Volgens Art. 6.7.5.1° en Art. 6.7.5.2° mogen er maximaal twee zonale reglementeringen gecombineerd worden. Daarom vervangen we de zone 30 door de fietsstraatzone, zo kunnen we de fietsstraatzone in de kern van Sint-Amands: Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain Steppestraat, Romain De Saegherstraat en Stenemolenlaan nog steeds combineren met de zone verboden voor gewicht meer dan 3.5 ton -uitgezonderd laden en lossen. In het deel van E. Verhaerenstraat tussen Halvemaanstraat en Stenenmolenlaan dwingen we 30km/u af dmv gewone bebording (C43 30km/u), dit deel is te klein voor het behouden van de zone 30.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De fietsstraatzone vervangt de zone 30 in Buisstraat, Borgstraat, Dam, Emile Verhaerenstraat vanaf nr 31, Emmanuel Rollierstraat, Hekkestraat, Jan Van Droogenbroeckstraat, Kaai, Kerkhofdries, Kouterpark, Livien Van der Looystraat, Oude Kerkstraat, Romain De Saegherstraat, Romain Steppestraat en Stenemolenlaan
Regelgeving:
Borden ZF111 en ZF113 vervangen de huidige borden F4a en F4b
Aanvullend plaatsen we borden C43 30km/u ter hoogte van:
Emile Verhaerenstraat 1
Emile Verhaerenstraat 7A
Emile Verhaerenstraat 9
Artikel 22 novies KB1/12/1975 bepaalt de algemene regels m.b.t. het verkeer in fietsstraten:
In fietsstraten mogen fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.
Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.
Artikel 1: De fietsstraatzone vervangt zone 30 in Sint-Amands
Artikel 2: De verkeersborden F111 en F113 vervangen de borden F4a en F4b
Artikel 3 : Plaatsen van C43 30km/u ter hoogte van:
Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.