De gemeente Puurs-Snt-Amands is bevoegd om belastingen te heffen.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
De gemeente Puurs-Sint-Amands legt bij de heraanleg van een weg steeds samen met de rioolbeheerder Pidpa een gescheiden rioleringsstelsel aan. Ingevolge de Vlarem wetgeving dient, van zodra er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt, het hemelwater en het afvalwater steeds gescheiden aangeboden te worden ter hoogte van de perceelsgrens. De afkoppeling van hemelwater van de openbare riolering heeft een positief effect op de efficiëntie en het rendement van de rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het hemelwater moet maximaal worden afgekoppeld van de openbare riolering en in de mate van het mogelijke worden hergebruikt. Dit om de periodieke waterschaarste en verdroging te bestrijden.
Een gescheiden rioleringsstelsel functioneert enkel optimaal als ook de private afkoppeling voor elke woning gebeurt. Het is niet verantwoord dat de overheid investeert in een (duur) gescheiden rioleringsstelsel en zuiveringsinfrastructuur, zonder dat er garanties worden ingebouwd dat ook de privéwaterafvoer(en) op een correcte wijze worden aangesloten op de openbare infrastructuur. Indien de waterstromen op private eigendom nog gemengd zitten, dienen de eigenaars dus werken op hun private percelen uit te voeren.
Door dit belang voorziet de gemeente in een tussenkomst in de kosten voor afkoppelingsprojecten en neemt zij de kosten voor het afkoppelen van het hemelwater van bestaande woningen ten laste als tegemoetkoming naar haar inwoners.
Ondanks deze ten laste name zijn er nog eigenaars die de werken niet uitvoeren.
Rioolbeheerder Pidpa stelt soms vast dat sommige eigenaars eigenhandig een nieuwe of bijkomende aansluiting realiseren op de openbare riolering en dit zonder de rioolbeheerder hiervan in kennis te stellen of dat eigenaars na verbouwingswerken hun aansluiting niet aangepast hebben zoals voorzien in de afgeleverde omgevingsvergunning.
Voor de aanleg en verbetering van openbare riolen worden er gewestbijdragen voorzien (subsidies). Voor de volledige uitbetaling van deze gewestbijdragen zijn er een aantal voorwaarden opgelegd. Onder meer moet er een eindafrekeningsdossier worden ingediend, waarbij in geval van niet-afkoppeling conform artikel 4.2.1.3, 5bis.15.5.4.3.2, 5bis.19.8.4.5.2 en 6.2.2.1.2, § 3, van titel II, van VLAREM de reden waarom niet afgekoppeld kon worden en in desbetreffend geval de stappen die de rioolbeheerder ondernomen heeft, moeten worden aangegeven (zie artikel 25 Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2017 betreffende de subsidiëring van de werken, vermeld in artikel 2.6.1.3.1, § 1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018). Het niet volledig afkoppelen kan aldus ook een impact hebben op de financiën van de gemeente.
Om maximaal (financieel) resultaat te behalen en de toepasselijke wetgeving inzake afkoppeling van hemelwater optimaal te laten functioneren, is het belasten van het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op privaatterrein verantwoord.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement vast te stellen.
De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 om te voldoen aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt onderstaand belastingreglement op het niet afkoppelen van hemelwater op privaat domein en op niet conforme aansluitingen op de openbare riolering vast:
Artikel 1: Heffingstermijn - belastbaar feit
Er wordt voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op privaatterrein n.a.v. de realisatie van een gescheiden rioleringsstelsel in door de gemeente goedgekeurde afkoppelingsprojecten of het plaatsen van een IBA, en op het illegaal aansluiten op de openbare riolering. De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor het vaststellen van de belasting.
Artikel 2: Definities
Onder volgende begrippen wordt verstaan:
Afkoppelingsproject: elk door het college van burgemeester en schepenen of door de gemeenteraad goedgekeurd project met realisatie van een gescheiden afvoer van hemelwater en huishoudelijk afvalwater sinds invoering van de verplichte keuring van de privéwaterafvoer van woningen en gebouwen (1 juli 2011)
Entiteit: elke woongelegenheid, gebouw, parking,... waar een afkoppeling moet gebeuren;
Zakelijk gerechtigde: persoon die de volle eigendom bezit of houder is van een zakelijk recht (vruchtgebruik, opstal, erfpacht)
Voorlopige oplevering: het feit dat de werken voltooid zijn en in gebruik zijn genomen;
Hemelwater: verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel, met inbegrip van dooiwater;
Afvalwater: water met afvalstoffen en/of verontreinigingen waarvan de houder zich ontdoet of moet ontdoen, met uitzondering van niet-verontreinigd hemelwater
Afkoppeling: scheiden van hemelwater en afvalwater
Optimale afkoppeling hemelwater bij open of halfopen bebouwing: voor open of halfopen bebouwing betekent dit dat alle hemelwater gescheiden van het afvalwater moet afgevoerd worden. Het hemelwater wordt afgevoerd tot op de rooilijn of naar een bestaande beek of gracht.
Optimale afkoppeling hemelwater bij gesloten bebouwing: voor gesloten bebouwing betekent dit dat het hemelwater gescheiden van het afvalwater moet afgevoerd worden behalve als hiervoor leidingen door of onder het gebouw moeten aangelegd worden. Minstens het hemelwater van de voorste dakhelft moet bijgevolg afgekoppeld worden.
Optimale afkoppeling hemelwater bij hergebruik hemelwater: daken aangesloten op een hemelwaterput met hergebruik (d.w.z. operationele aansluiting op minstens een WC of wasmachine), waarbij afkoppeling van de overloop van deze put zou betekenen dat er leidingen door of onder het gebouw (open/halfopen/gesloten) moeten aangelegd worden, dienen niet volledig afgekoppeld te worden en de overloop van de hemelwaterput kan in dat geval aangesloten worden op infiltratie en nadien op de DWA..;
Gescheiden riolering: een dubbel stelsel van leidingen en openluchtgreppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater en het andere stelsel bestemd is voor hemelwater.
Conform keuringsattest: een attest van keuring van de privéwaterafvoer, met name de keuring uitgevoerd 1° vóór de eerste ingebruikname; 2° als er belangrijke wijzigingen zijn aangebracht; 3° op verzoek van de exploitant na de vaststelling van een inbreuk op de gelijkvormigheid; 4° bij de aanleg van gescheiden riolering op het openbaar domein, met de verplichting om af te koppelen op privédomein, conform de bepalingen van Vlarem, uitgevoerd door een erkend keuringsorganisme.
IBA: individuele behandelingsinstallatie voor afvalwater
DWA: droog weder afvoer, is een leiding uitsluitend voor afvalwater zonder hemelwater. De DWA leiding is een onderdeel van een gescheiden rioleringsstelsel dat dient voor de opvang en transporteren van huishoudelijk afvalwater.
RWA: regen water afvoer = leiding uitsluitend voor hemelwater.
2DWA-riolering: leiding gedimensioneerd om twee keer het verwachte afvalwaterdebiet per dag af te voeren.
Artikel 3: Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de zakelijk gerechtigde van de entiteit waarvan vastgesteld werd dat:
De belasting is verschuldigd indien één van de bovenstaande voorwaarden is vervuld.
De belasting is verschuldigd op één januari van het jaar (het aanslagjaar) volgend op de voormelde vaststelling en de daarop volgende jaren en dit zolang de zakelijk gerechtigde niet voldaan heeft aan de opgelegde voorwaarden.
De belasting slaat op de eigendom en is verschuldigd door wie op 1 januari van het aanslagjaar zakelijk gerechtigde is van het belastbaar goed.
Ingeval er een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik bestaat, zijn respectievelijk de opstalgever, de erfpachtgever en naakte eigenaar hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Indien het belastbaar goed in onverdeeldheid toebehoort aan verschillende personen, wordt de belasting op naam van de onverdeeldheid gevestigd, terwijl de leden hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de betaling van de volledige belasting.
Bij verkoop van de entiteit zal de zakelijk gerechtigde in de notariële akte laten vermelden dat het onroerende goed bezwaard is met een gemeentelijke belasting (zie ook artikel 5).
Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven
Er wordt een forfaitaire belasting vastgesteld op € 1.500,00 per jaar, voor elk jaar waarvan blijkt dat op 1 januari van het aanslagjaar:
De belastbare toestand eindigt op het moment dat bij de gemeente per aangetekend schrijven of bij afgifte tegen een ontvangstbewijs een conform keuringsattest zoals bepaald in het Algemeen Waterverkoopreglement wordt afgeleverd.
Artikel 5: Vrijstelling
Van de belasting worden vrijgesteld:
De aanvraag voor vrijstelling van de belasting moet worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, op straffe van verval, binnen de bezwaartermijn. De zakelijk gerechtigde die gebruik wenst te maken van een vrijstelling zoals in het reglement beschreven, dient hiervoor zelf de nodige bewijsstukken voor te leggen aan het college van burgemeester en schepenen
Artikel 6: Wijze van invordering
De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van burgemeester en schepenen.
Artikel 7: Betalingstermijn
De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 8: Verwijzingsregel
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 9: Inwerkingtreding en bekendmaking
Dit reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 december 2022, treedt in voege op 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 §1 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.