Terug
Gepubliceerd op 27/10/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 25/10/2022 - 20:05

Aanvullend verkeersreglement Kerkstraat

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Ann-Marie Morel
Aanleiding

De volgende melding werd ontvangen:  door het parkeren van vrachtauto’s, bussen, autocars en kampeerauto’s, meer bepaald in het deel van de Kerkstraat tussen nr. 81 en het kruispunt Beemdstraat/Kerkstraat 115, wordt de zichtbaarheid voor geparkeerde voertuigen belemmerd.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen. 

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Adviezen

Het gunstig advies van de verkeerscel van 6 oktober 2022 om de parkeersituatie aan te passen naar een verbod voor alle voertuigen behalve motorfietsen, personenwagens, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen zoals bepaald door het verkeersbord E9b.

Feiten, context en argumentatie

De Kerkstraat is een gemeenteweg.

Het parkeren van vrachtauto’s, bussen, autocars en kampeerauto’s geeft hinder door een slechte zichtbaarheid van de rijbaan bij andere geparkeerde wagens en omwonenden die van hun oprit willen rijden. Eveneens vermindert dit de zichtbaarheid voor fietsers op het fietspad. Het is noodzakelijk deze verkeerssituatie te optimaliseren.

Besluit

Artikel 1: Er wordt een parkeerregeling ‘enkel motorfietsen, personenwagens, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen’ ingevoerd ter hoogte van de Kerkstraat tussen nr. 81 en het kruispunt Beemstraat/Kerkstraat nr. 115.

Artikel 2: Het begin van de parkeerregeling aan de oneven kant wordt aangeduid met verkeersbord E9b en onderbord Xa ter hoogte van de verlichtingspaal aan de woning met huisnummer 97.

Artikel 3: Het einde van de parkeerregeling aan de oneven kant wordt aangeduid met verkeersbord E9b en onderbord Xb ter hoogte van de woning met huisnummer 81 

Artikel 4: Het begin van de parkeerregeling aan de even kant wordt aangeduid met verkeersbord E9b en onderbord Xa ter hoogte van de verlichtingspaal tussen de woningen met huisnummer 52 en 56.

Artikel 5: Het einde van de parkeerregeling aan de even kant wordt aangeduid met verkeersbord E9b en onderbord Xb ter hoogte van de woning met huisnummer 80

Artikel 6: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.