Terug
Gepubliceerd op 22/11/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 21/11/2023 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement Kalfortdorp 32-36 - Parkeerplaatsen voor elektrisch laden

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Aanleiding

In juni werden zes elektrische deelwagens geplaatst in de gemeente (2 in Puurs, 2 in Sint-Amands en 2 in Ruisbroek). In aanloop naar deze voorziening werden voor de betrokken locaties extra laadpalen aangevraagd. Tot op de dag van vandaag zijn deze laadpalen nog niet geplaatst en/of aangesloten. Dit is een structureel probleem over heel Vlaanderen, waar we als gemeente weinig tot geen hefbomen hebben om te dit te versnellen. Vooral voor de twee locaties in Ruisbroek ontvingen we verschillende klachten over het niet kunnen gebruiken van het laadpunt.

Op de parking van Kalfortdorp is er voorlopig maar één plaats voorzien voor elektrisch laden. De tweede plaats wordt aanzien als een gewone parkeerplek waar ook elektrisch geladen kan worden.  We richten deze vrije plaats in als parkeerplaats voor elektrisch laden voor deelwagen hierdoor kan de huidige plaats gebruikt worden om de deelwagen aan te bieden.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 2.

Besluit

Artikel 1 : Op Parking Kalfortdorp komt een extra parkeerplaats voor elektrisch laden, de huidige plaats wordt als laadplaats voor deelwagen voorzien.

Artikel 2 : De extra parking wordt aangeduid met verkeersbord E9a met onderbord voor elektrische of hybride elektrische voertuigen (of toegevoegd rechtsonder het verkeersbord E9a)

Artikel 3 : De parkeerplaats voor deelwagen wordt aangeduid met verkeersbord E9a met onderbord voor elektrische of hybride elektrische voertuigen (of toegevoegd rechtsonder het verkeersbord E9a) met onderbord Type IV Autodelen

Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.