Terug Gemeenteraad

Mon 06/09/2021 - 20:00 Spil CC Binder

Openbaar

Notulen vorige vergadering

Algemeen bestuur

  • Er wordt definitieve goedkeuring gevraagd aan de gemeenteraad voor de nieuwe straatnaam 'Echelpoel' als benaming voor de nieuwe verkaveling in het gebied tussen Haverblok, Coolhemveldstraat en Louis Nutenstraat.

    Bij het sluiten van het openbaar onderzoek op 11 augustus 2021 werden er geen bezwaren ingediend. De Vrijetijdsraad van Puurs-Sint-Amands heeft geen schriftelijk advies gegeven, daarom wordt dit als 'gunstig advies' beschouwd.

Financieel beheer

  • Conform art. 263 van het DLB van 22/12/2017 bepalen gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn wanneer een opvolgingsrapportering met de stand van zaken m.b.t. de uitvoering van het meerjarenplan moet worden voorgelegd en dit moet uiterlijk op het einde van het derde kwartaal (30/9) m.b.t. het eerste semester van het jaar.  

    Art. 29 Besluit Vlaamse Regering 30/3/2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt dat de opvolgingsrapportering minstens de volgende elementen bevat: 

    • Een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan; 
    • Een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
    • In voorkomend geval de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan;
    • In voorkomend geval de wijzigingen van de financiële risico’s.

    De gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van deze opvolgingsrapportering.

  • In de maand juli werd ons land getroffen door uitzonderlijke weersomstandigheden met overstromingen tot gevolg. Onze gemeente leeft heel erg mee met de slachtoffers van de watersnood en wil haar steentje bijdragen. 

    Omdat de hulp snel op gang diende te komen, besliste het college van burgemeester en schepenen, in vergadering 20 juli 2021, om 50.000 euro vrij te maken omwille van de uitzonderlijke omstandigheden en te storten op het rekeningnummer BE70 0000 0000 2525 van het Rode Kruis.  Deze beslissing wordt thans ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Op 29 juni 2020 keurde de gemeenteraad het prijssubsidiereglement voor de toegang tot sportinfrastructuur en voorstellingen van cultuur en vermaak goed. Hierdoor verbond de gemeente zich ertoe om voor de periode van 1 augustus 2020 tot en met 31 juli 2021 de beperkte toegangsgelden te subsidiëren door middel van prijssubsidies. Op de gemeenteraad van 3 mei 2021 werd voor de ticketverkoop van culturele voorstellingen van het seizoen 2021-2022 reeds een aanpassing van het prijssubsidie-reglement doorgevoerd en goedgekeurd.  Echter ook voor de toegangen tot sportinfrastructuur, de Klimax en voor de filmvoorstellingen en schoolvoorstellingen blijft een prijssubsidie vanuit de gemeente noodzakelijk. Wij zullen net zoals voor de ticketverkoop ook een factor van 3,5 op de huurprijs of verkoopprijs excl. btw toepassen om de prijssubsidie te berekenen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd deze prijssubsidie excl. 6% btw voor de toegangen tot sportinfrastructuur, de Klimax en voor de de filmvoorstellingen en schoolvoorstellingen voor de periode augustus 2021-juli 2022 goed te keuren.

Retributies

  • De gemeenteraad van 4 mei 2020 keurde het huishoudelijk reglement m.b.t. het gebruik van de openbare bibliotheek goed.

    De aanpassingen in het reglement omwille van technische bepalingen in Wise werden beperkt tot het noodzakelijke. Daarnaast maken we van de opportuniteit gebruik om enkele andere zaken bij te sturen op basis van de ervaringen met het retributiereglement na de fusie van de bibliotheken van Puurs en Sint-Amands. Alle wijzigingen passen binnen het kader van de visie op de bib (positieve beleving, future proof, inzetten op doelgroepen,..) zonder aan de ziel van het reglement te raken.

    Het is billijk om vrijstellingen voor doelgroepen te voorzien voor de administratieve kosten en het tarief van lidmaatschap in het kader van het bevorderen van leesplezier en het in contact komen met verhalen/boeken/de bib.

    Het is billijk om vrijstellingen voor diensten van het Zorgbedrijf Klein-Brabant te voorzien voor de administratieve kosten en het tarief van lidmaatschap in het kader van het het gebruik van de bedrijfsbib.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement goed te keuren. Het reglement zal in werking treden op 6 oktober 2021.  

    De vaststelling van de tarieven wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

  • De gemeenteraad heeft in vergadering van 1 juli 2019 het huishoudelijk reglement voor de openbare bibliotheek goedgekeurd voor het grondgebied van Puurs-Sint-Amands.

    Voorgesteld wordt om dit huishoudelijk reglement te wijzigen, om onderstaande redenen. 

    Samen met meer dan 50 andere Antwerpse bibliotheken die gebruik maken van Brocade, schakelt de bib van Puurs-Sint-Amands in oktober 2021 over naar een eengemaakt Vlaams bibliotheek systeem Wise, onder leiding van Cultuurconnect. Ieder bibliotheeksysteem heeft een eigen insteek met bijhorende voor- en nadelen voor de gebruikers. Een aantal zaken kunnen niet één-op-één vertaald worden vanuit Brocade en moeten aangepast worden. Daarnaast maken we van dit moment gebruik om een aantal zaken bij te sturen die volgens ervaringen, wijzigingen en expertise voor verbetering vatbaar zijn. De opbouw en geest van het reglement, gebaseerd op de visie van de bib, blijven wel behouden.

    Volgende wijzigingen of aanvullingen worden opgenomen in het nieuwe huishoudelijke reglement. 

    • geldigheidsduur lidmaatschap volgens mogelijkheden in Wise
    • leenparameters voor gastlidmaatschap volgens mogelijkheden in Wise
    • aantal te ontlenen materialen voor een aantal collectie onderdelen werden aangepast (uitgebreid waar mogelijk, beperkt of gespecificeerd waar nodig)
    • expliciete vermelding dat er afwijkende leenparameters zijn voor bepaalde abonnementsformules/
    • bordspellen is een nieuwe collectie, hiervoor werden ook enkele specifieke bepalingen opgenomen

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit huishoudelijk reglement goed te keuren. 

Jaarrekening

Ruimte

Leefomgeving

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2021034049 / o/ref. OV 2021 114) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Heikant 8D en 8E, 5de afdeling sectie A nummers 405E en 405F.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van het rooilijnplan ter plaatse van de Heikant opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 april 2021 tot en met 21 mei 2021.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de rooilijn.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de wijziging van het rooilijnplan te nemen, alvorens te beslissen over de wijziging van de gemeenteweg in de vorm van een zaak van de wegen.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2021034049 / o/ref. OV 2021 114) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de percelen gelegen te Heikant 8D en 8E, 5de afdeling sectie A nummers 405E en 405F.

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van breedte van de bedding van Heikant opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 22 april 2021 tot en met 21 mei 2021.

    Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2021052473/ o/ref. OV 2021 162) voor stedenbouwkundige handelingen ingediend voor de aanleg van het Mantenhof voor de percelen gelegen te Eeuwfeeststraat en Kerkhofstraat te 2870 Puurs-Sint-Amands, kadastraal gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 354N2, 355F, 355G, 355H, 358D3, 358V2, 358T2, 358P2, 358R2, 359R, 359M, 363K, 365C, 366E, 369E, 667T2, 667M3, 667H2, 667F2, 667S2, 667P2, 667E2, 667C3, 667V2, 667K3, 667X2, 667Z2, 667A3, 667W2, 667D3, 667B3, 667C2, 667Y2, 668D, 668G, 668F, 669B, 669C, 669P, 669S, 669V, 669Z, 669A2, 669C2, 669H2, 669L2, 669P2, 669R2, 669S2, 669V2, 669W2, 669X2, 669Y2, 669Z2, 669A3, 669B3 en 669C3

    In de aanvraag tot omgevingsvergunning is de aanleg van een nieuwe gemeenteweg opgenomen.

    Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 28 mei 2021 tot en met 26 juni 2021. Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot de zaak van de wegen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen, vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.

  • Sinds 2016 is er een samenwerkingsverband waarin IGEMO de gemeenten (waaronder Puurs-Sint-Amands) ondersteunt voor een regionale samenwerking op vlak van mobiliteit en mobiliteitsvraagstukken. De uitwerking van het pilootproject van de Flexbus is hiervan een mooi voorbeeld. 

    Dit jaar werkte IGEMO een visie uit voor het verdere beleid van 2021 tot 2023. Deze visie werd eerst afgetoetst bij de verschillende gemeenten en werd uiteindelijk in een samenwerkingsovereenkomst gegoten. De uitwerking van een deelfietssysteem voor onze regio (door samenwerking met Flexpack) zit mee in deze samenwerking.

    IGEMO neemt de coördinatie van dit samenwerkingsverband op zich. Een beleidsgroep mobiliteit zal in het leven geroepen worden als beheersmatig beslissingsorgaan van dit samenwerkingsverband. Daarin zullen 2 vaste vertegenwoordigers (en 2 plaatsvervangers) zetelen namens de gemeente Puurs-Sint-Amands, zijnde bij voorkeur de schepen van mobiliteit en de verantwoordelijke ambtenaar.  Voorts is er ook een regionale mandaatgroep die de helikopterview houdt over alle regionale en gemeentelijk overschrijdende beleidsvraagstukken en thema's.  

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met IGEMO m.b.t. de bereikbare regio Rivierenland goed te keuren. 

  • Net zoals veel andere gemeenten kiest Puurs-Sint-Amands ervoor om de gemeente groener en duurzamer maken door de inwoners en bezoekers goedkoper met de bus te laten rijden. Zo hebben deze inwoners een interessant alternatief voor hun verplaatsingen met de wagen. Dit gebeurt via een derde-betalersysteem (DBS). Daarbij neemt de lokale overheid als derde partij de kosten gedeeltelijk voor haar rekening.

    Voordelen van dit systeem:

    • Inwoners en bezoekers zijn tevreden als ze minder voor hun verplaatsing moeten betalen.
    • Je investeert in duurzame mobiliteit, helpt de fileknoop ontwarren en vermijdt parkeerproblemen.
    • Je beschermt het milieu.

    Er zijn vijf soorten derde-betalersystemen

    1. Procentuele bijdrage voor abonnementen
    2. Tegemoetkomingen voor Lijnkaarten
    3. Tegemoetkomingen voor biljetten
    4. Gratis netabonnement voor bepaalde leeftijdscategorie(ën)
    5. Geschenk voor nieuwe inwoners

    In de gemeente Puurs-Sint-Amands is het 2e systeem van toepassing, waarbij de gemeente per gereden rit in Klein-Brabant 0.60 euro betaalt. Inwoners betalen dus slechts 1 euro in plaats van 1,60 euro voor een rit.  Dit kostte de gemeente in 2019 (pre-corona) ongeveer 2.300 euro.

    Dit systeem bestaat sinds begin 2007 toen de gemeente Puurs (gemeenteraad van 26 september 2006) en de gemeente Sint-Amands (gemeenteraad van 3 augustus 2006) hetzelfde contract voor een derdebetalersysteem bij De Lijn hebben afgesloten. Bij de fusie van de gemeenten Puurs en Sint-Amands werd er geen addendum opgemaakt voor het samenvoegen van de contracten in het kader van de fusie, enkel de boekhoudkundige samenvoeging werd uitgevoerd.  Het is logisch om een nieuw contract op te stellen dat geldt voor de fusiegemeente Puurs-Sint-Amands.

    De inhoud van de overeenkomst is grotendeels hetzelfde gebleven, enkel werd een artikel toegevoegd m.b.t. het verwerken van persoonsgegevens. 

    De overeenkomst treedt in voege op 1 januari 2022. In artikel 1 is voorzien dat de huidige overeenkomsten op dat moment ophouden te bestaan. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst met De Lijn omtrent het derdebetalersysteem goed te keuren. 

Ondersteuning

ICT

  • De digitale transformatie biedt kansen voor het lokaal bestuur van Puurs-Sint-Amands, maar de toenemende rol en belang van technologie en digitale informatie kent ook een aantal risico’s. Eén van die risico’s is de toenemende cybercriminaliteit. De potentiële schade die organisaties en de maatschappij kunnen oplopen is groot en dat maakt cyberveiligheid een belangrijk maatschappelijk thema.

    In het rapport na de informatieveiligheidsaudit, uitgevoerd door de firma NVISO, wordt aanbevolen om de netwerkbeveiliging van het gemeentelijk netwerk te verhogen door implementatie van netwerksegmentatie en netwerktoegangscontrole (Network Access Control of NAC).

    Een van de stappen tot een betere cyber-beveiliging is het segmenteren van netwerk. Hoewel het gemeentelijk netwerk reeds in belangrijke mate is gesegmenteerd, zijn sommige segmenten met elkaar gekoppeld met behulp van een Layer-3-switch.

    De bedoeling van de overheidsopdracht "Verhoging netwerkbeveiliging d.m.v. netwerksegmentatie" is om de netwerkbeveiliging te verhogen door middel van een Interne Segmentatie Fire-Wall (ISFW). Deze ISFW wordt de centrale spil die het interne netwerkverkeer tussen de verschillende netwerksegmenten zal inspecteren en filteren zodat mogelijke cybercriminaliteit op ons intern netwerk in hoge mate kan geweerd worden. 

    In het kader van de opdracht “Verhoging netwerkbeveiliging d.m.v. netwerksegmentatie” werd een bestek met nr. G-2021-041 opgesteld door de dienst ICT.

    De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 70.000,00 excl. btw of € 84.700,00 incl. 21% btw.

    Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

Onroerend goedbeheer

  • Er wordt een openbaar domeingoed gedesaffecteerd met het oog op verkoop. Het betreft een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk nabij de Provincielaan 100, nabij de gemeentegrens met Londerzeel, kadastraal gekend 3de afdeling sectie B zonder nummer met een oppervlakte volgens meting van 39,38 m². 

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk nabij de Provincielaan 100 kadastraal gekend derde afdeling sectie B zonder nummer met een oppervlakte volgens meting van 39,38 m² tegen een totaalprijs van € 3.150,00 aan de naastliggende eigenaar. Deze strook zal gevoegd worden bij de eigendom Provincielaan 100.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand de wegenis, recent aangelegd bij het woonproject Rozenlaan, zijnde een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Ruisbroek ter plaatse Rozenlaan kadastraal gekend tweede afdeling sectie C deel van nummer 180P2 met een oppervlakte volgens meting van 1647,23 m² Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand stroken grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Jan Hammeneckerstraat 40A, 40, 40+ kadastraal gekend derde afdeling sectie A delen van nummers 127H, 128M en 130T met een oppervlakte volgens meting van 7,84 m², 43,30 m² en 110,29 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de stroken te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Oppuurs ter plaatse Pandgatheide/Oude Heirbaan kadastraal gekend 6de afdeling sectie C deel van nummer 290F met een oppervlakte volgens meting van 87,06 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel hooiland aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Scheeveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie A nummer 133A/2 met een oppervlakte volgens kadaster van 4510 m², tegen een totaalprijs van € 14.500,00, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van het Scheeveld.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal een perceel grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Puurs ter plaatse Scheeveld kadastraal gekend eerste afdeling sectie A nummer 77D met een oppervlakte volgens kadaster van 4092 m², tegen een totaalprijs van € 24.552,00, alle vergoedingen inbegrepen alsook opstanden. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, met name voor de heraanleg van het Scheeveld.

  • De gemeente Puurs-Sint-Amands zal twee percelen grond aankopen gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands ter plaatse Nieuw Schoor kadastraal gekend 5de afdeling sectie B nummer 168C met een oppervlakte volgens kadaster van 2083 m² en nummer 174H met een oppervlakte volgens kadaster van 1259 m², tegen een totaalprijs van € 7.686,60. Deze aankoop gebeurt voor openbaar nut, gezien de ligging van de percelen langs de Scheldeboorden en in het masterplan Echo's van de Schelde.

  • Voor de ontwikkeling van de site voor woonontwikkeling aan het Beiaardhof in samenwerking met Wooveer Klein-Brabant is het noodzakelijk om een bestaande erfdienstbaarheid te verleggen.

  • De gemeente en Woonveer zijn beide eigenaars van een perceel grond gelegen in het centrum van de deelgemeente Puurs. Deze percelen zijn gelegen aan het Kerkplein, meer bepaald in het Beiaardhof. De beide percelen grenzen aan elkaar.

    De gemeente en Woonveer zijn van oordeel dat hun respectievelijke percelen in eigendom ruimtelijk onderbenut worden. De gemeente en Woonveer willen samenwerken om hun percelen samen te verkopen aan een projectontwikkelaar zodat deze op de percelen een kwalitatieve woonontwikkeling kan realiseren voor meergezinswoningen.

    Het is bijgevolg noodzakelijk om de nodige bindende afspraken in een samenwerkingsovereenkomst vast te leggen.

  • De gemeenteraad besliste op 8 november 2012 om de Vlaams Bouwmeester te mandateren om de opdracht voor het masterplan Hondsmarkt en omgeving op te nemen in de procedure van de Open Oproep. In het masterplan werd het concept ‘De tuinen van Puurs’ uitgewerkt door Plusoffice-Delva.

    Concreet voor het projectgebied achter de kerk, werd een ruimtelijke visie uitgewerkt in de ‘Spoortuin’. Voor deze site, gelegen aan het Beiaardhof, werden reeds 2 projectgebieden ontwikkeld zijnde enerzijds Kerkplein 4-6 onder de vorm van een verkoopsprocedure, anderzijds het parochiesecretariaat met 3 appartementen te Beiaardhof 3.

    Het gebied achter deze 2 deelgebieden, heden gekend als een parkeerzone (publieke parking en garageboxen in eigendom van Woonveer), werd in het masterplan eveneens uitgewerkt als woonzone met ondergrondse parkeerzone omgeven door een kwalitatieve publieke ruimte. Aangezien de gemeente en Woonveer beiden eigenaars zijn van het projectgebied, wordt aan de gemeenteraad eveneens de samenwerkingsovereenkomst daartoe voorgelegd. De gemeente en Woonveer willen samenwerken om hun percelen te verkopen aan een projectontwikkelaar zodat deze op de percelen een kwalitatieve woonontwikkeling kan realiseren voor meergezinswoningen.

    De gemeente en Woonveer zullen deze verkoop organiseren door een beroep te doen op de wetgeving overheidsopdrachten. De gemeente zal optreden als aanbesteder.

    Het voorwerp van de opdracht is het realiseren van een kwalitatieve woonontwikkeling voor meergezinswoningen met ondergrondse parking.

    Deze opdracht zal worden gegund via een mededingingsprocedure met onderhandeling aan de geselecteerde inschrijver die de regelmatige offerte heeft ingediend die vanuit het oogpunt van de Aanbesteder de economisch voordeligste is, rekening houdend met de gunningscriteria in het opdrachtdocument.

    De weerhouden Inschrijver zal op de betreffende percelen voor eigen rekening én op eigen risico een kwalitatieve woonontwikkeling dienen te realiseren met ondergrondse parking waarvan er minstens 40 ondergrondse parkeerplaatsen moeten worden overgedragen in eigendom, zijnde 20 aan de gemeente én 20 aan Woonveer.

    De weerhouden Inschrijver zal hiertoe de betreffende percelen aankopen voor de prijs zoals de inschrijver zal dienen op te geven bij zijn offerte. Hierbij mag de prijs voor het perceel 131K niet minder bedragen dan 500.000,00 Euro en de prijs voor het perceel 135H niet minder dan 740.000,00 Euro, zijnde in totaal 1.240.000 Euro. In geval de inschrijver een lagere prijs zou opgeven bij zijn offerte dan voormeld voor één perceel of beide percelen zal de offerte van de inschrijver worden geweerd als substantieel onregelmatig. Een hogere prijs is uiteraard toegelaten. Deze hogere prijs moet wel in contanten worden betaald. Hiervoor worden – minstens voorlopig – geen ondergrondse parkeergarages gekocht.

    De verkoopprijs zou minimaal de aankoopprijs van de ondergrondse parkeergarages moeten dekken.

    De prijs voor een ondergrondse parkeerplaats werd dan ook forfaitair bepaald op 25.000 euro inclusief BTW. Deze prijs is vast en kan niet onderhandeld worden. Er is geen prijsherziening van toepassing én geen toepassing van onvoorzienbare omstandigheden. 

    Teneinde de studiekosten voor de Geselecteerde Kandidaten te beperken alsook het vlotte verloop van de gunningsprocedure te bevorderen, wordt gekozen voor een gefaseerde gunningsprocedure die concreet als volgt wordt georganiseerd:

    Stap 1. Selectiefase

    Op basis van deze selectieleidraad kunnen geïnteresseerden een aanvraag tot deelneming indienen. De selectieleidraad heeft tot doel na te gaan of de inschrijvers zich niet in een situatie van uitsluiting bevinden en voldoen aan de kwalitatieve selectiecriteria. Aan de hand van deze selectieleidraad wordt het aantal geselecteerde inschrijvers dat wordt toegelaten om een offerte in te dienen beperkt tot minimum drie (3) en maximum vijf (5), en dit voor zover er voldoende inschrijvers kunnen worden gevonden die zich niet in één van de uitsluitingsgevallen bevinden en die de kwalitatieve selectiecriteria vervuld hebben.

    Indien meer dan vijf inschrijvers aan de vooropgestelde voorwaarden zouden voldoen, zal de Aanbesteder doorselecteren op van basis van hetgeen verder in de selectieleidraad wordt uiteengezet.

    De niet-geselecteerde inschrijver(s) wordt/worden onmiddellijk na de selectiefase middels aangetekend schrijven en per e-mail in kennis gesteld van de motieven van zijn/hun niet-selectie. Na het verstrijken van de wettelijke wachttermijn van vijftien (15) kalenderdagen vanaf voormelde kennisgeving wordt de plaatsingsprocedure verdergezet met de geselecteerde inschrijvers.

    Stap 2. Gunningsfase

    In de gunningsfase zullen de geselecteerde inschrijvers het opdrachtdocument ontvangen en worden uitgenodigd tot het indienen van een offerte. De beoordeling van de offertes zal gebeuren aan de hand van gunningscriteria en hun weging die nauwkeurig zullen worden omschreven in het opdrachtdocument.

    Er wordt geen vergoeding voorzien voor de deelname aan de plaatsingsprocedure.

    Indicatieve timing:

    Selectiefase:
    • Publicatie selectieleidraad: september 2021
    • Ontvangst aanvragen tot deelneming: maandag 25 oktober 2021 om 11 uur
    • Selectiebeslissing: november 2021
    • Toezenden selectiebeslissing (samen met opdrachtdocument): najaar 2021

    Gunningsfase (snelst mogelijke scenario onder voorbehoud):
    • Goedkeuring opdrachtdocument: najaar 2021
    • Toezenden opdrachtdocument (samen met selectiebeslissing): najaar 2021
    • Indiening offertes: voorjaar 2022
    • Gunning van de opdracht: midden 2022

Welzijn en samenleven

  • Het College van Burgemeester en Schepenen ontving op 25 juni 2021 een schrijven van Blijdorp III betreffende een vraag tot kapitaalsverhoging.

    Blijdorp III is een intergemeentelijk samenwerkingsverband in de vorm van een dienstverlenende vereniging.

    Blijdorp III ondersteunt de VZW Blijdorp financieel. De vereniging heeft tot doel in te staan voor de financiering van gebouwen (onder de vorm van renteloze leningen), die ten dienste zullen gesteld worden van personen met een verstandelijke beperking van Blijdorp VZW.

    De VZW Blijdorp zorgt dagelijks voor meer dan 400 personen met een verstandelijke beperking afkomstig uit de aangesloten steden en gemeenten.

    Door verschillende wetswijzigingen diende de Provincie Oost-Vlaanderen verplicht uit te treden uit Blijdorp III. Blijdorp III ondergaat hierdoor op enkele jaren tijd een kapitaalsdaling van €375.000.

    Overeenkomstig het Masterplan infrastructuur heeft Blijdorp VZW echter nood aan infrastructuur. Daarom is het nodig om het verloren kapitaal te compenseren en wordt aan de  aandeelhouders gevraagd om kapitaal in te brengen.

    Op basis van het aantal inwoners wordt het totaal geraamde noodzakelijke kapitaal, zijnde €200.000 verdeeld tussen de aandeelhouders, zijnde de steden en gemeenten van het intergemeentelijk samenwerkingsverband.

    Concreet wordt aan Puurs-Sint-Amands gevraagd om in te tekenen op 80 extra aandelen ter waarde van €20.000. 

  • De inzet van het lokaal bestuur in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching tijdens de coronapandemie dient geformaliseerd te worden in een samenwerkingsovereenkomst. De samenwerking met het lokaal bestuur betreffende bronopsporing van besmette personen werd in het najaar al gestart: collega's van sociale dienst bekijken welke personen gekend zijn en extra informatie/opvolging nodig hebben naast de informatie/opvolging door dokters/covid 19-team en fieldagent.

    In overleg en in functie van verderzetting van deze werking betreffende het systeem van bronopsporing dat werd toegepast, werd gekozen voor de minst verregaande optie 1. We vatten de tussenkomst van het lokaal bestuur inderdaad beperkt zoals dat nu het geval is. Sociale dienst Puurs-Sint-Amands treedt op als actor, diensthoofd Sociale Zorg en noodplanningcoördinator coördineren met directeur Welzijn en Samenleven als back-up.

    De Vlaamse Regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing goed.

    Het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire werking en inzet in preventie, sensibilisering, lokale bronopsporing, quarantaine coaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021. Optie 2 wordt niet verlengd.

    Besturen die de overeenkomst voor optie 1 wensen te verlengen, moeten vóór 30 september 2021 een derde, nieuw addendum insturen.   

    De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd:

    optie 1:  

    • preventie, sensibilisering, bronopsporing en quarantaine coaching 
    • wordt gesubsidieerd van 1 september tot en met 15 oktober 2021 
    • een forfaitaire financiering op basis van het aantal inwoners van de gemeente: 0,125 euro per inwoner en per maand  

    Bij het einde van de samenwerking moet er dus een evaluatieverslag opgemaakt worden. Op basis van dit evaluatieverslag zal bekeken worden of we onze engagementen voldoende zijn nagekomen om recht te hebben op de financiële vergoeding.

Mededelingen

Vragen