Terug
Gepubliceerd op 19/07/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 18/07/2023 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Parkeerregeling Olmstraat

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Willem Geeroms, Anne De Ron, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Peter Van Hoeymissen
Aanleiding

Op vraag van Politiezone Rivierenland - Post Klein-Brabant werd de parkeerregeling in de Olmstraat herbekeken en geoptimaliseerd.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Positief advies van de gemeentelijke verkeerscel

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 3.

Besluit

Artikel 1: Een parkeerverbod wordt ingevoerd in de Olmstraat tussen nummer 52-34 en 48-40.

Artikel 2: Deze regeling wordt gesignaleerd door

verkeersbord E1 met onderbord Xa ter hoogte van Olmstraat nr. 34 (hoek Schoonmansveld)

verkeersbord E1 met onderbord Xd ter hoogte van Olmstraat nr. 34 (scheiding nr. 40)

verkeersbord E1 met onderbord Xb ter hoogte van Olmstraat nr. 40 (kant spoorweg)

verkeersbord E1 met onderbord Xa ter hoogte van Olmstraat nr. 48 (hoek spoorweg)

verkeersbord E1 met onderbord Xd ter hoogte van Olmstraat nr. 48 (voorbij op- en afrit bedrijf)

verkeersbord E1 met onderbord Xd ter hoogte van Olmstraat nr. 48 (scheiding nr. 50)

verkeersbord E1 met onderbord Xb ter hoogte van Olmstraat nr. 40 (hoek Olmstraat)

Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.