Terug
Gepubliceerd op 05/05/2021

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 29/03/2021 - 21:00 Teamsvergadering
Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Steven Prinsen
  • Openbaar

    • Notulen vorige vergadering

      • Notulen zitting raad voor maatschappelijk welzijn 25 januari 2021 - Goedkeuring

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Els De Smedt, Steven Prinsen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen van de zitting raad voor maatschappelijk welzijn van 25 januari 2021 worden goedgekeurd zonder opmerkingen.

    • Welzijn en samenleven

      • Samenleven

        • Model samenwerkingsovereenkomst tussen organisator gezinsopvang en kinderbegeleider - Goedkeuring

          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Verontschuldigd: Els De Smedt, Steven Prinsen

          Toelichting

          Een samenwerkingsovereenkomst is de basis voor de verbintenis tussen de organisator gezinsopvang (Dienst voor onthaalouders 'De Oogappel') en de kinderbegeleider (onthaalouder).

          De samenwerkingsovereenkomsten van onze 24 huidig aangesloten kinderbegeleiders zijn niet allen gelijk, dit omwille van het samenvoegen van de twee diensten voor onthaalouders (Puurs en Sint-Amands) en de overstap van de organisator van gemeente naar OCMW (Puurs).

          Een nieuwe overeenkomst wordt voorgelegd voor de reeds aangesloten kinderbegeleiders.

          De basisovereenkomst, ons aangeleverd door VVSG, is afgetoetst aan het toepasselijk arbeidsrecht en sociaal zekerheidsrecht binnen het sui generis statuut. Aangesloten kinderbegeleiders vallen onder dit sui generis statuut. De begeleiding van en samenwerking met kinderbegeleiders, in de geest van dit statuut, mag geen gezagsverhouding vertonen, waardoor er ook geen arbeidsovereenkomst kan afgesloten worden.

          Deze overeenkomst vermeldt daarnaast de wettelijke vereisten binnen het Decreet van 20 april 2012 houdende de organisatie van kinderopvang van baby’s en peuters en de uitvoeringsbesluiten.

          Alvorens aan de aangesloten kinderbegeleiders gevraagd wordt de overeenkomst te ondertekenen, zal de organisator (dienstverantwoordelijken) een korte toelichting voorzien. Op deze 'infoavond' zullen de overeenkomst en achterliggende principes besproken worden. Kinderbegeleiders kunnen zo ook eventuele vragen stellen. Zo zorgen we ook als organisator voor een open communicatie rond de samenwerking. Deze infoavond zal georganiseerd worden zodra de coronamaatregelen dit toelaten. De overeenkomsten zullen dan ingaan op het moment dat deze ondertekend worden door de kinderbegeleiders. Op dat moment komt er een einde aan hun huidige overeenkomsten. 

          Aan de raad wordt gevraagd dit model van samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
          Voorstanders: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws
          Onthouders: Peter Lemmens, Dany Saey
          Resultaat: Met 25 stemmen voor, 2 onthoudingen

          Besluit

          Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt onderstaand model van samenwerkingsovereenkomst tussen organisator en kinderbegeleider sui generis statuut goed: 

          TUSSEN:

          1.De organisator ‘Dienst voor onthaalouders – De Oogappel’,

          OCMW Puurs-Sint-Amands, gevestigd  te Palingstraat 48, 2870 Puurs-Sint-Amands, hier vertegenwoordigd door de heer Koen Van den Heuvel, voorzitter van het vast bureau en de heer Raoul Paridaens, algemeen directeur, ingevolge beslissing van het vast bureau in vergadering van ................................,

          hierna aangeduid als de organisator,

          EN 

          2. De kinderbegeleider sui generis statuut  …………………………………………………………..,

          wonende te …………………………………………………………………………………….

          ○ organiseert de opvang in eigen woning

          ○ organiseert de opvang op een andere locatie met adres:  ……………………………………………………….........................................................

          hierna aangeduid als de kinderbegeleider, 

          Wordt uiteengezet wat volgt:

          De kinderbegeleider heeft te kennen gegeven kinderen te willen opvangen in het kader van de door de overheid vergunde kinderopvang. Voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst heeft de organisator vastgesteld dat de kinderbegeleider voldoet aan de voorwaarden gesteld in het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters (hierna genoemd het Vergunningsbesluit) en aan de voorwaarden in het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters (hierna genoemd het Subsidiebesluit). De organisator vraagt voor de locatie waarop door de kinderbegeleider opvang wordt georganiseerd een vergunning aan. De kinderbegeleider bezorgt de organisator alle voor deze vergunningsaanvraag noodzakelijke documenten.

          De kinderbegeleider zal alle wettelijke bepalingen uit het Vergunningsbesluit, het Subsidiebesluit en het Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de subsidievoorwaarden voor buitenschoolse gezins- en groepsopvang (hierna genoemd het Subsidiebesluit BKO) en elke andere toepasselijke wetgeving volgen.  Deze overeenkomst bevat ook een aantal aanbevelingen van de organisator. Met deze aanbevelingen geeft de organisator uitvoering aan de in de regelgeving opgelegde voorwaarden.

          De kinderbegeleider is tijdens de opvangmomenten effectief beschikbaar om kwalitatieve opvang aan te bieden. Hij/zij werd erop gewezen dat ingevolge het Vergunningsbesluit in elke leef- en rustruimte die de kinderen in de kinderopvanglocatie gebruiken, er tijdens de openingsuren geen andere activiteiten mogen plaatsvinden die niet gerelateerd zijn aan de kinderopvang.

          Nadat de organisator vastgesteld heeft dat de kandidaat aan de wettelijke voorwaarden voldoet om als kinderbegeleider aanvaard te worden, wordt tussen de partijen de hierna vermelde overeenkomst gesloten. Deze overeenkomst vervangt alle in het verleden afgesloten overeenkomsten met de organisator en gaat in bij ondertekening van de desbetreffende samenwerkingsovereenkomst van de kinderbegeleider. 

          Tussen de partijen wordt overeengekomen wat volgt

          1.       Aard en doel van de samenwerking

          De taak van de organisator bestaat in het waarborgen van een kwaliteitsvolle opvang die voldoet aan de wettelijke voorwaarden en waarvan de vergunning van de kinderopvanglocatie en de subsidiëring van de organisator afhangt. Daartoe selecteert, vergoedt en begeleidt de organisator de kinderbegeleider, biedt hem/haar vormingsmogelijkheden en ziet hij toe op de kwaliteit van de opvang, dit alles onder de voorwaarden die door de wetgeving zijn vastgelegd. In het kader van de door de wetgever bepaalde opdracht sluit de organisator een overeenkomst met de kinderbegeleider die bevestigt kinderen te willen opvangen onder de wettelijke voorwaarden.

          De in deze overeenkomst opgenomen bepalingen hebben enkel tot doel erover te waken dat de door de kinderbegeleider uit te oefenen activiteit beantwoordt aan de wettelijke voorwaarden voor de opvang van kinderen die door de overheid worden gesteld. De aanbevelingen die in deze overeenkomst staan opgenomen maken concreet hoe de kinderbegeleider kan voldoen aan de wettelijke voorwaarden die de overheid oplegt. De bepalingen en aanbevelingen in deze overeenkomst kunnen niet beschouwd worden als de uitoefening van gezag door de organisator en/of de verantwoordelijke op de kinderbegeleider en hebben dat ook niet tot doel.

          De kinderbegeleider beschikt, mits het in acht nemen van de wettelijke voorwaarden, over de grootst mogelijke vrijheid m.b.t. het aantal op te vangen kinderen (mits inachtname van het wettelijk  vastgelegde maximum en het in de vergunning vastgelegde maximum, o.a. gerelateerd aan de beschikbare infrastructuur en de draagkracht van de kinderbegeleider), de periodes van opvang, de dagen en uren tijdens dewelke opvang wordt verzekerd en de concrete omstandigheden waarin de opvang plaatsvindt.

          De samenwerking tussen de partijen kan niet gekwalificeerd worden als een arbeidsovereenkomst, maar moet gekwalificeerd worden als een overeenkomst voor het opvangen van kinderen buiten elke band van ondergeschiktheid. De kinderbegeleider, wiens vergunning is aangevraagd door de organisator, valt onder de toepassing van art. 3, 9° van het K.B. van 28 november 1969 tot uitvoering van de Wet van 27 juni 1969 tot herziening van de Besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders en geniet van het bijzonder sociaal statuut voor onthaalouders.

          2.       Voorwaarden waaraan de kinderbegeleider dient te voldoen

          De kinderbegeleider verklaart bij de ondertekening van deze overeenkomst aan de wettelijke voorwaarden te voldoen en verbindt er zich toe bij de effectieve start van de opvang en tijdens de duur van de samenwerking aan alle wettelijke voorwaarden te blijven voldoen, zoals vermeld in o.a. het Vergunningsbesluit en in het Subsidiebesluit. Hij/zij zal de organisator onmiddellijk in kennis stellen van feiten of gebeurtenissen die van die aard zijn dat daardoor niet meer voldaan is aan de wettelijke voorwaarden. In het kader van haar wettelijke opdracht heeft de organisator het recht om tijdens de duur van de samenwerking na te gaan of de kinderbegeleider aan alle wettelijke voorwaarden blijft beantwoorden om als kinderbegeleider te blijven functioneren

          3.       Opvangcapaciteit

          De organisator zorgt voor toeleiding van de kinderen naar de kinderbegeleider, maar geeft geen enkele garantie inzake het aantal kinderen. De kinderbegeleider beslist vrij over het al dan niet opvangen van kinderen die door de organisator zijn doorverwezen.

          Het aantal gelijktijdig opgevangen kinderen zal in geen geval het wettelijk vastgelegde maximum, noch het in de toegekende vergunning bepaalde maximum overschrijden.

          De kinderbegeleider beslist in welke opvang hij/zij wil voorzien: hetzij opvang van baby’s en peuters, hetzij opvang van schoolgaande kinderen, hetzij opvang overdag, hetzij tijdens de nacht en/of tijdens weekends, hetzij flexibele opvang, hetzij inclusieve opvang van kinderen met een specifieke zorgbehoefte. Ook beslist de kinderbegeleider vrij over de dagen en de uren waarop hij/zij opvang voorziet. Hij/zij informeert de organisator hieromtrent.

          De kinderbegeleider verbindt er zich toe uitsluitend kinderen via de organisator op te vangen. Indien de kinderbegeleider rechtstreeks gecontacteerd wordt door ouders i.v.m. de opvang van hun kind(eren), zal deze de ouders in contact brengen met de organisator

          4.       Modaliteiten van opvang

          De kinderen worden opgevangen in de woning van de kinderbegeleider (of in geval opvang niet in de woning van de kinderbegeleider doorgaat - op een andere door hem/haar gekozen locatie). Deze woning of locatie voldoet aan de wettelijke voorwaarden (o.a. inzake infrastructuur, veiligheid en gezondheid).

          Binnen het wettelijk kader en rekening houdende met de bepalingen uit deze overeenkomst organiseert de kinderbegeleider volledig vrij de opvang en de opvangmodaliteiten (bv. inrichting leef- en slaapruimte voor de kinderen, eet- en slaapmomenten, activiteiten, toepasselijke gedragsregels,…).

          De kinderbegeleider geeft het gezin toegang tot alle ruimtes waar het kind wordt opgevangen.

          De kinderbegeleider geeft enkel toegang tot de slaapruimte na afspraak. Indien de kinderen slapen, verleent de kinderbegeleider geen toegang. Meer info hierover kan je in het huishoudelijk reglement vinden.

          De kinderbegeleider bespreekt voor de bevestiging van de opvang alle afspraken in wederzijds akkoord met de ouders i.v.m. de tijdstippen van opvang, d.w.z. de dag- en uurregeling. Deze afspraken worden nadien door de organisator vastgelegd in het zogenaamde opvangplan. De kinderbegeleider licht de organisator in over aanpassingen aan de gemaakte afspraken in het opvangplan met het oog op de toepassing van het sociaal statuut van onthaalouders. Hij/zij verbindt er zich t.a.v. de ouders toe de gemaakte afspraken na te komen. Het door de ouders en de kinderbegeleider afgesproken opvangplan wordt bevestigd in de schriftelijke overeenkomst die door de organisator en de ouders wordt ondertekend en die door de organisator wordt gebruikt om het wettelijk principe “opvang bestellen is opvang betalen” toe te passen.

          De kinderbegeleider beslist zelf over de duur en het tijdstip van de vakantieperiodes tijdens de welke hij/zij geen kinderen opvangt. Hij/zij zal ervoor zorgen dat dit op voorhand met de ouders wordt afgesproken, zodat zij tijdig een oplossing voor de opvang van hun kind(eren) kunnen zoeken.

          Indien de kinderbegeleider beslist de opvang van een kind stop te zetten, dient dit door hem/haar minstens één maand vooraf aan de ouders meegedeeld te worden, opdat zij tijdig een andere oplossing zouden kunnen zoeken. Hij/zij brengt hiervan ook de organisator op de hoogte.

          5.       Aanbevelingen pedagogisch beleid

          Partijen komen overeen dat de kinderbegeleider overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake een pedagogisch beleid realiseert met het oog op:

          1° het stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen op lichamelijk, cognitief, sociaal-emotioneel, communicatief, creatief en moreel vlak; 

          2° het bevorderen van het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen.

          De kinderbegeleider houdt bij de realisatie van dit pedagogisch beleid rekening met het aantal, het ontwikkelingsniveau, het ritme, de interesses, de behoeften en de eigenheid van de kinderen.

          Dit pedagogisch beleid bevat minstens de volgende aspecten:

          1° het wennen;

          2° een gevarieerd aanbod aan spelmateriaal, bewegings- en andere activiteiten, zowel voor binnen als voor buiten;

          3° regelmaat in de dagindeling;

          4° een methode om het welbevinden en de betrokkenheid van de kinderen na te gaan;

          5° een taalbeleid dat de Nederlandse taalverwerving van elk kind stimuleert, met daarnaast positieve aandacht voor de taal die het kind in zijn thuismilieu spreekt;

          6° het bevorderen van een onderling respectvolle houding;

          7° de continuïteit in de begeleiding van de kinderen, zodat een relatie opgebouwd kan worden tussen de kinderen en de kinderbegeleider;

          8° een actief, auditief en visueel toezicht, ook tijdens de slaapsituatie, en een permanente begeleiding van de kinderen.

          De organisator zorgt voor pedagogische ondersteuning bij het pedagogisch beleid.

          De organisator ontwikkelde in samenspraak met de kinderbegeleiders die hij begeleidt, een visie en een beleid omtrent het kwaliteitsvol organiseren van kinderopvang. Deze visie en dit beleid zijn vastgelegd in het kwaliteitshandboek, opgemaakt in opdracht van de overheid en conform de regelgeving. De organisator beveelt aan de kinderbegeleider deze visie en dit beleid te volgen en toe te passen.

          6.       Gezondheid, veiligheid en hygiëne

          De kinderbegeleider zorgt voor een permanente begeleiding van de kinderen. Het is in geen geval toegestaan de opvangkinderen alleen te laten. De aangesloten kinderbegeleider dient steeds aanwezig te zijn in de opvang.

          Op basis van haar wettelijke opdracht maakt de organisator een risicoanalyse van de  kinderopvanglocatie met  een plan van aanpak, met tijdspad om de risico’s te beheersen. Partijen komen overeen dat de kinderbegeleider de nodige medewerking verleent bij het opstellen van deze risicoanalyse en bij het realiseren van het plan van aanpak.

          De kinderen krijgen gezonde, gevarieerde en hygiënisch bereide voeding en drank. De kosten voor de maaltijden zijn ten laste van de kinderbegeleider. De ouders voorzien zelf in flesvoeding, dieet- en speciale voeding.

          Met het oog op de veiligheid en gezondheid van de kinderen zal niet gerookt worden in de opvangruimtes en zal daar ook geen rookgeur waar te nemen zijn (Wet van 2 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook). 

          De kinderbegeleider beslist vrij, in samenspraak met de ouders, of hij/zij al dan niet zal instaan voor het vervoer van de (schoolgaande) kinderen (van en naar school). Indien hij/zij beslist om in te staan voor dat vervoer, zal hij/zij erover waken alle wettelijke bepalingen in acht te nemen opdat de veiligheid van de kinderen wordt gegarandeerd.

          De organisator wordt door de kinderbegeleider geïnformeerd over de andere personen met regelmatig direct contact met de kinderen, zodat de organisator kan nagaan of deze personen voldoen aan de wettelijke voorwaarden. De kinderbegeleider bezorgt tijdig de wettelijk vereiste documenten over deze personen aan de organisator.

          De aanwezigheid van huisdieren kan een gevaar vormen voor de gezondheid en veiligheid van de kinderen in de opvang. Huisdieren worden dan ook niet toegelaten in de slaap- en leefruimte als de kinderen aanwezig zijn

          7.       Taken van de organisator en de kinderbegeleider

          7.1.  Taken van de organisator

          Overeenkomstig haar wettelijke opdracht biedt de organisator ondersteuning aan de kinderbegeleider. Deze ondersteuning kan niet beschouwd worden als de uitoefening van gezag door de organisator en/of de verantwoordelijke op de kinderbegeleider en heeft dat ook niet tot doel. 

          Deze ondersteuning houdt in dat de organisator:

          -       zorgt voor pedagogische ondersteuning bij het pedagogisch beleid;

          -       er voor zorgt voor dat de werking en tevredenheid wordt geëvalueerd door elk gezin;

          -       zorgt voor een opvolging van de draagkracht van de kinderbegeleider;

          -       zorgt voor een analyse van de vormingsbehoeften van de kinderbegeleider en voorziet in een aanbod dat tegemoet komt aan die behoeften;

          -       een kwaliteitshandboek heeft met o.a. een procedure bij crisis en grensoverschrijdend gedrag;

          -       een procedure voor klachtenbehandeling heeft;

          -       zorgt voor een verantwoordelijke die de kwaliteitsvolle werking van de kinderopvanglocatie dagelijks regelt;

          -       ter beschikking staat van de kinderbegeleider die steeds op haar beroep kunnen doen bij vragen, problemen of moeilijkheden;

          -       er samen met de kinderbegeleider over waakt dat de opvang die door de kinderbegeleider wordt georganiseerd, voldoet aan de wettelijke voorwaarden en hem/haar daaromtrent advies en ondersteuning geeft, ook pedagogisch;

          -       de nodige documenten ter beschikking stelt (inlichtingenfiche, aanwezigheidsregister, enz.) die de kinderbegeleider kan gebruiken;

          -       voor de locatie een vergunning aanvraagt bij Kind en Gezin en alle administratieve verplichtingen inzake deze vergunning ten aanzien van Kind en Gezin opneemt.

          -       Basismateriaal ter beschikking stellen voor de opvang (in functie van het aantal op te vangen kinderen)

          De organisator treedt op als contactpersoon tussen de kinderbegeleider en de ouders. Indien zich vragen, problemen of moeilijkheden voordoen, kunnen zowel de kinderbegeleider als de ouders beroep doen op de organisator om een oplossing te vinden, in voorkomend geval te bemiddelen tussen de kinderbegeleider en de ouders.

          De organisator staat in voor het innen van de financiële bijdrage die ouders verschuldigd zijn voor de opvang van hun kind(eren), waarvan het bedrag wordt bepaald overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake.

          De organisator staat in voor het uitvoeren van de administratieve opdrachten die verbonden zijn aan het sociaal statuut van de onthaalouders.

          7.2.  Taken van de kinderbegeleider:

          Partijen komen overeen dat de kinderbegeleider:

          -       zal voldoen aan de wettelijke voorwaarden inzake opleiding en vorming.  De organisator raadt de kinderbegeleider aan deel te nemen aan het vormingsaanbod dat zij hem/haar aanbiedt;

          -       zal voldoen aan de wettelijke voorwaarden inzake kwaliteitsvolle opvang. Hij/zij doet hierbij een beroep op de (pedagogische) ondersteuning die de organisator aanbiedt;

          -       zal zorgen dat er een aanwezigheidsregister is dat per dag aankomst- en vertrektijd van elk kind vermeldt;

          -       in de loop van de opvangperiode de organisator de wettelijk vereiste documenten en gegevens zal bezorgen die voor het behoud van de vergunning noodzakelijk zijn (zowel voor zichzelf als voor de andere personen die in de kinderopvanglocatie regelmatig direct contact hebben met de opgevangen kinderen).

          -       De kinderbegeleider verbindt zich ertoe de controle en inspectie van de de organisator en Kind en Gezin te aanvaarden en toegang te verlenen tot alle vertrekken waar de kinderen verblijven.

          -       De kinderbegeleider aanvaardt begeleiding door en samenwerking met de organisator. Hij/zij zal steeds een open communicatie voeren zodat de dienst te allen tijde op de hoogte is van eventuele problemen/conflicten. Op die manier kan de dienst ook een goede samenwerking met de ouders opbouwen en tussenbeide komen wanneer nodig.

          -       De kinderbegeleider past het huishoudelijk reglement van de dienst ‘De Oogappel’ toe.

          8.       Vergoeding

          Aan de kinderbegeleider wordt door de organisator maandelijks een onkostenvergoeding betaald per gepresteerde dag en per opgevangen kind. De betaling gebeurt op het rekeningnummer ………………………………………………… De vergoeding voor de opvangkosten wordt wettelijk bepaald en zal aangepast worden volgens de ter zake geldende bepalingen. Aan deze vergoeding worden door de organisator de door de toepasselijke wetgeving verschuldigde bijdragen van de kinderbegeleider in het kader van het sociaal statuut van onthaalouder eerst toegevoegd en dan ingehouden.

          Om de organisator  toe te laten tijdig de betalingen aan de kinderbegeleider te verrichten en de financiële bijdrage van de gezinnen vast te stellen, dient de kinderbegeleider dagelijks het aantal aanwezige dagen/uren correct in te voeren in de daarvoor bestemde software.

          Voor het bepalen van het aantal prestaties worden, overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake, de prestaties opvang van baby’s en peuters als volgt omgezet in dagen of daggedeelten (per kalenderdag):

          -       opvang van 0 tot 5 uren:                          60% van de onkostenvergoeding

          -       opvang van 5 tot 11 uren:                        100% van de onkostenvergoeding

          -       opvang van meer dan 11 uren:               160% van de onkostenvergoeding

          Enkel voor opvang van schoolgaande kinderen kan een opvang van minder dan 3 uren een recht geven op 40% van de onkostenvergoeding.

          Voor flexibele opvangprestaties en inclusieve opvang kan een extra vergoeding toegekend worden, overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake

          9.       Verzekeringen:

           Overeenkomstig haar wettelijke verplichtingen sluit de organisator de volgende verzekeringen af:

          -       een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor de schade die veroorzaakt wordt bij de uitbating van de kinderopvang door de kinderbegeleider en de personen die regelmatig in direct contact komen met de kinderen;

          -       een verzekering lichamelijke ongevallen van de opgevangen kinderen;

          -       een verzekering arbeidsongevallen voor de kinderbegeleider.

          10.    Vertrouwelijke informatie

          Vertrouwelijke informatie die de kinderbegeleider verneemt van de ouders of het kind, zal hij/zij niet kenbaar maken aan derden, tenzij, indien nuttig of nodig, aan de organisator.

          De organisator zal de ouders vragen dat zij vertrouwelijke informatie die zij over de kinderbegeleider vernemen, niet kenbaar maken aan derden, tenzij, indien nuttig of nodig, aan de organisator.

          11.    Duur en beëindiging van de samenwerking

          Elk van beide partijen kan deze overeenkomst beëindigen mits zij de andere partij daarvan schriftelijk in kennis stelt. De partij die de overeenkomst wenst te beëindigen dient een opzeggingstermijn van één maand te respecteren. Deze opzeggingstermijn gaat in de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin de opzegging wordt gegeven.

          Elk van beide partijen kan deze overeenkomst onmiddellijk, zonder opzegging, beëindigen, indien de andere partij een zware tekortkoming begaat die de voortzetting van de samenwerking definitief en onmiddellijk onmogelijk maakt. Van dergelijke beëindiging moet per aangetekende brief met vermelding van de zware tekortkoming kennis gegeven worden aan de andere partij binnen één week na kennisname van de zware tekortkoming of, indien door de organisator een onderzoek wordt ingesteld naar bepaalde feiten, binnen één week na afronding van het onderzoek.

          Indien de organisator in kennis wordt gesteld van feiten die ernstige twijfels doen rijzen of de kinderen wel op gezonde, veilige, hygiënische en/of pedagogisch verantwoorde wijze door de kinderbegeleider worden opgevangen, heeft zij het recht om een onderzoek in te stellen naar die feiten. Dit onderzoek zal minstens een diepgaand gesprek met hem/haar behelzen. Tijdens de duur van het onderzoek kan de overeenkomst tijdelijk geschorst worden, d.w.z. dat tijdelijk geen kinderen door de kinderbegeleider worden opgevangen. Het onderzoek zal binnen een redelijke termijn worden afgerond, waarna een beslissing zal genomen worden omtrent het al dan niet beëindigen van de samenwerking, al dan niet op grond van een zware tekortkoming.

          De samenwerking wordt van rechtswege ontbonden:

          -       Indien Kind en Gezin de vergunning voor de kinderopvanglocatie intrekt en de kinderbegeleider niet binnen de maand een andere vergunning ontvangt voor een geschikte locatie;

          -       Indien de kinderbegeleider gedurende een aaneensluitende periode van 1 jaar geen enkele opvangprestatie verricht;

          Het basismateriaal dat door de dienst ter beschikking wordt gesteld wordt bij beëindiging (of indien er geen nood meer aan is) terug gegeven volgens de richtlijnen van de organisator.

          12.    Toepasselijke wetgeving

          Beide partijen erkennen dat de vergunde en gesubsidieerde opvang van kinderen een door de Vlaamse overheid gereglementeerde activiteit is. Zij verbinden zich ertoe alle door de bevoegde instanties uitgevaardigde of in de toekomst nog uit te vaardigen bepalingen te respecteren. Ten informatieve titel worden de op het ogenblik van de ondertekening van deze overeenkomst toepasselijke besluiten als bijlage aan de overeenkomst toegevoegd. De kinderbegeleider erkent een exemplaar van het huishoudelijk reglement van de organisator ontvangen te hebben.

          13.    Geschillen

          De partijen zullen trachten alle geschillen in der minne te regelen.

          De kinderbegeleider kan bij klachten te allen tijde terecht bij de klachtendienst van de gemeente Puurs-Sint-Amands (klachtendienst gemeente Puurs-Sint-Amands: e-mail: klachten@puursam.be) of de klachtendienst van Kind en Gezin (e-mail: klachtendienst@kindengezin.be).

          In geval van procedure is enkel het vredegerecht van Willebroek, hetzij de rechtbank van eerste aanleg te Mechelen bevoegd, naargelang de waarde van het geschil. 

          Opgesteld te ………………………………………… op ………………………… in twee exemplaren, waarvan elke partij verklaart één exemplaar te hebben ontvangen.

          Voor de organisator,                                                                          De kinderbegeleider,                                                                                                        

          Raoul Paridaens             Koen Van den Heuvel                                     ........................................................

          Algemeen directeur        Voorzitter vast bureau

          Bijlagen

          1. Besluit Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters
          2. Besluit van de Vlaamse Regering van 22 november 2013 houdende de subsidies en de eraan gekoppelde voorwaarden voor de realisatie van specifieke dienstverlening door gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters
          3. Ministerieel besluit van 27 februari 2014 ter uitvoering van artikel 8, 11, 40, 43 en 73, van het Vergunningsbesluit van 22 november 2013, wat betreft de kwalificatiebewijzen en attesten
          4. Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang
          5. Besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014 houdende de subsidievoorwaarden voor buitenschoolse gezins- en groepsopvang
          6. Huishoudelijk reglement, Kinderopvang 'De Oogappel'
    • Mededelingen

      • Mededelingen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Els De Smedt, Steven Prinsen
    • Vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Els Goedgezelschap, Koen Van den Heuvel, Alex Goethals, Peter Van Hoeymissen, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Ronny Tourné, Raf De Blaiser, Eddy Ceurstemont, Bart De Schutter, Peter Lemmens, Inge Faes, Jan Van Camp, Anne De Ron, Patrick Pauwels, Guido Cools, Lavinia De Maeyer, Sonja Van nimmen, Heiko Van Muylder, Ann-Marie Morel, Willem Geeroms, Jef De Rop, Luk Ceurvelt, Sophie Van Praet, Els Knoops, Peggy Seeuws, Dany Saey, Raoul Paridaens
        Verontschuldigd: Els De Smedt, Steven Prinsen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Raoul Paridaens
Algemeen directeur

Els Goedgezelschap
Voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn