Terug
Gepubliceerd op 19/09/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

di 17/09/2024 - 20:00

Aanvullend verkeersreglement - Moerplas

Aanwezig: Koen Van den Heuvel, Hilde Van der Poorten, Els De Smedt, Ann-Marie Morel, Ronny Tourné, Willem Geeroms, Anne De Ron, Sophie Van Praet, Raoul Paridaens
Verontschuldigd: Yvo Van Damme
Aanleiding

Op Moerplas tussen nr. 126 en nr. 140 werd een pocketparking aangelegd. Deze parking kan gebruikt worden door buurtbewoners zodat Moerplas tussen nr. 123 en Kerkstraat vrij kan blijven van geparkeerde wagens (met uitzondering van twee plaatsen voor kortparkeren thv nr 135-137). Met dit initiatief komen we tegemoet aan de parkeerdruk in de omgeving en verhogen we de verkeersveiligheid.

Juridische grond

Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing: 

Bevoegdheidsgrond 

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2020: Gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer - Delegatie van de bevoegdheid aan het college van burgemeester en schepenen;

Toepasselijke regelgeving

  • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
Feiten, context en argumentatie

De hiërarchie der wegen zoals vastgelegd in het gemeentelijk mobiliteitsplan, verbreed en verdiept door het mobiliteitsplan Klein-Brabant, waarbij de straten het statuut kregen van lokale wegen type 1.

Op Moerplas tussen nr. 126 en nr. 140 is een pocketparking aangelegd. De parking is een verdubbeling van de parkeercapaciteit in dit deel van de straat. Met dit initiatief komen we tegemoet aan de parkeerdruk in de omgeving en verhogen we de verkeersveiligheid.

Deze parkeerplaats zorgt voor een veiligere straat voor fietsers, meer overzicht voor het doorgaand verkeer en laat het toe dat bussen passeren op een veiligere manier wanneer dit stuk Moerplas niet meer vol geparkeerde wagens staat. We voorzien nog wel twee parkeerplaatsen  voor kortparkeren ter hoogte van nr. 135 - 137

Besluit

Artikel 1: Op Moerplas van nr. 123  tot nr. 143 aan de kant van de oneven huisnummers wordt volgende maatregel ingevoerd:

  het stilstaan en parkeren is verboden;
  het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord Xa

Artikel 2: Op Moerplas van nr. 135  tot nr. 139 aan de kant van de oneven huisnummers wordt volgende maatregel ingevoerd:

  het parkeren is toegelaten; de parkeertijd is beperkt tot 15 minuten en de parkeerschijf moet gebruikt worden
 
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden combinatie E9a parkeerschijf
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord type VIIC 15min en onderbord Xc 10m

Artikel 3: Op Moerplas van nr. 106  tot nr. 146 aan de kant van de even huisnummers wordt volgende maatregel ingevoerd:

  het stilstaan en parkeren is verboden;
  het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersbord E3
- de verkeersborden worden aangevuld met onderbord Xa

 Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) via het loket lokale besturen.