De gemeenteraad heeft in zitting van 16 december 2019 de belasting op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen vastgesteld voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025. Eind december 2020 zijn de modaliteiten bekend gemaakt inzake de werking van Valumat voor de aanvaardingsplicht van matrassen, met een overgangsperiode tot 1 juni 2021. Het aanbieden op de recyclageparken dient gratis te zijn, voor de straatinzameling mag de verwerking niet, maar moet de aanrijkost wel aangerekend worden. De bepalingen m.b.t. de roze zak zijn heden ook niet meer van toepassing. Zodoende dient het belastingreglement opnieuw vastgesteld te worden.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De gemeente zamelt volgende afvalstoffen in:
Een deel van deze inzamelingen wordt uitgevoerd door Ivarem.
Vanaf 1 mei 2021 zal de straatinzameling van grof vuil en snoeihout in de hele gemeente door eigen diensten uitgevoerd worden en wordt er een aanrijkost voorgesteld van 20 euro voor de straatinzameling van propere matrassen.
Aan deze inzameling en verwerking van huishoudelijk afval zijn kosten verbonden, die zwaar doorwegen op de gemeentelijke financiën.
Er wordt een distributiekorting van 2% toegestaan aan de handelaars die de huisvuilzakken en PMD-zakken van de gemeente verdelen, op voorwaarde dat zij beschikken over een geldig ondernemingsnummer, geen facturatie- of belastingschulden hebben aan de gemeente en minimaal één doos zakken bestellen. Deze distributiekorting geldt echter niet voor de grote PMD-zakken, omdat deze alleen worden verdeeld aan de balie van het gemeentehuis Puurs en het oud-gemeentehuis Sint-Amands.
De belasting op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel ontradend te werken door de vervuiler te laten betalen voor het afval dat hij produceert. Bijgevolg is het wenselijk om een belasting te heffen op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, zodat op die manier wordt bijgedragen in de gemeentelijke uitgaven.
De financiële toestand van de gemeente vergt de heffing van dergelijke belasting.
De belasting wordt contant geïnd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd dit belastingreglement goed te keuren.
De belastingen zijn opgenomen in het meerjarenplan om aan de voorwaarden tot het bereiken van het financieel evenwicht te voldoen zoals bepaald in het Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Artikel 1: Overgangsbepaling
Het raadsbesluit van 16 december 2019 van Puurs-Sint-Amands inzake de belasting op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025 blijft van toepassing voor de belastbare feiten die zich hebben voorgedaan vóór 1 mei 2021.
Artikel 2: Heffingstermijn - belastbaar feit
Voor de periode van 1 mei 2021 tot en met 31 december 2025 worden er belastingen geheven op het inzamelen en verwijderen van huishoudelijke en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Artikel 3: Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de gemeentelijke dienstverlening inzake de huis-aan-huis inzameling en het inzamelen van fracties op het recyclagepark.
Artikel 4: Berekeningsgrondslag en tarieven
De belastingen worden vastgesteld op:
4.1. Restafval
De inzameling en verwijdering van restafval zal enkel gebeuren in gestandaardiseerde huisvuilzakken van de gemeente Puurs-Sint-Amands tegen de betaling van een contantbelasting van respectievelijk:
bij de overhandiging ervan in de voorverpakte hoeveelheden.
4.2. PMD
De inzameling en verwijdering van PMD zal enkel gebeuren in gestandaardiseerde zakken tegen de betaling van een contantbelasting van:
bij de overhandiging ervan in voorverpakte hoeveelheden, door diegene die erom verzoekt. (De grote zakken zijn bestemd voor de scholen en verenigingen en worden enkel verdeeld via het gemeentehuis Puurs en het oud-gemeentehuis Sint-Amands).
4.3. Grof vuil
Het grofvuil zal op afroep ingezameld en verwijderd worden tegen de betaling van een contantbelasting van € 30 per begonnen m³ of € 10 per zitplaats voor zetels. Wie alleen propere matrassen aanbiedt, conform de bepalingen van Valumat, wordt enkel een aanrijkost van € 20 per adres aangerekend.
4.4. Snoeihout
Het snoeihout zal op afroep ingezameld en verwijderd worden tegen de betaling van een contantbelasting van € 10 per begonnen m³.
Artikel 5: Vermindering
Volgende verminderingen op de belastingen worden toegestaan:
5.1. Restafval
Aan handelaars die huisvuilzakken verdelen, wordt een distributiekorting van 2% toegestaan op de prijzen, zoals bepaald in dit artikel, waardoor zij € 1,96 verschuldigd zijn per grote huisvuilzak en € 0,98 per kleine huisvuilzak.
5.2. PMD
Aan handelaars die kleine PMD-zakken verdelen, wordt een distributiekorting van 2% toegestaan op de prijzen, zoals bepaald in dit artikel, waardoor zij € 0,147 verschuldigd zijn per PMD-zak.
Om deze korting te kunnen krijgen, moeten deze handelaars aan volgende voorwaarden voldoen: beschikken over een geldig ondernemingsnummer, geen facturatie- of belastingschulden hebben aan de gemeente Puurs-Sint-Amands en minimum één doos zakken bestellen.
Artikel 6: Wijze van invordering
De belasting wordt contant betaald tegen afgifte van een betalingsbewijs. Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd en zal het bedrag van de belasting opgenomen worden in een kohier dat uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7: Verwijzingsregel
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake, gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
Artikel 8: Inwerkingtreding en bekendmaking
Onderhavig reglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 maart 2021, treedt in voege op 1 mei 2021 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.