Terug Gemeenteraad

Mon 19/12/2022 - 20:15 Raadzaal

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Tussen de gemeente Puurs en het Autonoom Gemeentebedrijf werd een overeenkomst inzake onroerende financieringshuur afgesloten voor het JOC Wijland. Ingevolge het lichten van een aankoopoptie wordt het JOC Wijland verkocht aan de gemeente.

Financieel beheer

Belastingen, retributies, reglementen

  • De gemeente wil haar 8 leefgemeenschappen eigentijds en leefbaar houden, waar het aangenaam en veilig is om te wonen en wil voortdurend blijven investeren in het voordeel van de inwoners op alle domeinen.

    Hiervoor dienen middelen gezocht te worden, die op een evenwichtige en herverdeelbare wijze en volgens de draagkracht van de inwoners kunnen gevestigd worden.

    De financiële toestand van de gemeente vergt om die redenen de invoering van rendabele belastingen.

    Door de verrekening van de fusiebonus (verlaging leninglasten) liet de financiële toestand van de gemeente toe om de aanvullende personenbelasting vast te stellen op 7,5% vanaf 2019.

    Voor een verantwoord financieel beleid koos het bestuur voor een lokale taxshift waarbij de aanvullende personenbelasting wordt verlaagd vanaf aanslagjaar 2023 naar 7,4%. De opcentiemen voor onroerende voorheffing werden verhoogd vanaf 2020. Zo komt het bestuur tegemoet aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht voor de verschillende categorieën van belastingplichtigen (gezinnen en bedrijven).

  • Deze belasting beoogt een evenwichtig spreiding van de belastingdruk over alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, zoals burgers, zelfstandigen, beoefenaars van een vrij beroep en ondernemingen als bijdrage in de algemene bestuurlijke uitgaven van de gemeente, met inachtneming van ieders financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit.

    Het is aangewezen om de natuurlijke en de rechtspersonen die op het grondgebied van de gemeente een economische activiteit uitoefenen en die gebruik maken van gemeentelijke infrastructuur en de dienstverlening op het vlak van wegen, riolering, ruimtelijke ordening en milieubeleid, enz. aan een gemeentebelasting te onderwerpen. Ten overstaan van hen bestaat het belastbaar voorwerp uit het hebben van een vestiging die op het grondgebied van de gemeente is gelegen of een maatschappelijke zetel die op het grondgebied van de gemeente is ingeschreven. Voor deze categorie van bedrijven wordt het oppervlaktecriterium als berekeningsbasis redelijk en objectief beschouwd teneinde de algemene gemeentebelasting te berekenen. Overwegende dat niet alleen de effectief gebruikte oppervlakten, maar ook deze die ter beschikking staan van de belastingplichtige om effectief gebruikt te worden, wanneer deze dit wenst, belastbaar zijn, vermijdt betwistingen aangaande het begrip effectief gebruik. De belasting beoogt belastingplichtigen met verschillende activiteiten, in verschillende sectoren. Die verscheidenheid moet noodzakelijkerwijs worden opgevangen in vereenvoudigde categorieën. De tarieven van een belasting kunnen niet worden aangepast naargelang de eigenheid van elk individueel geval. Er kan niet voor alle mogelijke soorten bedrijven (elk met hun eigen en meest uiteenlopende kenmerken) worden voorzien in een specifieke belastingregeling.

    Een verschillende behandeling van gezinnen en bedrijven is verantwoord, gezien:

    • de verschillende mate waarin zij gebruik maken van de gemeentelijke infrastructuur en dienstverleningen
    • het verschil in draagkracht van gezinnen/alleenstaanden en bedrijven

    Het is billijk om een belastingvrijstelling in te voeren voor de gezinnen die, ingevolge het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters, op 1 januari van het dienstjaar, enkel een verplicht referentieadres zonder feitelijke vestiging op het gemeentelijk grondgebied hebben en derhalve praktisch geen gebruik kunnen maken van de gemeentelijke dienstverlening.

    Het is noodzakelijk om een verminderd tarief voor bos-, land- en tuinbouw en recreatiegebieden te voorzien gelet op de specifieke eisen van deze sectoren; deze sectoren hebben in vergelijking met andere sectoren een lager rendement per vierkante meter oppervlakte en dienen voor hun activiteiten noodgedwongen te beschikken over een grote bedrijfsoppervlakte om economisch rendabel te zijn.  

    Het is billijk een verminderd tarief van 50% vast te stellen inzake de belasting voor maatwerkbedrijven, omdat die bedrijven zich vooral engageren om mensen tewerkstellen die niet in het reguliere arbeidscircuit terecht kunnen.

    Het is billijk een verminderd tarief vast te stellen inzake de belasting voor de alleenstaanden en gezinnen waarvan één gezinslid in aanmerking komt voor een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering en voor de bedrijfsleiders die in hun onderneming wonen, aangezien hun woon- en bedrijfsruimte ruimtelijk niet voldoende gescheiden zijn. 

    De gemeente heeft de laatste jaren een enorme inspanning geleverd om de kwaliteit van de dienstverlening te vergroten en de bedrijfsactiviteiten te stimuleren. Hierdoor is onze gemeente zeer gegeerd door de bedrijven wegens haar uiterst gunstige ligging en goed uitgebouwde infrastructuur.

    De grote toename van de bedrijven maakt echter de uitvoering van belangrijke infrastructuurwerken blijvend noodzakelijk.

    Hierdoor is een verhoogd en gedifferentieerd tarief voor de bedrijven met een oppervlakte van meer dan 100 m²,  500 m², 1.000 m², 5.000 m², 10.000 m² en 50.000 m² verantwoord omwille van het feit dat de industriegronden in onze gemeente schaars zijn geworden en dat het opportuun is de bedrijven en in het bijzonder de grote ruimtegebruikers, aan te moedigen zuinig met de nog beschikbare ruimte om te springen. 

    Om een meer evenwichtige spreiding van de belastingdruk te verkrijgen, is het verantwoord dat er een aanpassing van de belastingtarieven voor bedrijven wordt voorzien en dit met name binnen de rubrieken voor vestigingen met een oppervlakte vanaf 5.000 m². Door deze aanpassing van de tarieven wordt de belastingdruk nog beter gespreid, hetgeen de evenredige verdeling van de totale som van deze belasting over alle belastingplichtigen heen ten goede komt.

    De gedifferentieerde tariefstructuur komt tegemoet aan de doelstelling van een evenwichtige spreiding in functie van de financiële draagkracht door voor deze categorieën van belastingplichtigen aangepaste tarieven te voorzien, die in overeenstemming kunnen worden beschouwd met hun financiële draagkracht. Overwegende dat verschillen in financiële draagkracht en/of economische rentabiliteit redelijk verantwoorde differentiatiecriteria uitmaken voor de toepassing van het belastingreglement is het verantwoord/in overeenstemming met het beginsel van de verdelende rechtvaardigheid, om de drie hoogste categorieën bij draagkrachtige belastingplichtigen ook hoger te belasten. 

    De financiële toestand van de gemeente rechtvaardigt het heffen van deze belasting.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement vast te stellen.

  • Bedrijven gebruiken motoren om hun machines aan te drijven.

    Omwille van haar financiële behoefte, heft de gemeente een belasting op deze motoren. Het is gerechtvaardigd om aan ondernemingen, die motoren gebruiken, een bijdrage te vragen in de gemeentelijke uitgaven.

    Het belastingreglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 4 februari 2019 voorziet in twee berekeningswijzen waarvoor de belastingplichtige kan opteren, met name op basis van de motorkracht of op basis van het gemiddeld kwartuurvermogen.  Teneinde een gelijke behandeling van de belastingplichtigen te waarborgen, wordt voorgesteld om de optie gemiddeld kwartuurvermogen met een overgangsregeling af te schaffen.  

    Het is billijk om de eerste 20 kW vrij te stellen, om de administratieve last voor de gemeente te reduceren.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement vast te stellen. 

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands legt bij de heraanleg van een weg steeds samen met de rioolbeheerder Pidpa een gescheiden rioleringsstelsel aan. Ingevolge de Vlarem wetgeving dient, van zodra er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt, het hemelwater en het afvalwater steeds gescheiden aangeboden te worden ter hoogte van de perceelsgrens.

    De afkoppeling van hemelwater van de openbare riolering heeft een positief effect op de efficiëntie en het rendement van de rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het hemelwater moet maximaal worden afgekoppeld van de openbare riolering en in de mate van het mogelijke worden hergebruikt. Dit om de periodieke waterschaarste en verdroging te bestrijden.

    Een gescheiden rioleringsstelsel functioneert enkel optimaal als ook de private afkoppeling voor elke entiteit gebeurt. Het is niet verantwoord dat de overheid investeert in een (duur) gescheiden rioleringsstelsel en zuiveringsinfrastructuur, zonder dat er garanties worden ingebouwd dat ook de privéwaterafvoer(en) op een correcte wijze worden aangesloten op de openbare infrastructuur.

    Indien de waterstromen op private eigendom nog gemengd zitten, dienen de eigenaars dus werken op hun private percelen uit te voeren.

    Door dit belang voorziet de gemeente Puurs-Sint-Amands in een tussenkomst in de kosten voor afkoppelingsprojecten en neemt zij de kosten voor het afkoppelen van het hemelwater van private entiteiten ten laste als tegemoetkoming naar haar inwoners.

    Dit reglement legt de voorwaarden voor deze ten laste name vast.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands legt bij de heraanleg van een weg steeds samen met de rioolbeheerder Pidpa een gescheiden rioleringsstelsel aan. Ingevolge de Vlarem wetgeving dient, van zodra er een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd wordt, het hemelwater en het afvalwater steeds gescheiden aangeboden te worden ter hoogte van de perceelsgrens. De afkoppeling van hemelwater van de openbare riolering heeft een positief effect op de efficiëntie en het rendement van de rioolwaterzuiveringsinstallaties. Het hemelwater moet maximaal worden afgekoppeld van de openbare riolering en in de mate van het mogelijke worden hergebruikt. Dit om de periodieke waterschaarste en verdroging te bestrijden.

    Een gescheiden rioleringsstelsel functioneert enkel optimaal als ook de private afkoppeling voor elke woning gebeurt. Het is niet verantwoord dat de overheid investeert in een (duur) gescheiden rioleringsstelsel en zuiveringsinfrastructuur, zonder dat er garanties worden ingebouwd dat ook de privéwaterafvoer(en) op een correcte wijze worden aangesloten op de openbare infrastructuur. Indien de waterstromen op private eigendom nog gemengd zitten, dienen de eigenaars dus werken op hun private percelen uit te voeren.

    Door dit belang voorziet de gemeente in een tussenkomst in de kosten voor afkoppelingsprojecten en neemt zij de kosten voor het afkoppelen van het hemelwater van bestaande woningen ten laste als tegemoetkoming naar haar inwoners.

    Ondanks deze ten laste name zijn er nog eigenaars die de werken niet uitvoeren.

    Rioolbeheerder Pidpa stelt soms vast dat sommige eigenaars eigenhandig een nieuwe of bijkomende aansluiting realiseren op de openbare riolering en dit zonder de rioolbeheerder hiervan in kennis te stellen of dat eigenaars na verbouwingswerken hun aansluiting niet aangepast hebben zoals voorzien in de afgeleverde omgevingsvergunning.

    Voor de aanleg en verbetering van openbare riolen worden er gewestbijdragen voorzien (subsidies). Voor de volledige uitbetaling van deze gewestbijdragen zijn er een aantal voorwaarden opgelegd. Onder meer moet er een eindafrekeningsdossier worden ingediend, waarbij in geval van niet-afkoppeling conform artikel 4.2.1.35bis.15.5.4.3.25bis.19.8.4.5.2 en 6.2.2.1.2, § 3, van titel II, van VLAREM de reden waarom niet afgekoppeld kon worden en in desbetreffend geval de stappen die de rioolbeheerder ondernomen heeft, moeten worden aangegeven (zie artikel 25 Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2017 betreffende de subsidiëring van de werken, vermeld in artikel 2.6.1.3.1, § 1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018). Het niet volledig afkoppelen kan aldus ook een impact hebben op de financiën van de gemeente.

    Om maximaal (financieel) resultaat te behalen en de toepasselijke wetgeving inzake afkoppeling van hemelwater optimaal te laten functioneren, is het belasten van het niet optimaal afkoppelen van hemelwater op privaatterrein verantwoord.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement vast te stellen.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt dagelijks geconfronteerd met privatieve innames van het openbaar domein. Tot mei 2022 werd de administratie hieromtrent, zijnde het verstrekken van de vergunningen) opgenomen door de politiezone Klein-Brabant. Sedert mei 2022 is deze administratie overgeheveld naar de gemeente en werd tegelijkertijd een nieuw platform in het leven geroepen (Eaglebe), waarbij de aanvragen voortaan worden gedigitaliseerd. 

    Om deze innames te kunnen toestaan, is er een reglementering nodig, zodat diegene die een inname wenst aan te vragen weet aan welke voorwaarden hij zich moet houden. 

    Tevens werd een aanvraagprocedure uitgewerkt, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen een gewone en een spoedprocedure. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement m.b.t. de inname openbaar domein in geval van tijdelijk privatief gebruik vast te stellen. 

  • De gemeenteraad van 2 mei 2022 heeft het belastingreglement inname van openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken vastgesteld voor de periode van 16 mei 2022 tot en met 31 december 2025. Gelet op de goedkeuring van het reglement inname openbaar domein bij tijdelijk privatief gebruik, dient dit reglement opnieuw vastgesteld te worden.  

    Het innemen van het openbaar domein vergt inspanningen van de gemeentelijke diensten en de politiediensten. Zo wordt onder andere nagekeken of deze inname hinderlijk is voor de mobiliteit. Wanneer dit zo is, worden er maatregelen genomen. Er dient opgevolgd te worden of de inname van het openbaar domein gebeurt volgens de afspraken. 

    Inname van het openbaar domein zorgt voor overlast. Daarom is het aangewezen dat de gemeente een belasting heft op de inneming van het openbaar domein enerzijds om de kosten inzake administratie en toezicht minstens gedeeltelijk te drukken en anderzijds om deze inname in tijd en ruimte te beperken en op die manier de overlast tot een minimum te herleiden.  

    De burger doet zijn aanvraag via het vergunningsplatform Eaglebe. Na aanvraag van de periode van inname zal een vergunning worden verstrekt en dient tot betaling overgegaan te worden. Dit reglement is uitgewerkt om de verwerking via Eaglebe te ondersteunen. Teneinde de tijdige en correcte verwerking mogelijk te maken, zijn enkele termijnen noodzakelijk, zoals in het reglement inname openbaar domein in geval van privatief gebruik opgenomen.

    De belasting is verschuldigd op de periode vermeld in de vergunning en niet op de werkelijke inname. Dit is om praktische redenen noodzakelijk en om omwille van controleerbaarheid. De enige afwijking hierop is het verschuiven van de vergunde periode en dan enkel wanneer de afwijking tijdig werd doorgegeven. 

    De tarieven worden verdubbeld wanneer er geen vergunning of verlenging van de vergunning werd aangevraagd. Bij afwezigheid van een aanvraag, kan het bestuur de impact van deze inname niet vooraf inschatten op overlast en kunnen er ook geen maatregelen worden genomen. De vaststelling van een niet vergunde inname van het openbaar domein zorgt ervoor dat er onmiddellijk dient te worden opgetreden. De inname van het openbaar domein kan namelijk zorgen voor een hinderlijke en soms zelfs een gevaarlijke impact op de mobiliteit en/of omgeving. Wanneer er geen verschil zou zijn tussen het vooraf aanvragen en het niet vooraf aanvragen, is de kans reëel dat sommige personen geen vergunning zullen aanvragen, het openbaar domein innemen en een afwachtende houding aannemen. Het niet vooraf aanvragen zorgt voor hogere inspanningen van het bestuur, waardoor een hogere vergoeding aangewezen is.  

    Om het belastingreglement praktisch te houden, wordt de inname van het openbaar domein voor één dag vrijgesteld van belasting, maar de aanvraag dient ook via het platform te gebeuren.

    De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement goed te keuren met ingang van 1 januari 2023.


  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 14 december 2020 de retributies voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties goedgekeurd. 

    De gemeente Puurs-Sint-Amands is op 31 oktober 2022, als pilootgemeente, ingestapt in het Vastgoedinformatieplatform (VIP). VIP is een initiatief van de gemeenten, in samenwerking met VVSG, de vastgoedsector (CIB en Fednot ) en de Vlaamse Regering. Digitaal Vlaanderen staat in voor de ontwikkeling van het platform en het operationeel beheer. Het platform moet het verkrijgen van vastgoedinformatie, in het kader van een verkoop of langdurige verhuur, eenvoudiger maken.
    Sinds begin oktober 2022 is de basisversie van het VIP in productie voor een beperkt aantal pilootgemeenten en professionele aanvragers. Gaandeweg zullen meer steden en gemeenten aansluiten op het VIP, dat vanaf 1 januari 2024 decretaal verplicht gebruikt zal moeten worden voor alle aanvragen van vastgoedinformatie (zowel voor professionele aanvragers als voor burgers). 
    Het afgeleverde vastgoeddossier zal steeds alle inlichtingen bevatten, apart een uittreksel uit het plannen en/of vergunningsregister aanvrager is niet langer mogelijk.
    In de periode tussen aansluiting op het platform en het vierde kwartaal van 2023 zal de facturatie nog gebeuren door de gemeente. Daarna zullen alle betalingen via het platform verlopen. De gemeentelijke retributie zal periodiek worden doorgestort naar de gemeente, die wel de beslissingsautonomie over de retributie behoudt.
    Om efficiënt gebruik te kunnen maken van het Vastgoedinformatieplatform dient het bestaande gemeentelijk proces verder te worden gedigitaliseerd en bijkomende software te worden aangekocht. Om de hiermee gepaard gaande kosten te dekken dient dit retributiereglement opnieuw te worden vastgesteld:

    Verstrekken van inlichtingen die gepaard gaan met: 

    • opzoekingswerk over onroerende goederen: 110 euro per kadastraal perceel
    • ander opzoekingswerk: 25 euro per uur aan opzoekingswerk

    Omdat de afgifte van allerlei administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties zware lasten voor de gemeente meebrengt, is het billijk dat de aanvragers hiervoor een retributie betalen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het retributiereglement voor afgifte van administratieve stukken en het leveren van administratieve prestaties goed te keuren met ingang van 1 januari 2023.

  • Initieel werd het retributiereglement m.b.t. werken aan nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 november 2019 voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2022.

    Dit reglement werd herzien door de gemeenteraad van 20 december 2021 wegens het inlassen van een indexeringsclausule in het retributiereglement. Dit reglement loopt af op 31 december 2022.

    Vermits deze retributiereglementen telkens voor 3 jaar worden goedgekeurd, dient er een nieuw reglement goedgekeurd te worden voor de periode 2023 - 2025. 

    De gemeente en haar burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.

    Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentelijke wegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.

    De gemeente heeft de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen goedgekeurd die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.

    Deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden. De Code werd geactualiseerd naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ...

    Op het vlak van het onderhoud en de herstellingen moeten ook geregeld dringende werken worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening.  Daarnaast zijn er ook nog een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die bijna constant een impact hebben op het openbaar domein.

    Bijgevolg is het billijk dat er retributies worden geheven op deze werken.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit retributiereglement goed te keuren. 

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 18 november 2019 het retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen vastgesteld.

    Een wijziging aan het gemeenteraadsbesluit van 18 november 2019 m.b.t. het retributiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen dringt zich op, omdat het bestuur de families niet wil demotiveren om hun overleden familielid, begraven in een grafconcessie te Puurs of Kalfort, te laten verplaatsen naar de parkbegraafplaats om aldus de bestaansperiode van de oude begraafplaatsen niet overdreven lang te rekken. 

    Vandaar dat voorgesteld wordt om de retributies die gepaard gaan met de verplaatsing van de urne of de kist van alle begraafplaatsen in Puurs-Sint-Amands naar de parkbegraafplaats af te schaffen met ingang van 1 januari 2023. De betrokken aanvragers worden immers al met heel wat kosten geconfronteerd (nieuwe concessie, nieuwe zerk of urnenveldplaat), hetgeen hen kan demotiveren te verplaatsen.

    Voor de rest blijft het reglement ongewijzigd. Het is gepast om retributies te heffen om de kosten voor de aanleg en onderhoud van de begraafplaatsen te kunnen dragen en de administratieve opvolging betaalbaar te kunnen houden. Er worden verschillende tarieven gehanteerd naargelang de duur van de concessie, de hernieuwing ervan, voor de ontgravingen en de naamplaatjes.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit aangepast retributiereglement vast te stellen in vervanging van het vorige.

Subsidies

  • Het Energie- en Klimaatactieplan werd goedgekeurd in de gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands op 29 maart 2021. Ook ondertekende de gemeenteraad op 11 oktober 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact dat o.a. stelt dat lokale overheden “Fiscale maatregelen (verlaging OV (voor enkele jaren)) of premies voor investeringen te stimuleren” kunnen treffen om collectieve energiebesparende renovaties aan te moedigen.

    De gemeente kende volgens de voorwaarden van de gemeentelijke subsidiereglementen voor dakisolatie en zonneboilers, die sinds 25 februari 2019 van kracht zijn, subsidies toe gekoppeld aan de voorwaarden van de energiepremies van netbeheerder Fluvius.

    De gemeentelijke subsidies voor dakisolatie en zonneboilers worden herzien om ze te integreren in één uitgebreidere premie in navolging van Mijn VerbouwPremie, die sinds 1 oktober 2022 door de Vlaamse overheid wordt uitgereikt voor energiebesparende renovatiewerken. Door de subsidies in één premie samen te brengen, kan een inwoner de ondersteuning bekomen voor de energiebesparende werken die het best op diens pand van toepassing zijn.

    Het reglement van de gemeentelijke subsidies voor energiebesparende investeringen wordt in het kader van administratieve vereenvoudiging afgestemd op de voorwaarden van de nieuwe Mijn VerbouwPremie van de Vlaamse overheid. Mijn VerbouwPremie is de eengemaakte premie van de vroegere Vlaamse renovatiepremie en de verschillende premies van Fluvius voor energiebesparende investeringen.

    Parallel met Mijn VerbouwPremie voorziet het nieuwe, overkoepelende reglement voor de gemeentelijke subsidie voor ‘energiebesparende investeringen’ een uitbreiding van de financiële tussenkomst, namelijk voor meer ingrepen dan de vroegere Fluviuspremies, zoals voor de plaatsing van vloerisolatie, buitenmuurisolatie, hoogrendementsbeglazing, warmtepompboilers en warmtepompen.

    De voorwaarden van de gemeentelijke subsidie verwijzen terug naar de voorwaarden van Mijn VerbouwPremie van de Vlaamse overheid, zodat toekomstige wijzigingen in Mijn VerbouwPremie automatisch worden overgenomen zonder aanpassingen aan het gemeentelijk subsidiereglement.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit subsidiereglement vast te stellen.

  • Op 6 september 2021 keurde de gemeenteraad de verlenging van het prijssusbsidiereglement goed voor de toegang tot sportinfrastructuur, Klimax, voorstellingen van cultuur en vermaak alsook voor filmvoorstellingen en schoolvoorstellingen.

    Hierdoor verbond de gemeente zich ertoe om voor de periode van 1 augustus 2021 tot en met 31 juli 2022 de beperkte toegangsgelden te subsidiëren door middel van prijssubsidies. De toekenning van deze subsidie is noodzakelijk om het winstgevend karakter van het autonoom gemeentebedrijf te garanderen. Het toekennen van de prijssubsidie kan steeds geherevalueerd worden. In 2022 stromen er voldoende inkomsten binnen, mede omwille van de verkoop van vaste activa, waardoor de prijssubsidie voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 juli 2022 niet vereist is om te voldoen aan de resultaatsnormen binnen het Autonoom gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands.

    De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan om het gemeenteraadsbesluit van 6 september 2021 te wijzigen en de toepassingsperiode 1 januari 2022 tot 31 juli 2022 te annuleren wegens voldoende eigen ontvangstenstromen in het boekjaar 2022.

Meerjarenplanning

  • De Raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft op 19 december 2022 de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands vastgesteld. De aanpassing van het meerjarenplan van de autonome gemeente- en provinciebedrijven moet, nadat ze is vastgesteld door de raad van bestuur, voor goedkeuring worden voorgelegd aan de raad van het moederbestuur.

  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 20 december 2021, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2022 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2021 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2023 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt nadien het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
  • De laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, vorig jaar opgesteld volgens de BBC 2020-regels, en vastgesteld door de raden elk voor hun juridische entiteit op 20 december 2021, krijgt nu een volgende aanpassing teneinde de kredieten van 2022 in lijn te brengen met de realiteit, het resultaat van de jaarrekening 2021 te verwerken en de kredieten voor het budgetjaar 2023 vast te stellen.  Een dergelijke aanpassing moet omwille van deze redenen minstens één keer per jaar plaatsvinden.
    De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd aangepast meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan (Procedure zie art 249 §3 DBL). Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet zijn eigen deel van het aangepaste meerjarenplan vaststellen. De gemeenteraad keurt het deel van het aangepaste meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goed, waardoor de aanpassing definitief is vastgesteld.
    De OCMW-raad heeft de meerjarenplanaanpassing (3)  2020-2025 voor haar deel vastgesteld in zitting van 19 december 2022. De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
  • Jaarlijks is de gemeenteraad verplicht om een financiële dotatie toe te kennen aan de politiezone op basis van een door de wetgever bepaalde verdeelsleutel. Dit bedrag komt overeen met het ingeschreven bedrag in de politiebegroting 2023 voor het aandeel van Puurs-Sint-Amands. Vanaf 1 januari 2023 treedt de nieuwe politiezone Rivierenland in werking.

  • Artikel 68 van de wet civiele veiligheid stelt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting. De dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de zoneraad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden, in functie van het ontwerp van begroting.

  • In de derde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de raad op 19 december 2022, zijn de kredieten voor de toegestane nominatieve werkings- en investeringssubsidies opgenomen. Het overzicht van alle werkings- en investeringssubsidies is als bijlage bij het aangepaste meerjarenplan toegevoegd. Dit overzicht is louter informatief en houdt niet langer een beslissing in. Daarom wordt aan de gemeenteraad de lijst van de nominatieve subsidies ter goedkeuring voorgelegd.

Ruimte

Leefomgeving

  • De gemeenteraad stelde dit ontwerp-RUP met het hieraan gekoppelde rooilijnplan, voorlopig vast op 27/6/2022.

    Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 12/7/2022 tot en met 9/9/2022. Tijdens dit openbaar onderzoek werd enkel een advies van de deputatie dd. 1/9/2022 ingediend waarin vermeld staat dat er akkoord wordt gegaan met voorliggend RUP waarbij er rekening dient gehouden te worden met de vermelde opmerkingen geformuleerd in dit advies. Er werden 23 bezwaren ontvangen tijdens dit openbaar onderzoek.

    De ontvangen adviezen en bezwaren werden inhoudelijk samengevat, besproken en geadviseerd in de Gecoro van 18/10/2022, zie verslag van de Gecoro dd. 18/10/2022. Dit verslag maakt integraal deel uit van dit gemeenteraadsbesluit.

    De Gecoro adviseerde op 18/10/2022 unaniem om het ontwerp-RUP aan te passen ten gevolge van een aantal bezwaarschriften volgens de motivatie opgenomen in het verslag van de Gecoro.

    De gemeenteraad overweegt zich aan te sluiten bij dit advies van de Gecoro behoudens 1 punt: dit betreft het bezwaar dat werd ingediend voor het perceel kadastraal gekend als Afdeling 1, sectie D nr. 563 (gelegen op het einde van de straat en achter de woningen Winkelveld 27 tem 35). Een deel van dit perceel is momenteel woongebied en door omzetting naar agrarisch gebied verminderen de mogelijkheden. Dit perceel is niet gelegen langsheen een uitgeruste weg dus het bouwen van een woning is hier uitgesloten. Echter dit perceel wordt momenteel gebruikt als tuinzone. De mogelijkheden bestemd voor een tuinzone kunnen behouden blijven volgens de huidige toestand op het terrein. De ruimtelijke impact verandert hierdoor niet. Daarom de overweging om het deel van het perceel dat momenteel volgens het gewestplan bestemd is als woongebied te  bestemmen naar woongebied met subcategorie tuinzone (art. 8 bis).

    Het ontwerp-RUP Poortersbossen werd aangepast volgens het advies van de Gecoro van 18 oktober 2022 met uitzondering van bovenvermeld punt. Dit aangepast RUP wordt nu voorgelegd aan de gemeenteraad ter definitieve vaststelling.
     
    Het definitief vast te stellen RUP bestaat uit een plan bestaande juridisch planologische toestand, een grafisch plan, stedenbouwkundige voorschriften, een toelichtingsnota, een grafisch register plancompensatie en de bijhorende procesnota.

    Aan dit RUP worden vier deelplannen van een gemeentelijk rooilijnplan gekoppeld en deze worden opgenomen binnen het procedureverloop van het RUP.

  • Het RUP Poortersbossen en het bijhorende ontwerp van rooilijnplan werd voorlopig vastgesteld in zitting van 27 juni 2022 van de gemeenteraad.

    Deze trajecten werden opgenomen in een ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan, bestaande uit vier deelplannen en een waardebepaling, gelet op de grootte van het plangebied en werden aan een openbaar onderzoek onderworpen. Het RUP Poortersbossen en het bijhorende ontwerp van rooilijnplan wordt ter definitieve vaststelling voorgelegd.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022057223, o/ref. OV 2022 239) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen tussen Winkelveld en landschapspark Fort Liezele, afdeling 1 sectie B nrs. 689E, 690, 691A, 693A, 693D, 694, 695A, 695B, 697C,  sectie D nrs. 565E, 575B en 577A.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg opgenomen. Deze weg zal fungeren als fiets- en voetgangersverbinding tussen het landschapspark Fort Liezele en Winkelveld.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de aanleg van de nieuwe gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van

    burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

    Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de aanleg van de nieuwe gemeenteweg goed te keuren.

Werken

  • Chiro Kalfort wenst een nieuwe jeugdlokalen te bouwen.

    De locatie voor deze lokalen werd vastgelegd in het Masterplan Dorpspark Kalfort en het daarop aansluitende RUP Dorpspark Kalfort.

    Om het gebouw bereikbaar te maken voor de hulpdiensten en de gebruikers dient er een toegangsweg aangelegd te worden.

    Tevens dient het gebouw aangesloten te kunnen worden op de riolering en de nutsleidingen.

    Om dit op elkaar af te stemmen dient er een ontwerp opgemaakt te worden.

    In het kader van de opdracht “Opmaak ontwerp inrichting omgeving en toegang tot de nieuwe jeugdlokalen Kalfort” werd een bestek met nr. G-2022-061 opgesteld door de ontwerper.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 48.500,00 excl. btw of € 58.685,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

  • Voor de uitvoering van diverse bouw- en wegenwerken in eigen beheer moet de technische dienst diverse bouwmaterialen kunnen aankopen. 

    In het kader van de opdracht “Aankoop bouwmaterialen” werd een bestek met nr. G-2022-062 opgesteld door de Technische Dienst.
    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 135.000 excl. btw of € 163.350 incl. 21% btw.
    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

Ondersteuning

HRM

  • Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.

    Door gewijzigde werksituaties en evoluties is een aanpassing van het organogram noodzakelijk.

    De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein

    1) Beleven, met name :   

    Musea 

    Toevoeging van de functie ‘Polyvalent medewerker’ (Cv)

    De beslissing voor een professionele uitbating van het vernieuwde Fort Liezele vraagt ook de nodige exploitatiemiddelen en inzet van personeel. 

    De coördinator / expert musea dient ondersteund te worden door een polyvalent medewerker die o.a. instaat voor de dagelijkse technische opvolging van het museum en het dagelijks beheer en onderhoud van de permanente collectie. 

    De polyvalent medewerker zal functioneel aangestuurd worden door de coördinator / expert musea. 

    2) Ruimte, met name :   

    Aankoop en administratie 

    Toevoeging van de functie ‘Polyvalent medewerker magazijnbeheer’ (Cv) 

    Door het wegvallen van een halftijdse administratieve functie en bijkomende taken die dienen opgenomen te worden in kader van inname openbaar domein; dienen deze taken te worden verdeeld onder de in dienst zijnde administratief medewerkers binnen de dienst aankoop en administratie van de afdeling Werken. Daardoor kan het magazijnbeheer niet grondig worden opgenomen. En gezien het belang; zowel qua voorraad materiaal als qua afspraken tot gebruik materiaal; dat een efficiënt en professioneel magazijnbeheer verder uitgebouwd dient te worden, is een polyvalent medewerker magazijnbeheer op niveau Cv binnen deze dienst een noodzaak. 

    Openbare werken / weg- en waterbeheer / signalisatie

    Toevoeging van de functie 'Technisch medewerker' (Cv)

    Dit is geen extra VTE maar wel om de interne mobiliteit mogelijk te maken van ploegbaas naar technisch medewerker voor medewerker die voor de fusie wel effectief ploegbaas was maar sinds de fusie het leidinggevende aspect niet meer op zich neemt maar wel de technische vereisten en competenties heeft.

    Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening te voorzien.

    Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.

Onroerend goedbeheer

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Calster Hoef kadastraal gekend zesde afdeling sectie B nummer 49D met een oppervlakte volgens kadaster van 6680 m², tegen een totaalprijs van € 40.080,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging nabij de Vliet.

  • De woning op en met grond, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Oppuursdorp 19 kadastraal gekend 6de afdeling sectie B deel van nummer 104S met een oppervlakte volgens meting van 1638,83 m², wordt te koop aangeboden. De woning zal worden aangekocht door ons bestuur tegen een totaalprijs van € 542.500,00, alle vergoedingen inbegrepen. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van deze eigendom binnen het projectgebied masterplan Oppuurs.

  • De gemeenteraad neemt kennis van de indeplaatsstelling met betrekking tot de exploitatieovereenkomst voor het fort van Liezele  met de vzw 'Memorial Museum Fort Liezele' en bevestigt dat het AGB Puurs-Sint-Amands per 21 december 2021 alle rechten en plichten heeft overgenomen ingevolge de erfpacht.

  • Ons bestuur kocht recent een perceel grond aan gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Calster Hoef. Dit perceel grond is nog in gebruik en dient deels te worden vrijgemaakt. Met de pachter werd een uittredingsovereenkomst gesloten voor een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Calster Hoef kadastraal gekend 6de afdeling sectie B deel van nummer 49D met een oppervlakte volgens meting van 840,52 m² tegen een totale opzegvergoeding van € 1.681,40.

  • De gemeente gaat over tot verkoop van een perceel bouwgrond uit haar gemeentelijke verkaveling Tashorik:
    - Lot 5 - kad. gekend sectie A nr. 776K - oppervlakte 367,14 m² - verkoopprijs € 107.500,00
    Bij deze verkoop worden voorwaarden opgelegd, zoals vastgesteld in het 'reglement voor toewijzing onbebouwde bouwkavels in gemeentelijke verkavelingen'.

  • De NMBS is eigenaar van een zone openbaar domein, gelegen aan het oud stationsgebouw aan de Kattestraat in Oppuurs. De NMBS wil dit deel van hun patrimonium valoriseren en verkopen. Er wordt een bod gedaan gelet op de ligging in het Masterplan Oppuurs.

Beleven

Erfgoed en toerisme

  • Het gemeentelijk erfgoeddepot bevindt zich sinds kort in de oude pastorie van Ruisbroek. De werkgroep van Erfgoed Puurs-Sint-Amands staat mee in voor de werking ervan en zij krijgen steeds vaker de vraag om lokale erfgoedelementen op te nemen in het erfgoeddepot. Hiervoor moet een reglement zijn waarin de nodige voorwaarden van opnamen en aanlevering aangegeven staan dat dit voor de verschillende partijen duidelijk is.

Zakelijk beheer

  • Ingevolge gemeenteraadsbeslissing van 27 juni 1991 werd de academie van muziek en woord opgericht tussen de gemeenten Boom en Puurs.

    Artikel 11,b) van deze overeenkomst regelt de verplaatsingsvergoedingen die leraars maken tussen de vestigingsplaatsen.

    Tot 31 december 2022 blijft de huidige regeling (volgens filiaalovereenkomsten Rumst en Puurs) van toepassing.

    Met ingang van 1 januari 2023 wijzigt de manier waarop de leraars worden vergoed voor die verplaatsingsonkosten en dit op basis van de omzendbrief 13AC/CR/JVM/JS van 22/12/2000 (vlaanderen.be).

    Volgens deze omzendbrief: 

    • zijn alle verplaatsingen tussen woonplaats en werkplaats en tussen de vestigingsplaatsen die met openbaar vervoer worden gedaan, volledig terug betaalbaar door het schoolbestuur dat op haar beurt de betaalde bedragen kan terugvorderen bij de Vlaamse Overheid. (art. 3)
    • worden alle verplaatsingen tussen woonplaats en werkplaats en tussen de vestigingsplaatsen die met de fiets worden gedaan, vergoed via de regeling fietsvergoeding (art. 4)
    • komen alle verplaatsingen tussen woonplaats en werkplaats en tussen de vestigingsplaatsen die met een gemotoriseerd voertuig worden gedaan, niet in aanmerking voor terugvordering door het schoolbestuur aan de Vlaamse Overheid.

    Het schoolbestuur bepaalt in de filiaalovereenkomst dat verplaatsingskosten tussen de vestigingsplaatsen met een gemotoriseerd voertuig op volgende wijze kunnen worden vergoed aan het personeelslid

    Gebruikt de leerkracht een eigen vervoermiddel (auto, motor, motorfiets) voor een dienstverplaatsing tussen de vestigingsplaatsen, dan heeft hij/zij recht op een kilometervergoeding die gelijk is aan het bedrag dat jaarlijks per 1 juli wordt bepaald voor de federale ambtenaren. Vanaf 1 juli 2022 bedraagt deze vergoeding 0,4170 euro per kilometer. Het bedrag wordt per 1 juli jaarlijks geïndexeerd.

    Het bestuur van de onderwijsinstelling waar de leerkracht werkt, kan het bedrag van de kilometervergoeding met maximum 10% verminderen als er een omniumverzekering voor dienstverplaatsingen werd afgesloten.

    De verplaatsingsvergoeding die een leraar maakt om zich te verplaatsen tussen vestigingsplaatsen wordt vergoed door het lokale bestuur van de bestemming.

    De nieuwe regeling gaat op 1 januari 2023.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd deze nieuwe regeling goed te keuren. 

  • De dienst Zakelijk Beheer stelt voor om een nieuwe aanbesteding te organiseren voor het op afroep leveren en uitvoeren van personenbegeleiding tijdens de gemeentelijke evenementen én openbare fuiven in onze infrastructuren.

    In het kader van de opdracht “Security opdrachten en personenbegeleiding” werd een bestek met nr. G-2022-063 opgesteld door de dienst Zakelijk beheer.

    Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

    • Basisopdracht (Security opdrachten en personenbegeleiding, 2023), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. 21% btw;
    • Verlenging 1 (Security opdrachten en personenbegeleiding, 2024), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. btw;
    • Verlenging 2 (Security opdrachten en personenbegeleiding, 2025), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. btw;
    • Verlenging 3 (Security opdrachten en personenbegeleiding, 2026), raming: € 25.000,00 excl. btw of € 30.250,00 incl. btw.

    De totale uitgave voor deze opdracht (incl. verlengingen) wordt geraamd op € 100.000,00 excl. btw of € 121.000,00 incl. 21% btw.

    De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Sportpark De Schans
  • Teneinde de voetbalaccommodatie aan derden te kunnen ter beschikking stellen dienen vergoedingen vastgesteld te worden. De voetbalaccommodatie behoort toe aan het AGB Puurs-Sint-Amands, waardoor de raad van bestuur een kaderreglement m.b.t. vaststelling van de tarieven heeft vastgesteld dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

    Net zoals bij andere kaderreglementen in onze gemeente differentiëren we voor het gebruik van de kunstgras voetbalvelden op basis van 4 tariefgroepen:

    • Tarief A = Basistarief (100%) voor individuele inwoners en niet-erkende verenigingen Puurs-Sint-Amands 

    • Tarief B = Basistarief - 25% voor erkende verenigingen, organisaties en buitenschoolse activiteiten van scholen Puurs-Sint-Amands 

    • Tarief C = Basistarief - 40% voor activiteiten voor jeugd georganiseerd door scholen Puurs-Sint-Amands in het kader van hun leerplan, voor jeugdsport, voor sport- en cultuuractiviteiten voor mensen met een beperking georganiseerd door erkende verenigingen en organisaties Puurs-Sint-Amands  en voor sportactiviteiten door personen in het bezit van een European Disability Card + voor activiteiten georganiseerd door erkende verenigingen met als doel armoedebestrijding, fairtrade, duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking

    • Tarief D = Basistarief + 50% voor niet-inwoners, verenigingen, organisaties en scholen buiten Puurs-Sint-Amands en (alle) bedrijven 

    De prijzen worden, tenzij anders aangeduid, vermeld in euro per gebruiksuur. Het maximumtarief per dag is het uurtarief dat moet betaald worden voor 8 uren. 

    De gebruiker geniet een vrijstelling in geval overmacht wordt ingeroepen. Dit kan enkel mits bewijs van afgelasting door de voetbalfederatie of aan de hand van een verslag van de scheidsrechter. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd het kaderreglement m.b.t. de tarieven voor het gebruik van de voetbalaccommodatie van Sportpark De Schans, zoals reeds vastgesteld door de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands, goed te keuren.

     
Fort van Liezele
  • In het kader van de verdere uitbreiding van de activiteiten van het AGB en zoals voorzien in de beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB zal de ticketing voor een bezoek aan het Museum Fort Liezele, vanaf 1 januari 2023, aangeboden worden door het AGB Puurs-Sint-Amands. Zodoende stelde de raad van bestuur van het AGB Puurs-Sint-Amands een kaderreglement m.b.t. de tarieven voor de tickets van het Museum Fort Liezele vast voor de periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025.  

    Om de online ticketverkoop en het werk van de baliemedewerker zo eenvoudig mogelijk te maken, werd gekozen voor een beperkte waaier aan ticketcategorieën. Daarbij wordt uitgegaan voor één standaardprijs en één kortingtarief, dat van toepassing zal zijn op  jongeren van 7-18 jaar, studenten op vertoon van hun studentenkaart, houders van een gemeentelijke vrijetijdspas, volwassenen die betalende kinderen meebrengen/begeleiden. De enige uitzonderingen op deze regel zijn:

    • een aantal categorieën die gratis toegang krijgen
    • korting voor combitickets met andere bezienswaardigheden in Klein-Brabant

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor tickets Museum Fort Liezele goed te keuren. 

     

     

  • De raad van bestuur van het AGB heeft in vergadering van 19 december 2022 een kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur vastgesteld.

    Dit kaderreglement dient gewijzigd te worden omdat met ingang van 1 januari 2023 ook lokalen kunnen gebruikt worden in het Fort van Liezele. Deze nieuwe lokalen worden in het reglement toegevoegd.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit kaderreglement m.b.t. tarieven voor het gebruik van culturele- en sportinfrastructuur goed te keuren.

  • De gemeenteraad van Puurs-Sint-Amands heeft in vergadering van 20 december 2021 het huishoudelijk reglement voor het gebruik van culturele-, jeugd- en sportinfrastructuur goedgekeurd.

    Dit huishoudelijk reglement dient gewijzigd te worden omdat ook het Fort van Liezele wordt toegevoegd aan de culturele infrastructuur met enkele zalen die kunnen worden afgehuurd, zijnde de pop-up ruimte en de audiovisuele zaal. Voor het overige zijn er geen wijzigingen aan dit reglement. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement m.b.t. de infrastructuur goed te keuren. Aangezien een gedeelte van de culturele infrastructuur en de volledige sportinfrastructuur eigendom is van het AGB, werd dit reglement ook goedgekeurd door de raad van bestuur van het AGB in vergadering van 19 december 2022.  Op die manier wordt eenzelfde reglement gehanteerd voor alle infrastructuur. Dat schept transparantie voor de burger. 

Mededelingen

  • - Brief Agentschap Binnenlands Bestuur - Jaarrekening 2021 gemeente - OCMW Puurs-Sint-Amands

Vragen