Terug
Gepubliceerd op 08/07/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 06/07/2021 - 20:05

Aanvullend verkeersreglement Wilgenweg - invoering zone 50

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Alex Goethals, Raf De Blaiser, Peter Van Hoeymissen, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné

De Wilgenweg gelegen tussen Oppuursdorp en de Heidestraat ligt buiten de bebouwde kom waardoor de snelheidslimiet hier op 70km/u ligt. De straat kent nu een 10-tal woningen, maar door de komst van een nieuwe verkaveling zullen er 6 woningen bij komen. Door het feit dat de snelheidslimiet op 70 km/u ligt, is de verkeersveiligheid voor inwoners en zwakke weggebruikers niet gegarandeerd. De Wilgenweg sluit aan op Oppuursdorp en de Heidestraat, waar de snelheidslimiet telkens op  50 km/u ligt. Om de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit in Wilgenweg te verhogen is het aan te raden om de snelheidslimiet voor de straat op 50 km/u te leggen.

Aanleiding

De Wilgenweg gelegen tussen Oppuursdorp en de Heidestraat ligt buiten de bebouwde kom waardoor de snelheidslimiet hier op 70km/u ligt. De straat kent nu een 10-tal woningen, maar door de komst van een nieuwe verkaveling zullen er 6 woningen bij komen. Door het feit dat de snelheidslimiet op 70 km/u ligt, is de verkeersveiligheid voor inwoners en zwakke weggebruikers niet gegarandeerd. De Wilgenweg sluit aan op Oppuursdorp en de Heidestraat, waar de snelheidslimiet telkens op  50 km/u ligt. Om de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit in Wilgenweg te verhogen is het aan te raden om de snelheidslimiet voor de straat op 50 km/u te leggen.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

Verschillende bewoners gaven aan dat er te snel gereden wordt in de Wilgenweg. In een brief van aan het schepencollege (27/12/2020) hebben de bewoners hun bezorgdheid over deze situatie geuit. Het snelheidsregime van 70 km/u zorgt niet enkel voor gevaar, maar ook voor extra geluidsoverlast.

Als de maximale snelheid word teruggebracht naar 50 km/u zal de verkeersveiligheid verhogen. Ook geluids- en trillingsoverlast zal afnemen bij een lager snelheidsregime.

De Wilgenweg sluit aan bij een bestaande zone 50 in Oppuursdorp, de Heidestraat, de Kattestraat en Nijven (via de Pandgatheide). De straat is ongeveer 1 km lang. De straat mee opnemen in de zone 50 schept eenvormigheid en dus duidelijkheid voor de weggebruiker.

Een deel van de schoolgaande kinderen uit Oppuurs en Puurs neemt de Wilgenweg vaak als fietsroute op weg tussen hun huis en de LAB-school. Het dubbelrichtingsfietspad is slechts door een dunne haag afgescheiden van de rijbaan. Door de snelheidslimiet terug te brengen naar 50 m/u is de veiligheid voor deze fietsers beter gegarandeerd.

Door een zone 50 permanent in te voeren zal de veiligheid en leefkwaliteit permanent verbeteren. Bij een snelheid van max. 50 km/u is de kans op een ongeval kleiner dan bij een snelheid van 70 km/u. De weggebruikers hebben dan immers meer tijd om te reageren en gevaarlijke situaties te voorkomen. Bovendien is de stopafstand (= reactieafstand + remafstand) veel kleiner. Ook de gevolgen van een ongeval zijn veel minder ernstig bij lagere rijsnelheden.

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

De zone 50 wordt als volgt afgebakend:

  • Begin zone 50 wordt aangeduid
    • Ter hoogte van Wilgenweg nummer 24 waar de bebouwde kom eindigt
    • Ter hoogte van Heidestraat nummer 206 waar de bebouwde kom eindigt
    • Ter hoogte van Pandgatheide nummer 12B
    • Ter hoogte van het kruispunt op de fietssnelweg van de Buisstraat en de Abeelstraat
    • Einde zone 50 wordt aangeduid:
      • Ter hoogte van de overzijde van Wilgenweg nummer 24 waar de bebouwde kom begint
      • Ter hoogte van de overzijde van Heidestraat nummer 206 waar de bebouwde kom begint
      • Ter hoogte van de overzijde van Pandgatheide nummer 12B
      • Ter hoogte van het kruispunt op de fietssnelweg van de Buisstraat en de Abeelstraat

 

  • De zone 50 sluit aan op de bestaande zone 50 op volgende plaatsen:
    • Kattestraat ter hoogte van het kruispunt met de Wilgenweg
    • Nijven ter hoogte van het kruispunt met Pandgatheide

 

  • Bestaande zone-borden die de zone voorheen afbakenden en die overbodig worden door deze nieuwe reglementering worden weggenomen. De bestaande verkeersborden C43 kunnen blijven staan en krijgen een onderbord ‘herhaling’.
Besluit

Artikel 1: De zone 50 in Wilgenweg en Pandagtheide wordt permanent ingevoerd. De bestaande zone 50 wordt uitgebreid naar de Wilgenweg en een deel van de Pandgatheide. Zo sluit deze zone aan bij de bestaande zone 50 in Oppuurs, Sint-Amands, Mariekerke en Branst.

Het begin van de zone 50 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord ZC43 (50): ter hoogte van Wilgenweg nummer 24, ter hoogte van Heidestraat nummer 206, ter hoogte van Pandgatheide nummer 12B en ter hoogte van het kruispunt op de fietssnelweg van de Buisstraat en de Abeelstraat.

Het einde van de zone 50 wordt op volgende plaatsen aangegeven met verkeersbord ZC45 (50): Ter hoogte van de overzijde van Wilgenweg nummer 24, ter hoogte van de overzijde van Heidestraat nummer 206, ter hoogte van de overzijde van Pandgatheide nummer 12B en ter hoogte van het kruispunt op de fietssnelweg van de Buisstraat en de Abeelstraat.

Artikel 3: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.