Terug
Gepubliceerd op 19/07/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 18/07/2023 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Vervangen zone 30 Sint-Amands door fietsstraatzone

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Willem Geeroms, Anne De Ron, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Peter Van Hoeymissen
Aanleiding

Volgens Art. 6.7.5.1° en Art. 6.7.5.2° mogen er maximaal twee zonale reglementeringen gecombineerd worden. Daarom vervangen we de zone 30 door de fietsstraatzone, zo kunnen we de fietsstraatzone in de kern van Sint-Amands: Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain Steppestraat, Romain De Saegherstraat en Stenemolenlaan nog steeds combineren met de zone verboden voor gewicht meer dan 3.5 ton  -uitgezonderd laden en lossen. In het deel van E. Verhaerenstraat tussen Halvemaanstraat en Stenenmolenlaan dwingen we 30km/u af dmv gewone bebording (C43 30km/u), dit deel is te klein voor het behouden van de zone 30.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

De fietsstraatzone vervangt de zone 30 in Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat vanaf nr 31, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain De Saegherstraat,  Romain Steppestraat en Stenemolenlaan

Regelgeving:

Borden ZF111 en ZF113 vervangen de huidige borden F4a en F4b

Aanvullend plaatsen we borden C43 30km/u ter hoogte van:
Emile Verhaerenstraat 1

Emile Verhaerenstraat 7A

Emile Verhaerenstraat 9

Artikel 22 novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:

In fietsstraten mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.

Besluit

Artikel 1: De fietsstraatzone vervangt zone 30 in Sint-Amands 

Artikel 2: De verkeersborden F111 en F113 vervangen de borden F4a en F4b

Artikel 3 : Plaatsen van C43 30km/u ter hoogte van:

  • Emile Verhaerenstraat 1
  • Emile Verhaerenstraat 7A
  • Emile Verhaerenstraat 9

Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.