Terug
Gepubliceerd op 22/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 19/12/2022 - 20:15

Reglement ten laste name kosten afkoppeling hemelwater op privaat domein - Vaststelling

Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Heiko Van Muylder
Aanleiding

Wanneer er in een weg een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt dan zijn de eigenaars van aanpalende percelen verplicht om hun afvalwater en hun regenwater gescheiden aan te bieden ter hoogte van de perceelsgrens. Indien de waterstromen op private eigendom nog gemengd zitten, moeten er dus ook werken op het private gedeelte gebeuren. Dit staat bekend als afkoppeling of afkoppeling van hemelwater. De wettelijke basis wordt gevormd door het waterverkoopreglement (Besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011). Om deze werken op privaat domein te ondersteunen, komt de gemeente hierin tegemoet.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:

Bevoegdheidsgrond:

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 §3 en 41;

Toepasselijke regelgeving:

  • Gelet op de Europese Kaderrichtlijn van 23 oktober 2000 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;
  • Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) met later wijzigingen waarbij afkoppelingsplicht ten last van de burger is vastgelegd in straten met 2DWA-riolering; 
  • Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweedecircuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement en alle latere wijzigingen;
  • Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,
    infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater en alle latere wijzigingen;
  • Gelet op het ministerieel besluit van 20 augustus 2012 tot vaststelling van de code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van rioleringssystemen;
  • Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • Gelet op het gecoördineerd decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid;
  • Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2017 betreffende de subsidiëring van de werken, vermeld in artikel 2.6.1.3.1, § 1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018;
  • Gelet op het algemeen waterverkoopreglement;
 
Feiten, context en argumentatie

De gemeente Puurs-Sint-Amands legt bij de heraanleg van een weg steeds samen met de rioolbeheerder Pidpa een gescheiden rioleringsstelsel aan. Ingevolge de Vlarem wetgeving dient, van zodra er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt, het hemelwater en het afvalwater steeds gescheiden aangeboden te worden ter hoogte van de perceelsgrens.

De afkoppeling van hemelwater van de openbare riolering heeft een positief effect op de efficiëntie en het rendement van de rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het hemelwater moet maximaal worden afgekoppeld van de openbare riolering en in de mate van het mogelijke worden hergebruikt. Dit om de periodieke waterschaarste en verdroging te bestrijden.

Een gescheiden rioleringsstelsel functioneert enkel optimaal als ook de private afkoppeling voor elke entiteit gebeurt. Het is niet verantwoord dat de overheid investeert in een (duur) gescheiden rioleringsstelsel en zuiveringsinfrastructuur, zonder dat er garanties worden ingebouwd dat ook de privéwaterafvoer(en) op een correcte wijze worden aangesloten op de openbare infrastructuur.

Indien de waterstromen op private eigendom nog gemengd zitten, dienen de eigenaars dus werken op hun private percelen uit te voeren.

Door dit belang voorziet de gemeente Puurs-Sint-Amands in een tussenkomst in de kosten voor afkoppelingsprojecten en neemt zij de kosten voor het afkoppelen van het hemelwater van private entiteiten ten laste als tegemoetkoming naar haar inwoners.

Dit reglement legt de voorwaarden voor deze ten laste name vast.

Financiële weerslag

De kosten volgend uit de ondersteuning en subsidie worden steeds verrekend op het budget van de straat waar de werken zullen uitgevoerd worden. Eigenaars kunnen geen individuele subsidievragen tot afkoppeling van hemelwater indienen als de betreffende woning niet gelinkt is aan een weg- en rioleringsproject.

Publieke stemming
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts, Raoul Paridaens
Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Peter Lemmens, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Antoaneta Ciuca, Linda Caluwaerts
Onthouders: Bart De Schutter, Inge Faes
Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand reglement ten laste name kosten afkoppeling hemelwater op privaat domein vast:

Artikel 1. Definities

In dit reglement hebben de onderstaande begrippen de ernaast vermelde betekenis:

Hemelwater: verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater;

Afvalwater: water met afvalstoffen en/of verontreinigingen waarvan de houder zich ontdoet of moet ontdoen, met uitzondering van niet-verontreinigd hemelwater

RWA-leiding: regen water afvoer = leiding uitsluitend voor hemelwater..

DWA-leiding: droog weder afvoer, is een leiding uitsluitend voor afvalwater zonder hemelwater. De DWA leiding is een onderdeel van een gescheiden rioleringsstelsel dat dient voor de opvang en transporteren van huishoudelijk afvalwater

Entiteit: elke woongelegenheid, gebouw, parking,... waar een afkoppeling moet gebeuren;

Zakelijk gerechtigde: persoon die de volle eigendom bezit of houder is van een zakelijk recht (vruchtgebruik, opstal, erfpacht)

Afkoppeling: scheiden van hemelwater en afvalwater.

Optimale afkoppeling hemelwater bij open of halfopen bebouwing: voor open of halfopen bebouwing betekent dit dat alle hemelwater gescheiden van het afvalwater moet afgevoerd worden. Het hemelwater wordt afgevoerd tot op de rooilijn of naar een bestaande beek of gracht.

Optimale afkoppeling hemelwater bij gesloten bebouwing: voor gesloten bebouwing betekent dit dat het hemelwater gescheiden van het afvalwater moet afgevoerd worden behalve als hiervoor leidingen door of onder het gebouw moeten aangelegd worden. Minstens het hemelwater van de voorste dakhelft moet bijgevolg afgekoppeld worden.

Optimale afkoppeling hemelwater bij hergebruik hemelwater: daken aangesloten op een hemelwaterput met hergebruik (d.w.z. operationele aansluiting op minstens een WC of wasmachine), waarbij afkoppeling van de overloop van deze put zou betekenen dat er leidingen door of onder het gebouw (open/halfopen/gesloten) moeten aangelegd worden, dienen niet volledig afgekoppeld te worden en de overloop van de hemelwaterput kan in dat geval aangesloten worden op infiltratie en nadien op de DWA..;

Gescheiden rioleringsstelsel: een dubbel stelsel van leidingen en openluchtgreppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater en het andere stelsel bestemd is voor hemelwater.

Artikel 2. Doelgroep

§1. Voor de ten laste name komen in aanmerking:

  1. Entiteiten met een permanente bewoning
  2. Entiteiten in recreatiegebied met een niet-permanente bewoning (zoals domein Walsingen)

§2. Voor de ten laste name komen niet in aanmerking:

  1. Bedrijfsgebouwen en terreinen
  2. Entiteiten zonder permanente bewoning

Artikel 3. Voorwaarden

De gemeente verleent de ten laste name onder de volgende cumulatieve voorwaarden:

  1. Enkel voor entiteiten gelegen binnen een wegen- en rioleringsproject;
  2. Enkel voor entiteiten die gebouwd werden voor 1 februari 2005 en ook na februari 2005 niet grondig gerenoveerd werden zoals bedoeld in het opgeheven Besluit van de Vlaamse Regering van 1 oktober 2004 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (en latere wijzigingen) en het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
  3. Gebouwen met collectieve bewoning (appartementen, meergezinswoningen,...) worden aanzien als één entiteit.
  4. Enkel voor de aanleg van RWA-leidingen buiten de entiteit en de daaruit vloeiende opbraak- en herstellingswerken. Indien het afkoppelingsdossier aangeeft dat de aanleg van een nieuwe DWA-leiding goedkoper is dan de aanleg van de RWA-leidingen, dan wordt een nieuwe DWA-leiding geplaatst. De bestaande afvoer wordt dan behouden voor RWA.
  5. Enkel indien de zakelijk gerechtigde kiest om de werken te laten uitvoeren door een aannemer die in functie van een weg- en rioleringsproject is aangesteld door de rioolbeheerder of de gemeente;
  6. De overige kosten samengaand met de afkoppeling, zoals beplanting, regenwaterputten, werken aan- op of in de gebouwen, ... komen niet in aanmerking voor ten laste name en zijn ten laste van de zakelijk gerechtigde;

Artikel 4. Bedrag

De gemeente neemt max. €2.500 ten laste vermeerderd met het subsidiebedrag voor de afkoppeling dat Pidpa uitbetaalt aan de gemeente. Indien de raming boven dit bedrag komt, dan zijn deze resterende kosten ten laste van de zakelijk gerechtigde.

Artikel 5. Procedure

De procedure verloopt als volgt:

  1. Rioolbeheerder Pidpa stelt een afkoppelingsdeskundige aan die elke entiteit, gelegen binnen het wegen- en rioleringsproject, bezoekt;
  2. De afkoppelingsdeskundige stelt in samenspraak met de zakelijk gerechtigden een plan op voor de afkoppeling en maakt een raming op voor de uitvoering van de werken. De nadruk voor de afkoppeling ligt op infiltratie en ter plaatse hergebruiken alvorens af te voeren;
  3. De werken voor de private afkoppeling worden na ondertekening van het afkoppelingsvoorstel en na betaling van de eventuele factuur mee opgenomen in de meetstaat van de wegen- en rioleringswerken en zullen door de aangestelde aannemer uitgevoerd worden;
  1. De zakelijk gerechtigde is steeds vrij te kiezen of hij ingaat op het afkoppelingsvoorstel. Indien hij akkoord gaat, tekent hij het voorstel en de voorwaarden van het reglement af;
  2. Indien de raming boven het bedrag van de ten laste name uitkomt dan is het resterende deel ten laste van de zakelijk gerechtigde. De gemeente maakt na ondertekening door de zakelijk gerechtigde van het afkoppelingsvoorstel een factuur op voor de resterende kosten. De factuur dient voldaan te zijn alvorens de afkoppelingswerken aanvatten. Wanneer de factuur niet tijdig voldaan is, vervalt het recht op de ten laste name door de gemeente van het bedrag vermeld in artikel 5 en worden de afkoppelingswerken door de aangestelde aannemer niet uitgevoerd.

Artikel 6. Controle

Na het uitvoeren van de wegen- en rioleringswerken zal rioolbeheerder Pidpa een keurder aanstellen die op alle entiteiten langs gaat om te controleren of alle werken conform de wetgeving uitgevoerd werden.

Indien er geen conform keuringsattest kan afgeleverd worden voor werken die ten laste waren van de zakelijk gerechtigde, zal de zakelijk gerechtigde aangemaand worden om de nodige afkoppelingswerken alsnog uit te voeren in eigen beheer en na uitvoering hiervan een positief keuringsverslag voor te leggen. De kosten voor de extra keuring zijn te laste van de zakelijk gerechtigde.

Wanneer de zakelijk gerechtigde geen positief keuringsattest kan voorleggen zal er een proces-verbaal opgemaakt worden. De entiteiten worden gelijktijdig mee opgenomen in de databank van de gemeentelijke belasting op het niet afkoppelen van hemelwater op privaatdomein en op niet conforme aansluitingen op de openbare riolering.

Artikel 7. Goedkeuring en inwerkingtreding

Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022 en treedt in werking op 1 januari 2023.  De werking van dit reglement wordt geëvalueerd indien de nood zich voordoet.

Dit reglement wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website.