Terug
Gepubliceerd op 18/08/2021

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 03/08/2021 - 20:05

Aanvullend verkeersreglement Ruisbroek-Dorp - zebrapad en Kus en rij-zone aan De Krinkel

Aanwezig: Yvo Van Damme, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Alex Goethals, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Peter Van Hoeymissen, Helena Lejon
Verontschuldigd: Koen Van den Heuvel, Raf De Blaiser, Raoul Paridaens

Ruisbroek-Dorp is een straat die ’s ochtends veel doorgaand verkeer heeft te verwerken. Basisschool De Krinkel is gelegen in Ruisbroek-Dorp en doet veel moeite om de verkeersveiligheid rond de school te verbeteren. De parkeerdruk is er hoog. Ze werken met een systeem waarin zowel gemachtigde opzichters als leerlingen (onder begeleiding van een leerkracht) worden ingeschakeld om leerlingen veilig tot aan de schoolpoort te brengen. In een overleg met de schooldirectie en de verkeersgroep van de ouderraad werd gevraagd naar bijkomende maatregelen om de veiligheid in de schoolomgeving te verhogen.

Aanleiding

Ruisbroek-Dorp is een straat die ’s ochtends veel doorgaand verkeer heeft te verwerken. Basisschool De Krinkel is gelegen in Ruisbroek-Dorp en doet veel moeite om de verkeersveiligheid rond de school te verbeteren. De parkeerdruk is er hoog. Ze werken met een systeem waarin zowel gemachtigde opzichters als leerlingen (onder begeleiding van een leerkracht) worden ingeschakeld om leerlingen veilig tot aan de schoolpoort te brengen. In een overleg met de schooldirectie en de verkeersgroep van de ouderraad werd gevraagd naar bijkomende maatregelen om de veiligheid in de schoolomgeving te verhogen.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Adviezen

Positief advies van de gemeentelijke verkeerscel van dinsdag 9/2/2021, goedgekeurd door CBS van 15/2/2021.

Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1, waarop de kwaliteit van doorstroming in evenwicht moet zijn met de verkeersleefbaarheid. .

Gelet op de meldingen die werden gedaan in het overleg op 21/01/2021 tussen de schooldirectie, de verkeersgroep van de ouderraad, de wijkagent, de schepen van mobiliteit en de mobiliteitsambtenaar. Volgende problemen werden naar voor geschoven door schooldirectie en ouderraad:

  • Veel doorgaand verkeer in Ruisbroek-Dorp. Gemachtigde opzichters moeten kinderen nu laten oversteken op de baan, terwijl er geen zebrapad aanwezig is. Het aanleggen van een zebrapad ter hoogte van de bestaande kus- en rijparkeerstroken zou de leesbaarheid van de weg voor de kinderen (en dus ook de verkeersveiligheid) verhogen.
  • Vaak foutparkeerders in de buurt van de school. Een efficiëntere kus en rij-zone, handhaving door de politie en sensibilisatie door de school zouden dit probleem kunnen verhelpen.

Gelet op het feit dat de er ter hoogte van Ruisbroek-Dorp aan de zijde van de onpare huisnummers verkeersborden ontbreken die het parkeren in de vakken op de berm toelaten.

Rekening houdend met het advies van de verkeerscel om een zebrapad aan te brengen en om de kus en rij-zone uit te breiden.

Besluit

Artikel 1: Het aanvullende verkeersreglement Ruisbroek-Dorp 55, parkeerstrook voor kort parkeren schoolverkeer dat werd goedgekeurd in de zitting van het CBS van 13 februari 2017 wordt opgeheven.

Artikel 2: In Ruisbroek-Dorp ter hoogte van nummer 55 wordt een parkeerplaats gesupprimeerd;

Artikel 3: In Ruisbroek-Dorp wordt ter hoogte van nummer 57 een strook voorzien waar parkeren verboden is en enkel stilstaan toegelaten is voor voertuigen die schoolkinderen laten uit- of instappen en dit van maandag tot vrijdag van 08u00 tot 09u00. Hiervoor wordt 1 extra parkeerplaats aangeduid met grondmarkeringen;

Artikel 4: Deze regeling wordt aangeduid met een bord E1 met onderbord van het type IV “maandag tot vrijdag – 08u00-09u00 – enkel stilstaan schoolpendel toegelaten” en een onderbord van het type X met opwaartse pijl en de tekst “ 20 m”.  Dit bord wordt geplaatst aan het plantvak ter hoogte van Ruisbroek-Dorp 59;

Artikel 5: Er wordt over Ruisbroek-Dorp een zebrapad aangelegd ter hoogte van nummer 55.

Artikel 6: In Ruisbroek-Dorp wordt vanaf nummer 79 het parkeren op de berm in de aangeduide vakken toegelaten.

Artikel 7: Deze regeling wordt aangeduid met een bord E9e met onderbord van het type IV “enkel in vakken” en een onderbord van het type X met opwaartse pijl. Dit bord wordt geplaatst aan het plantvak ter hoogte van Ruisbroek-Dorp 79.

Artikel 8: Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het digitale loket voor lokale besturen (digitaal loket Vlaanderen).