegcode

-          Gemeentelijke reglementen

-          Algemeen Bestuurlijke Politieverordening

-          Voorwaarden specifiek bepaald in de vergunning

Ingeval het een constructie betreft die een advies of vergunning van een hogere overheid vereist, dient de aanvrager rekening te houden met een bijkomende termijn voor het verkrijgen hiervan.

De burgemeester kan altijd strengere voorwaarden opleggen of afwijkingen toestaan.

De vergunning ‘inname openbaar domein’ moet ten allen tijde voorgelegd kunnen worden en bij voorkeur zichtbaar aangebracht te worden bij de plaats van inname.

4.2. M.b.t. veiligheidsvoorwaarden:

 

In rangorde mogen deze weggebruikers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van de inname:

-          Hulpdiensten

-          Zwakke weggebruiker

-          Openbaar vervoer

-          Overige weggebruikers

Er moet voor voetgangers een obstakelvrije loopweg worden voorzien.

De inname mag geen hinder vormen voor een vlotte en veilige ontruiming van achterliggende en nabij gelegen gebouwen. Ze mag eveneens geen gevaar opleveren voor personen en de hulpdiensten niet hinderen.

4.3. Inrichting van de inname:

De aanvrager zorgt zelf voor het plaatsen en wegnemen van de te plaatsen signalisatie, zoals opgelegd in de vergunning. De signalisatie dient geplaatst te worden minimum 24 uur voor de inname.

Het in te nemen openbaar domein en de onmiddellijke omgeving worden verondersteld in perfecte staat te zijn bij de aanvang van de inname. Behoudens uitdrukkelijk verzoek van de vergunninghouder wordt voorafgaandelijk geen tegenstelbare plaatsbeschrijving opgemaakt. Bij het einde van de inname kan de gemeente ter plaatse vaststelling doen van eventuele beschadiging of verontreiniging van de ingenomen oppervlakte. In geval van afwijking ten opzichte van de oorspronkelijke toestand is de vergunninghouder er toe gehouden de toegebrachte schade te herstellen of de aanwezige verontreiniging te verwijderen. Gebeurt dit niet, of is dit niet mogelijk, dan zal de herstelling, opkuis gebeuren door de gemeente of derden op kosten van de vergunninghouder.

Ingeval van innames met grote impact zal de aanvrager de buurt binnen een afstand van 50 meter vanaf de uiterste punten van de inname één week voorafgaand aan de inname per brief op de hoogte brengen van de geplande inname en de eventuele bijhorende hinder. Een kopie van deze brief wordt gelijktijdig per e-mail aan de gemeente bezorgd via mobiliteit@puursam.be.

Onmiddellijk na het verstrijken van de vergunde termijn, het vervallen, opschorten of intrekken van de vergunning, moeten alle constructies (en signalisatie) volledig worden weggenomen en moet het openbaar domein onmiddellijk hersteld worden in de staat waarin het zich bevond vóór de inname.

Wanneer er geen hinder meer is, de inname beëindigd is of de werken afgelopen zijn, dient de signalisatie onmiddellijk weggenomen te worden.

4.4. M.b.t. standaard oppervlakte:

Container: 3m x 7m

Parkeervak: 2,5m x 6m

4.5. Voorwaarden m.b.t. terrassen voor horeca:

Een veilige en obstakelvrije doorgang voor voetgangers van 1,5 meter moet net zoals de toegang tot de huisdeur van de betroffen woningen of handelszaken steeds gegarandeerd zijn.

De zichtbaarheid voor het verkeer mag niet gehinderd worden door parasols e.d.
De betroffen parkeerplaatsen die voor het terras worden gebruikt, worden in deze periode buiten dienst gesteld.
De aanvragers zijn zelf verantwoordelijk voor de uitbating van de terrassen en aansprakelijk voor de eventuele schade aan derden.

Het terras mag enkel geplaatst worden op het openbaar domein of de openbare weg. bij voorkeur voor eigen handelszaak, maar kan indien voldoende gemotiveerd ook op andere locaties.

M.b.t. inrichting van het terras moet de aanvraag van de vergunning alle uitrustingen zoals daar zijn overdekkingen beplanting, vloeren, tafels, stoelen en ander meubilair, verlichtings- en verwarmingselementen, terrasschermen, … expliciet vermelden.

Enkel kwaliteitsvolle en duurzame elementen en materialen die esthetisch verantwoord zijn, zijn vergunbaar.

Volgende zaken mogen nooit op een terras geplaatst worden:

-          Alle vormen van audio- en visuele toestellen;

-          Tapinstallaties, braadspitten, BBQ-toestellen, … kortom alle installaties voor het voorbereiden van eten of schenken van dranken;

-          Kabels en andere nutsvoorzieningen mogen niet lopen op of over de openbare weg of moeten veilig worden opgeborgen.

De vergunninghouder is verantwoordelijk voor een goed onderhoud van het horecaterras in het algemeen en de constructiedelen in het bijzonder. De gemeente kan niet verantwoordelijk gesteld worden bij ongevallen op het terras.

Hij is tevens verplicht de onmiddellijke omgeving van het terras rein te houden en de nodige verzekeringen m.b.t. het terras af te sluiten. Een kopie van de polissen wordt door de vergunninghouder bezorgd aan de gemeente via mobiliteit@puursam.be.

Wanneer de vergunning afgelopen is dient de vergunninghouder het terrasmeubilair te verwijderen en op te bergen op privaat terrein.

4.6. Betalen van de belasting:

De aanvrager van de vergunning is gehouden de belasting te betalen, zoals bepaald in het belastingreglement inname openbaar domein, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad.

Artikel 5. Procedure

5.1. Aanvraag van een vergunning:

Elke aanvraag voor een vergunning ‘inname openbaar domein voor tijdelijk privaat gebruik’ moet door de aanvrager zelf aangevraagd worden bij de gemeente. Een aanvraag m.b.t. beperkte impact dient minimum 5 werkdagen voorafgaand aan de gewenste datum van de inname ingediend te zijn.

Van deze termijn kan enkel uitzonderlijk worden afgeweken middels een spoedprocedure en dit ten laatste 2 werkdagen voor de gewenste inname. Deze spoedprocedure kan echter nooit worden gebruikt voor innames met grote impact.  

Aanvragen m.b.t. nutswerken dienen minimum 10 werkdagen voorafgaand aan de gewenste datum van de inname ingediend te zijn.

Aanvragen die gepaard gaan met grote impact en aanvragen voor horecaterrassen dienen minimum 20 werkdagen voorafgaande aan de gewenste datum van de inname ingediend te zijn.

Elke nieuwe aanvraag gebeurt door middel van het daartoe ter beschikking gesteld digitaal platform.

De voorziene velden worden behoorlijk ingevuld en de aanvraag is vergezeld van alle nodige stukken zoals:

-          Een signalisatieplan bij grote verkeershinder

-          Bij innames met grote impact minstens één relevante foto van de in gebruik te nemen oppervlakte

-          Bij horecaterrassen: beschrijving, foto’s en of tekeningen van alle uitrustingen zoals daar zijn overdekkingen beplanting, vloeren, tafels, stoelen en ander meubilair, verlichtings- en verwarmingselementen, terrasschermen, … ;

Na het indienen van de aanvraag wordt automatisch een ontvangstbevestiging verzonden naar de aanvrager.

5.2. Verlenging van een vergunning:

De aanvraag voor de verlenging van de vergunning kan uitsluitend door de oorspronkelijke aanvrager ingediend worden en dit minstens 5 werkdagen voor het verstrijken van de geldigheidsduur van de verleende vergunning bij innames.

5.3. De beoordeling van de aanvraag:

Laattijdige, onvolledige, niet tijdig betaalde of aanvragen die niet ingediend worden via het digitaal platform worden onontvankelijk verklaard.

Elke aanvraag zal beoordeeld worden en is eventueel onderworpen aan de adviezen van de bevoegde diensten.

5.4. Afleveren van de vergunning:

De voorafgaande en schriftelijke vergunning van een inname wordt afgeleverd door de burgemeester voor de aspecten waarvoor hij bevoegd is en door het college van burgemeester en schepenen voor de aspecten waarvoor het college bevoegd is.  

Na goedkeuring van de aanvraag krijgt een aanvrager een betalingsverzoek toegestuurd.

Na betaling van de belasting wordt de officiële vergunning op naam van de aanvrager afgeleverd.

Artikel 6. Controle, toezicht en sanctie

6.1. Controle en toezicht:

Zowel de politie als gemachtigde ambtenaren oefenen toezicht uit op de naleving van huidig reglement en zijn bevoegd om overtredingen vast te stellen.

Alle innames of verkeersbelemmeringen die in strijd met huidig reglement en de vergunningen werden geplaatst of de veiligheid in het gedrang brengen, moeten op politiebevel of op bevel van de gemachtigd ambtenaar onmiddellijk worden verwijderd. Indien aan dit bevel geen gevolg wordt gegeven, zullen zij op kosten en risico van de vergunninghouder, hun eigenaars en/of gebruikers worden weggenomen overeenkomstig het retributiereglement voor de uitvoering van werken door derden. Bijkomend kan een gemeentelijke administratieve sanctie opgelegd worden zoals bepaald in het belastingreglement.

6.2. Ontbreken van vergunning:

Bij vaststelling door de gemachtigd ambtenaar van een inname van openbaar domein zonder vereiste vergunning, ook al is de inname vergunbaar, zal er een vergunning opgemaakt worden en dit vanaf de vermoedelijke datum van inname.

Bij vaststelling door een gemachtigd ambtenaar van een inname van openbaar domein zonder vergunning, en de inname is niet dadelijk vergunbaar, dient de plaats onmiddellijk in de oorspronkelijke staat hersteld te worden en dit op eerste verzoek van de politie of gemachtigd ambtenaar. Indien de overtreder nalaat dit te doen, zal dit ambtshalve, zonder dat enige ingebrekestelling vereist is, door de gemeente Puurs-Sint-Amands gebeuren. Alle kosten die hieruit voortvloeien, zullen worden teruggevorderd van de overtreder overeenkomstig het retributiereglement voor de uitvoering van werken door derden.  Bijkomend kan een gemeentelijke administratieve sanctie opgelegd worden zoals bepaald in het belastingreglement.

6.3. Meer-inname:

Indien de inname een meer-inname betreft, namelijk dat de reëel ingenomen oppervlakte groter is dan de vergunde oppervlakte, en de meer-inname dadelijk vergunbaar is, zal er een bijkomende vergunning aangevraagd worden door de aanvrager vanaf de datum van inname. Indien de meer-inname niet dadelijk vergunbaar is, moet de inname onmiddellijk teruggebracht worden tot de vergunde oppervlakte.

Mogelijk zal ook een proces-verbaal van vaststelling opgemaakt worden door de gemachtigd ambtenaar.

6.4. Intrekking vergunning:

De gemeente behoudt zich te allen tijde het recht om een vergunning in te trekken of aan te passen in functie van de concrete situatie en dit zonder dat er aanspraak kan gemaakt worden op de terugbetaling van de belasting of een deel ervan of op enige schadevergoeding van welke aard ook.

7. Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad  van 19 december 2022 en treedt in werking op 23 december 2022. De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.