De gemeenteraad neemt kennis van het Rapport Organisatiebeheersing werkingsjaar 2022.
Het jaarrapport 2022 waarbij we de meldingen en klachten overzichtelijk in beeld brengen, werd als bijlage opgenomen.
Alles begint met een analyse en dat is ook de opdracht voor het samenstellen van het jaarrapport van meldingen en klachten. We moeten als lokaal bestuur voor de spiegel staan en durven toegeven dat er nog wel wat werk aan de winkel is.
We hebben in 2022 geïnvesteerd in een gestructureerd en geharmoniseerd behandelingsproces voor meldingen en klachten voor de gemeentelijke diensten. Door hier te starten midden in het jaar, hebben we het onszelf niet gemakkelijk gemaakt. Een nieuw systeem vraagt een aanpassingsperiode en bovendien was het softwarepakket nog niet helemaal op maat van ons bestuur afgesteld, het was vooral in de 2de helft van 2022 voortdurend bijsturen. Dit resulteerde in minder meldingen en meer klachten ten opzichte van vorig jaar.
In samenspraak met de betrokken diensten werden een aantal verbeterpunten geformuleerd op basis van de analyse van de meldingen en klachten die werden behandeld tussen 1 januari en 31 december 2022.
Iemand die komt klagen, is iemand die openstaat voor discussie. Ga die discussie aan en luister. Neem tijd voor wat er soms achter de boodschap schuilgaat, luister opnieuw. Het is vanuit mijn taak als klachtenbeheerder essentieel om hiermee aan de slag te gaan: standpunten verzoenen en/of verbeterpunten meenemen en vertalen naar een kwalitatieve dienstverlening.
Vanzelfsprekend doe je zoiets niet alleen. Dit kan alleen als dit gedragen wordt door de administratieve én de politieke component van ons lokaal bestuur. Een hartelijke dankjewel om vertrouwen en steun te geven.
De gemeente Puurs-Sint-Amands werd met aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van IVERLEK die op 28 augustus 2023 plaatsheeft. Het is noodzakelijk om het mandaat van de gemeentelijk afgevaardigde vast te stellen.
Recent werd in het Belgisch Staatsblad het hersteldecreet GAS 5 gepubliceerd. Dit brengt enkele wijzigingen aan in artikel 29quater wegverkeerswet waarin de procedure inzake GAS 5 vervat zit. Het hersteldecreet bevestigt nu dat het voldoende is om een afschrift van het proces-verbaal mee te sturen en ook de sanctionerend ambtenaar krijgt meer tijd om verweren te behandelen (3 maand ipv 1 maand). Daarnaast omvat het ook een verduidelijking van welke info aan buitenlandse overtreders gezonden moet worden.
Omdat in de bijzondere politieverordening die werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2021 de tekst van artikel 29quater wegverkeerswet integraal werd opgenomen, is het noodzakelijk dat deze bijzondere politieverordening wordt gewijzigd. In afwachting van de aanpassing kan de verwerking van de GAS 5 boetes wel gewoon doorgaan zoals voorheen. De gemeenteraad wordt gevraagd om deze wijziging goed te keuren.
De gemeente Puurs-Sint-Amands doet beroep op de interlokale vereniging GAS Rivierenland met als beherende stad Mechelen voor de afhandeling van de GAS-dossiers. In het verleden werden hiervoor reeds ook door de gemeenteraad sanctionerend ambtenaren aangewezen (in dienst van de stad Mechelen) zoals dit is voorzien in de GAS-wetgeving. Op vraag van GAS Rivierenland gaan wij een verbintenisverklaring aan om toegang te krijgen tot de DIV voor de identificatie en de bestraffing van overtreders van gemeentelijke reglementen of verordeningen. Dit zal hun werking vergemakkelijken. Aangezien deze overtredingen door GAS Rivierenland voor ons worden opgenomen zal die machtiging ook voor hen gelden.
Elk jaar voor 30 juni moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening van het voorgaande boekjaar vaststellen. De jaarrekening geeft het beleid weer dat gedurende het afgelopen boekjaar werd gevoerd en geeft een zicht op de financiële gevolgen ervan. De jaarrekening wordt opgemaakt volgens de BBC2020 richtlijnen, waarbij gemeente en OCMW één rapporteringsentiteit vormen en een geïntegreerde jaarrekening opmaken. Juridisch blijven het echter twee aparte entiteiten. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen daarom eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid.
Elk jaar voor 30 juni moeten de OCMW- en gemeenteraad de jaarrekening van het voorgaande boekjaar vaststellen. De jaarrekening wordt opgemaakt volgens de BBC2020 richtlijnen, waarbij gemeente en OCMW één rapporteringsentiteit vormen en een geïntegreerde jaarrekening opmaken. Juridisch blijven het echter twee aparte entiteiten. De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stemmen daarom eerst elk over hun deel van de gezamenlijke jaarrekening. Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, goed. Daardoor stelt de gemeenteraad de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast en kan de gemeente ze voor goedkeuring bezorgen aan de toezichthoudende overheid. De OCMW-raad van 26 juni 2023 heeft de jaarrekening 2022 betreffende de aspecten die binnen haar bevoegdheden vallen, vastgesteld.
De raad van bestuur van het Autonoom Gemeentebedrijf Puurs-Sint-Amands heeft het ontwerp van BBC-jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 vastgesteld op 26 juni 2023. De gemeenteraad aanvaardt de jaarrekening 2022 als evaluatieverslag over de naleving en uitvoering van de beheersovereenkomst en de aanwending van de door de gemeente ter beschikking gestelde middelen.
De gemeenteraad wordt verzocht de uitvoering van de beheersovereenkomst tussen de gemeente en het AGB in 2022 en de aanwending van de ter beschikking gestelde middelen aan het AGB in 2022, aan de hand van de jaarrekening 2022 van AGB Puurs-Sint-Amands goed te keuren.
Door de verwachte ontwikkelingen van de thesaurie en het verloop van de investeringsprojecten en de verwachtte stijging van de rentevoeten op de financiële markten acht de financiële dienst het opportuun om een lange termijn financiering aan te gaan.
Het aangaan van een lening is sinds 30 juni 2017 geen overheidsopdracht meer. Het blijft echter belangrijk om de markt op te gaan als beginsel van behoorlijk bestuur. Daarom zal prijsvraag op basis van het typebestek VVSG worden voorgelegd aan de grootbanken die voldoende ervaring hebben in de sector: Belfius, KBC, ING en BNP PARIBAS FORTIS. Het typebestek werd vanuit de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG) en de Vlaamse Lokale financieel beheerders (VLOFIN) uitgewerkt.
De dienst Bouwprojecten (Ruimte) stelt voor om een opdracht op te maken voor het installeren van een gebouwenbeheersysteem en toegangscontrole voor het Bredeschoolgebouw Sint-Amands.
Het gebouwenbeheersysteem en de toegangscontrole is een uitbreiding op het bestaande systeem dat werkt via (reservatie)software Recreatex.
De opdracht kan slechts worden uitgevoerd door één ondernemer omwille van volgende technische redenen:
In het kader van de opdracht “Toegangscontrole en gebouwenbeheersysteem voor Brede Schoolgebouw Sint-Amands” werd een bestek met nr. G-2023-038 opgesteld de dienst Bouwprojecten.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 65.000,00 excl. btw of € 78.650,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Plaatsen en vervangen van POE camera’s in besloten en niet-besloten omgeving te JOC Wijland” werd gegund aan OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.
In het kader van de opdracht “Plaatsen en vervangen van POE camera’s in besloten en niet-besloten omgeving te JOC Wijland” werd een bestek met nr. G-2023-039 opgesteld door de ontwerper, OTICO BVBA, Spoorwegkaai 57-1 te 2870 Puurs-Sint-Amands.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 37.200,00 excl. btw of € 45.012,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoerregio’s waarvoor een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt moet worden. Puurs-Sint-Amands behoort tot de vervoerregio Mechelen. Het regionaal mobiliteitsplan legt de visie en ambities van de vervoerregio vast met een tijdshorizon 2030 – 2050.
De procedure om tot het mobiliteitsplan te komen, kent drie fases: de oriëntatiefase, de uitwerkingsfase en de laatste fase om te komen tot het definitieve beleidsplan en actieplan. De uitkomst van de oriëntatiefase was de oriëntatienota. In deze nota werd de bestaande toestand in kaart gebracht en een SWOT-analyse opgemaakt voor de verschillende vervoersmiddelen. De vervoerregioraad keurde de oriëntatienota goed in juli 2020. De tweede stap in het planproces betrof de opbouw van de strategische visie en operationele doelstellingen. Dit is vertaald in de synthesenota die voorgelegd werd in december 2021. Gelijktijdig werd ook het ontwerp van regionaal mobiliteitsplan opgemaakt. In maart 2023 werd de synthesenota goedgekeurd en werd het voorlopig ontwerp van regionaal mobiliteitsplan voorlopig vastgesteld door de vervoerregioraad van einde maart 2023. Het openbaar onderzoek loopt van 31 mei tot 29 juli.
Aan de gemeenteraden van de gemeenten binnen de Vervoerregio wordt gevraagd advies te geven.
Amendement ingediend door KR8!
Art. 2: De gemeente vraagt aandacht voor volgende punten: Actiepunten OV2 (uitbouw spoorcorridor Mechelen-Sint-Niklaas) en OV7 (heractivering spoorlijn Puurs-Dendermonde) en concretere acties uitwerken bij W3 (sluipverkeer) en W2 (snelheidsregimes)
Verantwoording:
Het tegengaan van sluipverkeer en gerichte ingrepen naar snelheid in onze gemeente zijn absoluut noodzakelijk om onze dorpskernen veiliger te maken. In het beleidsplan Ruimte en Mobiliteit wordt dit als prioriteit naar voor geschoven.
Het is bijgevolg logisch dat de gemeenteraad dit ook als aandachtspunt meegeeft in haar advies aan de vervoerregio Mechelen.
Stemming van het amendement
Met eenparigheid van stemmen wordt het amendement goedgekeurd.
Het besluit wordt in die zin aangepast.
Volgende fasen zijn voorzien bij de opmaak van het beleidsplan:
In de conceptnota worden de ambities en ruimtelijke strategieën verder in detail besproken en wordt een doorkijk gegeven naar de verdere uitwerking van de beleidskaders. Deze uitwerking gebeurt in de volgende fase van het voorontwerp Beleidsplan Ruimte en Mobiliteit.
Bij de opmaak van deze conceptnota werd sterk ingezet op participatie, volgende participatiemomenten gingen door:
Antea heeft op basis van de geformuleerde uitdagingen, ambities en ruimtelijke strategieën uit de conceptnota de kennisgevingsnota plan-MER opgemaakt. Het beleidsplan wordt opgemaakt in wisselwerking met het onderzoek naar de milieueffecten. De kennisgeving is de eerste formele stap in de MER-procedure. De kennisgevingsnota geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het MER en hoe dit zal gebeuren. De kennisgevingsnota werd conform de geldende wetgeving overgemaakt aan team MER die de volledigheid onderzoekt. De volledigverklaring van de kennisgevingsnota werd ontvangen op 13/5/2022.
De publieke raadpleging over de conceptnota en de kennisgevingsnota plan-MER ging door van 1/6/2022 tot en met 30/7/2022 met een infomarkt op 2/6/2022.
De conceptnota werd voor advies voorgelegd aan de deputatie van de provincie Antwerpen, het departement Omgeving, de buurgemeenten en de GECORO.
Het studiebureau maakte vervolgens een voorontwerp beleidsplan Ruimte en Mobiliteit op en hield hierbij rekening met de ontvangen adviezen op de conceptnota.
Het college van burgemeester en schepenen keurde dit voorontwerp goed op 14/3/2023.
In een navolgende adviesronde die liep van 17/3/2023 tot en met 16/5/2023, werd opnieuw advies gevraagd over dit voorontwerp aan de deputatie van de provincie Antwerpen, het departement Omgeving, de buurgemeenten en de GECORO.
Op 17/4/2023 werd dit voorontwerp toegelicht aan de gemeenteraadscommissie en op 18/4/2023 aan de Gecoro.
Volgende adviezen werden ontvangen:
Onmiddellijk na het einde van adviesperiode is het studiebureau in nauw overleg met het gemeentebestuur van start gegaan met de verwerking van de ontvangen adviezen in een ontwerp Beleidsplan Ruimte en Mobiliteit.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit ontwerp Beleidsplan Ruimte en Mobiliteit voorlopig vast te stellen. Ter verduidelijking van dit ontwerp beleidsplan worden 2 bijlagen toegevoegd ic. bijlage 1 Onderzoeksrapport Verdichting en bijlage 2 Onderzoek Smart doelstellingen en nulmeting.
Navolgend wordt een openbaar onderzoek georganiseerd van 2/8/2023 tot en met 30/10/2023. Op 7/9/2023 zal een participatiemoment georganiseerd worden.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp plan-MER wordt afgestemd op het openbaar onderzoek van het ontwerp beleidsplan.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2022136191, o/ref. OV 2022 373) voor stedenbouwkundige handelingen (slopen van constructies, bouwen van 2 meergezinswoningen met in totaal 11 wooneenheden en het bouwen van een bijgebouw) ingediend voor de percelen gelegen te Livien Van der Looystraat 2 en Borgstraat 111 met kadastrale gegevens, 5e afdeling, sectie A nrs. 268C/2, 268G, 270Z, 271L en 271M.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg Borgstraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 06/03/2023 tot en met 04/04/2023.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg Borgstraat goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023013455, o/ref. OV 2023 37) voor stedenbouwkundige handelingen (bouwen van een eengezinswoning en infrastructuurwerken op openbaar domein) ingediend voor de percelen gelegen te St.-Katharinastraat 51B, 2e afdeling, sectie B nr. 44L.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van een zijtak van de St.-Katharinastraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 31/03/2023 tot en met 29/04/2023.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeenteweg.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg St.-Katharinastraat (gemeenteweg nr. 20) goed te keuren.
Er werd een aanvraag tot omgevingsvergunning (OMV_2023006546 / o/ref. OV 2023 1) voor het verkavelen van een stuk grond ingediend voor het perceel gelegen te Voortstraat 11, 2890 Puurs-Sint-Amands, met kadastrale gegevens 6de afdeling, sectie B nr. 111 W.
In de aanvraag tot omgevingsvergunning is een wijziging van de gemeenteweg Voortstraat opgenomen.
Er werd een openbaar onderzoek gehouden gedurende een termijn van 30 dagen van 02/04/2023 tot en met 01/05/2023.
Er werden geen standpunten, opmerkingen of bezwaren ontvangen met betrekking tot wijziging van de gemeentewegen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het resultaat van het openbaar onderzoek, en een besluit over de zaak van de wegen te nemen vooraleer het college van burgemeester en schepenen een beslissing neemt over de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om de wijziging van de gemeenteweg Voortstraat goed te keuren.
Het definitief ontwerp van het masterplan Oppuurs werd goedgekeurd door de Gemeenteraad van 8 mei 2023.
In het masterplan wordt de omgeving van de kerk en het Dorpsplein verder uitgewerkt. Aangrenzend aan deze vernieuwde publieke dorpsruimte, worden ook enkele gebouwen voorzien. Door het strategisch samenbrengen van de verschillende verenigingen die actief zijn in Oppuurs in 1 gebouw, kan er gezocht worden naar synergieën. Verschillende ruimtes en infrastructuur kunnen gedeeld worden en het samenbrengen zal de interacties tussen de verenigingen stimuleren. Dit nieuwe publiek gebouw voor de verenigingen zal in wisselwerking staan met de kerk, gezien beide een voorname gemeenschapsfunctie bekleden. Aanpalend komt een gebouw voor kleuterschool en buitenschoolse kinderopvang (BKO). De kerk zelf wordt heringericht met een gedeelte voor liturgie en een polyvalente zaal gelinkt aan de kerktuin. Tevens wordt de parochiezaal (aanbouw aan de kerk) en het huidige verouderde chirogebouw afgebroken.
In het kader van de opdracht "Bredeschool en kerk Oppuurs - Aanstellen ontwerper" wordt door de gemeente Puurs-Sint-Amands een plaatsingsprocedure georganiseerd. Aangezien dit project een bredeschoolgebouw betreft, heeft de Raad van Bestuur van het Sint-Jan Berchmansinstituut op 19 juni 2023 een mandaat gegeven aan de gemeente om deze opdracht te voeren.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
In het kader van de opdracht “Bredeschool en kerk Oppuurs - Aanstellen ontwerper” werd een bestek met nr. G-2023-042 opgesteld door de dienst Ruimte.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 120.000,00 excl. btw of € 145.200,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De technische dienst stelt voor om een nieuwe overheidsopdracht op te starten voor het verwerken van diverse afvalfracties afkomstig van uitgevoerde werken in eigen beheer.
De gemeente Puurs-Sint-Amands heeft onvoldoende gekwalificeerde arbeiders en onvoldoende gladheidsbestrijdingsmiddelen (strooiers, sneeuwploegen, …) om alle Puurs-Sint-Amandse wegen te strooien bij glad winterweer.
De diensten openbare werken, groenbeheer, logistiek en gebouwen stellen daarom voor winterseizoen 2023-2024 een totale ontzorging van de gladheidsbestrijding voor. Dit houdt in dat volgende zaken worden uitbesteed:
De technische dienst beschikt nog steeds over één eigen zoutstrooier (incl. sneeuwschuif) die kan worden ingeschakeld tijdens de werkuren en/of in geval van zeer ongunstige weersomstandigheden. Er wordt ook nog steeds strooizout voor eigen gebruik voorzien op het gemeentemagazijn te Lichterveld 2.
De gladheidsbestrijding van de gemeentelijke fietspaden blijft in in eigen beheer. De strooiteams worden samengesteld uit ploegen van de verschillende werkdiensten (openbare werken, groen, gebouwen en logistiek).
In het kader van de opdracht “Gladheidsbestrijding winterdienst 2023-2024” werd een bestek met nr. G-2023-034 opgesteld door de dienst aankoop i.s.m. de betrokken technische diensten.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 163.200,00 excl. btw of € 197.472,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 5 maanden (= wintermaanden).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
Door gewijzigde werksituaties en evoluties is een aanpassing van het organogram noodzakelijk.
De aanpassing betreft een aanpassing binnen het beleidsdomein
1) Ondersteuning, met name :
Informatiemanagement
Wijziging van de functie van technisch medewerker ICT (Cv) naar deskundig medewerker netwerk (Bv)
Lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands heeft steeds de keuze gemaakt om Informatiemanagement te positioneren als een hoeksteen van de organisatie. Dit heeft tot gevolg dat er een robuust cybersecuritybeleid is uitgewerkt. Dit beleid heeft ook belangrijke operationele gevolgen voor de organisatie en de afdeling Informatiemanagement specifiek:
Dit alles maakt dat er meer verantwoordelijkheden gelegd zijn bij de dienst Informatiemanagement en de medewerkers hiervan.
Het veilig maken van onze ICT-omgeving is echter de juiste keuze geweest. Dit is aan te tonen door de recente cyberaanvallen bij lokale besturen. Hoewel ook deze besturen geïnvesteerd hebben in het beveiligen van hun omgeving.
De ervaring van de eerder vernoemde aanvallen naast de ervaring van binnen onze organisatie is dat de cruciale factor de menselijke is. Dit op vlak van
Al de bovenstaande acties verwachten een hoge mate van vertrouwdheid met de infrastructuur en opzet van onze ICT-omgeving. Een vertrouwdheid die op dit moment aanwezig is bij de medewerkers omdat ze organisch meegegroeid zijn met het opzet van deze omgeving. Het behoud van deze kennis en ervaring is dus uitermate belangrijk voor het blijven functioneren van onze ICT-omgeving.
Zoals hierboven vermeld is de verantwoordelijkheid die wordt gevraagd van de medewerkers enorm verhoogd. Hoewel het een gedeelde verantwoordelijkheid is van de dienst Informatiemanagement om de beschikbaarheid van onze omgeving te vrijwaren, is de deskundige netwerk een cruciale schakel. We zien dan ook op de arbeidsmarkt dat het profiel van een ervaren deskundige netwerk zeer gewenst is en daar een aanzienlijke verloning tegenover staat. Dit is binnen onze organisatie niet het geval waar deze is ingeschaald is op niveau Cv.
De verloning van de rol zoals deskundige netwerk moet in verhouding staan met de cruciale positie deze inneemt in onze ICT-omgeving en de verantwoordelijkheden die deze persoon heeft voor het functioneren van de organisatie.
Facilitair beheer
Poets en logistiek
Wijziging van de functie van teamcoördinator poets en logistiek (Bv) naar diensthoofd poets en logistiek (Bx)
Teamcoördinator poets en logistiek heeft er sinds de fusie heel wat taken en verantwoordelijkheden bijgekregen.
Grotere en meer gebouwen die onderhouden dienen te worden en waarvoor logistieke ondersteuning moet voorzien worden en de laatste jaren is dit nog toegenomen (zoals voetbalkantine sportpark de Schans, brede schoolgebouw(en), het Fort …); ondersteuning bij evenementen.
Maar niet alleen qua aantal gebouwen en evenementen, vooral ook werd en is de teamcoördinator verantwoordelijk voor een groter team dan voor de fusie en ook de zaalwachters die voorheen onder de sportdienst zaten zowel bij P als bij SA werden onder de verantwoordelijkheid van de teamcoördinator poets en logistiek gebracht.
Naast dit grote team is er ook nog de coördinatie en opvolging van de schoonmaakfirma’s.
Dit grotere team, meer verantwoordelijkheden en meer domein, gebouwen en evenementen is te vergelijken met de functie van diensthoofd groenbeheer Bx (vroeger teamcoördinator groenbeheer Bv) en diensthoofd openbare werken Bx (vroeger teamcoördinator openbare werken Bv).
2) Dienstverlening, met name :
Onthaal en burgerzaken
Centraal onthaal en vrijetijds loket
Toevoeging van de functie ‘Digicoach’ (Cv)
Voor velen is het fijn om op gelijk welk moment zaken te kunnen regelen met de overheid. Voor anderen is het best wennen om online formulieren in te vullen. Zij regelen liever hun zaken op papier en willen persoonlijk contact. Ook wij hebben als Lokaal bestuur zoals de Vlaamse en Federale overheid er voor gekozen om mee in het digitaal verhaal in te stappen (digital first). Maar daarnaast willen we ook telefonisch en fysiek toegankelijk blijven. Daarnaast stellen we vast dat de digitale versnelling van de voorgaande jaren niet zal afremmen. Waar fysiek en digitaal vroeger nog evenwaardig waren, is digitaal nu de eerste, en soms de enige, weg. Dit merken we ook op bij dienstverlening van de Vlaamse en Federale overheden. Ook zij zetten in op digitaliseren, denken we hier maar aan de Jobbonus van Vlaanderen, het aanvragen van het voorlopig rijbewijs M-18, aanvragen van allerlei subsidies… Vanuit dienstverlening vinden we het onze verantwoordelijkheid om in te zetten op het meer digitaal vaardig maken van onze burgers. Als lokale overheid en als meest toegankelijke overheid is hier voor ons een taak weggelegd. Wij zien dus individuele hulpverlening rond digitalisering als een belangrijke opdracht van het lokaal bestuur. Uiteraard moeten wij hier niet blijven hangen in een theoretisch verhaal en moeten we als overheid hier oplossingsgericht en praktisch te werk gaan. De vraag “Hoe blijft een digitaliserende overheid toegankelijk voor iedereen?” is een vraag die we binnen dienstverlening ons dagelijks stellen. We zien dit dan ook als een uitdagende opdracht voor dienstverlening binnen het lokaal bestuur.
Vanuit dienstverlening zien we hier twee pistes waarmee we actief aan de slag gaan / verder willen gaan: We zorgen ervoor dat de digitale aanvragen en afleveringen van producten zo toegankelijk en klantgericht mogelijk worden opgezet. We sturen hier bij vanuit feedback van de burgers, bevragingen en ervaringen van medewerkers. Daarnaast bekijken we kritisch de klantenreis en proberen we de productverantwoordelijken klantgedreven te laten denken. We werken hier nauw samen met de communicatiedienst. Bij het aankopen van nieuwe software om producten te digitaliseren toetsen we dit af aan, wat levert het op voor de klant en wat levert het op voor de organisatie. We zoeken hier dan ook naar een gezond evenwicht bij de keuze van een softwarepakket; dit in samenwerking met de dienst informatiemanagement.
Daarnaast zijn we van start gegaan met het project digicoach, een coach die gestart is vanuit een stage en die nu sinds midden vorig jaar aan de slag is binnen ons Lokaal Bestuur. Zij staat de burger bij met digitale aanvragen specifiek van het lokaal bestuur of van een hogere overheid (aanvraag jobbonus, inschrijving scholen,…). Een project dat regelmatig is geëvalueerd, bijgestuurd en uitgebreid en waar we vanuit dienstverlening sterk in geloven. Naast onze ervaringen merken we dat ook onze andere diensten de meerwaarde van de digicoach accepteren. We denken hier bv. invullen van subsidieaanvragen leefomgeving, hulp aanvraag inname openbaar domein, hulp bij het boeken van een zaal, aanvraag mantelzorgpremie,… waarbij ze de klant graag doorverwijzen naar onze digicoach indien nodig.
Aan de leden van de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de wijzigingen in het organogram dewelke noodzakelijk zijn om een kwalitatieve dienstverlening en continuïteit te voorzien.
Het nieuwe organogram wordt via bijlage te beschikking gesteld van de raadsleden.
De gemeente Puurs-Sint-Amands gaat over tot verkoop van een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Sint-Amands nabij de Buisstraat kadastraal gekend 5de afdeling sectie A deel van nummer 516G met een oppervlakte volgens meting van 991,37 m² tegen een totaalprijs van € 7.930,96. Deze verkoop gebeurt ter realisatie van het RUP De Nestel.
De gemeente verkrijgt een strook grond, thans bebouwd met een elektriciteitscabine, gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Merellaan kadastraal gekend derde afdeling sectie B nummer 236T met een oppervlakte volgens kadaster van 58 m² en volgens opmeting 57,64 m². In ruil staat ons bestuur een strook grond af gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Breendonk ter plaatse Merellaan kadastraal gekend derde afdeling sectie B deel van nummer 236D/2 met een oppervlakte volgens meting van 44,83 m². De elektriciteitscabine zal verplaatst worden naar de nieuwe strook grond. De ruiling geschiedt met een opleg van € 2.562,00 te betalen aan ons bestuur. De ruiling gebeurt voor openbaar nut, de hierbij verkregen strook grond wordt aangewend voor de realisatie van het masterplan Steenbossen.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 8A2 met een oppervlakte volgens meting van 117 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 2N met een oppervlakte volgens meting van 100 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
De gemeente Puurs-Sint-Amands verkrijgt door gratis grondafstand een strook grond gelegen te Puurs-Sint-Amands grondgebied Liezele ter plaatse Walsingen kadastraal gekend 4de afdeling sectie B deel van nummer 2M met een oppervlakte volgens meting van 119 m². Deze afstand gebeurt voor openbaar nut, met name om de strook te voegen bij het openbaar domein.
Om de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en het openbaar domein vorm te geven, dient er een reglement ambulante handel te worden opgesteld. Dit nieuwe reglement vervangt de oude marktreglementen zoals in het verleden goedgekeurd door de gemeenteraden van respectievelijk Puurs en Sint-Amands.
In het reglement wordt een onderscheid gemaakt tussen ambulante handel op de openbare markten enerzijds en ambulante handel op het openbaar domein buiten de openbare markten.
Het gedeelte van ambulante handel op de openbare markten behandelt de organisatie van de wekelijkse markten en de geldende voorwaarden, toewijzingsregels, ... om als vaste of losse marktkramer op de wekelijkse markten ambulante handel te mogen drijven en welke regels van toepassing zijn m.b.t. abonnementen. Tenslotte worden ook enkele praktische afspraken voor een goede afloop van de wekelijkse markten vastgelegd.
Het tweede deel gaat dieper in op de aanvraag, beslissing van een machtiging en de toewijzingsregels voor standplaatsen op het openbaar domein buiten de openbare markten.
Occasionele verkopen van producten en diensten met een niet-commercieel karakter komen in afdeling 3 aan bod. Tenslotte wordt de organisatie van de marktcommissie en de aanduiding van de marktleiding bepaald.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit reglement vast te stellen.
De Aziatische hoornaar is een wesp die aan een sterke opmars bezig is. Deze hoornaar is een roofinsect dat een aanzienlijke bedreiging is voor honingbijen en andere insecten. Aangezien de bijenpopulatie het steeds moeilijker heeft vraagt Lut Verbeeck (59), voorzitter van Imkersvereniging Klein-Brabant om actie te ondernemen om deze exoot terug te dringen en te vernietigen.
De Aziatische hoornaar is ook gevaarlijk voor de mens. Nesten in nabijheid van huizen of tuinen kunnen bij verstoring aanvallen uitlokken. De steken zijn zeer pijnlijk gevaarlijk en riskant voor personen die allergische reactie vertonen.
Op de website van de gemeente wordt er een oproep gedaan aan de burger om nesten van hoornaars te melden via de vespawatch site. Na controle van de melding wordt er een lijst van professionele verdelgers bezorgd. Het laten verwijderen van een nest kan al snel enkele tientallen euro's kosten, geld dat de melder zelf moet betalen.
Inwoners van Puurs-Sint-Amands die een nest van de Aziatische hoornaar laten verdelgen door de brandweer moeten ook voor deze interventie betalen. Hiervoor wordt er een bedrag van 58,09 € (excl. 21% BTW) aangerekend. Bij hoogdringendheid of in het weekend kost het 116,18 € (excl. 21% BTW).
De inwoners van de 13 steden en gemeenten in brandweerzone Vlaamse Ardennen, de gemeentes Londerzeel en Herk-de-Stad kunnen de hoornaar-nesten gratis laten verwijderen.
Aangezien het gemeentebestuur de burger aanmoedigt om deze nesten te laten verwijderen of verdelgen is het opportuun om de kost voor de verwijdering of verdelging door de brandweer of erkende professioneel bestrijder, terug te betalen.
Voorstel van beslissing
Enig artikel: Op voorlegging van de nodige bewijsstukken betaalt de gemeente de gemaakte kosten voor de verdelging van de Aziatische hoornaar op Puurs-Sint-Amands grondgebied terug. Het college van burgemeester en schepenen is belast met de praktische uitvoering van dit besluit.